Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Kaikista kummallisin tapahtuma on ollut (on muuten käynyt usein!!) että ajan pyörällä oikeaa reunaa, vastaan tulee kävelijä joka kävelee minusta katsoen vasemmalla reunalla. Yhtäkkiä hän pomppaa toiselle laidalle tietä ja joudun väistämään, sen jälkeen tuijottavat erittäin vihaisena. Miksi...? Nämäkin ovat tapahtuneet aina leveällä mutta syrjäisellä tiellä, missä ei liikennettä juurikaan ole.
Minusta ylipäätään syrjäisillä ja hiljaisilla teillä ei tarvitse olla niin tarkka, millä puolella kuuluu lain mukaan matkustaa, kunhan ei koko tietä valtaa palloillen sivulta sivulle ja pyöräilijänä väistää(koska ajoneuvo).
Sekä kouluissa että televisiossa pitäisi olla enemmän liikennekasvatusohjelmia. On vain kaiken maailman kokkiohjelmia, sisustusohjelmia ja näitä kirpputoriohjelmia pilvin pimein sekä Suomesta että muualta maailmalta. Jonnin joutava vanha roina vaihtaa omistajaa!
Lisää asiallista liikennevalistusta kansalaisille!
Vierailija kirjoitti:
Sekä kouluissa että televisiossa pitäisi olla enemmän liikennekasvatusohjelmia. On vain kaiken maailman kokkiohjelmia, sisustusohjelmia ja näitä kirpputoriohjelmia pilvin pimein sekä Suomesta että muualta maailmalta. Jonnin joutava vanha roina vaihtaa omistajaa!
Lisää asiallista liikennevalistusta kansalaisille!
Ihmisiä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta, vaikka tietoa on. Ei siis ole opetuksen puutteesta kiinni, perus liikennesäännöt ovat niin yksinkertaisia. Aikuisethan jatkuvasti kinaavat facebookissa, että väistääkö tilanteessa x auto vai pyöräilijä ja kauheaa hiekkalaatikkotappelua miten laki menee, vaikka nämäkin säännöt ovat todella selkeästi yhteen kuvaankin tiivistettynä, ja kaikkien saatavilla. Silti valitaan raivo tiedon haun sijaan, ja se on asennevamma. Ihminen on joko vastuullinen tai sitten ei, lapsille sitä kuuluu opettaa vanhempien pääsääntöisesti. Koulussa ainakin näytetään liikenteeseen liittyviä videoita ja tulee käymään poliiseja ja palomiehiä jotka puhuvat aiheesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Tänään taas päivälenkillä tuli hieno esimerkki siitä, että kun itse väistää oikealle lumipenkkaan, niin vastaantulija siirtyy keskelle polkua, oikein tyytyväisenä siitä että hänellä on nyt koko väylä käytössään. Kun minä yritän pitää turvavälejä ja soisin, että vastaantulijakin tekisi osansa!
Ei suomalaiset kykene vastavuoroisuuteen.
Meillä isällännällä on kesällä hihaton paita johon on itse painattanut tekstin:
En väistä
Hihattoman paidan takana on laulun sanat:
Ei väistetä muita kuin puita, ei väistetä muita kuin puita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei koskaan törmää??
T. M 202cm 185kg.
Moi läski-sami
Ne ovat samanlaisia maailmanomistajia kuin jalkakäytäväpyöräilijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään taas päivälenkillä tuli hieno esimerkki siitä, että kun itse väistää oikealle lumipenkkaan, niin vastaantulija siirtyy keskelle polkua, oikein tyytyväisenä siitä että hänellä on nyt koko väylä käytössään. Kun minä yritän pitää turvavälejä ja soisin, että vastaantulijakin tekisi osansa!
Ei suomalaiset kykene vastavuoroisuuteen.
No ei tasan!! :D Pätee asiassa kuin asiassa. Teet sitten vaihtarina iltavuoron töissä, autat parisuhdeongelmissa tai vaikka lainaat erehdyksissäsi rahaa. Ei kiinnosta puolestaan auttaa jos ei itse hyödy mitenkään, rahojaan saa penätä pitkään ja kun pyydät itse vaihtamaan vuoroa ja sanot, että teinhän minäkin, niin siihen vastataan, että eihän sun mikään pakko olisi ollut. Sama homma näkyy jo kaduilla, "sinä väistät minua hus hus"!
Sinä et kuule meitä määrää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''sinun tulee rauhoittua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi ihmistä tai useampi kulkee lössissä sivistyneesti keskustellen ja naureskellen ylevään ääneen, niin pitääkö heidän keskeyttää sosialisointi sen yhden vuoksi, ettei hän pahoita ajatuksiaan?
Joku päräyttää maastopyörällä välistä jne. Oletteko ihan terveitä.
Miksi kahden keskustelevan ihmisen pitäisi jakaantua kesken matkan, että vastaantuleva pääsisi ohi väistämättä?
Siksi, että autotie ei ole jalankulkijan väylä. Sinne ei voi väistää. Jos pitää lössinä muiden tiellä kulkuväylillä turista, niin paukkaa itse sinne autojen joukkoon tai pusikoihin mölisemään. Pyöräilijänkin on pakko ajaa just sitä pyörätietä pitkin, muualta harvoin pääsee menemään. Oletko ihan terve?
Mutta eihän tuo ole hyvien tapojen mukaista käytöstä. Ei sinulla voi olla noin kova kiire että asiasta pitää aloittaa sotatilanne.
Minä en pelkää jatkossakaan keskustelua kävellessä. Mielestäni kävellessä keskustelu on miellyttävää ja hyvien tapojen mukaista. Ensisijaisesti sinun pitäisi rauhoittua tuollaisissa tilanteissa.
Aina kun verenpaineesi meinaa kohota ja ajattelet muista pahaa, niin mieti että sinun verenpaineesi on paha ja rauhoitu välittömästi.
Lasket vaikka kymmeneen ja sitten voit väistää ihmiset jotka ovat kävelyllä ja keskustelevat.
Ei se oikeuta sinua satuttamaan itseäsi. Rauhoitut vain.
Selitä mitä selität, sinä väistät. Menet kiltisti jonoon niiden kaltaistesi idioottien kanssa..
Eee ei, ehei e e ei ei onnistu. Sinä et meitä uhkaile tai nimittele. Se joka ensiksi nimittelee on itse.
Jonoon ei mennä vaikka tulisit lyömään. Ystäväni kuvaa tapahtuman todisteeksi viranomaisille.
Meillä on oikeus keskustella kävellessämme. Sinun tulee rau-hoit-tu-a. Rauhoitu!
Onneksi nykyään on kamerat joilla saa raivohullun käytöksen todistusaineistoksi ja sitten soittaa paikalle viranomaiset rauhoittamaan, jos ihmiset ei saa kävellä rauhassa ja keskustella. Mikään väistämisvelvollisuus ei meillä ole. Voimme pysähtyä hetkeksi että voit kiertää meidät, kun keskustelemme. On epäkohtelista tunkea kahden ihmisen näkymättömän keskustelukuplan väliin.
Vihdoinkin teillä siellä Niuvanniemessä on tehty asialle jotain. Laitoksen johtaja kertoikin, että avohoidokkien kanssa on ollut suuria vaikeuksia. Ulkoilun rajoittamiseen ei olla kuitenkaan lähdetty, koska aiheuttaa levottomuutta ja aggressioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi ihmistä tai useampi kulkee lössissä sivistyneesti keskustellen ja naureskellen ylevään ääneen, niin pitääkö heidän keskeyttää sosialisointi sen yhden vuoksi, ettei hän pahoita ajatuksiaan?
Miksi kahden keskustelevan ihmisen pitäisi jakaantua kesken matkan, että vastaantuleva pääsisi ohi väistämättä?
Siksi, että autotie ei ole jalankulkijan väylä. Sinne ei voi väistää. Jos pitää lössinä muiden tiellä kulkuväylillä turista, niin paukkaa itse sinne autojen joukkoon tai pusikoihin mölisemään. Pyöräilijänkin on pakko ajaa just sitä pyörätietä pitkin, muualta harvoin pääsee menemään. Oletko ihan terve?
Mutta eihän tuo ole hyvien tapojen mukaista käytöstä. Ei sinulla voi olla noin kova kiire että asiasta pitää aloittaa sotatilanne.
Minä en pelkää jatkossakaan keskustelua kävellessä. Mielestäni kävellessä keskustelu on miellyttävää ja hyvien tapojen mukaista. Ensisijaisesti sinun pitäisi rauhoittua tuollaisissa tilanteissa.
Aina kun verenpaineesi meinaa kohota ja ajattelet muista pahaa, niin mieti että sinun verenpaineesi on paha ja rauhoitu välittömästi.
Lasket vaikka kymmeneen ja sitten voit väistää ihmiset jotka ovat kävelyllä ja keskustelevat.
Selitä mitä selität, sinä väistät. Menet kiltisti jonoon niiden kaltaistesi idioottien kanssa..
Eee ei, ehei e e ei ei onnistu. Sinä et meitä uhkaile tai nimittele. Se joka ensiksi nimittelee on itse.
Jonoon ei mennä vaikka tulisit lyömään. Ystäväni kuvaa tapahtuman todisteeksi viranomaisille.
Meillä on oikeus keskustella kävellessämme. Sinun tulee rau-hoit-tu-a. Rauhoitu!
Onneksi nykyään on kamerat joilla saa raivohullun käytöksen todistusaineistoksi ja sitten soittaa paikalle viranomaiset rauhoittamaan, jos ihmiset ei saa kävellä rauhassa ja keskustella. Mikään väistämisvelvollisuus ei meillä ole. Voimme pysähtyä hetkeksi että voit kiertää meidät, kun keskustelemme. On epäkohtelista tunkea kahden ihmisen näkymättömän keskustelukuplan väliin.
Vihdoinkin teillä siellä Niuvanniemessä on tehty asialle jotain. Laitoksen johtaja kertoikin, että avohoidokkien kanssa on ollut suuria vaikeuksia. Ulkoilun rajoittamiseen ei olla kuitenkaan lähdetty, koska aiheuttaa levottomuutta ja aggressioita.
Kunnon kokemusasiantuntijan puhetta tämä!
Pyörissä on kääntyvät etupyörät. Itselleni tilanne kun kävelin tien oikeata laitaa, niin piti vastaantulijaa väistää keskemmälle. Takaa tulikin sitten pyörä joka alkoi huutamaan rivouksia. Enää en väistä kävelijöitä kun olen siellä tien oikeassa reunassa. Koska silmiä ei ole selässä. Enkä halua että joku pyöräilijä kolhaisee ohittaessaan. Minusta on luonnikkaampaa se oikeanpuolinen liikenne. Näin mulle lapsena on opetettu, ja kyllä ihmiset sitä yleensänoudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyörissä on kääntyvät etupyörät. Itselleni tilanne kun kävelin tien oikeata laitaa, niin piti vastaantulijaa väistää keskemmälle. Takaa tulikin sitten pyörä joka alkoi huutamaan rivouksia. Enää en väistä kävelijöitä kun olen siellä tien oikeassa reunassa. Koska silmiä ei ole selässä. Enkä halua että joku pyöräilijä kolhaisee ohittaessaan. Minusta on luonnikkaampaa se oikeanpuolinen liikenne. Näin mulle lapsena on opetettu, ja kyllä ihmiset sitä yleensänoudattaa.
Just tämä, aiheutuu vaaratilanteita kun kaikki eivät noudata oikeanpuoleista liikennettä!!! Koittakaa ymmärtää, että on kaikkien etu ja turvallisuus että kuljetaan sitä oikeaa laitaa kevyenliikenteenväylillä. Maantiellä sitten taas vasenta reunaa.
Ei kai kukaan kävele sua päin jos väistät? Vai pitääkö muiden väistää?
Mä väistän ja jatkan matkaani menestykseen kun joku taas polkee polkeen urallaan ja saa varmaan mielihyvää kotona kun voitti väylän :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon kokemusasiantuntijan puhetta tämä!
Kyllä hoitolaitosta johtavalta vaaditaan asiantuntemusta. Mutta viestintuojan ei tarvitse kuin kertoa kuulemansa. Hienoa kuitenkin, että hoidokeille on annettu kameroita ja saavat olla tärkeinä ulkoilemassa. Parasta vielä, kun pääsevät tänne palstalle uhoamaan. Osa pitkää terapiaprosessia kuulemma.
Juuri äsken koiran kanssa lenkillä sattui tällainen käsittämätön tilanne meren jäällä, eli tilaa oli vaikka kokonaiselle legioonalle. Seisomme siinä rannan läheisyydessä, oikealla puolella kaislikko, vasemmalla isohko kivi, joka yleensä on puoliksi rantaveden peitossa. Rannalta lähtee polku, joka kiertää tuon kiven ja suuntaa suoraan jäälle sekä molempiin suuntiin kiven ohitettuaan. Emme siis koirani kanssa olleet edes millään varsinaisella polulla, vaan polun vieressä, josta toki oli muutama ihminen oikaissut sen pari metriä ison kiven oikealta puolelta.
Huomasin, että polkua lähti kävelemään keski-ikäinen mieshenkilö, mutten kiinnittänyt tähän mitään huomiota, kunnes tajusin tämän olevan tulossa suoraan meitä päin - siis siitä kaislikon ja kiven jäävästä max. kahden metrin levyisestä välistä, jossa minä ja koira seisoimme :-D Vedin sitten koiran hihnan lyhyelle ja astuin aivan kiinni kiveen, jotta tuo mies pääsi änkeämään meidän ohi - vieden mukanaan pari kaislaa, koska ei luonnollisesti mahtunut kunnolla tuosta väliköstä kulkemaan. Kaislikosta rämmittyään mies yhtyi sille samaiselle polulle, jota oli kulkenut rannasta lähtiessään, eikä taatusti oikaissut enempää kuin kaksi metriä.
Ympärillä koko aava meren jää, satoja metrejä hyviä polkuja ilman ristin sielua, mutta tämän äijän oli PAKKO ängetä juuri siitä pienestä syrjäisestä kohdasta, jossa minä seisoin koirani kanssa. Mikä hel ve tin logiikka tuossakin taas oli?
Samat omituisuudet saa kokea kaupassa käydessäänkin. Olet hyllyn edessä katselemassa tuotteita, kärry siinä jossain vieressä. Tilaa ympärilläsi reilusti. Jos jätät yhtään "liian ison välin" itsesi ja hyllyn väliin, änkeää siitä aina ohikulkija. Takanasi on koko käytävä auki, mutta siitä pienestä välistä on ikäänkuin oikaistava, kun kulman takaa tulee. Samalla tietenkin tönien, ilman anteeksipyyntöä. Oikaisee noin pari metriä, kuin jos menisi selän takaa.
Klassikkohan on laittaa ostoskärry poikittain väylälle, ja tuttavan kanssa jutellessa vieläpä kahdet kärryt, jotta kukaan ei pääse ohi. Kun pyydät kohteliaasti tilaa, voidaan vielä väistää, mutta aina kuuluu perästä "Mihin tuollakin oli noin jumalaton kiire"?
Ihmisillä kadonnut perusjärki. Minua on lukuisia kertoja tullut vastaan oikeanpuoleisella kadulla lenkkeilijä joka vaan jatkaa auraamista vaikka miten lähellä olisi. Itse sitten väistän lopulta nurmikolle. Sen kerran, kun en väistä tulee sitten huuteluitakin. Eräskin ukko huusi ihan täysillä lenkittäessäni koiraa, että " eikö voi yhtään väistää?!"Itse kaasutti juoksupöksyissään päälle kuin veturi ja oli itse väärällä puolella katua.
Oma lukunsa on tyypit , jotka kävelee aina keskellä tietä, tukkien kaikkien reitit.
Vierailija kirjoitti:
Samat omituisuudet saa kokea kaupassa käydessäänkin. Olet hyllyn edessä katselemassa tuotteita, kärry siinä jossain vieressä. Tilaa ympärilläsi reilusti. Jos jätät yhtään "liian ison välin" itsesi ja hyllyn väliin, änkeää siitä aina ohikulkija. Takanasi on koko käytävä auki, mutta siitä pienestä välistä on ikäänkuin oikaistava, kun kulman takaa tulee. Samalla tietenkin tönien, ilman anteeksipyyntöä. Oikaisee noin pari metriä, kuin jos menisi selän takaa.
Klassikkohan on laittaa ostoskärry poikittain väylälle, ja tuttavan kanssa jutellessa vieläpä kahdet kärryt, jotta kukaan ei pääse ohi. Kun pyydät kohteliaasti tilaa, voidaan vielä väistää, mutta aina kuuluu perästä "Mihin tuollakin oli noin jumalaton kiire"?
Kasvattaa vähän luonnetta ottaa tuollaista korviinsa. Voi vain nöyrtyä miettimään että nii-i. Ei siinä oikeastaan ollutkaan kiire ja olisi voinut jäädä rupattelemaan pitkäksi aikaa niitä ja näitä.
Ei meillä ihmisillä aina ole niin kiire oikeasti. Ehkä Jumala kertoi sinulle hänen välityksellään totuuden.
Nyt on aika muuttua paremmaksi ja tehdä muutos elämässä.
Olen huomannut saman! Minulle on nyt se ja sama, siirrynkö sen metrin sivummalle vaikka kävelessä, mulla ei ainakaan kunto sen takia lopu kesken:D
Joskus kyllä ärsyttää kun ohitan kävelijät takaapäin pyörällä, tottakai väistän ja soitan ajoissa kelloa ja hiljennän vauhtia. Kuitenkin moni ei ole kuulevinaankaan ja aina ei voi olla kuurosta ihmisestä kyse, jos kyseessä ei ole esimerkiksi huonokuntoinen vanhus tms, lisään ärsytyksissäni vauhtia ja ohitan niin läheltä kuin mahdollista, se pöyristyneisyyden määrä ja hypätään sitten teatraalisesti sivulle😂 Ei ole asiallista käytöstä toki minultakaan, mutta liika ärsytys vaan tahtoo noiden takia tulla.
Muutenkin kummastelen, miten niin usein esimerkiksi kaksi ihmistä pystyy valtaamaan leveän tien kokonaan, jotenkin kävellään todella leveästi ja vaappuvasti ettei varmana kukaan pääse ohi. Elämän tavoitteensa kullakin.