Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
541/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikokoisena huomaakin, ylitse kävelisivät ellei lähes ojassa kulje. Itsekkyys, sen huomaa jopa autolla ajaessa, takana oleva huitoo että käänny jo nopeammin pois hänen autonsa edestä ja jopa liikenneympyrässä tööttäillään omia kiireitään muista välittämättä.

Kaveri taas on "normikokoinen" testasi erästä reilusti väärällä puolella kävelevää ja osui jännittäen itsensä täysillä, johan ukko lensi ja toivon mukaan oppi jotain.

Vierailija
542/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisoporukat eivät monesti tahdo väistää kirveelläkään, vaan kävelevät rinnakkain koko tien leveydeltä. Kerran sitten pyörällä kiihdytin vauhtia alamäkeen ja rysäytin vauhdilla joukkoa päin. Kaksi sankaria jäi maahan keräilemään itseään, ja itselläni vauhti hidastui vain hetkellisesti hiukan. Luulen että väistivät seuraavalla kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen perusteella pahimpia on keski-ikäiset miehet, sori nyt vaan. Eivät väistä millään, koska ovat ilmeisesti omasta mielestään jotenkin korkeampiarvoisia. Etenkin siististi pukeutuneet (johtavassa asemassa olevat?) ovat kaikkein ylimielisempiä. Heille tulee joskus täytenä yllätyksenä minä, joka naisena kävelen tyynesti kohti kadun oikea reunaa, väistämättä. 

Vierailija
544/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn säännöllisesti Japanissa ja siellä on jumalattomissa ihmisruuhkissakin helppo kävellä, koska kaikki väistävät toisiaan. Jos näyttää, että meinaa tulla törmäys, pienellä käsimerkillä näytetään, että "Anteeksi, sujahdan tästä ohi" ja toinen pysähtyy sekunniksi. En muista, että koskaan olisi tullut törmäystä tai läheltä piti-tilannetta kenenkään kanssa, vaikka asemalla on menossa tuhansia ihmisiä 35 eri suuntaan.

Tulepa Suomeen takaisin ja kulttuurishokki päällekävelijöineen iskee heti.

Vierailija
545/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn säännöllisesti Japanissa ja siellä on jumalattomissa ihmisruuhkissakin helppo kävellä, koska kaikki väistävät toisiaan. Jos näyttää, että meinaa tulla törmäys, pienellä käsimerkillä näytetään, että "Anteeksi, sujahdan tästä ohi" ja toinen pysähtyy sekunniksi. En muista, että koskaan olisi tullut törmäystä tai läheltä piti-tilannetta kenenkään kanssa, vaikka asemalla on menossa tuhansia ihmisiä 35 eri suuntaan.

Suomi on myös maa jossa myös maskinkäyttöä ja toisten huomioimista vasta opetellaan.

Vierailija
546/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaksi ihmistä tai useampi kulkee lössissä sivistyneesti keskustellen ja naureskellen ylevään ääneen, niin pitääkö heidän keskeyttää sosialisointi sen yhden vuoksi, ettei hän pahoita ajatuksiaan?

Joku päräyttää maastopyörällä välistä jne. Oletteko ihan terveitä.

Miksi kahden keskustelevan ihmisen pitäisi jakaantua kesken matkan, että vastaantuleva pääsisi ohi väistämättä?

Tuossa tilanteessa lössin kummallakaan puolella ei ollut tilaa väistää. Eli kevyen liikenteen väylä, jätkät kävelee koko tien leveydeltä ja tien molemmin puolin ojat. Laskelmoin, että vähemmän sattuu minua, kun ajan päälle.

Vierailija
547/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirre kirjoitti:

Nuorisoporukat eivät monesti tahdo väistää kirveelläkään, vaan kävelevät rinnakkain koko tien leveydeltä. Kerran sitten pyörällä kiihdytin vauhtia alamäkeen ja rysäytin vauhdilla joukkoa päin. Kaksi sankaria jäi maahan keräilemään itseään, ja itselläni vauhti hidastui vain hetkellisesti hiukan. Luulen että väistivät seuraavalla kerralla.

Luulen että seuraavalla kerralla tempasevat sua vastapalloon niin että putoat kyydistä ja sen jälkeen keräilet itseäsi ja pyörän osia ojasta. Näin kävi eräälle tyhmälle fillaristille, joka yritti ajaa päin. Pieni sivuaskel ja käden heilautus ja lepikko rytisi. 

Vierailija
548/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todellinen tilanne Helsingissä! Päätin, että koska olen 62-vuotias nainen, niin minulla ei ole velvollisuutta kumarrella ja väistellä vastaantulijoita. Toki tilanteen huomioiden.

Tein havainnon, että minua päin kävelivät juurikin ne keski-ikäiset miehet, kaksi tai kolme rinnakkain jalkakäytävän leveydeltä. Business-miehet puku päällä ja takki auki.

Muslimimiehet, heille olin täysin näkymätön.

Kuvittelin, että koska olen jo heidän äitinsä tai isoäitinsä ikäinen, niin saisin kunnioitusta.

Samaa tapahtui kauppojen ovilla. Harvoin kukaan riensi avaamaan kohteliaasti ovea vaikka minulla olisi ollut kantamuksia. Jos itse avasin oven, niin eteeni rynni mieshenkilö.

Vierailija
549/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varmaan on tullut selväksi, että jos sattuu kaksi yhtä joustamatonta tyyppiä kävelemään/pyöräilemään/autoilemaan toisiaan päin, niin huonolla tuurilla tulee törmäys ja voi sattua pahasti. Ehkä lähtee jopa henki. Ehkä molemmilta.

Vierailija
550/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaksi ihmistä tai useampi kulkee lössissä sivistyneesti keskustellen ja naureskellen ylevään ääneen, niin pitääkö heidän keskeyttää sosialisointi sen yhden vuoksi, ettei hän pahoita ajatuksiaan?

Miksi kahden keskustelevan ihmisen pitäisi jakaantua kesken matkan, että vastaantuleva pääsisi ohi väistämättä?

No totta kai pitää, että vastaan/takaa tuleva pääsee ohi. Ei kenelläkään ole oikeutta vallata koko tien leveyttä omalle sosialisoinnille. Pyörällä päälle ajaminen on tietenkin todella typerää ja vaarallista käytöstä, siitä olen samaa mieltä.

Vierailija
551/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa näkee maalaisen ja kaupunkilaisen ja tai ,sivistyneen eron, kaupunkilaiset, sekä sivistyneet ovat tottuneet kulkemaan ja osaavat ottaa muutkin huomioon. Ihmetyttää miten paljon Suomessa on maalaisia ja sivistymättömiä.

Vierailija
552/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että autotie ei ole jalankulkijan väylä. Sinne ei voi väistää. Jos pitää lössinä muiden tiellä kulkuväylillä turista, niin paukkaa itse sinne autojen joukkoon tai pusikoihin mölisemään. Pyöräilijänkin on pakko ajaa just sitä pyörätietä pitkin, muualta harvoin pääsee menemään. Oletko ihan terve?

Vierailija
553/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistä väistää väistätkö väistämme väistyminen väistä väistä väistää. Saisiko vielä vähän lisää?

Vierailija
554/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-o-malit ja L-Idän käkkäräpäät varsinkin on tällaisia. Taannoin kolmen sompun porukka käveli minua vastaan ja minä pysähdyin sytyttämään tupakan. Laitimmainen somppu käveli ihan tarkoituksella minua vasten ollessani pysähtynyt. Sitten löi selkään. Tuhahdin vain jotain ja jatkoin matkaani, ja nämä jäivät jotain kovaäänisesti molottamaan.

Vierailija
555/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikani väistin autotielle alueellani uusasuttajia,kunnes päätin,että kävelen vaikka päin näitä nuorukaisia. Hämmästys oli valtaisa. Kävelykuja avautui minulle kuin Moosekselle konsaan. Nyt tuntevat jo kaukaa ja kuja aukeaa. Moikkaan iloisesti ja kiitän.

Tein samoin. Kuuntelin nappikuulottimista ACDC:n - hells bells kappaletta.

Tunsin askeleeni hidastettuna ja tunsin oloni kovaksi.

Järkkymättömällä päänsiirrolla kurlasin limat nenäontelostani ja kurkustani muutaman sekunnin ajan.

Sitten annoin kunnon äänekkään talvipäivän räkäisyn sivulle ojanpientareelle.

Tässä vaiheessa kuuluin "heeellls bellss tydydy tyy dy ty dyydy ty dyydy HELLS Bellss"

Sitten tilanne olikin ohi ja sain mielettömän orgasmiin verrattavan tunteen.

Minua väistettiin ja minä en väistänyt.

"aurinkolasihymiö".

Tuossapa se kiteytettynä lyhykäisyydessään miksi väistämättömyydestä on tullut muotia Suomessa.

Se tuntuu niin pirun hyvältä kävellä vain päin.

Koko ikänsä väistellyt muita ja sitten repäisee jotain todella rohkeaa.

Vierailija
556/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-o-malit ja L-Idän käkkäräpäät varsinkin on tällaisia. Taannoin kolmen sompun porukka käveli minua vastaan ja minä pysähdyin sytyttämään tupakan. Laitimmainen somppu käveli ihan tarkoituksella minua vasten ollessani pysähtynyt. Sitten löi selkään. Tuhahdin vain jotain ja jatkoin matkaani, ja nämä jäivät jotain kovaäänisesti molottamaan.[/quote

Katsos vaan, provosoi, jotta ärsyyntyisit. Siitä sitten kolme yhden kimppuun ja oikeutetusti ja itsepuolustukseksi ryöstämään.

Vierailija
557/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittajan fiilis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikani väistin autotielle alueellani uusasuttajia,kunnes päätin,että kävelen vaikka päin näitä nuorukaisia. Hämmästys oli valtaisa. Kävelykuja avautui minulle kuin Moosekselle konsaan. Nyt tuntevat jo kaukaa ja kuja aukeaa. Moikkaan iloisesti ja kiitän.

Tein samoin. Kuuntelin nappikuulottimista ACDC:n - hells bells kappaletta.

Tunsin askeleeni hidastettuna ja tunsin oloni kovaksi.

Järkkymättömällä päänsiirrolla kurlasin limat nenäontelostani ja kurkustani muutaman sekunnin ajan.

Sitten annoin kunnon äänekkään talvipäivän räkäisyn sivulle ojanpientareelle.

Tässä vaiheessa kuuluin "heeellls bellss tydydy tyy dy ty dyydy ty dyydy HELLS Bellss"

Sitten tilanne olikin ohi ja sain mielettömän orgasmiin verrattavan tunteen.

Minua väistettiin ja minä en väistänyt.

"aurinkolasihymiö".

Tuossapa se kiteytettynä lyhykäisyydessään miksi väistämättömyydestä on tullut muotia Suomessa.

Se tuntuu niin pirun hyvältä kävellä vain päin.

Koko ikänsä väistellyt muita ja sitten repäisee jotain todella rohkeaa.

Niin, siinä on vaan sellainen riski, että voi löytää pian vaikka kahvan mahastaan, kun joku laittaa leukun laulamaan.

Vierailija
558/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni sieppaa myös se miten ihmiset seisovat keskellä jalkakäytävää odottamassa bussia. Tampereella useampi tällainen kohta, näkyvyys erittäin hyvä ja bussia ei edes sadan metrin päässä tulossa, niin 15 ihmistä seisoo keskellä tietä sellaisilla turvaväleillä toisiinsa nähden että siitä ei mahdu edes yksi aikuinen välistä joutumatta kulkemaan kylkimyyryä ja varomatta heitä - ihmisiä jotka odottavat keskellä tietä sitä saatanan bussia. Joinain päivinä tekee mieli kirkua että mitä vittua te teette, tilaa olisi siinä seinän vieressä mutta ei, on seistävä niiden tuplarattaiden ja muiden kanssa keskellä niin ettei kukaan muu pääse metriäkään suoraan kulkemaan. Tällainen pätkä katua ei ole ainoastaan bussipysäkki vaan aina ensisijaisesti myös jalkakäytävä. Menee hermo ajatuksestakin. Siinä ne taas huomenaamullakin mollottavat keskellä katua eivätkä huomioi mitenkään ketään. Lapsi ajoi kesällä täysin oikeaoppisesti pyörällä tuollaisesta kohdasta, onneksi hyvin varovasti sillä keskellä tietä bussia tähystävä aikuinen teppasi siinä tiellä ja otti useita askelia taaksepäin suoraan lapsen päälle.

Ai että vihaan ihmisiä.

Kaikista vaarallisimpia näistä ovat kohdat joissa saa ajaa sekä pyörällä että kulkea jalan. En ymmärrä miten osa seisoo bussia odottaessaan mihinkään suuntaan katsomatta siten että pieni horjahdus ja ohi kiitävä potkulauta vie puolet naamasta. Kukaan ei varo toisia eikä edes itseään.

Minä taas ihmettelen niitä pyöräilijöitä/potkulautailijoita, jotka kaahaavat täysillä eteenpäin, yhtään hidastamatta tai ympärilleen katsomatta, kun ovat bussipysäkin kohdalla ja siinä seisoo ihmisiä. Ei bussia odottavalta voi vaatia, ettei hän liikkuisi tuumaakaan. Pitää siirtyä katsomaan, minkä numeroinen bussi sieltä tulee. Tai on poistuttava bussista kevyen liikenteen väylälle, sekin on välttämätöntä liikkumista. Kerran kun poistuin bussista jalkakäytävälle, nenän edestä polki nuori nainen täysillä, sivulleen katsomatta. Pienestä oli kiinni, ettei törmätty.  - Ajoneuvon käyttäjällä on aina ensisijainen väistämisvastuu, toki jalankulkijakin parhaansa mukaan varoo, mutta on törmäyksessä heikommilla.

Vierailija
559/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-o-malit ja L-Idän käkkäräpäät varsinkin on tällaisia. Taannoin kolmen sompun porukka käveli minua vastaan ja minä pysähdyin sytyttämään tupakan. Laitimmainen somppu käveli ihan tarkoituksella minua vasten ollessani pysähtynyt. Sitten löi selkään. Tuhahdin vain jotain ja jatkoin matkaani, ja nämä jäivät jotain kovaäänisesti molottamaan.

Eivät myöskään älyä antaa istumapaikkaa naiselle. Jos tulee pariskunta bussiin ja siellä on yksi istumapaikka jäljellä, niin yleensä siihen lysähtää mies. Vaimo saa heittelehtiä kauppakasseineen seisomapaikalla.

Vierailija
560/1352 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on tapana. Tästä eräs nainen teki kokeellisen performanssinkin, käveli jalkakäytävällä vastaan käveleviä miehiä väistämättä. Usein miehet törmäilivät päin. Olisikohan ollut jenkeissä.

Reviirin haltuunottoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme