Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
721/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa asuessani ja autottomana käytin usein metroa. Minulla oli aina kirja mukana, ja usein kun juna viipyi, avasinkin sen ja luin siinä seistessäni laiturilla.

Vaikka miten paljon olisi ollut tilaa, niin vähintään pari kertaa joku kulki niin läheltäni, että tönäisi ja piti siirtää jalkoja, ettei kaatuisi!

Samaa outoa käytöstä tapahtui jos ajoi fillarilla jonnekin ja pyöritie oli puolikas kevyen liikenteen väylästä ja toinen puoli kävelijöille, niin sattui vähän väliä, että joku kävelevä porukka kulki rinnakkain peittäen koko tien leveyden eli pyöräilijöille ei jätetty lainkaan tilaa.

Monta kertaa joutui pysähtymään että sekin porukka siitä sitten suoriutuisi ohi (ei mitään kiirettä ja mulkaisten). Eihän voinut pyöräillä ketään päinkään.

En käsitä tuollaista kökköä käytöstä.

Vierailija
722/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksi ihmistä on kävelemässä toisiaan päin niin reiluinta on että molemmat väistävät puoliksi. Ei kummankaan pitäisi täytyä väistää kokonaan, ja jos toinen ei väistä omasta puolestansa niin tulee oikeutetusti osumaa. 

Jos isompi ryhmä kävelee täyttäen koko tien niin totta kai väistävät vastaantulijoita (vapauttaen puolet kulkuväylästä tarvittaessa, esim. isomman vastaantulevan ryhmän kohdatessaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävelet kävelytien tai pyörätien vasemmassa laidassa, niin sun yli pitääkin kävellä. Itseäni tekisi lähes poikkeuksetta lyödä taju kankaalle kaikilta tuollaisilta. Jos huomaatte, että ihmiset poikkeuksetta tuijottavat teitä vihaisesti ihmetellen mikä teissä on vikana, ja kävelee päin, niin voisi miettiä miksi. Ei siinä jalkakäytävällä niin montaa asiaa ole, mitkä voi tehdä väärin. Aloituskin on varmaan tehty liukuportaiden vasemmalla puolella seisten.

Vierailija
724/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut se on hauskinta jos molemmat meinaa väistää samalle puolelle

Vierailija
725/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia egoisteja ja teiden kuninkaita ne on ne jalankulkijat, kaikkien pitäisi heitä nöyristellä.

Vierailija
726/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oletko AP mies vai nainen, mutta ainakin perinteisesti on ollut niin, että naiset väistävät ja miehet vaan kävelevät röyhkeästi miten huvittaa. 

Minua ärsyttää suunnattomasti se, kun joku kävelee vaikka suojatietä pitkin kännykkä kourassa, ja tuijottaa siis vain sitä kännykkää. Tuollaiset ihmiset olettavat, että kyllä toiset väistää. Liikenteessä pitäisi aina olla silmä tarkkana, on sitten omaa syytä jos vaikka skuutteri ajaa päälle, kun ei näe muuta kuin kännykkänsä.

Vierailija
727/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän se pumpulissa kasvaminen johtaa, mielestäni liikenteessä saisi huoletta jyrätä tällaisten uunojen yli niin evoluutio korjaisi suuntaansa ja ihmiset alkaisivat taas havainnoimaan ympäristöään vaarojen varalta.

Vierailija
728/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen usein Stadin Hämeentietä. Päivittäin vastaan tulee näitä "henkeviä" hipstereitä 3-4 rinnakkain vastaan, ja ärtyneenä mulkoilevat jos joutuvat antamaan tietä, niin että se rinnakkainkävvely ei hetkeen onnistu. Tuntuu että ovat samaa ilmastouskovaista hipsteri-sukupolvea, joka jättää puistot täyteen aina jätteitään, kun kokoontuvat puhumaan henkeviä skumppa kädessä, mietteien miten ilmasto pelastetaan! 

Vierailija
729/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suomalaisten erityispiirre. Suomalainen ei osaa edes kiittää, kun saa tietä.

Ulkomailla sekä kiitetään että annetaan tietä.

"Ulkomaat" on aika iso paikka, mutta noin yleisesti ottaen suomalaiset jopa väistävät aika hyvin. Urpoja löytyy joka maasta ja moni suomalainen tapa ärsyttää, mutta tässä tilanteessa pitää kyllä sanoa, että Suomi erottuu edukseen. 

Etelä-Euroopassa asuvana voin sanoa, että kukaan ei siirry pois tieltä ellei erikseen pyydetä. Suomessa sosiaalinen normi on se, että kaikki toimii automaattisesti ja ihmiset tarkkailevat jatkuvasti ympäristöään. Täällä kaikki haahuilevat jossain omassa maailmassaan ja varsinaisella putkinäöllä varustettuna.

Vastakkain tullessa tilanteet vaihtelevat, mutta takaa ohitettaessa pitää todellakin ilmoittaa tulostaan, sillä kukaan ei muuten huomaa. Mun mies oli Suomessa ekaa kertaa käydessään ihan ihmeissään siitä, kuinka huomaavaisia kaikki on ja nimittää tätä suomalaisten "parkkitutkaksi" eli jatkuvasti haivaitaan muut ihmiset ympärillä. Eli siis  vaikka sitä, että jos kuulee askelia takaa, ihmiset siirtyvät yleensä automaattisesti sivuun, ilman että edes otetaan katsekontaktia, tai vaihdetaan sanaakaan. Tai jos bussissa laittaa vaikka hanskat käteen, vierustoveri yleensä jo valmistautuu nousemaan, koska tajuaa, että olet jäämässä seuraavalla. Tällehän suomalaiset itse naureskelevat, mutta sitä "mä jäisin tässä" ei tarvitse sanoa, jos toinen on jo sen huomannut. Kiittää kyllä pitää. 

Täällä voit kävellä vaikka kymmeniä metrejä jonkun niskaan huohottaen ja ne ei tosiaan huomaa, että sieltä on kukaan tulossa. Monesti myös kun sanot "anteeksi" se edessä oleva pelästyy ja oikeen säpsähtää, eli en vieläkään tiedä missä vaiheessa ja kuinka kaukaa se pitäisi huutaa. En ole yhtään yllättynyt, miksi täällä on esim. taskuvarkaudet niin yleisiä, koska kukaan ei edes huomaa, jos joku tulee iholle. 

Vierailija
730/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maaseudulla on hyvää tilaa kävellä ilman vastaantulevia , lähes mihin vuorokauden aikaan hyvänsä.

Vierailija
731/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sietäisi saada pitkin korvia me, ketkä kulkee tien väärällä puolen eivätkä väistä! Tekis mieli tuupata ojaan ohimennen

Vierailija
732/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sietäisi saada pitkin korvia me, ketkä kulkee tien väärällä puolen eivätkä väistä! Tekis mieli tuupata ojaan ohimennen

Siis ne, ei me

Vierailija
733/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asuinalueella on hyvät ja leveät kevyenliikenteen väylät molemmin puolin katuja, silti ihmetyttää miten hankala välillä on vaikka pyörällä liikkuessa ohittaa tai kohdata kävelijöitä, yleensä nämä on niitä kenellä on se puhelin liimattuna naamaan eikä nähdä ollenkaan ympäröivää maailmaa. Pahimpia koiran ulkoiluttajat joiden huomio on täysin siinä puhelimessa, ei ollenkaan koirassa ja missä se menee. Sitten vaikuttavat ärsyyntyvän häiriöstä jos soittaa kelloa.. Minulla itselläni on kaksi koiraa ja huomio 100% niissä ja muissa liikkujissa silloin kun ollaan lenkillä.

Vierailija
734/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan eteisessä Somalimies käveli suoraan vaimoni päälle vaikka tilaa olisi ollut tilaa väistääkkin. Vaimo kaatui selälleen muttei onneksi loukkaantunut rytäkässä. Päällekävelijä ei edes vilkaissut mitä tapahtui, vaan jatkoi matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Otin tyypin kiinni ja sanoin ettei tuollainen käytös sovi ja hän solkkasi ettei hänen tarvitse väistää ketään. Vein tyypin takaisin kaupan eteiseen ja tyyppi pyysi siinä anteeksi kohteliaasti ja kyseli vielä vaimoltani sattuiko kaatuminen jotenkin. Ollaan sen jälkeen moikkailtu ja vaihdettu joskus kuulumisialin kyseisen kaverin kanssa, eli tapauksesta ei jäänyt traumoja kellekkään tapauksesta.

Vierailija
735/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se minäminä. Täällä on kyllä hyvät kevytliikenneväylät,mutta niillä ei moni osaa liikkua. Pyörillä seilataan ja ajetaan jalankulkupuolta, turistaan rinnakkain. Tai kävelyllä on perhe, vanhemmat ja 3 lasta joista yksi rattaissa. Miksi pitää kulkea rintamana tukkien koko väylä kun voisi olla peräkkäin vaikka 2+2 kävelijää? Ei aijettakaan supistaa vaikka muitakin kulkijoita on. Tänään tuli vastaan nuorison piittamattomuus kun ajoradalla tulee vastaan 4 fillaria rinnakkain eikä kukaan meinaakaan väistää. Vieressä pyörätie. Minunko se pitäs autolla väistää? Ihan ihme touhua. Viimehetkellä vähän väistöä niin että melkein hipoo.

Vierailija
736/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testattu: Turussa väistetään vastaantulijaa, Tampereella kävellään päin.

Vierailija
737/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen usein Stadin Hämeentietä. Päivittäin vastaan tulee näitä "henkeviä" hipstereitä 3-4 rinnakkain vastaan, ja ärtyneenä mulkoilevat jos joutuvat antamaan tietä, niin että se rinnakkainkävvely ei hetkeen onnistu. Tuntuu että ovat samaa ilmastouskovaista hipsteri-sukupolvea, joka jättää puistot täyteen aina jätteitään, kun kokoontuvat puhumaan henkeviä skumppa kädessä, mietteien miten ilmasto pelastetaan! 

Tämä on kyllä itsekin tullut koettua moneen kertaan, ja jopa samalla paikalla. En ota kantaa tuohon ilmastoasioiden vaikutukseen tässä kontekstissa. Ehkä kyse on vaan yleisemmin ympäristön ja itsen välisestä suhteesta. Tämä käyttäytymismalli alkoi jo pari vuotta ennen TikTokkia, joten ei se sentään mikään somehaaste ole. Olen itse sen verran vanhempaa ikäluokkaa, että aluksi väistin tietenkin moisia 180cm tai yli korkeita, jalkakäytävän levyisiä kolmi- tai nelirivejä porttikongiin tai siihen alamäen bussikaistalle tai talvella sitten lumipenkkoihin, mutta lopulta kyllästyin ja nykyään otankin rennommin ja jatkan kävelyä ihan normaalilinjalla vasemmalla. Voihan sellainen tunnelman droppaus ehkä kieltämättä tulla sitten joillekin yllätyksenä.

Vierailija
738/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vastaan tulee seurue, josta kukaan ei väistä tai näytä eleillä, että aikoo väistää, en minäkään väistä. Kävelen vaikka päin, jos niikseen tulee. Lapset ovat asia erikseen. Aikuiset ansaitsevat oppitunnin.

Vierailija
739/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen huomannut, että jos en katso vastaantulijaa enkä väistä, niin se toinen väistää aina.

Vierailija
740/1352 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus todistin sellaisen tilanteen, kun ala-asteikäinen poika huusi vastaan tulevalle vanhemmalle naiselle: OPETTELE VÄISTÄMÄÄN!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi