Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran venäläisen Oulun poliisipatsas tyyppisen kenraalin kävelevän jumalattomassa väkijoikossa ja se väkijoukko jätti koko ajan hänelle sellaiset 3 m tilan minne ikinä liikkuikin. Ja pikkuinen pätikkä oli, paksu ja pönäkkä :D! Se arvovalta oli jotain jäätävää hänen ilmessään ja olemuksessaan.
Ja ei kukaan ei lakaisuut hänelle tilaa vaan hänen olemus teki sen pelkästään. Jännä efekti.
Tarkoitat siis kysyä, että miksi miehet ei koskaan väistä.
Joo, kannoin kaupassa sepelisäkkiä sylissä kun ei ollut kahvaa ja unohdin ottaa kärryn. Joku mies JUOKSI mun eteen kun kävelin etsimään polttimoita/lamppuja. Siinä sitten piti setämiehen perässä raahustaa kun ohi ei päässyt polttimohyllylle, koska vauhti hiipui heti. Ja sitten se seisoi edessä miettimässä elämän tarkoitusta ja kippasin sepelisäkin (10kg?) laatikon reunalle kun piti odotella että herra päättää mitä poltinta ehkä oma pää tarvii, että säteilisi.
Olisin ymmärtänyt JOTENKIN edes kassalle kiilaamisen.
Paljon on niitä tyyppejä jotka ei yhtään tajua että joku kantaa jotain painavaa.
Välillä huomaa kaupassa kun kiilaavat myyjiä joilla joku tavarakasa. Ja ruuhka on valmis.
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadullakin on oikeanpuoleinen liikenne. En väistä ketään joka kävelee väärää puolta päin. Etenkään MIEHET ei usein väistä ketään, ja tulee törmäyksiä.
Jos kaikki vain tajuaisivat pysyä oikealla ja olla valtaamatta koko kadun leveyttä, liikenne sujuisi!
EI OLE KADULLA KÄVELIJÖILLE OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE, LAKI EI TUNNE TÄLLAISTA.
Älä huuda, juntti.
Nää äh lyt tykkää kävellä päin. Pitävät itseään vissiin parempina ihmisinä.
Yhdistetyllä kevyenliikenteen tiellä (ei siis eri kaistaa jalankulkijoille) kävelen tien vasemmassa laidassa jotta nään edestäpäin vastaan tulevat pyöräilijät. Pelkästään kävelytiellä kävelen kävelytien oikealla puolella menosuuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kadullakin on oikeanpuoleinen liikenne. En väistä ketään joka kävelee väärää puolta päin. Etenkään MIEHET ei usein väistä ketään, ja tulee törmäyksiä.
Jos kaikki vain tajuaisivat pysyä oikealla ja olla valtaamatta koko kadun leveyttä, liikenne sujuisi!
Tämä ketju tuli mieleen kun äsken kävelin hakemaan lounasta. Ja tämä viesti on täsmälleen oikein! Iso, läski mies harppoi itselleen vasemmalla puolella kapeaa katua eikä väistänyt senttiäkään kun itse kävelin minulle oikeaa puolta katua. Minun piti sitten hypätä syrjään ettei päälle kävellyt, hänelle vielä oli alamäki joten iso elopaino ja hyvä harppomisvauhti alamäkeen niin meinasi jyrätä päälle.
Sivistyneet ihmiset kävelevät oikealla puolella katua.
Täälläpäin moni ulkomaalainen kävelee keskellä olivat sitten yksin tai joukossa. Eivätkä väistä, ovat varmaan kotimaassaan tottuneen. Tämä on pienehkö kaupunki.
Olen persu ja minähän en väistä mitään!
Vastaus siihen miksi miehet eivät väistä: Kyllä väistävät, mutta ette noteeraa niiden väistävien miehien olemassaoloa. Huomaatte ainoastaan öykkäripaskat-kuten parinvalinnassakin. Ja öykkäripaskat eivät tietenkään väistä. Siis "alfat".
Vierailija kirjoitti:
Yhdistetyllä kevyenliikenteen tiellä (ei siis eri kaistaa jalankulkijoille) kävelen tien vasemmassa laidassa jotta nään edestäpäin vastaan tulevat pyöräilijät. Pelkästään kävelytiellä kävelen kävelytien oikealla puolella menosuuntaan.
Jos sinä kävelet sitkeästi sitä tien vasenta laitaa, niin ne oikeaa laitaa kävelevät jalkakulkijat joutuvat sitten aina väistämään joko keskelle tietä tai kävelemään päin tai koukkaamaan nurmikon puolelta. Kukaan takaapäin tuleva pyöräilijä ei aja ehdoin tahdoin jalankulkijan päälle, sillä hänelle kävisi mahdollisessa yhteentörmäyksessä jalankulkijaa huonommin kun hän kaatuu pyöräillessä. Oikeanpuoleisen liikenteen vallitessa eri osapuolten on helpompi ennakoida muiden liikkujien reitit.
Ainakaan nämät ylimieliset ri kastuttajat eivät väistä.
Onneksi kävelyvauhdit on sen verran hiljaisia että ei käy kuinkaan jos törmäys tapahtuisikin. Eikös sitä tosin ennenkin sanottu että viisaampi väistää.
Mä en väistä miehiä. Katson myös kiinteästi vastaantulevaan ja jos tämä ei väistä, sanon että kato mulkku vähän mihin kävelet.
Oikein miehille.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen päivittäin useita lenkkejä 10v dobermannin kans. Koskaan ei ole tullut ongelmia väistämisen kanssa.
Mitä jos aiemmin purtu henkilö alkaa kantamaan veistä ja tekee koiranne kaulasta kebabia seuraavan kerran kun kohtaatte ja koira hyökkää jälleen?
Miettikää vähän miten, mihin ja minkälaisella itsevarmuudella käytätte koiraanne, etenkin kun kuljette päivittäin samaa helposti havaittavaa ja tunnettua reittiä ja kanssakulkijat saattavat teidät kohdata tulevaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en väistä miehiä. Katson myös kiinteästi vastaantulevaan ja jos tämä ei väistä, sanon että kato mulkku vähän mihin kävelet.
Oikein miehille.
Naisten kanssa on mukava törmäillä kun niillä on pehmeät puskurit :D
Jos an ustappi on syvällä, ei voi muuttaa suuntaa
'Cause it's a bittersweet symphony, that's life.
Näin kerran venäläisen Oulun poliisipatsas tyyppisen kenraalin kävelevän jumalattomassa väkijoikossa ja se väkijoukko jätti koko ajan hänelle sellaiset 3 m tilan minne ikinä liikkuikin. Ja pikkuinen pätikkä oli, paksu ja pönäkkä :D! Se arvovalta oli jotain jäätävää hänen ilmessään ja olemuksessaan.