Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
veikkaan syyksu osittain älypuhelimia. Osa kävelee puhelin kädessä ja testailee tai jopa pelaa. Yksikin nuori tuli vastaan pyöräillen puhelin kädessä. Nojas sen pöyrän päällä niin että molemmat kädet oli vapaana puhelinta varten. Oli muistaakseni jo liukastakin ja siis se pyörä kulki ihan miten sattuu.....
Jopa kovassa pakkasessa tuli tämmönen tekstaava tyttö vastaan. Käveli siis samalla kun tekstasi. Ei vaikuttanut miltään pikaiselta vastaukselta vaan tiedättekö kun tekstaa kaverin kanssa pitkiä keskusteluja...? Semmoselta pikemminkin vaikutti.
Ostakaa vanhemmat lapsillenne älypuhelinhanskoja jos tekstaavat -16 pakkasessa... ja opettakaa myös että puhelimen voi myös välillä sulkea tai odottaa että pääsee sentään kotiin asti ennenkuin pelaa ja chattailee. Ei aina tarvi olla tavoitettavissa vaikka kaveri haluaa ja peliäkin voi malttaa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut täysin saman! Itse olen todella pienikokoinen, mutta mieheni sen sijaan pitkä ja suurikokoinen, mutta silti me olemme poikkeuksetta ne, jotka väistävät. Jos lenkkipolulla vastaamme tulee 2 ihmistä, olisi mielestäni kohteliasta, että molemmat parivaljakot siirtyisivät jonoon, eikä niin, että aina pelkästään toinen (= me) siirtyy. Tämä siis myös silloin, vaikka tilaa olisi toiselle kävellä rinnakkain, sillä se olisi toiset huomioon ottavaa. Viimeksi eilen kaksi naista käveli vastaan niin, että jouduimme jonoon menon lisäksi viime hetkellä väistämään autotielle, sillä nämä eivät tehneet elettäkään meidän väistämiseksi. Myös kapeilla metsäpoluilla olen lähes aina se (ja ainoa), joka väistää. Itse väistäminenkään ei niin harmittaisi, jos vastaantulija hymyllään tai kiitoksellaan huomioisi sen, että annan tälle tilaa, mutta tällaista tapahtuu todella harvoin.
Väistämättömien ihmisten lisäksi ärsyttää ne, jotka seisoskelevat keskellä tietä syystä tai toisesta (esim. venytellessä, rupatellessa, tai antaessa koiran haistellessa piennarta tmv.), ja kun lähdet ohittamaan heitä, lähtevät he välittömästi kävelemään rinnallasi, niin, että joudut itse kävelemään vastaantulijoiden kaistalla. Tilanne on kaikille kiusallinen, joten miksi ei voida odottaa, että ohittaja pääsee ohi, ja lähteä sitten vasta itse liikkeelle? :D Jotenkin ajattelisi, että ihmisillä olisi joku sisäänrakennettu kiusallisuusmittari, joka estäisi tällaisen.
Niin totta!!!!! Etenkin viimeinen kappale! Aina sama juttu.
Jos olet vaikka kotipihallasi menossa ostoksiesi kanssa kotiin, ja oven edessä on pari rouvaa jutustelemassa, päättävät he välittömästi lähteä perääsi ja samaan hissiinkin, vaikka joutuu ahtautumaan tosi tiiviisti, kun kaikilla isot kassit. Kun se kestäis sen minuutin, niin edellinen ois jo jaloista pois. Mutta ei käy. Eivätkä ole edes mitään kavereita, vaan ihan nobodyt, joten pelkkää kiusantekoa.
Samoin, jos olet autollasi lähdössä pihaltasi parkista, täytyy viereisen auton omistajan sännätä samaan aikaan peruuttamaan, vaikka oli sekunti aiemmin takaluukku auki ja teki lähtöä hissukseen. Taas se pieni hetki, mutta ei käy...
Ja tosiaankin, kadulla seisoskelevat lähtevät ihan sun eteen koiransa tai lastenvaunujensa kanssa, vaikka ois kaikille kätevämpää, että se hitaampi jäis perään kulkemaan. ;D Ja yleensä kun on siinä rinnalla pitänyt kiitää, ettei toinen pääse ohi, jäädään sitten kuitenkin sen koiran kans nuuskimaan taaemmas. Mikä tarkoitus tällä oikein on?
Suojateillä väistäminen on jo mennyt ihan tolkuttomaksi. Mä kierrän nykyään aina todella kaukaa suojatien vierestä kadun yli, mutta ei sekään auta, kun täytyy vaan tulla päin!! Ja olen jo vuosia tehnyt tuon, että jäänyt syrjään seisomaan, mutta silti vaan törmätään, kuin tahallaan!
Sama on busseista ja junista pois jäädessä, suojatien ylittämisessä tai rullaportaisiin menemisessä. Kävelet nopeasti ja olet menossa suojatielle, rullaportaisiin tai jäämässä pois bussissa. Kun hidas ihminen huomaa, että olet tämän tekemässä, hänelle tulee hirveä kiire asettua edellesi. Ja sitten liinat kiinni eikä kiireen kierää. On niin ihanaa pidätellä kiireistä ihmistä takanaan. Itse yleensä kävelen rullaportaat ylös ja alas, tai kävelisin, mutta eikös siihen eteen säntää aina joku leveäperäinen ihminen seisomaan tanakasti portaiden keskelle.
Ja junissa ne hitaimmat ja vaivaisimmat menevät jo puoli tuntia aikaisemmin junan eteiseen pakaaseineen odottamaan, että pääsevät varmasti ensimmäisinä junasta. Sitten kun voisi jo painaa ovenavausnappia, niin seistä pönötetään vain onnellisina ja odotetaan, että ne aukeaa itsestään. Sitten kun joku kurkottaa avaamaan näille ihmettelijöille oven, alkaa maailman hitain ja vaivalloisin könyäminen ja pakaasien asettelu porras portaalta.
Tiedoksi ihmisille, jotka luulevat tietävänsä kävelytien säännöt.
Liikenneturvan sivuilta poimittua:
Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa.Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen onnistuu helposti.
Itse isona naisena moni mies väistää. On joku joskus törmännyt myös nyrkkiini.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen nyt! Onko tullut uusi tieliikennelain muutos? Tietääkseni 1997 poistettiin lakipätkä joka ohjeisti jalankulkijoita kulkemaan oikeaa piennarta käyttäen. Tämän hetken ohjeistus kuuluu että jalankulkija kulkee oikeaa TAI vasenta piennarta pitkin JALKAKÄYTÄVÄLLÄ. Pyörätiellä oikea reuna on se paikka jossa tulisi kulkea.
Tunnistan koiranomistajana tässä haasteen, sillä aika usein näyttelyissä ja esim rallytokossa vaaditaan että koira kulkee omistajan vasemmalla puolen. Tätä pitäisi harjoitella oikeassa elämässä ja jos pitää kulkea oikeaa laitaa pitkin, niin en todellakaan voi pitää koiraani vasemmalla puolen.
Ei jalkakäytävällä ole mitään piennarta.
Älä sitten kulje koirasi kanssa jalkakäytävillä, jos koira on niin tyhmä ettei opi kulkemaan oikealla puolella. Kävelkää metsässä ja metsäautoteillä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi ihmisille, jotka luulevat tietävänsä kävelytien säännöt.
Liikenneturvan sivuilta poimittua:
Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa.Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa. Jalankulkijoiden käyttämällä etenemisnopeudella väistäminen onnistuu helposti.
Joka sivulla on tuo jo käyty kirjoittamassa. Älkää enää spämmätkö samaa, kun teille on vastattu. Suurin osa kävelee oikeaa puolta, joten vasenta kulkevat sekoittavat liikenteen ja ovat kaikille vaaraksi.
Tämän ketjun myötä olen ymmärtänyt nyt talvella tapahtuneet muutamat tilanteet, joissa ihminen on ollut ehdottomasti kävelemässä suoraan päin. Hehän ovat olleet näitä oikean reunan fanaatikkoja, jotka haluavat kouluttaa kaikkia, jotka eivät ymmärrä kävellä omaa oikeaa reunaa. Minä voin olla koirani kanssa vasemmalla, jos siellä on se piennar jota koira haluaa haistella ja jonne tehdä tarpeensa. Ja jossa muuten minä olen aina turvallisesti koiran ja kaikkien ohikulkijoiden välissä. Mutta näistä varmaan kaikki syyt, joissa ei haluta mennä oikealla ajoradan reunaa, ovat tekosyitä. Sääli niitä rollaattoreiden, lastenvaunujen ja pienten lasten kanssa kulkijoita.
Osa on maininnut tässä että pysähtyy, koska se pakottaisi sen päälle kävelijän havahtumaan. Ei tepsinyt siihen oikeaa reunaa nuollen kulkeneeseen keski-ikäiseen naiseen, joka tahallaan törmäsi minuun kun olin koirani kanssa pysähtyneenä. Ennen tätä ketjua en tosiaan tajunnut miten joku voi olla niin aggressiivinen ja noh, hieman mielenvikainen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun myötä olen ymmärtänyt nyt talvella tapahtuneet muutamat tilanteet, joissa ihminen on ollut ehdottomasti kävelemässä suoraan päin. Hehän ovat olleet näitä oikean reunan fanaatikkoja, jotka haluavat kouluttaa kaikkia, jotka eivät ymmärrä kävellä omaa oikeaa reunaa. Minä voin olla koirani kanssa vasemmalla, jos siellä on se piennar jota koira haluaa haistella ja jonne tehdä tarpeensa. Ja jossa muuten minä olen aina turvallisesti koiran ja kaikkien ohikulkijoiden välissä. Mutta näistä varmaan kaikki syyt, joissa ei haluta mennä oikealla ajoradan reunaa, ovat tekosyitä. Sääli niitä rollaattoreiden, lastenvaunujen ja pienten lasten kanssa kulkijoita.
Osa on maininnut tässä että pysähtyy, koska se pakottaisi sen päälle kävelijän havahtumaan. Ei tepsinyt siihen oikeaa reunaa nuollen kulkeneeseen keski-ikäiseen naiseen, joka tahallaan törmäsi minuun kun olin koirani kanssa pysähtyneenä. Ennen tätä ketjua en tosiaan tajunnut miten joku voi olla niin aggressiivinen ja noh, hieman mielenvikainen.
Se on kumma kun meillä seurailee rantaa autotie, jonka molemmilla puolilla on kevyenliikenteenväylä. Niin jostain kumman syystä aika monen koiranomistajan on pakko kulkea juuri sitä puolta, jossa piennar on vasemmalla puolella. Ja tulevat sitten takaisin päin toista puolta niin että varmasti koko ajan saavat kulkea sekä vasenta puolta että pientareen puolta.
Toisin päin kun menisi lenkilleen, niin ei olisi niin paljon muille riesaksi. Ymmärtäähän sen, että koira haluaa haistella. Mutta sitä ei, että omistajan pitää oikein valita reitti niin, että aina pääsee kulkemaan muuta kevyttä liikennettä vastaan koiruleineen.
Joskus ajoin dollarilla alamäkeen. ainakin 50 km tunnissa. Olin tuolloinkin 90 kg nuori jässikkä, ja maastopyörä oli teräsrunkoinen vanha romu, joka painoi 28 kg. Vastaan käveli pyörätietä joukko nuoria miehiä rinnakkain. Eivät väistäneet tuumaakaan, vaikka ajoin täysiä ukkojen välistä niin, että sarvet osuivat tyyppien vaatteisiin. Ja siis nuo pojat käveli vastaan ja oli katsekontaktin molemmin puolin. :D
EIKÄ, LUULIN ETTÄ OLEN AINOA JOKA ON IHMETELLYT TÄTÄ, VÄISTÄN AINA JA VIELÄ KAUKAA NIIN MENEE TODELLA VAIKEAKSI KULKEA MISSÄÄN, EN SIKSI ENÄÄ KÄY MISSÄÄN, KOSKA KORONA, PITÄISI EDES SILLOIN VÄHÄN VÄISTÄÄ MUTTA EI IHMISET KÄVELEE MIELUUMMIN PÄIN JA IHAN SELVÄSTI OVAT NÄHNEET ETTÄ NYT TULEE TÖRMÄYS JOS EI SIIRRY
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään taas päivälenkillä tuli hieno esimerkki siitä, että kun itse väistää oikealle lumipenkkaan, niin vastaantulija siirtyy keskelle polkua, oikein tyytyväisenä siitä että hänellä on nyt koko väylä käytössään. Kun minä yritän pitää turvavälejä ja soisin, että vastaantulijakin tekisi osansa!
Voi hyvänen aika. Eihän sitä turvavälejä ulkona ohittaessa tarvitse miettiä. Siinä sekunnin aikana kun toisiaan vastaan kävelevät ihmiset ohittaa toisensa, ei tartu mikään herkemminkään tarttuva tauti, saati korona joka ei ole erityisen herkästi tarttuva.
Toki hienoa että väistit sinänsä. Mutta antakaa nyt ihmiset olla niiden teatraalisten etäisyyksien! Tärkeintä on, ettei altistusaika ole pitkä.
Tuolla tulee kyllä vastaan sellaisia hölkkä-hönkijöitä, että todellakin pidän turvavälin. Ei ne partikkelit katso ollaanko ulkona vai sisällä. Suosittelen myös sinulle turvavälejä. Jos et itse niistä välitä, niin muut saattavat välittää.
No, kun eräässä profetiassakin sanotaan, että lopun aikoina ihmiset kulkevat pienet laatikot käsissään. Mitähän noilla pienillä laatikoilla mahdetaan tarkoittaa - oliskohan kännykät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma kun meillä seurailee rantaa autotie, jonka molemmilla puolilla on kevyenliikenteenväylä. Niin jostain kumman syystä aika monen koiranomistajan on pakko kulkea juuri sitä puolta, jossa piennar on vasemmalla puolella. Ja tulevat sitten takaisin päin toista puolta niin että varmasti koko ajan saavat kulkea sekä vasenta puolta että pientareen puolta.
Toisin päin kun menisi lenkilleen, niin ei olisi niin paljon muille riesaksi. Ymmärtäähän sen, että koira haluaa haistella. Mutta sitä ei, että omistajan pitää oikein valita reitti niin, että aina pääsee kulkemaan muuta kevyttä liikennettä vastaan koiruleineen.
Saman huomannut. Meilläkin oli koira 12 vuotta. Ja eihän siinä mitään, jos väkisellä ja joka kerta sinne omasta vinkkelistään vasemmalle puolelle mennen tullen sitä koiraansa kuseksimaan haluaa viedä, mutta miksi ei pysty monikaan pitämään sitä koiraansa aisoissa?
Vaikka olisi omistaja ja koira kuinka fiksusti kauemmas siirtyneet, ja pääsisi itse koiransa kanssa sitä oikeaa laitaa hyvin vielä väistelemättä menemään, niin melkein joka kerran se "nuuskimaan viety" koira pomppaa sieltä heinikosta ja tulee tielle. Aika yleisesti vieläpä aggressiivisesti.
Jotkut tietenkin puolustavat sitä omistajaansa, mutta täytyykö tuo ikuinen episodi käydä liki joka kerran läpi? Kauhea vaiva rauhoitella ne koirat ja alkaa miettiä, että mitä kautta tästä nyt kumpikin lähtis. Koirat räkyttää ja syöksähtelee ja muitakin ihmisiä kulkee, ketkä haluaisivat rauhassa ohittaa, lapsiakin, jotka pelkää, pyöräilijöitä jne. Joten kyllä parasta ois vaan mennä sitä oikeaa reunaa, tilanteen salliessa. Joskus kun on vaan toisella puolella jalkakäytävä ja toisella puolella ei tilaa kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että k usipäisyys on lisääntynyt. Sithän se on. Olen viime vuosina saman huomannut.
Mä olen kiinnittänyt huomioni ihan samaan asiaan! Uskon, että ihmisten pahoinvointi on lisääntynyt viimevuosina ja arvatkaa mistä mä luulen sen suurimmaksi osaksi johtuvan? Kännykät ja some.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että k usipäisyys on lisääntynyt. Sithän se on. Olen viime vuosina saman huomannut.
Mä olen kiinnittänyt huomioni ihan samaan asiaan! Uskon, että ihmisten pahoinvointi on lisääntynyt viimevuosina ja arvatkaa mistä mä luulen sen suurimmaksi osaksi johtuvan? Kännykät ja some.
Selvä käännekohta näyttää olevan vuodessa 2015.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa katseesta ja koko olemuksesta tuon vihamielisyyden. Vaikka tällainen kävelee suorastaan ojaan peloissaan väistäneen päälle, huutaa raivoten vielä perään, että vttuaks siinä stana edessä pyörit?
Mun selkärangan viereen kerran nuori tyttö tömäytti fillarilla, sitä kävelyttäessään kahden kaverinsa kanssa. Kolme tyttöä rinnakkain taluttivat pyöriään, en tiedä miksi. Tulivat takaa, ja kauhea pulina vaan kävi. Joku signaali mulla päässä meni, ja ajattelin, että väistän, mutta sitten naurahdin, että taidan olla vainoharhainen. Samassa tuntui selässä. Oli onni, ettei ajanut, olisin nyt kenties pyörätuolissa.
Toinen tapaus oli, kun vastaan tuleva teini tekstaili puhelimensa kanssa ja käveli suoraan päin. Sanoi vaan että voisitko varoa vähän...niin, ja seisoin hiljaa paikallani silloin!
Tässä syksyllä ajoin täällä pikku kunnan keskustassa kaupalle pyörällä ja siinä vastaan nuori pariskunta vastaan paikassa jossa pyörätie kääntyy loivasti oikealle. He siis tulivat eteeni vasemmalta toisen pyörätien liittymästä. Minä tietysti ajoin oikeaa reunaa, niin nämä pösilöt kampesivat tietysti minun eteen. Eipä siinä hirveästi ehtinyt miettiä. Väistin vielä enemmän oikealle ja menin siitä nurmen ja ukon välistä että sen takki osui tankoon. Jotain ne urputti jälkeen jolloin huusin takaisin että älä saatanan urpo päälle kävele. Kävelisivät kaikki .... tun pässit kulkusuunnassaan oikea puolta niin ei tartteis urveltaa.
Jos kaksi ihmistä tai useampi kulkee lössissä sivistyneesti keskustellen ja naureskellen ylevään ääneen, niin pitääkö heidän keskeyttää sosialisointi sen yhden vuoksi, ettei hän pahoita ajatuksiaan?
Joku päräyttää maastopyörällä välistä jne. Oletteko ihan terveitä.
Miksi kahden keskustelevan ihmisen pitäisi jakaantua kesken matkan, että vastaantuleva pääsisi ohi väistämättä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä syksyllä ajoin täällä pikku kunnan keskustassa kaupalle pyörällä ja siinä vastaan nuori pariskunta vastaan paikassa jossa pyörätie kääntyy loivasti oikealle. He siis tulivat eteeni vasemmalta toisen pyörätien liittymästä. Minä tietysti ajoin oikeaa reunaa, niin nämä pösilöt kampesivat tietysti minun eteen. Eipä siinä hirveästi ehtinyt miettiä. Väistin vielä enemmän oikealle ja menin siitä nurmen ja ukon välistä että sen takki osui tankoon. Jotain ne urputti jälkeen jolloin huusin takaisin että älä saatanan urpo päälle kävele. Kävelisivät kaikki .... tun pässit kulkusuunnassaan oikea puolta niin ei tartteis urveltaa.
Olisit jäänyt paikanpäälle ja haastanut tappeluun paljain nyrkein. Olisit vähän opettanut tavoille.
Vaikutti sille että tunnelma oli valmis sellaiselle.
Kaikki vain sen vuoksi kun ihmiset törmäsivät toisiinsa kuin junat.
Alpo Ruuthin Viha:
Hieno asia tältä fixulta ihmiseltä, joka aloitti keskustelun "miksi rinnakkain kulkevat ja kulkuväylän täyttävät ihmiset eivät väistä ja miksi ihmeessä vastaantulijan täytyy väistää ojaan, jotta rinnakkain kävelijät pääsevät näyttämään luonteensa häirikkökävelijöinä.