Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomella menee niin paljon huonommin kuin muilla Pohjoismailla?

Vierailija
11.02.2021 |

Taloudellisesti? Miksi hyvinvointivaltio murenee? Mitä edellisten hallitusten, sekä nykyisen olisi pitänyt tehdä toisin? Miksei niin ole tehty?

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen lois valtiolla on liikaa valtaa. Niinkauan kuin kommarikeskuspankit pitää ne pystyssä asiat ei voi parantua.

Vai että oikein kommarikeskuspankit :D

Vierailija
62/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa hyysätään työttömiä. Kenenkään ei pitäisi pystyä laskemaan, että minun ei kannata mennä töihin, niinpä jään kotiin makaamaan ja odottamaan että valtio antaa ”ilmaista” rahaa. Jostainhan se on aina pois.

Silloin kannattaisi järjestää sellaisia töitä, joista maksetaan kunnollinen palkka. Mulle on tarjottu lomautuksen jälkeen hommia, joissa on huomattavasti pienempi palkka ja edut huonommat.

Ja kenen näitä töitä kunnollisella palkalla odotetaan järjestävän? Sen saman yrittäjän ja niiden yritysten, joiden päälle ay-liike ja jäsenistönsä sylkevät ja joita nimittävät edelleen vuonna 2021 riistäjiksi?

Ymmärrän hyvin miksi suomalaisyritykset eivät investoi Suomeen, vaan jatkuvasti enemmän ulkomaille. Ilmapiiri täällä on niin työ- ja yrittäjävastainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on reippaasti liian kova veroaste, joka estää ihmisten vaurastumisen. Tuloerojen pitäisi olla suurempia ja se kannustaisi ahkeruuteen nykyisen passivoinnin sijaan. Asumistuet olisivat ensimmäisenä remontin tarpeessa. Niiden pitäisi olla tilapäisiä, maks vuosi. Jos ei siinä ajassa löydä itselleen halvempaa kämppää tai parempaa työtä, niin voi voi.

Suomessa on järkyttävän suuri julkinen sektori, josta voisi leikata huoletta 30% pois, ilman että yksikään opettaja, lääkäri tai sairaanhoitaja joutuisi irtisanotuksi. Ne kovapalkkaiset humpuukintutkijat ja väliportaanjohtajat hiiteen valtion ja kuntien palkkalistoilta.

Jaa miksikö ei? Miksi muut pohjoismaat pärjää sitten vähemmällä?

Olen asunut useassa maassa jossa veroprosentit ovat samankorkuisia kuin Suomessa. Ne eivät kuitenkaan syydä niitä rahoja sosiaalisiin tukiin vaan yhteiseen hyvään joka on rakentavaa. Verohelpotuksia saa jos käy töissä ja omaa perheen. Työttömät saavat hyvin pienen tukirahan ja loput hyväntekeväisyydestä. Jatkuva kerjääminen ei todellakaan kannusta pysymään työttömänä niinpä ne jotka haluavat elää muualla kuin kadulla tai mudien hyvuantekeväisyydellä hankkivat hyvin nopeasti työn ja eläminen on sen verran edullista että pienelläkin palkalla pärjää .

No mutta, karma saapuu kyllä luoksesi työttömyyden muodossa. Hae sitten p aska k a s a töitä tai palellut kadulle I di oo tti !!

Vierailija
64/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa hyysätään työttömiä. Kenenkään ei pitäisi pystyä laskemaan, että minun ei kannata mennä töihin, niinpä jään kotiin makaamaan ja odottamaan että valtio antaa ”ilmaista” rahaa. Jostainhan se on aina pois.

Silloin kannattaisi järjestää sellaisia töitä, joista maksetaan kunnollinen palkka. Mulle on tarjottu lomautuksen jälkeen hommia, joissa on huomattavasti pienempi palkka ja edut huonommat.

Ongelma on se, että ne työt joita on paljon tarjolla, ovat kovin aliarvostettuja ammatteja ja sen huomaa palkassa suhteessa työnmäärään ja vaativuuteen. Esimerkiksi henkilökohtainen avustaja ja postinjakaja. Tuikitärkeitä ja tarpeellisia, mutta palkkaus naurettava. Täysin aliarvostettuja. En mä lähde sellaisiin hommiin.

Saako muualla maailmassa tällaisista töistä merkittävästi parempaa palkkaa? En ole kuullut.. Olet kermaperse kuten suurin osa suomalaisista. Kyllä lähtisit jos sinua uhkaisi kodittomuus ja nälkä. Sen sijaan loisit elämäsi ja murennat koko hyvinvointivaltion tällä loisimisellasi.

Vai niin, mutta mä olen maksanut omakotitalot, autot ja kaikki muut menot. Olen velaton nelikymppinen nainen. Palkoista olen maksanut työttömyysmaksuja. Mä en näe enää mitään syytä raatamiselle. Omasta mielestäni mä saan jo vaatia mitä mä haluan tehdä elämässä tai olla tekemättä.

Demareiden ministeri toveri Harakka vastusti jyrkästi kansankapitalismia ja jarrutti pitkään osakesäästötilijärjestelmää tavalliselle kansalle. Samaisella demaritoveri Harakalla on itsellään miljoonaomaisuus osakekkeissa ja sijoitusasunnoissa. Näin se korpi toisen silmää nokkii. Mutta demarit ovatkin köyhäinpuolue joka saa ääniä kansaa kurjistamalla. Vaurastunut köyhä ei enää äänestä demareita.

Vierailija
65/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi raataa kun kruunu huolehtii???

Vierailija
66/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on hyvin yksinkertainen, euro. Niin kauan kuin Suomi on eurossa, teollisuus ei voi ikinä olla kilpailukykyinen Ruotsin kanssa.

Mun mielestä Suomi vois samantien ottaa markan käyttöön ja sitoa sen arvon suoraan kruunuun. Alkas vienti vetää ja ruotti ei pääsis enää kerää potteja.

Vierailija
67/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleisesti tiedetty salaisuus että Demarit kurjistavat tarkoituksellisesti Suomea ja Suomen kansalaisia jotta heidän puolue saa lisää kannatusta. Jokainen tykiköyhyyteen putoava on potentiaalinen demari-äänestäjä. Aika härskiä peliä sosialisteilta ajaa Suomi alennustilaan ja suomalaiset köyhyyteen puolueen menestymisen eteen. Sellaista  politiikka on.

Vierailija
68/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsilla on nuuska ja ikea. Norjalla on öljyä. Millä tanska tekee rahaa? Suomessa on kokoomus ollut niin paljon vallassa että ihme kun ei ole vain savuavat rauniot jäljellä. Grölanti oli niitä harvoja jotka ei tukeneet pankkejaan niin selvisivät siitä pankkikriisistä muita paremmin.

Tanskalla on ainakin Legot,. Guinnessin juomat ja vissiin huonekalumyyntiäkin ihan kiitettävästi vaikkei ole metsää, miten tämä on mahdollista?

Grönlanti? Tarkoiti varmaan Islantia, ne teki kyllä ihan oikein. Sama olis pitäny tehä Suomessa 90-luvulla mut ei kansa laitettiin kärsimään niinku aina.

Vierailija
69/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeistohallitukset tuhosivat Suomen! Miettikääpä mitä tolloja siellä oli, Sipilä joka ei saanut aikaan muuta kuin hirveän laskun ”soteuudistuksensa” kanssa. Sori siitä Stubb, joka ei osaa edes laskea ja valehteli kaikesta. Jne. Jne. Jne.

No nyt meillä on sosialistihallitus puikoissa, ja jo ennen koronaa talous oli vahvassa persluisussa, koronan jälkeen alamäki on vain jyrkentynyt. Miten se on mahdollista?

Marin on yhdessä vuodessa saanut aikaan 100 000 suomalaista työtöntä lisää kortistoon. Se on suoritus se!

Vierailija
70/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moninaisia syitä. Yksi on raskaaseen teollisuuteen nojaava vientiteollisuus, jossa on vuosikymmienien laiminlyönnit tuotekehitykseen ja tutkimukseen. Tuotetaan halvalla isoenergisesti halpaa tuotetta kuten kehitysmaat. Esim. Ruotsin vienti on kevyempää ja kekseliämpää. Ruotsin Ikeat ja henkkamaukat tahkoavat tuloja ihan toisella tavalla kuin suomalaiset 70 -luvulle jämähtäneet vientifirmat. Ruotsissa osataan myydä, on ymmärretty, että myyjät ja insinöörit eivät ole samoja häiskiä. Toinen syy on, että muissa Pohjoismaissa on voimakkaasti kehitetty talouden veturia pääkaupunkiseutua. Suomessa himmataan siltarumpuja Korialle ennemmin kuin aidosti mietitään miten Pääkaupnkiseudun talous saataisiin kukoistamaan meille kaikille. Kolmas on työhaluttomuus ja heikot elämäntavat. Ruotsalainen ikämies jaksaa töissä 10 vuotta kauemmin kuin suomalainen. Ei ole niin valtavaa tuottamattomien ihmisten massaa elätettävänä. Myös syntyvyys korjaa jatkuvasti huoltosuhdetta ja tulevaisuus näyttää valoisalle. Suomessahan ammutaan enää vain kondomiin. 

Hyvä kirjoitus. Tosin tutkimusten mukaan ruotsalainen ikämies jaksaa kauemmin, koska Ruotsissa vanhoja ihmisiä ei karsasteta työnhaussa. Ruotsalaiset työmarkkinat ylipäätään ovat huomattavasti joustavammat, erilaisia osa-aikatöitä, joita hyödyntävät erityisesti pienten lasten vanhemmat, on paljon tarjolla. Suomessa on edelleen vallalla malli, että joko paahdat töitä täysillä tai sitten et tee töitä ollenkaan. Sekä työmarkkinat että tukiverkosto on täällä syystä tai toisesta sellainen, että se ei kannusta ottamaan vastaan pikkuhommia, vaan niistä pahimmillaan seuraa jopa karenssi.

Vierailija
71/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinongelma on se, että suomalaiset eivät ole oman kansansa puolella. Kotimainen villa saa mädäntyä samaan aikaan kun on islanninneulemuoti ja halutaan islantilaista lankaa. Aina on joku muu hienompaa ja parempaa kuin se mitä kotimaasta saadaan. Kaiken suomalaisen halveksiminen, se on suomalaisen pärjäämisen alkuongelma.

Vierailija
72/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että ne työt joita on paljon tarjolla, ovat kovin aliarvostettuja ammatteja ja sen huomaa palkassa suhteessa työnmäärään ja vaativuuteen. Esimerkiksi henkilökohtainen avustaja ja postinjakaja. Tuikitärkeitä ja tarpeellisia, mutta palkkaus naurettava. Täysin aliarvostettuja. En mä lähde sellaisiin hommiin.

Saako muualla maailmassa tällaisista töistä merkittävästi parempaa palkkaa? En ole kuullut.. Olet kermaperse kuten suurin osa suomalaisista. Kyllä lähtisit jos sinua uhkaisi kodittomuus ja nälkä. Sen sijaan loisit elämäsi ja murennat koko hyvinvointivaltion tällä loisimisellasi.

Vai niin, mutta mä olen maksanut omakotitalot, autot ja kaikki muut menot. Olen velaton nelikymppinen nainen. Palkoista olen maksanut työttömyysmaksuja. Mä en näe enää mitään syytä raatamiselle. Omasta mielestäni mä saan jo vaatia mitä mä haluan tehdä elämässä tai olla tekemättä.

Demareiden ministeri toveri Harakka vastusti jyrkästi kansankapitalismia ja jarrutti pitkään osakesäästötilijärjestelmää tavalliselle kansalle. Samaisella demaritoveri Harakalla on itsellään miljoonaomaisuus osakekkeissa ja sijoitusasunnoissa. Näin se korpi toisen silmää nokkii. Mutta demarit ovatkin köyhäinpuolue joka saa ääniä kansaa kurjistamalla. Vaurastunut köyhä ei enää äänestä demareita.

Jep. Vasemmiston pahin painajainen on vaurastunut, ns. omillaan toimeen tuleva kansalainen. Sellainen ei enää äänestä vappusatasten ja vastaavien täkyjen perässä, vaan esim tulevaisuuden näkymien ja oikeudenmukaisuuden perusteella.

Siksi vasemmisto tekee kaikkensa jotta jokaisen kansalaisen tulotaso pysyy mahdollisimman matalana, ja kätevimmin tämä käy jatkuvalla verojen kiristämisellä. Vaihturina sitten annetaan rintaa takoen 47 eurocentiä lisää lapsilisää, 0,09% korotus asumistukiin jne., ja köyhä kansa ajattelee että kyllä ovat hyvää ja anteliasta porukkaa nuo vasemmistolaiset.

Vierailija
73/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeistohallitukset tuhosivat Suomen! Miettikääpä mitä tolloja siellä oli, Sipilä joka ei saanut aikaan muuta kuin hirveän laskun ”soteuudistuksensa” kanssa. Sori siitä Stubb, joka ei osaa edes laskea ja valehteli kaikesta. Jne. Jne. Jne.

No nyt meillä on sosialistihallitus puikoissa, ja jo ennen koronaa talous oli vahvassa persluisussa, koronan jälkeen alamäki on vain jyrkentynyt. Miten se on mahdollista?

Marin on yhdessä vuodessa saanut aikaan 100 000 suomalaista työtöntä lisää kortistoon. Se on suoritus se!

Ai, minä kun luulin että korona aiheutti tuon. Ottaen huomioon nykyisen tilanteen, työttömyyden räjähtäminen on ollut väistämätöntä ja se on tapahtunut myös muissa maissa.  

Vierailija
74/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olemme eurossa. Jos menemme mukaan eu:n elvytysrahastoon ja maksamme muille heidän kilpailykykynsä parantamisesta omilla veroeuroillamme, niin menee vieläkin huonommin.

Vierailija
75/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsilla on nuuska ja ikea. Norjalla on öljyä. Millä tanska tekee rahaa? Suomessa on kokoomus ollut niin paljon vallassa että ihme kun ei ole vain savuavat rauniot jäljellä. Grölanti oli niitä harvoja jotka ei tukeneet pankkejaan niin selvisivät siitä pankkikriisistä muita paremmin.

Tanskalla on ainakin Legot,. Guinnessin juomat ja vissiin huonekalumyyntiäkin ihan kiitettävästi vaikkei ole metsää, miten tämä on mahdollista?

Grönlanti? Tarkoiti varmaan Islantia, ne teki kyllä ihan oikein. Sama olis pitäny tehä Suomessa 90-luvulla mut ei kansa laitettiin kärsimään niinku aina.

Legot kyntää syvällä jo toista kertaa lyhyen ajan sisällä. Firma vältti konkurssin keksimällä City-sarjan, mutta juuri nyt myynti on laskenut rajusti, voisi sanoa romahtanut. On Tanskassa metsiä.

Vierailija
76/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä kun luulin että korona aiheutti tuon. Ottaen huomioon nykyisen tilanteen, työttömyyden räjähtäminen on ollut väistämätöntä ja se on tapahtunut myös muissa maissa.  

Tilastokeskuksen mukaan Rinteen/Marinin hallitus sai aikaan 120 000 työtöntä ajalla touko19 - touko 20. Uudet luvut ovat vähintään samalla tasolla kun ne julkaistaan kesäkuun alussa 2021. Sossut ovat siis todennäköisesti aikaansaaneet luokkaa 250 000 uutta työtöntä, sekä 37 miljardia uutta valtionvelkaa maaliskuun budjettiriiheen mennessä. Hieno uusi ja komea ennätys, valitettavasti väärään suuntaan.

Vierailija
77/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas te työttömien syyllistäjät aloitatte tuon kuritustalousohjelmanne?

Siis lukuja, keinoja ja luotettavia vaikuttavuusarviointeja, kiitos.

Voisit kerrankin itse aktivoitua miettimään miten haluaisit ansaita oman elantosi ja elämänlaatusi?

Eläisitkö ehkä omavaraistaloudessa, työskentelisitkö osuuskunnassa, onko sinulla liikeidea, haluaisitko yrittää, palkkaisitko työntekijöitä,... näistä ehkä syntyy ajatus miten oman toimeentulonsa haluaa järjestää.

Maailma ei ole mikään palvelukeidas. Hyvinvointivaltion asukki unohtaa helposti että valtaosa maailman ihmisistä joutuu suunnittelemaan ja itse toteuttamaan oman toimeentulonsa.

Vierailija
78/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää mitään mitä viedä ulkomaille eikä investoida vientiyrityksiin. Sen sijaan kiristetty verotusta ja kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa. Liian kireä verotus iskee eniten keskituloisiin joka syö lopunkin ostovoiman ja motivaation enää tehdä töitä.

Vierailija
79/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraa uutisia niin ei tarvitse luulla ja kuvitella. Kysy vaikka vanhemmilta jos et itse ymmärrä mitä siellä sanotaan. Marinin hallituksen määräyksillä rajat ja ravintolat laitettiin kiinni. Koko matkailu- ja ravintola-ala lähes lakkautettiin. 100 000 sai loparit ja vielä suurempi määrä on lomautettuna. Muiden maiden tilanteesta ei tarvitse huolehtia. Riittää kun Suomen tilannetta ei enää huononneta.

Vierailija
80/199 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ydinongelma on se, että suomalaiset eivät ole oman kansansa puolella. Kotimainen villa saa mädäntyä samaan aikaan kun on islanninneulemuoti ja halutaan islantilaista lankaa. Aina on joku muu hienompaa ja parempaa kuin se mitä kotimaasta saadaan. Kaiken suomalaisen halveksiminen, se on suomalaisen pärjäämisen alkuongelma.

Mutta hyvä, että Yle kirjoitti tilanteesta. Mä tilasin just kotimaista villalankaa yhteen projektiin ja aion tulevaisuudessakin suosia kotimaista mahdollisuuksien mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi