Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan järkyttynyt ihmisten käytöksestä. Aikuiset ihmiset tukkivat kulkuväylät eivätkä tee mitään vaikka näkevät että joku tulee vastaan. Lapsillekin kuuluisi opettaa että väitetään = mennään jonoon tien reunaan kun joku tulee vastaan. Vilkkailla kulkureiteillä on syytä pysytellä reunassa ihan koko ajan, sillä myös takaatulijat on osattava huomioida.
1. Muista aina kulkea reunassa (kevyenliikenteenväylillä oikeassa reunassa), älä tuki tietä muilta kulkijoilta.
2. Maantiellä kulje vasenta reunaa.
3. Kapealla polulla kohdatessa kohteliasta että kumpikin väistää oikealle.
Näillä ohjein jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on turvallista ja mukavaa kulkea ilman turhia vaaratilanteita.
Muuten näin, mutta kuljen kyllä maantielläkin oikeaa laitaa, ja tulen näin jatkossakin tekemään. Haluan nähdä jos minun täytyy väistää jos auto alkaakin heittelehtimään.
Minäkin olen tehnyt havainnon, että ennen ihmiset kulkivat kevyenliikenteenväylällä oikealla ja nykyään todella moni vasemmalla. Siis minkä ihmeen takia näin? Ja tosiaan, mielellään ei väistettäisi vastaantulevaa.
Nuoret miehet eivät väistä, näin on ollut jo vuosia.
(Helsinki)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan järkyttynyt ihmisten käytöksestä. Aikuiset ihmiset tukkivat kulkuväylät eivätkä tee mitään vaikka näkevät että joku tulee vastaan. Lapsillekin kuuluisi opettaa että väitetään = mennään jonoon tien reunaan kun joku tulee vastaan. Vilkkailla kulkureiteillä on syytä pysytellä reunassa ihan koko ajan, sillä myös takaatulijat on osattava huomioida.
1. Muista aina kulkea reunassa (kevyenliikenteenväylillä oikeassa reunassa), älä tuki tietä muilta kulkijoilta.
Näillä ohjein jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on turvallista ja mukavaa kulkea ilman turhia vaaratilanteita.Muuten näin, mutta kuljen kyllä maantielläkin oikeaa laitaa, ja tulen näin jatkossakin tekemään. Haluan nähdä jos minun täytyy väistää jos auto alkaakin heittelehtimään.
Maantiellä kulkiessasi oikeaa laitaa rikot lakia ja sen lisäksi takaatulevat autot ajavat "samaa reunaa" kanssasi, joten olet itseasiassa valinnut sen vaarallisemman puolen itsellesi :-D joten ei kannata.
Tämä on ilmiö, joka on ollut lisääntymään päin. Ketuttaa todenteolla, kun näkee jo sadan metrin päässä toisen tulevan väärää puolta ja saa siinä mielessään arvuutella, että väistääköhän tuo. Ilmeisesti kysymyksessä on jonkinsortin välinpitämättömyys ja hyvien käytöstapojen puute. Olen ottanut periaatteekseni väistää vain motorisesti hidastuneita vanhuksia, jos tulevat väärää puolta.
Vierailija kirjoitti:
Saman oon huomannut. Viime keväänä kun korona oli vielä uusi juttu, porukka väisti ehkä hieman useammin, nyt taas tuntuu että suomalaisiin on iskenyt sietämätön ihokontaktin kaipuu. Ja just noi perheet ja pariskunnat jotka käy yhdessä ain' rinnakkain, kai niille iskee eroahdistus jos joutuisi edes ohittamisen ajan kävelemään peräkkäin. Pari vuotta sitten talvella klenkkasin kyynärsauvojen kanssa, ja kerran kaksi lasta juoksi rinnakkain täyttä vauhtia suoraan kohti, ilmeisesti isänsä käveli muutaman metrin taaempana. Mä horjahdin pientareelle, keppien ansiosta pysyin sentään pystyssä. Salaa toivoin että se faija olisi käskenyt kakaroita väistämään, mutta yhtä levein askelin sekin marssi keskellä tietä.
En ollut edes tajunnut ihmisten huomioimattomuutta ennen kuin joudun käymään markettireissulla kävelykeppien kanssa. Oli vieläpä täysvarauskielto, eli oikeasti niiden keppien varassa. Aikuiset ihmiset tönii ja ajaa kärryillä päin, ihan kuin gasellin lailla pääsisin pois alta kepeillä pomppien... enkä hakeutunut tielle mihinkään väylille ryysikseen, kunhan hyllyillä keräilin tavaroita. Oli pelottava kokemus suorastaan ja avuttomuuden tunne valtava. Joidenkin lasten spurttailun vielä ymmärrän, ei heiltä voi samanlaista huomaavaisuutta odottaa. Toki olisi toivottavaa vanhempien tätä opettaa. Ja se, ettei edes pahoitella! Muut ihmiset ovat ilmaa. Kyllä itse pyytäisin anteeksi ja auttaisin tarvittaessa jos päin menen. Toki autan vanhuksia ym. muutenkin jos avuntarvetta huomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä ohjein jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on turvallista ja mukavaa kulkea ilman turhia vaaratilanteita.Muuten näin, mutta kuljen kyllä maantielläkin oikeaa laitaa, ja tulen näin jatkossakin tekemään. Haluan nähdä jos minun täytyy väistää jos auto alkaakin heittelehtimään.
Mikä ihmeen logiikka sinulla tuossa on? Juuri tuosta mainitsemastasi syystähän pitäisi kävellä sitä vasenta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se samaa ilmiötä kun tuolla kaupassa valloitetaan hyllyväli niin että pitää kiertää takaisin että pääsee oikeeseen kohtaan toisesta suunnasta. Tai jos ottaisi jotain hyllystä, ei se onnistu koska kärry lepää nyt siinä ja minä itte vieressä.
Saanko kysyä että oletko mykkä, vai mikä ihme estää sanomasta anteeksi, minä menisin tästä? Oikeastiko kierrät vaikka kilmoetrin, ettei vain tarvitse avata suuta ja huomauttaa nätisti että viitsisitkö hieman väistää?
Mun mielestä tuo sun touhu on paljon käsittämättömämpää kuin se että jonkun kärry sattuu olemaan sun edessä.
En mä ainakaan saa suutani auki. Odottelen joko sitten tai haen muut ostokset ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maantiellä kulkiessasi oikeaa laitaa rikot lakia ja sen lisäksi takaatulevat autot ajavat "samaa reunaa" kanssasi, joten olet itseasiassa valinnut sen vaarallisemman puolen itsellesi :-D joten ei kannata.
Lisäksi pyöräilijät ajavat oikeaa puolta.
Jalan kuuluu kulkea vasemmalla puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman oon huomannut. Viime keväänä kun korona oli vielä uusi juttu, porukka väisti ehkä hieman useammin, nyt taas tuntuu että suomalaisiin on iskenyt sietämätön ihokontaktin kaipuu. Ja just noi perheet ja pariskunnat jotka käy yhdessä ain' rinnakkain, kai niille iskee eroahdistus jos joutuisi edes ohittamisen ajan kävelemään peräkkäin. Pari vuotta sitten talvella klenkkasin kyynärsauvojen kanssa, ja kerran kaksi lasta juoksi rinnakkain täyttä vauhtia suoraan kohti, ilmeisesti isänsä käveli muutaman metrin taaempana. Mä horjahdin pientareelle, keppien ansiosta pysyin sentään pystyssä. Salaa toivoin että se faija olisi käskenyt kakaroita väistämään, mutta yhtä levein askelin sekin marssi keskellä tietä.
En ollut edes tajunnut ihmisten huomioimattomuutta ennen kuin joudun käymään markettireissulla kävelykeppien kanssa. Oli vieläpä täysvarauskielto, eli oikeasti niiden keppien varassa. Aikuiset ihmiset tönii ja ajaa kärryillä päin, ihan kuin gasellin lailla pääsisin pois alta kepeillä pomppien... enkä hakeutunut tielle mihinkään väylille ryysikseen, kunhan hyllyillä keräilin tavaroita. Oli pelottava kokemus suorastaan ja avuttomuuden tunne valtava. Joidenkin lasten spurttailun vielä ymmärrän, ei heiltä voi samanlaista huomaavaisuutta odottaa. Toki olisi toivottavaa vanhempien tätä opettaa. Ja se, ettei edes pahoitella! Muut ihmiset ovat ilmaa. Kyllä itse pyytäisin anteeksi ja auttaisin tarvittaessa jos päin menen. Toki autan vanhuksia ym. muutenkin jos avuntarvetta huomaan.
Olen huomannut myös, että keppien kanssa kulkeville ei avata ovea ja joskus ratikassa edes istumapaikkaa. Vaarallista joutua seisomaan niiden kanssa.
kokeilkaas kääntää selkä heille jos olette paikallaan, kyllä silloin väistävät ;)
Miksi naiset aina väistävät?
Mies, 180cm ja 100kg
Oon huomannut saman ja alkoi ärsyttää että minä olin se väistävä osapuoli aina. Nyt kävelen kylmästi päin jos ei toinen tajua väistää. Kyllä yhteentörmäyksiä sattuu aina tämän takia mutta eipä v1tuta enää
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut saman ja alkoi ärsyttää että minä olin se väistävä osapuoli aina. Nyt kävelen kylmästi päin jos ei toinen tajua väistää. Kyllä yhteentörmäyksiä sattuu aina tämän takia mutta eipä v1tuta enää
nyt sitä toista sitten vi tuttaa
ja luultavasti vi ttuti jo entuudestaan
kannattaa valmistautua kuulemaan vit tuilua
Tuli tämä ketju mieleen kun kävin eilen espoolaisessa kauppakeskuksessa. Liikkeellä oli paljon perheitä ilmeisesti opettamassa lapsia liikkumaan julkisilla paikoilla. Yksi mamma oli parkkeerannut kahden lapsen kanssa riviin täsmälleen liukuportaiden eteen ja katsoa möllötti ohikulkijoita, jotka olivat matkalla niihin liukuportaisiin. Perhe siis tönötti rivinä alle metrin päässä liukuportaiden alkupäästä. Mitään ei tarvinnut sanoa, kun pujottelemalle pääsi juuri ja juuri ohitse, mutta mitä tuossa tilanteessa edes sanoisi, kun se oli niin selvästi tahallista? Ja mamma selkeästi opetti siinä lapsiaan, että julkisilla paikoilla pysähdytään möllöttämään keskelle kulkureittiä ja muiden esteeksi. Se oli juuri tuota nykyistä "kyllä minä saan seisoa missä haluan" - asennetta. Mietin ensin onko ne junttituristeja jostain kaukaa maalta, mutta kyllä ne olivat ihan paikallisia.
Väistämättömyyttä ärsyttävämpää on se, kun ihmiset pysähtyy ihan mihin sattuu leveällä rintamalla.
Tullaan bussista/sporasta/metrosta ulos ja jäädään pällistelemään siihen paikalleen välittömästi kun jalat on kulkuvälineesta ulos saatu - jopa niiden lastenvaunujen kanssa.
Tullaan liukuportaista alas, jäädään seisomaan heti portaiden alapäähän miettimään mihinpäin mennään.
Tai kävellään kauppakeskuksessa ja yhtäkkiä pysähdytään keskelle käytävää ihmettelemään puhelinta, kaukana siintävää näyteikkunaa tms.
Kyllä, olen kävellyt tahallaan päälle ja jos jotain valitusta kuuluu, ohjeistanut jyrkin sanakäänteiin ettei voi jäädä tukkimaan tietä, vaan tulee mennä kauemmas ovista, liukuportaista, tai keskeltä käytävää reunalle ennenkuin pysähtyy.
Ja ne jotka ei väistä vastaantulijoita kävellessä.... Usein katson kumman pokka pettää ensin ja lopulta väistää. Jos toinen tuijottaa vaan puhelintaan eikä edes näe että on tulossa törmäys (etenkin kun hän kävelee vasemmalla) annan samalla olkapäällä pienen pusun vastapalloon.
Joo, muutaman kerran on meinannut tulla tappelua ja pientä rysyä, mutta on se sen arvoista kun juntit ei tajua muuten.
Itäkeskuksessa nähdään!
Ja edellisen jatkoksi. Lapsille ja vanhuksille eri kohtelu kyllä. Jos vaikka joku 10 vuotias kävelee sitä puhelintaan tuijottaen niin pysähdyn ja annan lapsen törmätä minuun ihan kevysti. Ketään ei satu, pelästyy kyllä vähän, sanon ettei kannata kävellä katsomatta eteensä ja se siitä.
Vanhukset eivät koskaan kävele päin, sillä tietävät kyllä seurata ympäristöä, mutta jäävät kyllä usein tukkimaan tietä, kyse voi olla ihan siitäkin että liikkuminen on hankalaa, hymyilen ja odotan että pääsevät jatkamaan matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen logiikka sinulla tuossa on? Juuri tuosta mainitsemastasi syystähän pitäisi kävellä sitä vasenta puolta.
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/kysymykset-ja-vastaukset/jala…
Alfauros ei väistä edes bussia, vaan bussi väistää häntä.
Saanko kysyä että oletko mykkä, vai mikä ihme estää sanomasta anteeksi, minä menisin tästä? Oikeastiko kierrät vaikka kilmoetrin, ettei vain tarvitse avata suuta ja huomauttaa nätisti että viitsisitkö hieman väistää?
Mun mielestä tuo sun touhu on paljon käsittämättömämpää kuin se että jonkun kärry sattuu olemaan sun edessä.