Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tiedätte vanhoillislestadiolaisista?

Vierailija
03.02.2021 |

Mitä he esim eivät saa harrastaa/ heiltä on kiellettyä valtaväestöön nähden, tai mikä on heidän näkemyksensä, että kuka pelastuu?

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vl ja muodostaisin pikemmin tuon muiden pelastumisen niin, että en pysty uskomaan, että voisin itse pelastua muulla tavalla kuin vl-opin mukaisesti. Siksi toki tarjoan sitä myös muille pelastuskanavaksi.

Tähän tartun sen verran, että mikä sinusta esim helluntaiseurakuntaan kuuluvan uskovaisen erottaa pelastuksesta? Tai toki tiedän, että ajattelet, ettei hänelle ole saarnattu syntejä anteeksi, mutta mikä tekee vl-liikkeen syninpäästösaarnasta Jumalan edessä pätevämmän, kuin juurikin esim helluntaiseurakuntalaisen uskontavan?

Se, että seurakuntia on yksi. Uskon, että jos uskoisimme samoin, olisimme yhtä seurakuntaa. Enkä kyllä ole sillä hengellä liikkeellä, että haluaisin evätä mitään keneltäkään, pikemmin vaan pitää huolta omasta tilanteesta.

Vierailija
42/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vl ja muodostaisin pikemmin tuon muiden pelastumisen niin, että en pysty uskomaan, että voisin itse pelastua muulla tavalla kuin vl-opin mukaisesti. Siksi toki tarjoan sitä myös muille pelastuskanavaksi.

Tähän tartun sen verran, että mikä sinusta esim helluntaiseurakuntaan kuuluvan uskovaisen erottaa pelastuksesta? Tai toki tiedän, että ajattelet, ettei hänelle ole saarnattu syntejä anteeksi, mutta mikä tekee vl-liikkeen syninpäästösaarnasta Jumalan edessä pätevämmän, kuin juurikin esim helluntaiseurakuntalaisen uskontavan?

Se, että seurakuntia on yksi. Uskon, että jos uskoisimme samoin, olisimme yhtä seurakuntaa. Enkä kyllä ole sillä hengellä liikkeellä, että haluaisin evätä mitään keneltäkään, pikemmin vaan pitää huolta omasta tilanteesta.

Mutta mikä tekee siitä vl-uskosta sen ainoan oikean Jumalan silmissä? Onko se vain fiilis siitä että näin on, mutta ei muuta perustetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa asuu muutama perhe ja mielestäni he ovat oikein mukavaa porukkaa. Meillä on kolme lasta ja joka jokaisen kaverina on/on ollut vl-lapsi ja ne lapset ovat ihan samanlaisia mukavia nauravia tekeviä lapsia kuin omanikin. Lapset ovat myös kohteliaita, auttavaisia ja puheliaita. Heidän vanhempansa ovat samanlaisia fiksuja ihmisiä, joilla on ihan samanlaisia juttuja kuin muillakin perheellisillä. Minulle on ihan sama mitä heidän uskontonsa sanoo mistäkin, sillä sen he pitävät omana asianaan. Espoossa asumme.

Minulla oli myös lapsena vl-kavereita, mutta teini-iässä ja sen jälkeen nämä vl:t rupeavat ottamaan etäisyyttä meihin kuolevaisiin, vaikka lapsena saatettiin olla yhdessä päivät pitkät kaikkea mukavaa puuhastellen. Varmaan kotoa tulee vanhemmilta vähintäänkin rivien välistä se kehoitus, että alat olemaan siinä iässä, ettei tuo syntinen seura ole hyväksi, ettet vain sinäkin sinne maailmaan hairahdu.

Minulla on ihan toisenlainen kokemus hyvästä kaverista joka ei ollut uskomassa. Halusi lähteä tyttöjen mukana seuroihin ja lähti jopa maakunnallisiin opistoseuroihin koko ajaksi, oli siellä öitäkin. Kaikki ihmiset ovat aina olleet tervetulleita seuroihin ja muihin ry.n järjestämiin tilaisuuksiin.💛

Vierailija
44/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä sinua kiinnostaa?

En ole ap. mutta minua kiinnostaa ylipäätänsäkin kaikki mikä on erilaista kuin oma vakaumukseni/ ajatusmaailmani jne. Lisäksi olisi aina hyvä opetella asioita jotta olisi helpompaa olla tuomitsematta. Olenkin iloinen, että olen esim. löytänyt sellaisia podcastin tekijöitä, jotka ovat kertoneet kokemuksistaan niitä hyviäkin puolia. Mediahan usein keskittyy niihin huonoihin ja ns. Mediaseksikkäisiin asioihin.

Vierailija
45/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos täällä on vanhoillislestadiolaisia paikalla, niin vastatkaapa ratkaisu seuraavanlaiseen tilanteeseen: On avioliitossa elävä pariskunta, joka elää niin sanotusti maailmassa ja toinen heistä tulee uskoon. Sitten heille tulee ero. Saako tämä uskoon tullut mennä uusiin naimisiin toisen uskovaisen kanssa, kun tämä maailmassa elävä aviopuoliso jätti hänet, vai pitääkö tämän uskoon tulleen odottaa, että tämä hänen ex-aviomiehensä ensin kuolee?

Vierailija
46/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, jos täällä on vanhoillislestadiolaisia paikalla, niin vastatkaapa ratkaisu seuraavanlaiseen tilanteeseen: On avioliitossa elävä pariskunta, joka elää niin sanotusti maailmassa ja toinen heistä tulee uskoon. Sitten heille tulee ero. Saako tämä uskoon tullut mennä uusiin naimisiin toisen uskovaisen kanssa, kun tämä maailmassa elävä aviopuoliso jätti hänet, vai pitääkö tämän uskoon tulleen odottaa, että tämä hänen ex-aviomiehensä ensin kuolee?

Sanon vain omasta ja ystävieni puolesta, että elelee sitten sinkkuna. Tiedän, että jotkut ovat menneet uudelleen naimisiin, mutta en tunne heitä enkä tiedä mitään heidän tapauksistaan.

Vierailija
47/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä tekee siitä vl-uskosta sen ainoan oikean Jumalan silmissä? Onko se vain fiilis siitä että näin on, mutta ei muuta perustetta?

Saan ylimaallisen rauhan vl-uskosta, joten vähän kuin rakastuessa, koen tämän olevan minulle se oikea. Kysehän on uskosta, jota ei voi todistaa vaan siitä, että uskoo asian olevan jollain tavalla. Eli uskon siihen, että Jumala on aidosti läsnä vl-synninpäästössä.

Vierailija
48/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon vain omasta ja ystävieni puolesta, että elelee sitten sinkkuna. Tiedän, että jotkut ovat menneet uudelleen naimisiin, mutta en tunne heitä enkä tiedä mitään heidän tapauksistaan.

Tämä ajatushan perustuu siihen, että minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älkööt ihminen erottako. Mutta miksi asia ei toimi ajatuksena toisinkin päin, että Jumala on myöskin tahdostaan tämän pariskunnan erottanut?

Vierailija
49/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan ylimaallisen rauhan vl-uskosta, joten vähän kuin rakastuessa, koen tämän olevan minulle se oikea. Kysehän on uskosta, jota ei voi todistaa vaan siitä, että uskoo asian olevan jollain tavalla. Eli uskon siihen, että Jumala on aidosti läsnä vl-synninpäästössä.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta entä jos helluntaiseurakunnassakin oleva ihminen kokee saavansa ylimaallisen rauhan?

Vierailija
50/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta entä jos helluntaiseurakunnassakin oleva ihminen kokee saavansa ylimaallisen rauhan?

Ymmärrän, että hän voi kokea niin ja varmasti kokeekin saavansa sen taijotain muuta. Ei se ole minulta pois, että joku uskoo toisin eikä se ole muilta pois, että minä uskon niin kuin minä uskon. Meidän uskohan ei ole se mikä määrää miten asiat oikeasti ovat. Voidaan olla molemmat väärässä, toinen oikeassa tai molemmat oikeassa.

Vierailija
51/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia tuntuu ottavan aivoon, että vl:t uskovat olevansa oikeassa uskossa ja muiden joutuvan kadotukseen. Eikö sama ota teitä päähän evankelisluterilaisessa uskossa?

Kristityt uskovat, että vain heidän uskonsa on oikea. Eri kirkkokunnat uskovat, että vain heidän pelastusoppinsa on oikea. Jos olet kristitty, uskot siis että suurin osa maailman ihmisistä on tuomittu kadotukseen. Onko tämä oppi jollekin uutta?

Vierailija
52/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on erikoista, että haluavat kuulua ev. Lut kirkkoon kun kuitenkin on omat Rauhan yhdistykset. Olisko taustalla raha, tietääkö joku?

Vierailija
53/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ajatushan perustuu siihen, että minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älkööt ihminen erottako. Mutta miksi asia ei toimi ajatuksena toisinkin päin, että Jumala on myöskin tahdostaan tämän pariskunnan erottanut?

Koska Raamatussa Jeesus sanoo, että avioerot johtuvat ihmisten kovasydämisyydestä.

Vielä pitää kysyä yksi kysymys ja se on sitte varmuudella viimeinen. Uskotko että Jumala päättää ihmiselämän jo ennalta? Ainakin kerran eräs puhujamies totesi, että Jumala näkee elämämme ennen kuin olemme edes idullamme.

Jos Jumala on päättänyt esim minun kohtaloni jo ennalta, niin minähän en voi siihen vaikuttaa. Hän on siis jo ennalta päättänyt, tulenko saamaan parannuksen armon vaiko en. Eli minun ei tarvitse itse tehdä asian eteen mitään, koska sillä ei ole mitään merkitystä lopputulokseen, koska se on jo kuitenkin ylhäältä käsin ennalta päätetty. Sehän on uskoa kaipaavan näkökulmasta aika surullista, jos hän ei kuitenkaan ole ennalta päätettynä Jumalan valitsema ja ei itsekään voi siihen loppujen lopuksi vaikuttaa.

”Predestinaatio-oppi

Predestinaatio- eli ennaltamääräämisoppi on eri muunnelmin esiintynyt käsitys, jonka mukaan Jumala on edeltäkäsin määrännyt osan ihmisistä pelastukseen (ns. yksinkertainen predestinaatio) tai osan ihmisistä pelastukseen ja osan kadotukseen (ns. kaksinkertainen predestinaatio). Predestinaatio-opit rajoittavat ihmisen tahdonvapautta, sillä ihminen ei voi omilla valinnoillaan vaikuttaa iankaikkiseen kohtaloonsa.

Luterilainen käsitys predestinaatiosta

Luterilainen kirkko ei ole omaksunut kaksinkertaista predestinaatio-oppia, mutta se lähenee yksinkertaista predestinaatiota suhtautuessaan kriittisesti ihmisen tahdonvapauteen uskonnollisissa kysymyksissä. Luterilainen kirkon mukaan Jumalan pelastussuunnitelma on salainen ja ihmisjärjen tavoittamattomissa.

Kuitenkin tiedetään, että Jumala tahtoo pelastaa kaikki. Ne, jotka pelastuvat, eivät ole ansainneet sitä, vaan pelastuvat yksin armosta. Kadotukseen joutuvat taas ovat ansainneet osansa, mutta sinne joutuminen tai joutumattomuus ei ole ihmisen tiedossa.

Luterilaisissa tunnustuskirjoissa kehotetaan tutkimaan Jumalan pelastustahtoa hänen Kristuksessa ilmoitetusta tahdostaan eikä arvailemaan sitä hänen salatusta tahdostaan. Predestinaation pohtiminen voi johtaa epätoivoon tai itsevarmuuteen, kun taas lupaukset armosta Kristuksessa vapauttavat uskoon.”

Vierailija
54/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on erikoista, että haluavat kuulua ev. Lut kirkkoon kun kuitenkin on omat Rauhan yhdistykset. Olisko taustalla raha, tietääkö joku?

Vl-liikkeessä ajatellaan, että liike on luterilaisen kirkon ydintä, että liikkeessä on säilynyt luterilainen oppi puhtaimpana.

Vierailija
55/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaamieliset luterilaiset maksavat kirkollisverostaan lestadiolaispappien palkkoja. Yhteisöverostakin menee näille siivu, vaikka miten eroaisi kirkosta.

Vierailija
56/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaamieliset luterilaiset maksavat kirkollisverostaan lestadiolaispappien palkkoja. Yhteisöverostakin menee näille siivu, vaikka miten eroaisi kirkosta.

Tämä ei ole reilua. Raha edellä tässäkin mennään. Mielestäni eivät kuulu Ev. Luterilaiseen seurakuntaan.

Vierailija
57/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole reilua. Raha edellä tässäkin mennään. Mielestäni eivät kuulu Ev. Luterilaiseen seurakuntaan.

Luterilainen kirkko on eri mieltä. Olisi aikamoinen niitti luterilaisen kirkon valtionkirkon asemaan, jos herätysliikkeet jättäisivät sen. Lestadiolaiset eivät eroa kirkosta toisin kuin riviluterilaiset ja maksavat kiltisti kirkollisveronsa. Luterilaisen kirkon jäsenmäärä romahtaisi lestadiolaisalueilla.

Vierailija
58/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei varmaan kauheasti ole väliä, mitä mieltä sinä olet. Ev lut seurakunnassa on viisi herätysliikettä alajaostoineen eikä ole nähty tarpeelliseksi potkia yhtäkään niistä pois. Varmasti, jos enemmistö on sitä mieltä, että lestadiolaiset pitää poistaa virallisen kirkon piiristä niin sitten niin tapahtuu. Lestadiolaiset kuitenkin tunnustavat luterilaista oppia. 

Jos mietin omia rahojani niin säästöähän siitä tulisi, ettei tarvisisi maksaa kirkollisveroja vaan ainoastaan vapaaehtoiset tuet rauhanyhdistykselle. Valtion kirkko on kuitenkin minulle myös rakas, en mitenkään ylenkatso sitä, vaikka en käy siellä kirkossa kovin montaa kertaa vuodessa. 

Jo Jeesuksen aikana oli sekalaista seurakuntaa. Oli virallinen kirkko papistoineen, jotka eivät edes uskoneet Jeesukseen ja fariseukset elivät ihan oman säännöstönsä mukaan. 

Vierailija
59/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä noin 25-30-vuotias sinkku vl-nainen. Niin on aina kohtelias ja pirteä. Ja ne silmät on niin kauniit 😍 Usein olen miettinyt, että miten ei ole löytänyt miestä sieltä liikkeestä tuohon ikään mennessä. Minulta vei heti jalat alta.

Vierailija
60/225 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei varmaan kauheasti ole väliä, mitä mieltä sinä olet. Ev lut seurakunnassa on viisi herätysliikettä alajaostoineen eikä ole nähty tarpeelliseksi potkia yhtäkään niistä pois. Varmasti, jos enemmistö on sitä mieltä, että lestadiolaiset pitää poistaa virallisen kirkon piiristä niin sitten niin tapahtuu. Lestadiolaiset kuitenkin tunnustavat luterilaista oppia. 

Jos mietin omia rahojani niin säästöähän siitä tulisi, ettei tarvisisi maksaa kirkollisveroja vaan ainoastaan vapaaehtoiset tuet rauhanyhdistykselle. Valtion kirkko on kuitenkin minulle myös rakas, en mitenkään ylenkatso sitä, vaikka en käy siellä kirkossa kovin montaa kertaa vuodessa. 

Jo Jeesuksen aikana oli sekalaista seurakuntaa. Oli virallinen kirkko papistoineen, jotka eivät edes uskoneet Jeesukseen ja fariseukset elivät ihan oman säännöstönsä mukaan. 

Luterilaisen opissa ei käsittääkseni ole niin että vain veeällät pelastuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä