Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Hanki kovaääninen pierulaite. Jos joku kävelee koti ,laita laite pörisemään.
Menkääpä käymään itiksen ostoskeskuksessa....
Ehkä ne kaikki muutkin ajattelevat että eivät väistä 🤣 kaikki hyökkää ni se paras lopputulema 💪🏻💪🏻💪🏻
Vierailija kirjoitti:
Menkääpä käymään itiksen ostoskeskuksessa....
Siellä saa törmäillä vääräuskoisten kanssa jo haluaa.
Tätä huomaa enemmän muissa maissa (esim. ruotsi), koen että suomessa ihmiset kyllä väistävät minua kadulla. Pahimmat ovat nuoret henkilöt ja mummot jotka eivät väisty edestä.
Vierailija kirjoitti:
Näille muita päin kävelijöille on ihan nimityskin...hehän ovat helsinkiläisiä!
Ovat maalta Helsinkiin muuttaneita, ei ole kokemusta liikkumisesta alueella missä on paljon muita ihmisiä.
Itse asiassa jalankulkijat saavat kävellä oikealla tai vasemmalla, kummalla puolen haluavat. Ei ole pakko kävellä jalkakäytävän oikeaa puolta. Oikeanpuoleinen liikennesääntö koskee moottoriajoneuvoja ja muita pyörillä kulkevia, ei jalankulkijoita.
Mä en myöskään ymmärrä miksi jotkut kävelevät ihan tahallaan päin. Jos molemmat katsoo eteensä ja molemmat hieman siirtyy, ei mitään ongelmaa kellekään. Miksi joillekin tällainen asia on joku arvovaltakysymys vai miksi ei voi antaa toiselle ihmiselle milliäkään tilaa? Puretaanko siinä jotain omaa pahaa oloa? Siis herranen aika tällaisella asialla, mitä ihmeen väliä sillä on käveletkö sä 30 cm enemmän oikealla tai vasemmalla, en tajua...
Kerran seisoin odottamassa bussia ja seisoin jonkun roskistelineen tms. tolpan vieressä. Katsoin jo kaukaa kun joku ihan suht nuori, ehkä kolme-neljäkymppinen nainen oikein mulkoili minua ja tuli suoraan kohti. Mietin että jopa on, mutta en siirtynyt kun ajattelin että kai se nyt tajuaa että minä nojailen tolppaan. Päälle jyräsi. Astahdin reippaan askeleen taaksepäin ja naisella oli kai kolmesta sentistä kiinni ettei kävellyt pahki tolppaan, jarrutti viime hetkellä. Kääntyi oikein mulkoilemaan ja ilmeilemään minulle. Itsehän käveli päin ja pakotti toisen väistämään. Tolppaa vaan oikein ei voi, joten karma kosti. Olen miettinyt oppiko hän tapauksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kadullakin on oikeanpuoleinen liikenne. En väistä ketään joka kävelee väärää puolta päin. Etenkään MIEHET ei usein väistä ketään, ja tulee törmäyksiä.
Jos kaikki vain tajuaisivat pysyä oikealla ja olla valtaamatta koko kadun leveyttä, liikenne sujuisi!
EI OLE KADULLA KÄVELIJÖILLE OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE, LAKI EI TUNNE TÄLLAISTA.
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään ymmärrä miksi jotkut kävelevät ihan tahallaan päin. Jos molemmat katsoo eteensä ja molemmat hieman siirtyy, ei mitään ongelmaa kellekään. Miksi joillekin tällainen asia on joku arvovaltakysymys vai miksi ei voi antaa toiselle ihmiselle milliäkään tilaa? Puretaanko siinä jotain omaa pahaa oloa? Siis herranen aika tällaisella asialla, mitä ihmeen väliä sillä on käveletkö sä 30 cm enemmän oikealla tai vasemmalla, en tajua...
Kerran seisoin odottamassa bussia ja seisoin jonkun roskistelineen tms. tolpan vieressä. Katsoin jo kaukaa kun joku ihan suht nuori, ehkä kolme-neljäkymppinen nainen oikein mulkoili minua ja tuli suoraan kohti. Mietin että jopa on, mutta en siirtynyt kun ajattelin että kai se nyt tajuaa että minä nojailen tolppaan. Päälle jyräsi. Astahdin reippaan askeleen taaksepäin ja naisella oli kai kolmesta sentistä kiinni ettei kävellyt pahki tolppaan, jarrutti viime hetkellä. Kääntyi oikein mulkoilemaan ja ilmeilemään minulle. Itsehän käveli päin ja pakotti toisen väistämään. Tolppaa vaan oikein ei voi, joten karma kosti. Olen miettinyt oppiko hän tapauksesta mitään.
Kaivoit takataskustasi sen tolpan siihen ihan kiusallasi, senkin!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kevyen liikenteen väylällä on oikeanpuoleinen liikenne ellei toisin merkitty. En väistä jos vastaantulija kävelee omasta suunnastaan katsottuna vasemmalla.
Koskee pyöräilijöitä, ei kävelijöitä.
Tässä brittien soljuvan liikenteen niksit:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakn sivallan puukolla niitä jotka eivät väistä. Sen jälkeen yleensä väistävät.
"Käveli ilmassa pidettyyn puukkoon."
Kerran yksi romani tuli päivystykseen ja kertoi kaatuneensa kaksi kertaa saman puukon päälle ihan vahingossa....
Sama harmittaa. Olen ollut koko ikäni huomaavainen ja annan tietä sekä tilaa muille.
Kerran oli jotenkin pinna kireänä ja jälleen kerran tuli kolmen porukka (aikuisia) vastaan täyttäen koko käytävän eli minulle jäi olematon tila. No, kävelin sitten päin, käsivarret tömähtivät. Olin se hennompi, joten sattui. Eivät reagoineet mitenkään.
En tee toiste ja häpeän tätä tapausta. Mutta kun saa aina olla väistämässä..
Minä en muita väistä koska olen muita ylempiarvoinen. Siksi muiden pitää väistää minua koska he ovat minua alempiarvoisia. Muuten törmään heihin, lyön ja kaadan kumoon.
"Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä."- - - - aloitus
Miksi? Siksi, että älykkyys ei jakaannu tasan ihmisten kesken, ja siten toisilla on sitä enemmän kuin toisilla, ja sehän näkyy käytöksessä hyvin helposti. Se, joka ei kävellessä väistä vastaan tulevaa, vaan kuvittelee olevansa etuoikeutettu ja muitten velvoitettuja väistämään, on idiootti ja kusipäämlkku, jonka älykkyys on kengän numeron tasoa. Sen kun käsittää, pääsee paljon helpommalla, eikä tarvitse pohtia miksi he eivät väistä. Siksi, että siihen vaadittu älykkyys puuttuu, piste.
Olisi hyvä pysähtyä ja jäädä esim sitomaan kengännauhoja ja katsoa tuleeko vastaantulija päälle, ei voisi ainakaan vedota, että oli syytön osapuoli.
Kuljeskele sinä ihan rauhassa siksakkia , niin vöistät taatusti aina.Kyllä on ääliömurheet , pikkusielulla.
Hanki sokeainkeppi ja heiluttele sitä edessäsi.