APUVA, teini haluaa lähihoitaja-kouluun, keskiarvo 9,1 ?
Ysiluokkalaisten haku on kuumimmillaan. Meillä yritimme painostaa joukolla, sekä vanhemmat, että vanhemmat sisarukset, nuorinta lukioon. Keskiarvo toikkarissa 9,1. Mutta ei, neiti haluaa opiskella lähihoitajaksi, kun kaverikin hakee sinne. MIllä ihmeellä käännämme tuon pään?
Kommentit (123)
Oma tyttöni meni lukioon, ei kääntynyt vastaan vaan opiskeli mielellään. Hän mietti amista mutta onneksi lähti lukioon. Hoitoala on raskas vuorotöineen, kyllä näistä nuoria täytyy valistaa.
Lähäri on todella raskas ammatti. Jos suvussa on vähänkin viitteitä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin niin ei, ehdottomasti ei.
Lukio on paras paikka sellaiselle, jolla ei vielä ole varmaa omaa mielipidettä. Mitään kavereita ei tuossa pidä kuunnella, kun on noinkin lahjakas lapsi.
Miksi aloitukselle alapeukkuja näin paljon?
Mielestäni tämä on tärkeä juttu ja todella ajankohtainen tuhansissa perheissä, meilläkin. Tosin keskiarvo ei ole edes ihan kasia, kauppis ykkösvaihtoehdoksi ja naapurikaupungin kauppis, jossa mummola on, toiseksi, kolmanteen paikkaan sai laittaa mitä halusi, en tiedä mitä kirjoitti, opo kuulemma juttelee vielä heidän kanssaan.
Kyllä luulen, että kun muutamat ulosteet ja eritteet pesee ja siivoaa niin alkaa lukiokin maistua.
Oma on hänen valintansa. Jos ei halua lukioon, niin sitten ei halua.
Ihmekös nuorilla on mt ongelmia, kun pakotetaan tekemään valintoja juurikin päinvastoin mitä toinen haluaa. Sitä paitsi juuri nyt on muutenkin, ja varsinkin tulossa seuraavan 10v sisään, että tarvittaisiin lisää hoitajia. Eikä kyse ole parista sadasta, vaan kyse on tuhansista.
Ok, jos hän menisi lukioon, mutta moni jättää sen joko kokonaan kesken tai pitää välivuosia sen takia, että jaksaminen ei riitä.
Lukiossa saat lähinnä yleistä sivistystä, sen sijaan kun ammattikoulussa myös oikein kunnolla perehdytään siihen ytimeen.
Jos lapsellasi on ohut nahka, ja et ole varma kestääkö kuinka paljon painetta niin pistä suosiolla ammattikouluun.
Eivät kaikki halua mennä lukioon, ja se on ok.
Totta kai annat tyttäresi hakea mukaville ja sopiville naisvaltaisille aloille, joissa palkkaus kohdillaan :)
Lopputulema on kuitenkin 1500-3000€ niska hiessä puurtamisesta.
Vaihtoehtojakin on. Mieti mitä ne voisivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Kaale kirjoitti:
Meillä on lukionkäynti rajana, että sen jälkeen saa tehdä mitä vaan elämällään.
Jep, kunhan käyt lukion niin sitten saat vaikka persettäsi myydä tai alkaa päihteitä vetämään, lukiopohjalta kaikki käy.
Kyä näi o.
Vakavasti puhuen, OLEN sitä mieltä, että lukion käynyt 19-vuotias on kypsempi valitsemaan elämänsä suuntaa kuin 15-vuotias. Mihin sitten ikinä päätyykään. Näkeehän sen nyt tuostakin, miksi ap:n tyttö olis sinne lähiskouluun menossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähihoitajana varmasti pyrkisin ohjaamaan lastani toiseen suuntaan.
Ei ole sun tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luulen, että kun muutamat ulosteet ja eritteet pesee ja siivoaa niin alkaa lukiokin maistua.
Suurin osa lukionkin käyneistä naisista tienaa vähemmän kuin taloyhtiömme roskakuski.
Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi pääsee 1-3% hakijoista. Kysytään kympin taitoja matematiikasta, fysiikasta.....!!!
Ysikään ei oikein riitä:)Lääkikseen pääsee paremmin jos on ed.mainitut numerot kymppejä ja vaikka pari muuta lukuainetta kasia.
Toisin päin mahdollisuudet ovat huonot.
Tuon vuoksi yllättävän moni menee lääkäriksi jonkin muun maan yliopiston kautta. Suomessa kiintiöt ovat hyvin pienet suhteessa tarpeeseenkin (kai lääkäriprofessorit haluavat pitää määrää pienenä ettei palkkatasoihin tulisi laskupainetta?)
Mielummin vaikka kaksoistutkinto. Ei todellakaan kannata hukata lahjojaan aliarvostettuun-ja palkattuun työhön jossa menee ennen pitkää terveys. Siis selkä, olkapäät, hartiat, lopulta myös pää.
Terveisin alalla ollut ja pois vaihtanut.
Antaa nuoren itsensä valita niin hän vastaa omista valinnoistaan itse. Kuten on ehdotettu on myös kaksoistutkinto mahdollista ja sitten kun on valmistunut ja tehnyt alan töitä, jotta on saanut tuntuman alalle voi edetä sairaanhoitajaksi tai jollekin muulle alalle. Tsempatkaa nuorta valinnoistaan niin hyvä tulee. Ei tule hyvä jos painostetaan muuttamaan valintaansa.
Äidille joka kirjoittaa vauvapalatalla apuVa on turha vastata mitään fiksua.
Pyydä miettimään asiat jaotellusti, eli
- unohda kaveri, mikä toivoisit olevasi?
- mistä aineista pidät koulussa
- mikä oli lapsuuden toive-ammatti
- mitä harrastat
Kavereita tulee ja menee, omia lahjojaan, mielenkiintoaan ja toiveitaan kannattaa hyödyntää. Suomessa on tuhansia ihmisiä jotka voivottelevat päivittäin että "voi kun olisi silloin uskonut äitiä" tai "voi kun silloin olisinkin jatkanut vielä lukioon".
Lukio ei tee autuaaksi, mutta se antaa lisää aikaa miettiä mitä tulevaisuudelta haluaa. Jos on koulukiusattu tms, niin naapurilukio, johon kiusaajat ei tod. näköisesti hae.
Ryhtiliike nyt niin lapselta kuin äidiltäkin, tässä on tosi kyseessä eikä mikään liirumlaarum.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lukionkin käyneistä naisista tienaa vähemmän kuin taloyhtiömme roskakuski.
Se siitä.
Työn mielekkyys on paljon tärkeämpää kuin palkka. Itse pidän itsenäisestä työstä, jossa saan olla luova ja tehdä asiat haluamallani tavalla. Kiva päivätyö, joskin usein myös rankka, mutta päivät lyhyitä ja muut työt voi tehdä silloin kun haluaa, aamulla tai illalla.
T. Ope, joka tienaa vähemmän kuin naapurikadulla asuva jäteautonkuljettaja
Vierailija kirjoitti:
Antaa nuoren itsensä valita niin hän vastaa omista valinnoistaan itse. Kuten on ehdotettu on myös kaksoistutkinto mahdollista ja sitten kun on valmistunut ja tehnyt alan töitä, jotta on saanut tuntuman alalle voi edetä sairaanhoitajaksi tai jollekin muulle alalle. Tsempatkaa nuorta valinnoistaan niin hyvä tulee. Ei tule hyvä jos painostetaan muuttamaan valintaansa.
Kaksoistutkinto ei ole mahdollinen, koska tytön ilmeisesti pitää päästä juuri siihen samaan lähihoitajakouluun kuin tämänhetkinen joku kaveri.
Joskus vaan on liian raakaa antaa lapsen tehdä huonoja valintoja ja "oppia" niistä. Aika paljon on niitäkin, jotka myöhemmin toivovat, että vanhemmat olisivat olleet järjen ääni isojen päätöksien hetkellä. Varsinkin jos vanhemmat näkevät, että metsään on menossa.
Ja tässä on menossa metsään nyt se, että kaveri on se syy, miksi lähihoitajakouluun olisi menossa. Ei se, että olisi itse innostunut siitä ammatista. Varsinkin jos ei ole itse varma, niin kannattaa tähdätä parhaimpaansa.
Meillä oli lähes sama tilanne: suvut molemmilta puolilta käyneet lukion, menestyneet elämässä, akateemista sivistystä löytyy.... mitä tekee meidän prinsessa: kokkikouluun amikseen... häpeä. koko suvulle. Vaan et voi mitään
YHTÄÄN lähihoitajia väheksymättä, niin kyllä se sen verran raskasta duunia on, että moni menettää jopa mielenterveytensä. Jos haluaa saada sellaista palkkaa, että sillä elää, niin pitää tehdä 3-vuorotyötä. Hienoa, että joku sitä työtä tekee täydellä sydämellä ja jaksaa, mutta todella moni ei jaksa. Ihmettelen myös suuresti miten tuollaiselle alalle otetaan lähes kuka vaan, kun se työ on sitä, ettei siitä tosiaan selviä kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lähes sama tilanne: suvut molemmilta puolilta käyneet lukion, menestyneet elämässä, akateemista sivistystä löytyy.... mitä tekee meidän prinsessa: kokkikouluun amikseen... häpeä. koko suvulle. Vaan et voi mitään
Jaha. Selvä. Ei oo enää nykyaikaa tuollaiset häpeämiset. Kunhan trollailet.
Kyllästyy todennäköisesti jo opiskeluaikana ja viimeistään työelämässä ammattiin. Sitten on jo hieman vanha lukioon, mutta ammattitutkinnolla voi jatkaa ammattikorkeaan. Koska kaverikin ei ole hyvä syy mutta jos ei muutenkaan kiinnosta yliopisto-opinnot niin päästäisin amikseen. Muussa tapauksessa kehottaisin lukioon tai kaksoistutkintoon.