Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Harrastan lenkkeilyä metsäpoluilla ja hyvin usein edessäni oleva kävelijä vain tallustaa keskellä polkua eteenpäin edes kääntymättä sen vertaa, että pääsisin ohi. Olen ottanut tavaksi jäädä roikkumaan tällaisten ei-väistäjien selän taakse, yleensä jo muutamien metrien jälkeen antavat tilaa.
Kaduilla pahimpia on lastenvaunujen ja pyöräilevien pikkulasten kanssa kulkevat äitsykät ja isukit, varsinkin noiden kolmipyörätaaperoiden vanhempien kohdalla ihmettelen, miten he uskaltavat jättää väistämisvelvollisuuden vieraalle aikuiselle pyöräilijälle. Seisovat ja katsovat ilmeettömästi, kuinka tuntematon tyyppi pyöräilee kohti heidän siksakkia sotkevaa parivuotiasta, joka ei vielä hoksaa ympäristöään sen vertaa, että väistäisi itse. Olen monta kertaa tehnyt äkkipysähdyksen, kun vanhemmastaan metrien päässä pyöräilevä pieni palleroinen päättääkin koukata yllätyksenä oman renkaani eteen, pari kertaa on ollut vähällä tulla kolari. Osaan vain kuvitella, millaisia tapaturmia saattaisi käydä, jos näiden taaperoiden tielle sattuisi vaikka pyöräilevä alakoululainen, tai vanhempi ihminen, jolla ei hoksottimet enää niin pelitä
Ei tuollainen testaaja ole yhtään parempi. Kannattaa väistää puolet tarvittavasta mitasta ettei etuhampaat katkea ja nenästä vuoda verta kun kaksi jäärää kohtaa törmäyskurssilla. Olkapäät kolisee ellei toinen tee samoin. Pikkuhiljaa ne oppii. Tampatulla polulla tuo ei oikein toimi, molemmat tarpoo umpihankeen ja polku jää käyttämättä. Fiksumpi väistää.
Vierailija kirjoitti:
Minua myös hämmästyttää, miten ihmisiltä on unohtunut oikeanpuoleinen liikenne. Pidän myös itsestäänselvyytenä, että jos minä kävelen yksin ja vastaan tulee kolme tyyppiä rinnakkain, tämä kolmikko väistää, koska he vievät enemmän tilaa.
Kerran kävelytielle oli asettunut kaksi isää vaunujen kanssa seisomaan ja juttelemaan. Ei väistetty, koska kuulemma ”ihan hyvin tosta vierestä autotieltä pääsee ohi”.
SUOMEN LAINSÄÄDÄNTÖ:
Kävelytiellä ei ole oikeanpuoleinen liikenne. Kävelytiellä saa kävellä kummassa tahansa laidassa. Autotien reunassa kävellään vasemmalla niin, että nähdään vastaantulevat autot.
Pyöräilijät ajavat autotienreunassa samansuuntaisesti kuin autot. Kävelytiellä pyöräilijällä on aina väistämisvelvollisuus. Sitä varten pyörässä on kello. Jalankulkijalla oman etunsa vuoksi heijastin.
Kyllä mielestäni miehet aika usein väistää, vaikka usein ne on kyllä miehiä, jotka pätkyttää vasenta puolta menemään. Varmaan koska kävelevät niin harvoin, yleensä menevät autolla niin sujuvuus kevyen liikenteen väylällä hakusessa. Naiset ne hankalia on. Just sellainen päättäväisen näköinen ahdistunut riivinrauta tulee aivan vasenta äärilaitaa kädet puuskassa ja sen näköisenä että muut väistää, minä tulen!
t. Itsekin nainen, paljon kävelevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi ihmistä tai useampi kulkee lössissä sivistyneesti keskustellen ja naureskellen ylevään ääneen, niin pitääkö heidän keskeyttää sosialisointi sen yhden vuoksi, ettei hän pahoita ajatuksiaan?
Joku päräyttää maastopyörällä välistä jne. Oletteko ihan terveitä.
Miksi kahden keskustelevan ihmisen pitäisi jakaantua kesken matkan, että vastaantuleva pääsisi ohi väistämättä?
Siksi, että autotie ei ole jalankulkijan väylä. Sinne ei voi väistää. Jos pitää lössinä muiden tiellä kulkuväylillä turista, niin paukkaa itse sinne autojen joukkoon tai pusikoihin mölisemään. Pyöräilijänkin on pakko ajaa just sitä pyörätietä pitkin, muualta harvoin pääsee menemään. Oletko ihan terve?
Mutta eihän tuo ole hyvien tapojen mukaista käytöstä. Ei sinulla voi olla noin kova kiire että asiasta pitää aloittaa sotatilanne.
Minä en pelkää jatkossakaan keskustelua kävellessä. Mielestäni kävellessä keskustelu on miellyttävää ja hyvien tapojen mukaista. Ensisijaisesti sinun pitäisi rauhoittua tuollaisissa tilanteissa.
Aina kun verenpaineesi meinaa kohota ja ajattelet muista pahaa, niin mieti että sinun verenpaineesi on paha ja rauhoitu välittömästi.
Lasket vaikka kymmeneen ja sitten voit väistää ihmiset jotka ovat kävelyllä ja keskustelevat.
Ei se oikeuta sinua satuttamaan itseäsi. Rauhoitut vain.
Mä hämmästelen aina niitä, jotka onnistuvat jossain Prismassa valtaamaan koko kauppakäytävän. Jos osuu tällaisen taakse kassalle, joutuu koko matkan parkkipaikalle matelemaan tyypin perässä. Nämä huojuvat käytävän reunasta toiseen kärryineen ja kävelevät etanavauhtia. Mistään ei pääse ohi, koska tietysti siellä on muitakin ihmisiä ja tämä edellä oleva siksakkaa siinä edessäsi. Sietämätöntä.
Kunpa roskaaminen aiheuttaisi samanlaista raivoa. On aika häiritsevää, että muita ei voida väistää liikenteessä, vaan kävellään tahallaan päin. Tärkeintä on mennä reunassa, eikä keskellä tietä. Ja muuten kompromissien tekeminen helpottaa myös omaa elämää. Suosittelen kokeilemaan.
Ongelmallisia ovat kapeat jalka-/pyörätiet, jotka on siis jaettu kahtia. Niistä ei ikinä muista, kumpi on oikea puoli eikä liikennemerkkejä ole kuin jossain tien alkupäässä tms. Hölmöintä on kun jalankulkijana kävelee sen oman kaistan reunaa siten, että on tien keskikohdassa kävelemässä. Tällöin maantiekiitäjät pyöräilevät ohi olkapäitä hipoen. Tuntuisi mukavammalta kävellä toista reunaa, kauempana keskiviivasta.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa roskaaminen aiheuttaisi samanlaista raivoa. On aika häiritsevää, että muita ei voida väistää liikenteessä, vaan kävellään tahallaan päin. Tärkeintä on mennä reunassa, eikä keskellä tietä. Ja muuten kompromissien tekeminen helpottaa myös omaa elämää. Suosittelen kokeilemaan.
Kompromissi on se, että väistää oikealle. Muuta ei tarvita. Kaikki muu on jeesustelua ja vastuun välttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmallisia ovat kapeat jalka-/pyörätiet, jotka on siis jaettu kahtia. Niistä ei ikinä muista, kumpi on oikea puoli eikä liikennemerkkejä ole kuin jossain tien alkupäässä tms. Hölmöintä on kun jalankulkijana kävelee sen oman kaistan reunaa siten, että on tien keskikohdassa kävelemässä. Tällöin maantiekiitäjät pyöräilevät ohi olkapäitä hipoen. Tuntuisi mukavammalta kävellä toista reunaa, kauempana keskiviivasta.
Yleensä pyöräkaista on lähempänä ajorataa, ja jalankulkijoiden puoli sisempi ns. pientareen tai rakennuksen seinän puoli. Muunlaisia ratkaisuja en ole ainakaan itse nähnyt.
Lain mukaan et saa kaahata tai ajaa kovaa pienten lasten lähellä, syyllistyit liikenneturvallisuuden vaarantamiseen
''sinun tulee rauhoittua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaksi ihmistä tai useampi kulkee lössissä sivistyneesti keskustellen ja naureskellen ylevään ääneen, niin pitääkö heidän keskeyttää sosialisointi sen yhden vuoksi, ettei hän pahoita ajatuksiaan?
Joku päräyttää maastopyörällä välistä jne. Oletteko ihan terveitä.
Miksi kahden keskustelevan ihmisen pitäisi jakaantua kesken matkan, että vastaantuleva pääsisi ohi väistämättä?
Siksi, että autotie ei ole jalankulkijan väylä. Sinne ei voi väistää. Jos pitää lössinä muiden tiellä kulkuväylillä turista, niin paukkaa itse sinne autojen joukkoon tai pusikoihin mölisemään. Pyöräilijänkin on pakko ajaa just sitä pyörätietä pitkin, muualta harvoin pääsee menemään. Oletko ihan terve?
Mutta eihän tuo ole hyvien tapojen mukaista käytöstä. Ei sinulla voi olla noin kova kiire että asiasta pitää aloittaa sotatilanne.
Minä en pelkää jatkossakaan keskustelua kävellessä. Mielestäni kävellessä keskustelu on miellyttävää ja hyvien tapojen mukaista. Ensisijaisesti sinun pitäisi rauhoittua tuollaisissa tilanteissa.
Aina kun verenpaineesi meinaa kohota ja ajattelet muista pahaa, niin mieti että sinun verenpaineesi on paha ja rauhoitu välittömästi.
Lasket vaikka kymmeneen ja sitten voit väistää ihmiset jotka ovat kävelyllä ja keskustelevat.
Ei se oikeuta sinua satuttamaan itseäsi. Rauhoitut vain.
Selitä mitä selität, sinä väistät. Menet kiltisti jonoon niiden kaltaistesi idioottien kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä syksyllä ajoin täällä pikku kunnan keskustassa kaupalle pyörällä ja siinä vastaan nuori pariskunta vastaan paikassa jossa pyörätie kääntyy loivasti oikealle. He siis tulivat eteeni vasemmalta toisen pyörätien liittymästä. Minä tietysti ajoin oikeaa reunaa, niin nämä pösilöt kampesivat tietysti minun eteen. Eipä siinä hirveästi ehtinyt miettiä. Väistin vielä enemmän oikealle ja menin siitä nurmen ja ukon välistä että sen takki osui tankoon. Jotain ne urputti jälkeen jolloin huusin takaisin että älä saatanan urpo päälle kävele. Kävelisivät kaikki .... tun pässit kulkusuunnassaan oikea puolta niin ei tartteis urveltaa.
Olisit jäänyt paikanpäälle ja haastanut tappeluun paljain nyrkein. Olisit vähän opettanut tavoille.
Vaikutti sille että tunnelma oli valmis sellaiselle.
Kaikki vain sen vuoksi kun ihmiset törmäsivät toisiinsa kuin junat.
Alpo Ruuthin Viha:
Eipä tuota viitsi alkaa riitaa haastamaan, vaikka en varmaan ole ekana lopettamassakaan jos joku välttämättä haluaa turpiinsa.
Eikä kyse ollut mistään junista. Näkiväthän he että tulen vastaan kovaa. Pitikö siihen eteen kävellä vaikka on katsekontakti. Ennen ei ollut tällaista vaan kaikki osasi kulkea oikeaa puolta. Nyt kun jalankulkijat saavat kulkea missä vain ja siihen yhdistetään tämä minä minä-kulttuuri niin ei hyvä. Nykyajan pösilöille olisi hyvä olla selkeät säännöt kun oma järki ei sano.
Kerran mulla oli pitkä takki ja jalkojen välissä maassa painava kauppakassi täynnä ruokaa kun seisoin pysäkillä. Molemmin puolin olisi ollut siinä tilaa 2 metriä mutta niinpä vain yksi mies käveli takaa suoraan päin. Ei varmaan nähnyt sitä muovikassia takin vuoksi. Oletti että hyppään sivuun mutta eipä se ihan onnistunut siinä vaan horjahdin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun joka toinen vastaantulija kulkee aina eri puolella tietä ja ne kaikki odottaa että mä väistän, vaikka sitten ajoradalle tai ojaan. Ihan oikeasti on sellaista minäminää liikkeellä!
Nyt kun on paljon lunta, ihmiset myös odottaa että se toinen väistää tallatulta uralta polvenkorkuiseen kinokseen.
Vantaalta on kyllä hyviä kokemuksia. Pyöräilijä väisti ja odotti aika pitkäänkin sivussa, että pääsin ohi lenkkeilijänä ja jonkun kommentinkin heitti hyväntuulisena. Miehen kanssa väistettiin kun tuli mies vaunujen kanssa vastaan. Sanoi siinä lapsille, että pitää nopeasti mennä ettei odotuta muita ihmisiä tiellä 😂
Ainakin, jos kohti tulee rinta rinnan monta ihmistä , niin kävelen kyllä kohti, koska jollain niistä on velvollisuus väistää, ei minulla. Usein tulevatkin kohti ja viime hetkellä kääntyvät kannoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.
Ärsyttää niin hel*etisti, kun kaikki eivät näköjään tiedä että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräteillä ajetaan, varsinkin talviaikaan, keskellä tietä. Olen tuollaisia ohittanut oikealta puolelta, sillä pyöräilen oikeaa kaistaa. Viime syksynä jouduin ohittamaan lastenvaunupariskunnan, joka valtasi koko pyörätien leveyden, reilusti pientareen puolelta ja matkaa oli ainakin puolitoista metriä tuohon toiseen osapuoleen ja kuulin ohittaessani närkästyneen huudahduksen "mitä helevettiä".
Ihan vaan tiedoksi, että jalankulkijan tulisi kävellä vasemmassa reunassa ajotiellä. Suosittelisin tekemään myös näin pyörätiellä, vaikka laki sanoo, että saa kävellä vasemmassa tai oikeassa reunassa. Suurin osa idiooteista kävelee keskellä. Ja jos sitä heman edes ajattelee, tajuaa miksi on turvallisempaa kävellä vasemmalla.
Kun sellainen kahden tai kolmen kopla tulee vastaan, evätkä tajua että voivat mennä vastaantulijan kohdalla lomittain, niin pysähtykää. Ei kukaan pysähtyneeseen ihmiseen kehtaa törmätä. Toimii etenkin näitä kolme lastenvaunua rinnakkain -äityleitä kohtaan.
Usein takana on typerä ryhmähierarkia. Kukaan kolmesta ihmisestä ei halua olla se joka jättäytyy hetkeksi sivummalle, sillä hän alistuisi.
Pässit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.
Ärsyttää niin hel*etisti, kun kaikki eivät näköjään tiedä että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräteillä ajetaan, varsinkin talviaikaan, keskellä tietä. Olen tuollaisia ohittanut oikealta puolelta, sillä pyöräilen oikeaa kaistaa. Viime syksynä jouduin ohittamaan lastenvaunupariskunnan, joka valtasi koko pyörätien leveyden, reilusti pientareen puolelta ja matkaa oli ainakin puolitoista metriä tuohon toiseen osapuoleen ja kuulin ohittaessani närkästyneen huudahduksen "mitä helevettiä".
Ihan vaan tiedoksi, että jalankulkijan tulisi kävellä vasemmassa reunassa ajotiellä. Suosittelisin tekemään myös näin pyörätiellä, vaikka laki sanoo, että saa kävellä vasemmassa tai oikeassa reunassa. Suurin osa idiooteista kävelee keskellä. Ja jos sitä heman edes ajattelee, tajuaa miksi on turvallisempaa kävellä vasemmalla.
Jalankulkija joutuu toisinaan kävelemään keskellä, kun kevyen liikenteen väylä on jaettu kahtia pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tällöin jalankulkija kävelee oman kaistansa oikeaa puolta eli siellä missä kuuluukin. Se vain sattuu olemaan siinä keskellä tietä.
Oma lukunsa on sitten ne, jotka kävelevät keskellä vaikkei mitään kaistajakoa ole. Niinku miks. Kaupungeissa usein kävelytiet ovat aika kapeita niin haloo.
Syökää kesällä tai milloin vaan jäätelötötteröä, kyllä väistäjiä löytyy. Ihme kyllä, muuten ei.