Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kävelyvauhdit on sen verran hiljaisia että ei käy kuinkaan jos törmäys tapahtuisikin. Eikös sitä tosin ennenkin sanottu että viisaampi väistää.
Nykyisin monet harrastavat tarkoituksella vastaantulijoita päin kävelemistä. Siitä saa jännitystä elämään ja on joku kuvitelma, että on sitä tärkeämpi mitä useamman pakottaa väistämään.
Itselläni on lievä mutta pysyvä hermovaurio jalassa, joka ei yleensä näy kävelyssä mutta äkillisten käännösten tekeminen on hankalaa. En vaihda reunaa jos joku kävelee päin vaan väistän ainoastaan muutamalla sentillä.
Muistan ajan kun lakia muutettiin niin ettei poliisien tarvitse enää valvoa jalankulkijoita. Aiemmin laki velvoitti kävelemään oikeassa reunassa paitsi ajoradalla liikkuessa, mutta sitten teon rangaistavuus poistettiin ettei poliisien tarvitse enää tuhlata aikaa ja sakottaa jalankulkijoita. Kului ainakin kymmenen vuotta ennen kuin kukaan edes siirtyi kävelemään vasenta reunaa, koska liikenne on edelleen oikeanpuolista. Tämä nykyinen päin käveleminen johtuu jostakin muusta kuin ettei vasemmalla kävelemisestä enää tule sakkoa.
Onneksi lumet sulaa lopultakin kohta. Huomaisin tänä talvena uuden ilmiön. Nastakenkien käyttäjät. Kun he huomaavat liukkaalla ja jäisellä kohdalla kävelytietä vastaantulijan kävelevän varovaisemmin ja ilman nastoja, he kävelevät mahdollisimman kovaa vauhtia kohti tai aivan vierestä mikä saa helposti horjahtamaan liukkaalla jäällä. Inhottavaa etenkin kun tiet on olleet monin paikoin jo niin sulia, ettei viitsi aina laittaa itse nastoja alle kulumaan turhaan sulilla teillä. Muutaman kerran on tullut jopa nuoria naisia nastat alla vastaan, jotka vaihtavat aina moneen kertaan samaan reunaan perässä vaikka yrittäisi väistää. Selvästi yrittävät saada liukastumaan jäisellä liukkaalla tiellä. Ovat ilmiselvästi itse liukastuneet aiemmin ja lyöneet päänsä erittäin vakavasti.
Aihetta sivuavaa, yksi toinen asia. Kaupoissa on ärsyttävää kun tukitaan rullaportaiden vasenreuna, sisään-ja ulostulo ovien kulkuväylät kulkemalla ``leveästi`` tai seisomalla vierekkäin niin, ettei päästetä ohi.
Se toinen varmaan miettii aivan samaa ap:sta. Siinä kaksi luupäätä törmää.
Vierailija kirjoitti:
Aihetta sivuavaa, yksi toinen asia. Kaupoissa on ärsyttävää kun tukitaan rullaportaiden vasenreuna, sisään-ja ulostulo ovien kulkuväylät kulkemalla ``leveästi`` tai seisomalla vierekkäin niin, ettei päästetä ohi.
Tähän rullaportaiden väistämissääntöön olen törmännyt vain pääkaupunkiseudulla, muualla porukka on vain seissyt kiltisti paikallaan. Ihmettelin Helsingissä käydessäni, että miksi ihmiset käyttäytyvät niin ilkeästi aina rullaportaissa, eipä lukenut esitteessä tuota sääntöä..
Ne on luultavasti ne samat MUL^^T jotka eivät voi vaihtaa autoillessa pimeessä lyhyille valoille. Vaikka silmät alkas savuta niin odotellaan toista. Kyseessä on jonkinlainen narsismihäiriö joka on synnynnäistä veikkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yhdistetyllä kevyenliikenteen tiellä (ei siis eri kaistaa jalankulkijoille) kävelen tien vasemmassa laidassa jotta nään edestäpäin vastaan tulevat pyöräilijät. Pelkästään kävelytiellä kävelen kävelytien oikealla puolella menosuuntaan.
onpahan perkeleen leveä väylä jos et oikealla puolella kävellessä pysty näkemään vasenta reunaa vastaan tulevaa.
Olen tähän ketjuun varmaan aiemminkin kommentoinut samaa, mutta vielä uudelleen vinkki: jos alkaa näyttää siltä, ettei joku väistä, pysähdy itse. Harva kävelee väkisin päin pysähtynyttä ihmistä, mutta jos toinen on liikkeessä, ajattelee se jyrä viimeiseen asti että väistöliike on tulossa. Kokeilkaa vaikka, toimii!
Kuljen oikeata reunaa ja jos näyttää siltä, että vastaantulija on törmäämässä minuun niin luon katseeni vain oikealle eli vältän katsekontaktia niin silloin vastaantulija ei voi tietää väistänkö tai huomaanko hänet joten hän väistää. Toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän rullaportaiden väistämissääntöön olen törmännyt vain pääkaupunkiseudulla, muualla porukka on vain seissyt kiltisti paikallaan. Ihmettelin Helsingissä käydessäni, että miksi ihmiset käyttäytyvät niin ilkeästi aina rullaportaissa, eipä lukenut esitteessä tuota sääntöä..
Täällä isolla kirkolla on hektisempää kuin teillä siellä maalla. Ihmiset kulkee täällä enemmän julkisilla kuin taas maalla melkein jokaisella on omat autot. Ärsyttää suunnattomasti nämä rinrarinnan seisojat rullaportaissa. Itse vaan vänkään siitä läpi sanomatta mitään. Ei jaksa jokapäivä toistaa anteeksi, anteeksi, anteeksi. Eikä ole aikaa seisoa siinä paikallaankaan, kun omankin matkan varrelle sattuu niitä portaita useammat ja siinä menettää minuutteja. Työt ja lasten päivähoitopaikka ei odota, juoksulla on siirtymävälit mentävä.
varsinkaan koirankusettajat ei väistä.
dingelidong kirjoitti:
Minäpä väistän ihan itse koiran ulkoiluttajaa. Ei ole iso vaiva minulle. Samoin lapsen/ lasten kanssa liikkujaa.
sukupuolia on vain kaksi, ei voi puhua moninaisuudesta.
Varsinkin jos vastaan tulee ilmiselvä voimafemi kadun vasenta reunaa, niin itse oikealla kävelevänä en varmasti väistä.
Jotkut koiran ulkoiluttajat ihmetyttää. Esim. koiraa ulkoiluttamassa pyörä-ja kävelytiellä hihna pidetään pitkällä. Sitten kun tulee pyörällä oikealta, ei ohjata koiraa sivuun vaan annetaan mennä oikealla puolella.
Hyvä ettei pyörällä aja hihnaan.
Pyörän kelloa soittaessa ei tykätä tai reagoida kunnolla.
Ymmärrän että jotkut haluaa pitää koiraa vapaammin hihnassa, mutta siinä voi käydä hullusti jos ei huomioi muuta liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä isolla kirkolla on hektisempää kuin teillä siellä maalla. Ihmiset kulkee täällä enemmän julkisilla kuin taas maalla melkein jokaisella on omat autot. Ärsyttää suunnattomasti nämä rinrarinnan seisojat rullaportaissa. Itse vaan vänkään siitä läpi sanomatta mitään. Ei jaksa jokapäivä toistaa anteeksi, anteeksi, anteeksi. Eikä ole aikaa seisoa siinä paikallaankaan, kun omankin matkan varrelle sattuu niitä portaita useammat ja siinä menettää minuutteja. Työt ja lasten päivähoitopaikka ei odota, juoksulla on siirtymävälit mentävä.
Ei kannata tunkea välistä ainakaan alamäkeen päin mennessä. Saatat vaikka kompastua...hieman avustettuna.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut onnistuu yksinkin tukkimaan kulkuväylät.
Vierailija kirjoitti:
dingelidong kirjoitti:
Minäpä väistän ihan itse koiran ulkoiluttajaa. Ei ole iso vaiva minulle. Samoin lapsen/ lasten kanssa liikkujaa.
Nöyristelet koiria.
Taidat asua kylällä jossa ei ole montaa koiraa. Kun niitä vasenta reunaa kulkevia koirankusettajia tulee vastaan kymmenen metrin välein, saat ylimääräistä liikuntaa pujotellessa niiden ja pyöräilijöiden välissä.
Vielä reilut kymmenen vuotta sitten koiria kuljetettiin taluttajan vasemmalla puolella ja aivan normaalisti oikeaa reunaa kävellen, kuten on tarkoitus. Sillä tavalla koira suojelee taluttajaansa mahdollisilta ryöstäjiltä ym. mikäli siitä koirasta on edes jotain hyötyä. Nykyään koiria ei edes osata kasvattaa kulkemaan hihnassa muuten kuin miten sattuu vasemmassa reunassa ja taluttaja kulkee koiran ja muun liikenteen välissä "suojellen" koiraa. (Vaikka suurin uhka piskille on ne tautiset jätökset siellä tien laidassa.) Koirien käyttötarkoitus on muuttunut suojelijasta neuroottiseksi suojeltavaksi.
Koira vaistoaa kun taluttaja hermoilee mutta ei ymmärrä, ettei siihen ole syytä muualla kuin taluttajan korvien välissä ja sitten koira parhaassa tapauksessa vielä räkyttää kaikkea.
Eivät ainakaan naisia. Olin vastikään melko ruuhkaisessa kaupassa ja kävelin sivukäytävän oikeaa reunaa ja tarkoitukseni oli lisäksi kääntyä kulmassa oikealle. En edes ehtinyt huomata mistä hemmetistä ilmaantui nuorehko karvakäsi suoraan eteeni ja yritti vain tunkea päin, vaikka vasemmalla puolellani oli tyhjää tilaa monta metriä ja olin vieläpä juuri kääntymässä oikealle. Ruuhkan takia en voinut hypätä yllättäen vasemmalle, koska takaa olisi saattanut olla joku tulossa. En väistänyt vaan oli pakko mennä väkisin.
Olen myös nähnyt edelläni kuinka karvakädet eivät väistä nuoriakaan naisia vaan näyttävät hämmästyneiltä, kun nämä eivät väistä ja kumartele nöyristellen. Niissä kulttuureissa ei todellakaan tunneta käsitettä "herrasmies".