Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
761/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit ja weeteet näin toimii oman havainnon mukaan.

Vierailija
762/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sääli, mutta ei mobet vanhemmat enää opeta mitään käytöstapoja. Leikkipuistot on nykyään pelkkää kirkumista ja rääkymistä. Ja sitä lapset tekee nykyään joka paikassa. Yhteiskunta tuntuu eriytyvän rankasti myös käytöstapojen suhteen. Puolet ihmisistä on ihan moukkia, kävelee vaan takki aukia, naama norsunv**ulla päin ja nakkelee niskojaan. Lapset kirkuu ja juoksentelee kuin villieläimet. Surullista, mutta totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajuu miten nykyään moni kävelee väärää puolta vastaan. Kun yleensä periaate pitäs olla, että jossain käytävillä jne. kuljetaan oikeaa laitaa eteenpäin.

Vierailija
764/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit ja weeteet näin toimii oman havainnon mukaan.

Ja mustat.

Vierailija
765/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä 70 v mummeli en väistä nuorempia, mutta pysähdyn ja tuijotan. Moni tajuu tästä eikä kukaan ole  kävellyt kumoon. Kokeilkaa.

Vierailija
766/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivele itsesi paaskalläh ja mene päin

Vierailija
767/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes päivittäin tulee vastaan pariskuntia, perheitä ja muita jotka kulkevat vierekkäin leveästi kapealla kadulla ja eivät väistä, olettavat että vastaantulija väistää pientareelle tai pusikkoon jotta saavat kävellä vierekkäin. Täys moukkia. En silloin väistä vaan kävelen päin, yleensä siinä vaiheessa älyävät väistää. Suomessa on niin paljon täys imbesillejä joilla ei ole mitään käsitystä siitä että muut ihmiset pitää huomioda. Kuten päästetään ovesta ulos tuleva ensimmäisenä ja tosiaan tullaan ulos ja sisään oikealta puolelta, näin ei kukaan törmää toisiinsa.

Vierailija
768/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina koettua pyörätiellä :

- Vastaan tulee kolmikymppinen pariskunta pyörillä pyörätiellä. Pyöräilevät koko pyörätien leveydeltä ja minä väistän pientareelle.

- Vastaan tulee arviolta kuusikymppinen pariskunta pyörillä. He väistävät jo hyvissä ajoin ennen kohtaamista ajamalla lähes peräkkäin.

- Vastaan tulee kaksi kolmikymppistä äitiä yhteensä kuuden lapsen kanssa. Mukana lastenvaunuja, pyöriä ja potkulauta. Porukka ryhmittyy pyörätien kumpaankin reunaan, niin että keskelle jää noin 40 cm levyinen aukko, josta minun pitäisi mennä koiran ja ison kassin kanssa. Samalla takaa tulee polkupyörä, jonka johdosta aukko isonee ehkä 20 cm.

- Vastaan tulee viisi noin 10 vuotiasta poikaa, jotka pyöräilevät koko pyörätien leveydeltä. Reunimmainen väistää viime hetkellä niin, että pyörän sarvi osuu kyynärpäähäni.

- Vastaan tulee seuraavana päivänä luultavasti osin sama porukka. Kolme pojista ohittaa minut pyörätien kautta ja neljäs pientareen kautta muutaman sentin päästä koirasta. Jopa varsin kylmähermoinen koira vähän pelästyy.

- Sähköpotkulauta ohittaa minut ja taluttamani taaperoikäisen kummilapsen noin 10 cm päästä, vaikka vieressä on reilusti tilaa.

- Samalla reissulla tulee vastaan eläkeikäinen pariskunta kävelysauvojen kanssa. He pysähtyvät "ettei taapero pelästy"

- Samalla reissulla arviolta 60 v mies käyttää lehtipuhallinta pyörätien lähellä. Mies sammuttaa puhaltimen kun ei halua pelästyttää lasta.

- Edelleen sama reissu ja kolme alle nelikymppistå juoksijamiestä. Eivät väistä juuri lainkaan ja hihat hipovat toisiaan ohittaessa.

Ikäkysymys? Eikö muita haluta ottaa lainkaan huomioon? Eikö lapsille opeteta mitään?

Vierailija
769/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta oletteko huomanneet, että joillakin paikkakunnilla pätee myös oudosti eri kirjoittamattomat liikennesäännöt? Esim. Oulussa autoilijat ei väistä jalankulkijoita.

Vierailija
770/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina koettua pyörätiellä :

- Vastaan tulee kolmikymppinen pariskunta pyörillä pyörätiellä. Pyöräilevät koko pyörätien leveydeltä ja minä väistän pientareelle.

- Vastaan tulee arviolta kuusikymppinen pariskunta pyörillä. He väistävät jo hyvissä ajoin ennen kohtaamista ajamalla lähes peräkkäin.

- Vastaan tulee kaksi kolmikymppistä äitiä yhteensä kuuden lapsen kanssa. Mukana lastenvaunuja, pyöriä ja potkulauta. Porukka ryhmittyy pyörätien kumpaankin reunaan, niin että keskelle jää noin 40 cm levyinen aukko, josta minun pitäisi mennä koiran ja ison kassin kanssa. Samalla takaa tulee polkupyörä, jonka johdosta aukko isonee ehkä 20 cm.

- Vastaan tulee viisi noin 10 vuotiasta poikaa, jotka pyöräilevät koko pyörätien leveydeltä. Reunimmainen väistää viime hetkellä niin, että pyörän sarvi osuu kyynärpäähäni.

- Vastaan tulee seuraavana päivänä luultavasti osin sama porukka. Kolme pojista ohittaa minut pyörätien kautta ja neljäs pientareen kautta muutaman sentin päästä koirasta. Jopa varsin kylmähermoinen koira vähän pelästyy.

- Sähköpotkulauta ohittaa minut ja taluttamani taaperoikäisen kummilapsen noin 10 cm päästä, vaikka vieressä on reilusti tilaa.

- Samalla reissulla tulee vastaan eläkeikäinen pariskunta kävelysauvojen kanssa. He pysähtyvät "ettei taapero pelästy"

- Samalla reissulla arviolta 60 v mies käyttää lehtipuhallinta pyörätien lähellä. Mies sammuttaa puhaltimen kun ei halua pelästyttää lasta.

- Edelleen sama reissu ja kolme alle nelikymppistå juoksijamiestä. Eivät väistä juuri lainkaan ja hihat hipovat toisiaan ohittaessa.

Ikäkysymys? Eikö muita haluta ottaa lainkaan huomioon? Eikö lapsille opeteta mitään?

Kyseessä siis kevyenliikenteenväylä (kansanomaisemmin pyörätie 😊)

Vierailija
771/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta! Vierailen usein Oulussa sukulaisten luona ja siellä autoilijat ei anna tietä! Suojatien edessä saa odottaa pitkään ennen kuin pääsee yli. Kerran jopa lastenvaunujen kanssa varovaisesti suojatietä lähestynyt äiti joutui äkisti vetämään vaunut takaisin, kun kaukaa auto kiihdytti, ettei vaan tarvi pysähtyä antamaan tietä...

Kotikaupungissani Porissa puolestaan todella kohteliaat autoilijat, lähes aina väistävät ja tietä annetaan suojatien ylittäville!

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta oletteko huomanneet, että joillakin paikkakunnilla pätee myös oudosti eri kirjoittamattomat liikennesäännöt? Esim. Oulussa autoilijat ei väistä jalankulkijoita.

Vierailija
772/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa mitä norsu tekee.

Vierailija
773/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannu että toisissa kaupungeissa tätä tehdään enemmän ja toisissa vähemmän. Muutin uuteen kaupunkiin ja oli aivan ihmeissäni että olin tullut näkyväksi ja myös minua väistettiin.

Vierailija
774/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta! Vierailen usein Oulussa sukulaisten luona ja siellä autoilijat ei anna tietä! Suojatien edessä saa odottaa pitkään ennen kuin pääsee yli. Kerran jopa lastenvaunujen kanssa varovaisesti suojatietä lähestynyt äiti joutui äkisti vetämään vaunut takaisin, kun kaukaa auto kiihdytti, ettei vaan tarvi pysähtyä antamaan tietä...

Kotikaupungissani Porissa puolestaan todella kohteliaat autoilijat, lähes aina väistävät ja tietä annetaan suojatien ylittäville!

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni mukaan taas Oulussa jalankulkija on kuningas ja Porissa kaikki on vaan ääshouleja.

Vierailija
775/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja joku aika sitten kävelin kävelylenkillä lähialueen puiston lenkkeilyreitillä. Vastaan tuli koululaisia pyörällä jotka kuin tahallaan ajoivat kohti eikä elettäkään väistämisestä. Jouduin astumaan ulos tieltä nurmikon puolelle törmäyksen välttämiseksi.

Mitäs ilkeilyä tämä tällainen on? Onko feministit mustanneet miesten maineen niin ettei edes koulutytöt arvosta sen vertaa miehiä ihmisenä, etteivät nyt ihan päälle ajaisi pyörällä? En sanonut kyllä mitään, jatkoin vain matkaa.

Toisella kertaa tyttöjä tuli potkurilla vastaan kapealla lumipolulla ja jälleen kerran minä jouduin väistämään ulos polulta niin että upposin polvea myöten höttöiseen lumeen.

Ennenwanhaan lapset väisti vanhempia ihmisiä, nyt näköjään on päinvastoin kaikki, kuin helvetissä tai jossain negatiivisessa rinnakkaistodellisuudessa...

Vierailija
776/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni mukaan taas Oulussa jalankulkija on kuningas ja Porissa kaikki on vaan ääshouleja.

Oulu on paska kaupunni. Se selittää kaiken.

Vierailija
777/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi erikoinen piirre nykyään on sekin, että kukaan ei viitsi hiljentää vauhtia. Kaksi ihmistä kohtaa ja samaan aikaan tulee vastaan polkupyörä. Voisi olettaa, että pyörä hiljentää sen verran vauhtia, että ihmiset ehtii ohittaa toisensa ja ajaa sitten ohi. Mutta ei, kun sillä pyörällä pitää väkisin pujahtaa välistä, vaikka tilaa olisi 30 cm. Ei tarvitsisi kuin 3 sekunnin verran hiljentää. Mutta ei, mieluummin kävelijöitä viistäen ja vaarantaen, jos sattuisi hiukankin selkä päin oleva osumaan tielle.

Vierailija
778/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua myös hämmästyttää, miten ihmisiltä on unohtunut oikeanpuoleinen liikenne. Pidän myös itsestäänselvyytenä, että jos minä kävelen yksin ja vastaan tulee kolme tyyppiä rinnakkain, tämä kolmikko väistää, koska he vievät enemmän tilaa.

Kerran kävelytielle oli asettunut kaksi isää vaunujen kanssa seisomaan ja juttelemaan. Ei väistetty, koska kuulemma ”ihan hyvin tosta vierestä autotieltä pääsee ohi”.

Minulla vähän samanlainen kokemus pyöräni kanssa. Kolme ukkoo jutteli keskellä pyörätietä. Yksi varoitti, että. olen tulossa siirrytkö vähän. Johon toinen, että kyllä siitä mahtuu. Ei eväitään siirtänyt ja oli oltava tarkkana kun olin tulossa alamäkeä. Kaikkia pässin päitä tosiaan.

Vierailija
779/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret äidit kirppiksillä vaunujen kanssa.

Vierailija
780/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi erikoinen pi8irre nykyään on sekin, että kukaan ei viitsi hiljentää vauhtia. Kaksi ihmistä kohtaa ja samaan aikaan tulee vastaan polkupyörä. Voisi olettaa, että pyörä hiljentää sen verran vauhtia, että ihmiset ehtii ohittaa toisensa ja ajaa sitten ohi. Mutta ei, kun sillä pyörällä pitää väkisin pujahtaa välistä, vaikka tilaa olisi 30 cm. Ei tarvitsisi kuin 3 sekunnin verran hiljentää. Mutta ei, mieluummin kävelijöitä viistäen ja vaarantaen, jos sattuisi hiukankin selkä päin oleva osumaan tielle.

Puhumattakaan sähköpyöristä. Miksi niillä on pakko ajaa niin lujaa kevyen liikenteen seassa? Omat lapseni onneksi jo isoja mutta pelkään toisten lasten puolestakin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi