Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
En ole pieni mies, nykyään reilusti yli 100kg ja jo nuorempana tuli opittua että siinä voi käydä muille huonosti. Joten opin väistämään herkästi, mutta tämän postauksen motivoimana voisin nyt lopettaa nöyristelyn ja alkaa arvostamaan itseäni. Kävelen tästä eteenpäin väistämättä ketään.
Mäkin olen kyllästynyt väistämään, enkä väistä, mutta yleensä aina se joku toinen väistää, paitsi espanjalaiset. Kait mulla on ilme sen näköinen, etteivät uskalla törmätäkään. lyhyt pullukka ja saatanan ruma.
En ole lukenut koko ketjua, mutta väistän, jos itse kuljen kevyen liikenteen väylällä vasemmalla, mitä ei kyllä koskaan tapahdu. Oikeassa reunassa kulkevan ei tarvitse väistää ketään. Samoin väistän, jos kuljen ajoradan oikeassa reunassa ja vastaan tulee vasenta puolta kävelevä.
Minäkin (30 vee nainen) olen yleensä se, joka lähes aina joutuu väistämään muita. Luulin tilanteen vähän muuttuvan nyt, kun olen näkyvästi raskaana, mutta ei. Ihmiset silmäilevät minua vastaan kävellessään kyllä ja selvästi huomaavat tilani, mutta vain harvat antavat tilaa. Joudun siis edelleen ison mahani kanssa lyllertämään kävelyväylän puolelta toiselle.
Onko tämä jotenkin paikkakuntakohtaista? Oulussa ikäni asuneena en ole törmännyt (pun intented) siihen, ettei pyöräillessä tai kävellessä väistettäisi. Itsekin väistän tarvittaessa.
Eikö ihmiset tiedä että kävelijä saa kävellä kummalla puolella tahansa eikä ole väärää tai oikeaa puolta? (Laki on muuttunut kauan sitten) nykyään myös autotiellä laki neuvoo kävelemään vasenta laitaa, sitäkin harva tietää.
Minusta se väistää joka tulee kyseiselle tielle toisen jälkeen, eli näkee vastaantulijan jo ennen kuin ryhtyy kävelemään kyseistä tietä.
Miksi asettuisit varta vasten vastaantulijan kävelylinjalle??
Jos tie on mutkainen eikä kumpikaan ole voinut nähdä toisiaan tielle tultaessa niin silloin voin väistää
Vierailija kirjoitti:
Koska patriarkaatti.
Olet katkera.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla olin lenkillä Kilpavitosella (Tampereen Kaupissa). Vastaan tuli kuusikymppinen nainen koiransa kanssa. Eukko kulki lähes vasemmassa reunassa, koira oikeassa ja hihna meni siinä välissä koko tien leveydeltä.
Koska olin jo valmiiksi oikealla puolella, ajattelin yrittää päästä ohi oikealta, joka oli se koiran puoli. Eukko veti viime hetkillä koiransa hieman keskemmälle ja mutisi mennessään: "Ihan päälle kävellään."
Alkoi naurattaa, miten typeriä ja itsekkäitä jotkut on. Itse tullaan koko väylän leveydeltä ja jos sitten joku menee ohi liian läheltä, se on sen toisen syy :-D Mitenköhän tuollaiset ihmiset selviää muusta elämästä?
En tiedä. Samaa olen pohtinut. Toisten ihmisten huomiointi ja kohteliaisuus on katoava luonnonvara.
Minä väistän, jos pystyn. Näössä, motoriikassa ja muutakin oikeita sairauksia.
Vierekkäin kävelevä aviopari.
Ärsyttää kyllä se, että ei voi olla kunnon sääntöä kevyen liikenteen väylillä jalankulkijoiden paikasta vaan sanotaan vain, että "reunassa". Vähän väliä joutuu vaihtamaan puolta, kun joka toinen tulee vastaan juuri samalla puolella kuin itse on menossa. Ne on ne muut ihmiset, pitäisi asua yksin kuussa.
Tämä on taas niitä asioita, joita on joskus lukenut tai kuullut:
Islaminuskoiset eivät väistä valkonaamoja, koska se olisi alistumisen merkki.
Islam on valloittajauskonto.
Omissaan heillä on selvä hierarkia.
Kunpa kaikki tajuaisi oikean puoleisen liikenteen, niin kenenkään ei tarvitsisi sen enmpää asialla päätään rassata. Ei edes sen minä-minän. Saa kävellä niin hitaasti ja niin omissa maailmoissaan kuin haluaa, _kunhan_ kävelee oikeaa reunaa.
Itse välillä oikein veetutuksissani harrastan sitä, että väistän omalta osaltani niiiin vähän, että pakostikin hipaisee (kun ei toinen tajua yhtään väistää).
Tai sitten, jos vastaantulijaa on mahdotonta tulkita, mitä puolta hän aikoo kävellä, saatan siirtyä kävelemään keskelle tietä, niin päättäköön v*ttu itse, kummalta puolelta kiertää.
Viimeksi 2 nuorta naista käveli vierekkäin mutta niin leveästi, että kävelin pokkana heidän välistä. Muualta ei olisi mahtunutkaan.
Kaikkein pahimpia päälle tulijoita ovat zombeina lastenvaunujaan työntävät. Muu maailma on kadonnut siksi, että he ovat puhaltaneet alapäästään esiin sen suuren ihmeen. Eivät vaadi meitä muita väistämään, meitä muita vain ei ole. Siksi eivät voi muita huomioidakaan.
Hypätty lumipenkkaan kun isokokoinen sauvakävelijänainen tuli vastaan. Aina luultu että koiran taluttajia pitääkin väistää, että koira saa nuuskia haluamaansa penkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein pahimpia päälle tulijoita ovat zombeina lastenvaunujaan työntävät. Muu maailma on kadonnut siksi, että he ovat puhaltaneet alapäästään esiin sen suuren ihmeen. Eivät vaadi meitä muita väistämään, meitä muita vain ei ole. Siksi eivät voi muita huomioidakaan.
Juuri tänään minua vastaan tuli joku nuori nainen lastenvaunujen kanssa. Hipelöi molemmin käsin puhelintaan ja työnsi vaunuja käsivarsillaan niin, että ne mutkittelivat tiellä puolelta toiselle. Eikä tietenkään nähnyt vastaantulijoita, kun naama oli kiinni siinä puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös kyllästynyt siihen että kun kävelen yksin tien oikeassa reunassa ja vastaan tulee 2 tai useamman ihmisen porukka, minun kuuluisi ilmeisesti hypätä ojaan siksi aikaa jotta nuo vastaantulijat saa jatkaa rinnakkain kävelyä.
Teenkin nykyään niin etten enää väistä vaan tulen pokkana vastaan ja lopulta pysähdyn siihen nenän eteen jos on tarve. Aina ovat sitten lopulta ymmärtäneet väistää.
Sitten voi myös alkaa yskiä kovasti oikein räkäistä yskää niin väistävät ;)
Se saa väistää, joka kävelee väärällä puolella. Täällä on oikeanpuoleinen liikenne myös kävellessä. Jos on todella kapea tie tms, niin olen huomannut, että minua pienikokoisemmat väistävät tieltä ja isokokoisemmat eivät. Eli suurimmalla on etukävelyoikeus :D
Joskus koordinaatiokyky ei toimi kunnolla. Itseltäni poistettiin kasvain lapaluiden välistä leikkaamalla. Muutamia viikkoja sen jälkeen huomasin että vaikka halusin siirtyä hieman väistääkseni niin se ei aina onnistunut. Vaiva meni kuitenkin ohi kun leikkaushaava parani. Onneksi kukaan vastaantulija ei tyrkännyt eikä kukaan kysynyt josko olen humalassa. Taisivat huomata että olin hätääntyneen näköinen.
Vasen laita kirjoitti:
Eikö ihmiset tiedä että kävelijä saa kävellä kummalla puolella tahansa eikä ole väärää tai oikeaa puolta? (Laki on muuttunut kauan sitten) nykyään myös autotiellä laki neuvoo kävelemään vasenta laitaa, sitäkin harva tietää.
Minusta se väistää joka tulee kyseiselle tielle toisen jälkeen, eli näkee vastaantulijan jo ennen kuin ryhtyy kävelemään kyseistä tietä.
Miksi asettuisit varta vasten vastaantulijan kävelylinjalle??
Jos tie on mutkainen eikä kumpikaan ole voinut nähdä toisiaan tielle tultaessa niin silloin voin väistää
Mutta on hyvän maun mukaista, että kaikki noudattavat samoja sääntöjä.
Viime viikolla olin lenkillä Kilpavitosella (Tampereen Kaupissa). Vastaan tuli kuusikymppinen nainen koiransa kanssa. Eukko kulki lähes vasemmassa reunassa, koira oikeassa ja hihna meni siinä välissä koko tien leveydeltä.
Koska olin jo valmiiksi oikealla puolella, ajattelin yrittää päästä ohi oikealta, joka oli se koiran puoli. Eukko veti viime hetkillä koiransa hieman keskemmälle ja mutisi mennessään: "Ihan päälle kävellään."
Alkoi naurattaa, miten typeriä ja itsekkäitä jotkut on. Itse tullaan koko väylän leveydeltä ja jos sitten joku menee ohi liian läheltä, se on sen toisen syy :-D Mitenköhän tuollaiset ihmiset selviää muusta elämästä?