APUVA, teini haluaa lähihoitaja-kouluun, keskiarvo 9,1 ?
Ysiluokkalaisten haku on kuumimmillaan. Meillä yritimme painostaa joukolla, sekä vanhemmat, että vanhemmat sisarukset, nuorinta lukioon. Keskiarvo toikkarissa 9,1. Mutta ei, neiti haluaa opiskella lähihoitajaksi, kun kaverikin hakee sinne. MIllä ihmeellä käännämme tuon pään?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Voihan hän sitten lähihoitajapohjalta hakea yliopistoon tai amkiin, jos alkaa tuntua siltä. Anna teinin päättää itse.
Niin tai myöhemmin lääkäriksi jos ala kiinnostaa.
Ehtiihän sitä.
10 vuoden päästä näistä kavereista, ehkä 1 on enää mukana elämässä.
Muutot, miehet, perheet, kuolema, yhteys katkeaa,.. Elämä erottaa.
Se, että ei käutä mahdlllisuuksia. Tule parhaaksi versioksi itsestään. Syö rotan lailla ja katkeroittaa 54 vuodeksi.
Tervettä järkeä, kiitos.
Jos syynä, että kaverikin menee, niin minä kyllä yrittäisin vääntää niin että menee lukioon. Koska tuo on oikeasti todella huono syy. Omaa elämäähän siinä pitäisi elää eikä kaverin. Myös tuossa 15-19v välillä ihmiset muuttuu varsin paljon, ei ole mitään takeita, että kaveruus pysyy.
Kannattaisikohan nyt aika graafisestikin käydä läpi sitä, mitä lähihoitajan työ on. Että sitäkö oikeasti haluaa.
Lukioon siksi, että sen jälkeen on aidosti paljon enemmän ovia avoinna, myös se lähihoitajaovi, jos aikuistuttuaan vielä sitä haluaa.
Meillä oli 5 vuotta sitten samantyyppinen tilanne. Tuo kaksoistutkinto oli sitten se ratkaisu, valmistui sähköasentajaksi toissa keväänä ja valkolakin sai viime keväänä. Nyt on töissä, mutta haikailee nyt AMK:hon sähköinsinööriksi lukemaan. Hakenee nyt keväällä. Lapsi tarvitsee tietoa valintojensa tueksi ja näin teineille pitää myös kertoa vähän valintojen seurauksista. Jokaisen on kuitenkin itse elämänsä elettävä. Ei äiti tai isä voi elää lapsen puolesta, kyllä ne kolhut, krapulat ja bänksit on itse kunkin itse koettava.
Puhuisin lukion puolesta. Kyllä kielet ja yleissivistys on hyvä juttu, mieli voi teinillä muuttua monesti jo vuodessa.
Tuo lukiohypetys on loppunut jo kymmenen vuotta sitten ja silloinkin lukioon lähteville naurettiin että "haluavat vain kirjastontädeiksi". Anna mennä amikseen, jos teini sitä haluaa.
Kaveri kävi vuoden lukioa (siis istumassa linja-autoaseman kahvilassa), kun vanhemmat pakotti.
Kaale kirjoitti:
Meillä on lukionkäynti rajana, että sen jälkeen saa tehdä mitä vaan elämällään.
Reilu diili. Siinä lukiovuosina ehtii moni asia aueta vielä.
Kaupittele sille kaksoistutkinto sillä tavalla, että toisen voi sitten lopettaa, jos ei tunnu hyvältä.
Telineillä ei ole käsitystä hoitajan työn raskaudesta, vuorotyöstä, pyhinä töissä olemisesta jne. Kannattaa miettiä.
Tietysti annat hänen mennä opiskelemaan sinne minne haluaa. Mitä kysymistä siinä edes on? Jos häntä ei lukio kiinnosta, luuletko että hän painostettuna siellä olisi motivoitunut. Tuo keskiarvo yläasteella ei takaa mitään, lukiossa pitää nähdä vaivaa numeroiden eteen ihan eri tavalla. Sitä paitsi lukion voi käydä myöhemminkin, jos haluaa. Se, että menee nyt lähihoitajakouluun, ei sulje mitään ovia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 5 vuotta sitten samantyyppinen tilanne. Tuo kaksoistutkinto oli sitten se ratkaisu, valmistui sähköasentajaksi toissa keväänä ja valkolakin sai viime keväänä. Nyt on töissä, mutta haikailee nyt AMK:hon sähköinsinööriksi lukemaan. Hakenee nyt keväällä. Lapsi tarvitsee tietoa valintojensa tueksi ja näin teineille pitää myös kertoa vähän valintojen seurauksista. Jokaisen on kuitenkin itse elämänsä elettävä. Ei äiti tai isä voi elää lapsen puolesta, kyllä ne kolhut, krapulat ja bänksit on itse kunkin itse koettava.
En kyllä vertailisi sähkärin ja lähärin ammatteja kannattavuudeltaan.
Lääkäriksi pääsee 1-3% hakijoista. Kysytään kympin taitoja matematiikasta, fysiikasta.....!!!
Ysikään ei oikein riitä:)
Lääkikseen pääsee paremmin jos on ed.mainitut numerot kymppejä ja vaikka pari muuta lukuainetta kasia.
Toisin päin mahdollisuudet ovat huonot.
Vierailija kirjoitti:
Telineillä ei ole käsitystä hoitajan työn raskaudesta, vuorotyöstä, pyhinä töissä olemisesta jne. Kannattaa miettiä.
Teinillä.
Suurinta viisautta nuoren valinnoissa on nyt se, että vanhempana osaa ja ymmärtää kunnioittaa nuoren omaa päätöksen tekoaan. Ei kaikista yli yhdeksänkään keskiarvon omaavista tule lukiossa menestyjää. Sitäpaitsi nuori on varmasti ottanut jatko-opinnoista selvää ja hän h a l u a a nyt nimenomaisesti lähihoitajakoulutukseen eli nuoren oma motivaatio ja kiinnostus ovat kohdallaan. Jos vanhemmat nyt yhdistävät voimansa ja lähtevät väen vängällä painostamaan nuorta, niin saavat vain nuoren kääntymään heitä vastaan. Sitäpaitsi - jos lukion käymättömyys jää jossain vaiheessa harmittamaan, niin senhän voi suorittaa myöhemminkin.
Nyt luottamusta vain oman lapsen valintoihin!
Ei kannata noilla numeroilla. Amiksessa oppii vain laiskottelemaan.
Omalta ysiluokaltani lähes kaikki tytöt hakivat lähäreiksi, koska "kaveritkin hakee". Nyt on kuitenkin aika miettiä omaa elämää.
Kaverin lapsi, joka oli huippuoppilas, meni ammattikouluun. Siellä sanottiin, että mitä ihmettä teet täällä, kuulut lukioon. Ja aika pian siirtyikin lukioon ja lopulta yliopistoon.
Monilla nuorilla ja tietämättömillä on suuria kuvitelmia esimerkiksi siitä, että pääsee ohjaamaan ja auttamaan nuoria ja/tai mielenterveys- ja päihdeongelmaisia. Tai vaikka ambulanssiin. Totuus sitten valkenee, että töihin pääsee vain päiväkoteihin ja vanhusten ja vammaisten hoivakoteihin.
Jep, kunhan käyt lukion niin sitten saat vaikka persettäsi myydä tai alkaa päihteitä vetämään, lukiopohjalta kaikki käy.