Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Kokeilkaapa, että kadulla kävellessä kovaan ääneen tappelette itsenne kanssa kiroille ja karjuen. "MINÄ OLEN MULKKU. ENKÄ OLE PRKL.
Veikkaan, että kukaan ei kävele päin.
Mulla auttaa tällainen oudon kuuloinen neuvo: aina kun astun Helsingin päärautatieasemalle aikeenani oikaista sen läpi bussipysäkille (lähes joka päivä jo 10 vuoden ajan) ajattelen "en ole näkymätön" -sitten vaan kävelen. Muut väistää.
Eivät väistä, koska oma napa on tärkein. Minä taas väistän muitta mutkitta, koska mieluummin väistän ja olen fiksu kuin päällekävelevä mulkku :^)
Ei elefanttikaan väistä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi ihmistä on kävelemässä toisiaan päin niin reiluinta on että molemmat väistävät puoliksi. Ei kummankaan pitäisi täytyä väistää kokonaan, ja jos toinen ei väistä omasta puolestansa niin tulee oikeutetusti osumaa.
Jos isompi ryhmä kävelee täyttäen koko tien niin totta kai väistävät vastaantulijoita (vapauttaen puolet kulkuväylästä tarvittaessa, esim. isomman vastaantulevan ryhmän kohdatessaan).
Tämä juuri! Molemmat väistää puoliksi, ja siksi on ihan oikeutettua syyttää toista törmäämisestä, jos toinen ei väistä omaa osuuttaan. Myös väistämistilan tarve vaihtelee, esim. ihmispaljoudesta riippuen. Ruuhkassa väistän juuri sen verran, että ohi mahtuu, eikä ole vaarallista, jos vähän hipoo. Taajaman ulkopuolella pyörätiellä voi väistää tien toiseen reunaan saakka.
Eipä tule kävellessä pidettyä kirjaa kuinka monesti itse väistää muita tai monestiko muut väistää minua. Pääasia etten törmäile kehenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ajorataa kävellessä tulee käyttää vasenta laitaa. Noin 99% kävelijöistä ei osaa tätä sääntöä. Siinähän sitten ähisette, kun en väistä teitä osaamattomia.
Niin maantiellä. Ei tarkoita kevyenliikenteen väyliä.
Ärsyttää todella se, kun kulkee siististi kävelytien laitaa lastenvaunujen ja koiran kanssa, koira penkalla. Aina välillä on niitä urpoja jotka kävelee vaan yksinään kahta kättä heiluttaen eikä todellakaan tee elettäkään väistääkseen. Siinä sitten vaihdan koiran toiselle puolelle (aina pieni operaatio niiden vaunujen kanssa), väistän urpoa ja palaan penkalle ja vaihdan koiran takaisin toiselle puolelle.
Miten tää on niin vaikeaa niin monelle.
Jalankulkija saa kävellä kumpaa reunaa tahansa kevyen liikenteen väylällä. Ihan oikeasti.
Siellä missä EI ole kevyenliikenteen väylää - kävellään vasemmalla.
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/jalankulkijat-liikenteessa/#8…
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija saa kävellä kumpaa reunaa tahansa kevyen liikenteen väylällä. Ihan oikeasti.
Niillä kevyenliikenteen väylillä, joilla kulkee sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita, olisi kaikkien etu jos kävelijät siitä huolimatta valitsisivat aina oikean puolen. Sujuvoittaisi kaikkien tien käyttäjien elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä kevyenliikenteen väylillä, joilla kulkee sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita, olisi kaikkien etu jos kävelijät siitä huolimatta valitsisivat aina oikean puolen. Sujuvoittaisi kaikkien tien käyttäjien elämää.
Sen takia noita törmäyksiä tulee, kun se ei ole kaikkien etu. On ihan sallittu kävellä itselle parhaassa reunassa. Ei kaikki voi keksiä omia sääntöjä liikenteeseen.
Väistäminen on kaikkien etu.
PS. Käytän vasenta reunaa kevyen liikenteen väylälläkin juuri oman turvallisuuden vuoksi, samasta syystä kuin ajoradan vasenta reunaa kävellessä, koska en halua jäädä 50km/h ajavan fillaristin alle.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa, että kadulla kävellessä kovaan ääneen tappelette itsenne kanssa kiroille ja karjuen. "MINÄ OLEN MULKKU. ENKÄ OLE PRKL.
Veikkaan, että kukaan ei kävele päin.
Kukaan ei kävele edes samalla puolella tietä.
Hyvä konsti on pysähtyä ja katsella taivaalle :)
Yleensä väistävät.
Vierailija kirjoitti:
Sekä kouluissa että televisiossa pitäisi olla enemmän liikennekasvatusohjelmia. On vain kaiken maailman kokkiohjelmia, sisustusohjelmia ja näitä kirpputoriohjelmia pilvin pimein sekä Suomesta että muualta maailmalta. Jonnin joutava vanha roina vaihtaa omistajaa!
Lisää asiallista liikennevalistusta kansalaisille!
Myös ohjelma hyvistä käytöstavoista ja etiketistä olisi hyvä!
Monella on hukassa. Kun ei edes kotiväki osaa, niin miten kasvatat?
Ja tästä porukasta pitäisi ponnistaa EU-virkamieheksi ja vallan juhlapöytiin seurustelemaan? Siellä ei pelkällä minä-minä-voittajan taktiikalla edetä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei koskaan törmää??
T. M 202cm 185kg.
Kannattaisi laihduttaa
Minä en väistele ketään. Etenkään naisia. Monesti on akka pyörinyt väkkäränä kun osunut kovassa vauhdissa olkapäähäni.
Kävelin 4-vuotiaan kanssa kaupan käytävällä. Elämäänsä kyllästynyt keski-ikäinen vatsakas nainen pamautti suoraan lapseni päälle niin, että lapsi kaatui. Ei edes pysähtynyt katsomaan miten kävi. Käytävällä oli pari metriä tilaa meidän toisella puolella, josta olisi voinut ohituksen suorittaa.
Se on sellaista lapsellista vallan näyttämisen yritystä. Minä väistän näitä ja naureskelen samalle heille mielessäni.
Siis täällä Tampereella on sääntö, että ihmiset kävelee täysin eteensä katsomatta. Ratinan ostari on hyvä esimerkki, tilaa on vaikka kuinka, mutta isolla alatasanteellakin ihmiset tuntuu menevän kuin päättömät muurahaiset.
Minä en aina väistä, koska olen kyllästynyt aina väistämään. Riippuu vastaantulijastakin. Väistän aina lapsia ja vanhuksia, mutta loppujen kohdalla arvioin kohteen luonnetta. Moni kovis sulaa aika nopeasti, jos päätän olla väistämättä ja kiltisti väistävät sitten. Jalankulkijathan saavat valita puolensa vapaasti jalkakäytävillä. Tosin täällä on yksi yhdistetty pätkä, jossa on valkoinen viiva keskellä ja liikennemerkillä osoitetaan jalankulkijat vasemmalle ja pyörät oikealle. En jaksa aina muistaa kumpi reuna oli jalankulkijalle kun ne liikennemerkit ovat vain päissä ja sinne pääsee muutakin kautta.