Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
1341/1352 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, niin minäkin teen

🙄

Ei se kylläkään ole mikään hyvä.

Se on huono. Paranna tapasi.

Vierailija
1342/1352 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kanssa ulkoillessa kuljen aina vasenta laitaa ja en väistä vastaantulijoita, ellen huomaa liikuntarajoitteista tai muuta poikkeavaa. Tämä siksi että näen vastaan tulevat pyörät ja ehdin reagoida niihin koiran kanssa. Oikealla kävellessä pyörät tulisivat takaa päin, vaarana että koira jäisi pyörän alle ja/tai pyöräilijän kaatuminen. Mielestäni täysin loogista, mutta on nähtävästi osalle hankalaa ymmärtää.

Kerran eräs mies hiiltyi täysin, kun väistin itse kävelytieltä nurmikon puolelle vasemmalle koiran kanssa, huutaen että kävelen väärää puolta ja yritti tarttua hiuksistani kiinni. Onneksi mieheni käveli jäljessä ja esti tämän. Mikään laki ei velvoita oikealla kulkemista ja silti osa menettää malttinsa näissä tilanteissa, mikä on aivan uskomatonta typeryyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1352 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kävelee päin, pysähdy odottamaan ja ota kännykkä käteen.

Vierailija
1344/1352 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran kanssa ulkoillessa kuljen aina vasenta laitaa ja en väistä vastaantulijoita, ellen huomaa liikuntarajoitteista tai muuta poikkeavaa. Tämä siksi että näen vastaan tulevat pyörät ja ehdin reagoida niihin koiran kanssa. Oikealla kävellessä pyörät tulisivat takaa päin, vaarana että koira jäisi pyörän alle ja/tai pyöräilijän kaatuminen. Mielestäni täysin loogista, mutta on nähtävästi osalle hankalaa ymmärtää. .

Miten niin olisi vaarassa kun olet opettanut koirasi kulkemaan oikealla puolella ja itse valikoit sopivat reitit että koiralla riittää posteja luettavaksi oikealla puolella.

Vai annatko vapaasti meuhkata sinne tänne välittämättä muista tiellä liikkuvista koska koira.

Vierailija
1345/1352 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Laihduta 

Vierailija
1346/1352 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yritti taas Helsingin Sanomien Lukijan mielipiteessä väittää että

"Jalankulkijoiden olisi parasta käyttää väylän vasenta reunaa. Väylän vasenta reunaa käyttämällä pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat eivät pääsisi yllättämään takaapäin."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009519717.html

On huomattavasti loogisempaa että kaikki tiellä liikkujat noudattavat oikeanpuoleista liikennettä. Kun kaksi jalankulkijaa kohtaa kevyen liikenteen väylällä tai kaksi polkupyöräilijää kohtaa kevyen liikenteen väylällä, niin liikenteen sujuvuuden kannalta on helpointa pysyä tien oikeassa laidassa. Kun toisiaan vastaantulevat jalankulkijat pysyvät omalla puolellaan tien oikealla laidalla, niin heidän takaansa tulevat pyöräilijät pystyvät helpommin ennakoimaan kävelijöiden liikkeet kun kumpikaan jalankulkijoista ei joudu siirtymään keskelle tietä toistensa väistämään.

On myös älytöntä olettaa että polkupyöräilijä ei haluaisi väistää edessä kävelevää jalankulkijaa lähestyessään tätä takaapäin. Mahdollisessa yhteentörmäyksessä pyöräilijä luultavasti saisi selvästi pahempia kolhuja kuin jalankulkija aivan kuten pyöräilijälle käy liukkaalla tiellä kaatuessa. Kävelijä pystyy säilyttämään oman tasapainonsa huomattavasti helpommin eri tilanteissa.

Eniten niitä vaaratilanteita synnyttävät haahuilevat jalankulkijat, pyöräilijät tai sähköpotkulautailijat, jotka eivät ymmärrä oikeanpuoleista liikennettä.

Vierailija
1347/1352 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on tapa, että kävellään olkapäätä päin ja olen oppinut olemaan joustamatta näissä kohtaamisissa. Kolme kertaa on törmäilijä horjahtanut kunnolla sivuun. Kaksi kertaa olen yli kohteliaasti sanonut Tampereen anteeksipyynnön, eli OHO.

Joku idiootti vihreä muoti toi on, koska törmäilijät on yleensä incel oloisia heppuja.

Vierailija
1348/1352 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän menee yksinkertaisesti niin, että pienemmät väistää isompia

Vierailija
1349/1352 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ulkkarit eivät pääsääntöisesti väistä. Rynnivät ensimmäisinä joukkoliikennevälineisiinkin. Ehkä ajattelevat jäävänsä jostain paitsi, jos eivät ryysi. Vaikka kaikki on annettu heille. 

Vierailija
1350/1352 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama toiseen suuntaan. Selän takana tulee pariskunta tai kolmikko, kävelevät rinnakkain. Itse pysähdyt katsoon jotain näyteikkunaa niin ne jää selän taakse seisoon kun eivät osaa mennä jonoon ja ohittaa vasemmalta. 

Vierailija
1351/1352 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä tuo juuri on, mitä Ap sanoikin; valtataistelua. Olen saman havainnut, että moni selvästikin oikein päättää olla väistämättä minua ja törmäys tulisi, jos en itse väistäisi.

Vierailija
1352/1352 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä tyhmiä, joilla on koira hihnassa. Taluttaja kulkee toisella puolella, hurtta toisella puolella väylää. Ja kun pyörällä lähestyy, taluttaja ehkä tajuaa väistää sivuun, mutta ei tajua sitä rakkiaan vetää mukanaan. Joskus on tehnyt mieli kysäistä, että meinaatko, että hyppään tällä pyörälläni narua? Mutta viime tinkassa taluttaja on, kun jo melkein pysähdyn fillarilla sen narun eteen, tajunnut sen piskinsä kiskoa myös sivuun, niin etten ole vielä saanut tilaisuutta kysäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä