Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Viittaatko ap nyt Matinkylän mieheen, joka ei väistänyt katujengiä?
Kyllä kaiken ytimessä on moukkamaisuuden, junttiuden, tyhmyyden ja itsekkyyden upea yhdistelmä.
Liittynee siihen samaan, kuin miksei suomalainen koskaan ”hyllyjen välissä” sano ”anteeksi” vaan mieluummin tönäisee tai ainakin ottaa ihokontaktin.
Olen minäkin alkanut ”testaamaan”. En vaan väistä, katsotaan miten käy. Yhteentörmäyksiä myös kuvainnollisesti tulee näiden koko tien leveydeltä kulkevien ihmisketjujen kanssa - ja niitä on paljon. 😕
Vasemalla puolella kulkemisesta oli juttua, olen hämmästellyt sitäkin. Paljon näkyy vasemmalla pyöräileviä lapsia - liittynee siihen etteivät vanhemmat enää opasta lapsiaan, kun eivät niiden kanssa paljon enää liikukaan.
Vierailija kirjoitti:
…aina on joku ihminen, jolla on juuri se sama tarve tunkea juuri sillä hetkellä minuun kiinni valitsemaan just nyt heti niitä samoja hedelmiä. Vaikka minä olin siinä ensin. Vaikka ei menisi kuin minuutti, että seuraava pääsisi siihen itse.
On lohdullista lukea, että muutkin kokevat tätä ”just silloin tuli samaa asiaa” -ilmiötä. 😀
Vierailija kirjoitti:
Monilla tavoin maailman sairain kansa, minkäs teet.
Ehei, ei kun onnellisin kansa maailman onnellisimmassa maassa, eikö niin? 😉
Sine RRaSSiSSTTI. Mine kulke keski
Monet ketjussa hokevat tuota "OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE" -mantraa, mutta lain mukaan kevyen liikenteen väylällä saa kävellä kummalla laidalla tahansa. Jos joutuu kävelemään tiellä, jossa kulkee myös autoja, niin silloin on käveltävä vasenta laitaa (ellei vasen laita ole jollakin tavalla kävelykelvoton tai vaarallinen, jossa tapauksessa myös oikea laita on sallittu)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaiken ytimessä on moukkamaisuuden, junttiuden, tyhmyyden ja itsekkyyden upea yhdistelmä.
Liittynee siihen samaan, kuin miksei suomalainen koskaan ”hyllyjen välissä” sano ”anteeksi” vaan mieluummin tönäisee tai ainakin ottaa ihokontaktin.
Olen minäkin alkanut ”testaamaan”. En vaan väistä, katsotaan miten käy. Yhteentörmäyksiä myös kuvainnollisesti tulee näiden koko tien leveydeltä kulkevien ihmisketjujen kanssa - ja niitä on paljon. 😕
Vasemalla puolella kulkemisesta oli juttua, olen hämmästellyt sitäkin. Paljon näkyy vasemmalla pyöräileviä lapsia - liittynee siihen etteivät vanhemmat enää opasta lapsiaan, kun eivät niiden kanssa paljon enää liikukaan.
Vierailija kirjoitti:
…aina on joku ihminen, jolla on juuri se sama tarve tunkea juuri sillä hetkellä minuun kiinni valitsemaan just nyt heti niitä samoja hedelmiä. Vaikka minä olin siinä ensin. Vaikka ei menisi kuin minuutti, että seuraava pääsisi siihen itse.
On lohdullista lukea, että muutkin kokevat tätä ”just silloin tuli samaa asiaa” -ilmiötä. 😀
Vierailija kirjoitti:
Monilla tavoin maailman sairain kansa, minkäs teet.
Ehei, ei kun onnellisin kansa maailman onnellisimmassa maassa, eikö niin? 😉
No en pyytele anteeksi sitä että joku on minun edessäni. Sanon että väistäisitkö.
Minä olen Suomen kuningas ja minä en väistä toisia vaan heidän tehtävä on väistää minua. Jos joku ei meinaa väistää minua vaan meinaa kävellä minua päin, niin minä tönäisen hänet kumoon ja potkaisen häntä ennen kuin jatkan matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja joku aika sitten kävelin kävelylenkillä lähialueen puiston lenkkeilyreitillä. Vastaan tuli koululaisia pyörällä jotka kuin tahallaan ajoivat kohti eikä elettäkään väistämisestä. Jouduin astumaan ulos tieltä nurmikon puolelle törmäyksen välttämiseksi.
Mitäs ilkeilyä tämä tällainen on? Onko feministit mustanneet miesten maineen niin ettei edes koulutytöt arvosta sen vertaa miehiä ihmisenä, etteivät nyt ihan päälle ajaisi pyörällä? En sanonut kyllä mitään, jatkoin vain matkaa.
Toisella kertaa tyttöjä tuli potkurilla vastaan kapealla lumipolulla ja jälleen kerran minä jouduin väistämään ulos polulta niin että upposin polvea myöten höttöiseen lumeen.
Ennenwanhaan lapset väisti vanhempia ihmisiä, nyt näköjään on päinvastoin kaikki, kuin helvetissä tai jossain negatiivisessa rinnakkaistodellisuudessa...
Meitä naisia päin kävellään myös, ole huoleti.
He vain testaavat, miksei jotkut väistä kävellessä.
Eli ihmettelevät sinusta sitä samaa, mitä sinä heistä.
En ole lukenut ketjua läpi,mutta myös uimahallissa sama ilmiö, vesijuoksijat tamppaa menemään rinnakkain eivätkä väistä,joskus tuppaavat myös uimarien puolelle, ja uimari joutuu väistämään jos ei halua törmätä näihin paikallaan polkeviin juorumummoihin
Johtuukohan tämä ilmiö siitä, että suomalaiset ovat edelleen varsin tottumattomia kaupunkielämään? Täällä pk-seudullahan suurin osa asukkaista on vissiin landelta karanneita.
Ei riitä etteivät jalankulkijat - moni autokaan ei hiljennä kun joku on ylittämässä katua suojatietä pitkin. Täsmälleen sama tilanne kun talutan 100-vuotiasta kadun yli. Kaikenikäisillä pitäisi olla oikeus liikkua rauhassa kotinsa luona, missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua läpi,mutta myös uimahallissa sama ilmiö, vesijuoksijat tamppaa menemään rinnakkain eivätkä väistä,joskus tuppaavat myös uimarien puolelle, ja uimari joutuu väistämään jos ei halua törmätä näihin paikallaan polkeviin juorumummoihin
Minulta repäistiin uimahallissa uimapuku rikki koko pituudelta samalla kun tultiin päin.
Hyvä kysymys, olen itse välillä ajatellut samaa; mitä tapahtuu kun 130-kiloinen mies ei enää väistäkään vastaantulevia.
Mikseivät lastenvaunuja työntävät väistä ketään?
Vierailija kirjoitti:
Monet ketjussa hokevat tuota "OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE" -mantraa, mutta lain mukaan kevyen liikenteen väylällä saa kävellä kummalla laidalla tahansa. Jos joutuu kävelemään tiellä, jossa kulkee myös autoja, niin silloin on käveltävä vasenta laitaa (ellei vasen laita ole jollakin tavalla kävelykelvoton tai vaarallinen, jossa tapauksessa myös oikea laita on sallittu)
Ja juuri tämän asenteen takia pitäisi saada se laki takaisin missä myös jalankulkijoille määrätään oikea laita. Koska oikeanpuoleinen liikenne on yksinkertaisesti ihan jokaikiselle tiellä kulkijalle jouhevampaa ja ennen kaikkea turvallisempaa.
On ihan älytöntä vedota siihen "lain mukaan saan kävellä kumpaa laitaa tahansa", kun suurin osa kuitenkin fiksusti kulkee oikeaa laitaa ja sitten on näitä jääräpäitä, jotka väkisin kulkevat samaa puolta toisia vastaan ja näin ollen siis törmäyksiä tapahtuu.
Minuun ei kukaan törmää, kun kävelen Mieheni kanssa, joka on 190 cm, 100 kg. Saa hyvillä mielin tepastella.
Pieni kirjoitti:
Minuun ei kukaan törmää, kun kävelen Mieheni kanssa, joka on 190 cm, 100 kg. Saa hyvillä mielin tepastella.
Sinun miestä kun kerran vetäisin turpiin, niin hän makaisi maassa itkien sikiöasennossa nenä verta vuotaen ja juoksisi kauhusta parkuen pakoon aina kun näkisi sen jälkeen vilauksenkin minusta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, olen itse välillä ajatellut samaa; mitä tapahtuu kun 130-kiloinen mies ei enää väistäkään vastaantulevia.
135-kiloisena entisenä urheilijanuorukaisena olen pari kertaa kokeillut ja tehostanut seurauksia kunnon lonkkataklauksella. Sinnehän ne hankeen ovat lentäneet.
Vierailija kirjoitti:
Sine RRaSSiSSTTI. Mine kulke keski
jäbä purkaa tänne omia pelkojansa ja samanmieliset taputtaa ku mitkäki hylkeet
Jalankulkijoilla on vasemmanpuoleinen liikenne...