Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuen takia vuokrat korkeita Helsingissä ja AY -liike rikastuu

Vierailija
03.02.2021 |

Demarivetoinen AY-liike omistaa kiinteistösijoitusyhtiöitä kuten Kojamo, ja saa valtavia tulonsiirtoja valtion kassasta. Vuokrat Helsingissä nousevat ja nousevat koska valtio maksaa asumistukia joten asukkailla on varaa maksaa korkeampaakin vuokraa.
Kojamo omistaa 34 000 vuokra-asuntoa, pääasiassa Helsingissä.

AY -liikkeen suuret bisnekset ovat jostain kumman syystä verovapaita. Ns yleishyödyllisinä yhdistyksinä ne eivät maksa veroa, mutta kymmenen suurimman liiton omaisuus on jo yli miljardi euroa. Omaisuus karttuu myös jäsenmaksuista, jotka työnantaja välillisesti maksaa ja työntekijä saa vähentää verotuksessaan. --

On vääryys ettei AY -liikkeen ei tarvitse maksaa omaisuudestaan veroa valtiolle.
Mutta näistähän eivät toimittajat kirjoittele. Toimittajaopiskelijoista 79% sanoo olevansa vihervasemmistolaisia (eli eivät arvostele demareiden bisneksiä).

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että rikastuvat. Kertoo ammattitaitoisesta omaisuuden hallinnasta.

Eihän se kerro omaisuuden hallinnasta mitään, vaan laista, joka vääristää kilpailua.

Vierailija
42/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa että SATOn vuokra-asunnista yli puolet omistaa ruotsalaiseksi merkitty  yksityinen kiinteistösijoitusyhtiö, jonka  toimipaikkana on Göteborg ja nimenä on Balder Finska Otas.  Kukahan lienee senkin rahan ja veronkierron  takana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin uskotellaan, mutta se on vale. Asuntojen hinnat ovat korkeita, koska rakennus- ja ylläpitokustannukset ovat korkeat. Vuokrakiinteistöissä kk-kuluja on normaalien verojen, sähkön, veden ja lämmön lisäksi pihanhoidot, istutukset auraukset hiekotukset, kiinteistönhuolto, viikkosiivous, ovenavauspalvelun päivystys.. Kaikki maksaa rahaa, ja kaikki kallistuu joka vuosi. Siis joka ikinen lenkki toimitusketjussa pääsääntöisesti kallistuu hieman joka ikinen vuosi. Tessivuosina vielä enemmän.

Näillä keskusteluilla keskitytään aina sättimään AY-liikettä verovapaudesta. Siinä kuitenkin unohtuu, että myös työnantajapuoli, siis työnantajien kattojärjestöt, käyttävät hyväkseen aivan samaa verovapautta ja omistavat aivan yhtä lailla mm. kiinteistöjä.

AY-liike, siis työntekijäpuoli, on jopa ITSE ehdottanut tuosta verovapaudesta luopumista. Työnantajapuoli ei siihen suostunut.

Miten työnantajapuoli käyttää hyväkseen SAMAA verovapauttaa? Voisitko vähän selventää? Ei kiinteistöjen vuokratuotot ole mitään verovapaita kenellekään muille kuin AY-liikkeille, jotka ovat julistautuneet yleishyödyllisiksi. Minulle niistä ei kuitenkaan ole kuin pelkästään haittaa.

Vierailija
44/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asumistuki nostaa vuokria, se on päivänselvää. Jos ei olis  kenelläkään varaa maksaa, niin  asuntojen kysyntä laskisi ja siis  vuokrat laskisivat. Näinhän on käynyt monella paikkakunnalla.

Eli kysyntä säätelee, olen samaa mieltä. Asumistuki lisää kalliimpien asuntojen kysyntää.

Ei rikkaiden tarvitse vuokrata  itselleen asuntoja, ne omistavat asuntonsa.

Joudun toistamaan tätä yksinkertaista faktaa jokaikisessä asumistukiketjussa, mutta tässä we taas tulee: ASUMISTUESSA ON KATTO. Ei, se ei siis maksa kenenkään ylikalliita keskustayksiöitä. Ei koskaan. Katto on myös sen verran matala, ettei edes hekan vuokrat ole enää sen tasolla.

T: Kelan täti

tietysti  jossain  joku kattokin tulee vastaan, mutta  Kela maksaa silti suuren osan. Kuten minun akateemisen poikani 80 neliön uudesta asunnosta Helsingissä.

Helsingissä hyväksytään asumismenoiksi 521€. Asumistukea saa 80% siitä. Että joopa joo taas. Kelan rajat ovat niin naurettavan pienet, ettei niillä hinnoilla ole mahdollista löytää asuntoa. Olisin itse valmis muuttamaan vaikka Hyvinkäälle tai Keravalle, raja on 400(!) €. Ei mitään saumaa. Tuon hintaisia yksiöitä ei Etelä-Suomessa ole.

Vierailija
45/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa että SATOn vuokra-asunnista yli puolet omistaa ruotsalaiseksi merkitty  yksityinen kiinteistösijoitusyhtiö, jonka  toimipaikkana on Göteborg ja nimenä on Balder Finska Otas.  Kukahan lienee senkin rahan ja veronkierron  takana?

SATO Oyj:n enemmistöomistaja on Balder Finska Otas AB, jonka emoyhtiö on Tukholman pörssissä noteerattu Fastighets AB Balder. Pelurikin löytyi https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1555732.

Eli sinne isoon ruotsalaiseen miljardööritaskuun valuvat Suomen verorahoilla maksetut asumistuet köyhille, SATOn osalta.

Vierailija
46/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.  Poikani saa  tyttöystävänsä kanssa asuessaan Kelalta noin 800 euroa kuukaudessa asumistukea. Eipä jää paljon itsensä maksettavaksi. Ay-liikkeelle menee sekin asumistuki vuokran muodossa, ainakin osittain. 

Kyllä ay -liikkeen verovapaus tulisi poistaa.  Yhdeksän suuren ammattiliiton yhteenlaskettu nettovarallisuus kasvoi  2,6 miljardiin euroon. Varakkaiden liittojen muhkeat sijoitustuotot ovat verovapaita. Harva liitto pystyy kattamaan toimintansa kulut jäsenmaksuilla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/verovapaita-tuottoja-nauttivat-ammat…

Miksi valehtelet? Pariskunnan enimmäisasumistuki on 603€ Helsingissä.

Eipäs ole vaan 754€

https://www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot

Vierailija
47/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan jo vastikettakin yli 600euroa, kun taloyhtiössä on ollut remppoja. Luuletteko, että vuokra-asuntojen hintoihin ei ensi sijaisesti vaikuta vastikkeet, kunnossapitokustannukset ja vero?

Tällä hetkellä Helsingissä ei kannata edes vuokrata yksiötä alle 1000 eurolla kuussa. Kun huomioi remontit ja asuntolainan niin ei vuokrauksesta jää mitään käteen. Asuntoa pitää vuokralla vain lapsia varten, mutta muuten asuntosijoittaminen on Helsingissä järjetöntä.

Asukesijoituksella sa max 4% voittoa. Rahastoissa saa yli 10% voittoa. Eipä paljoa kannata vuokralaisten juoksutettavana pyöriä.

Vierailija
48/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.  Poikani saa  tyttöystävänsä kanssa asuessaan Kelalta noin 800 euroa kuukaudessa asumistukea. Eipä jää paljon itsensä maksettavaksi. Ay-liikkeelle menee sekin asumistuki vuokran muodossa, ainakin osittain. 

Kyllä ay -liikkeen verovapaus tulisi poistaa.  Yhdeksän suuren ammattiliiton yhteenlaskettu nettovarallisuus kasvoi  2,6 miljardiin euroon. Varakkaiden liittojen muhkeat sijoitustuotot ovat verovapaita. Harva liitto pystyy kattamaan toimintansa kulut jäsenmaksuilla.

Eipäs ole vaan 754€

Enimmäisasumismenosta maksetaan 80%

Vierailija
49/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asumistuki nostaa vuokria, se on päivänselvää. Jos ei olis  kenelläkään varaa maksaa, niin  asuntojen kysyntä laskisi ja siis  vuokrat laskisivat. Näinhän on käynyt monella paikkakunnalla.

Eli kysyntä säätelee, olen samaa mieltä. Asumistuki lisää kalliimpien asuntojen kysyntää.

Joudun toistamaan tätä yksinkertaista faktaa jokaikisessä asumistukiketjussa, mutta tässä we taas tulee: ASUMISTUESSA ON KATTO. Ei, se ei siis maksa kenenkään ylikalliita keskustayksiöitä. Ei koskaan. Katto on myös sen verran matala, ettei edes hekan vuokrat ole enää sen tasolla.

tietysti  jossain  joku kattokin tulee vastaan, mutta  Kela maksaa silti suuren osan. Kuten minun akateemisen poikani 80 neliön uudesta asunnosta Helsingissä.

Helsingissä hyväksytään asumismenoiksi 521€. Asumistukea saa 80% siitä. Että joopa joo taas. Kelan rajat ovat niin naurettavan pienet, ettei niillä hinnoilla ole mahdollista löytää asuntoa. Olisin itse valmis muuttamaan vaikka Hyvinkäälle tai Keravalle, raja on 400(!) €. Ei mitään saumaa. Tuon hintaisia yksiöitä ei Etelä-Suomessa ole.

Toimeentulotuen kanssa saa suurempaa asumislisää.

Vierailija
50/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi useammassa kommentissa väitetään, ettei kenelläkään olisi varaa asua Helsingissä ilman asumistukea, ja siksi vuokria olisi pakko laskea? Ei minun keskituloisessa kaveripiirissäni kukaan nosta asumistukea. Osa asuu vuokralla, osa maksaa pankille omaa. Kaikki maksetaan itse ja sitä varten käydään töissä. Pk-seudun hinnat on tapissa ennen kaikkea siksi, että riittävän/liian moni työssäkäyvä ihminen on valmis luopumaan liki koko nettopalkastaan jotta saa asua Helsingissä eikä Keravalla. Jos Helsingin vuokrataso suututtaa, niin ihan vapaasti voi muuttaa ympäryskuntiin sen sijaan että kiukuttelee Helsingin hintatasosta. Ai ei huvita? Aivan. Ei huvita satoja tuhansia muitakaan ihmisiä. Siksi se Helsingissä asuminen maksaa.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, ettei ratikka-alueella asuminen ole mikään ihmisoikeus. Minusta yhteiskunnan tuilla voi elää halvemmilla alueilla ja ne halutummat alueet jää sitten niille joilla on varaa maksaa itse. Oikeasti vaan koko Kehä III sisäpuoli on sitä haluttua aluetta, jolla asuminen maksaa. En näe että sellainen ehdotus menee läpi, joka ajaa kaikki pienituloiset ja työttömät metsään asumaan. Koska näinhän siinä kävisi jos asumistuki loppuisi. Kun pelkkä vastike on usein monta sataa euroa ylläpitokustannuksista puhumattakaan, niin on täysin epärealistinen ajatus että pk-seudulta voisi toimeentulotuella saada edes yksiötä Korsosta.

Vierailija
51/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs ole vaan 754€

Siitä maksetaan vain 80% eli noin 600.

Vierailija
52/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa.

Vierailija
53/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne olisi korkeita ilman asumistukeakin.

Vierailija
54/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen systeemi on sairas, saa nähdä milloin romahtaa. Niin kauan voidaan jatkaa kun velkaa saadaan matalilla koroilla.

Vierailija
55/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla ei tätä tosiasiaa jostain syystä saa kertoa :D täällä aina alkaa kauhea älämölö, kun joku kertoo sen faktan, että toimeentulotuesta maksellaan pk-seudulla näitä 800-900 euron vuokria sillä ehdolla, että saaja on jonossa kaupungin asuntoon (koska vain kaupungin asunnot ovat kelan hyväksymiä hinnoiltaan).

Tämä asumisen tukijärjestelmä vääristää kokonaisuudessaan pk-seudulla asumisen hintaa ERITYISEN pahasti pieni- ja keskituloisiin kohdistuen.

Vierailija
56/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa.

Toimeentulotuen kanssa korvataan asumista enemmän kuin asumistuen. Eli esim. helsingissä yhdellä jotain 700€/kk vuokraan asti kun asumistuki on vähän reilu 500 josta saa sen 80% eli reilu 400.

Itse asia ei siitä miksikään muutu vaikka noi eri osuudet olisi eri termeillä ja tukimuodoilla eli asumista tuetaan isoilla summilla. 

Vierailija
57/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai asumistuen pienentäminen laskisi vuokria Helsingissä. 

Peräti 124 500 ruokakuntaa sai  Kelan asumistukea Helsingissä,  jokaisessa varmaankin ainakin pari ihmistä.

Minä tunnen niistä monia.

Vierailija
58/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa.

KYLLÄ SAA.

Että menee hermo, kun tällä palstalla AINA pitää stna jankata tästä asiasta.

"Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset."

Lähde: https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Kohtuulliset = enintään Kelan määräämä maksimi, esim Helsingissä yksinasuvan maksimivuokra on n. 675e/kk.

Kela siis maksaa toimeentulotuessa vuokrasi kokonaisuudessaan niin kauan, kunnes saat kaupungin asunnon, joka on vuokraltaan enintään tuon 675e/kk. Arvaa kauan siihen menee?

Lähde: minä, jonka 950e/kk vuokran Kela maksoi toimeentulotuessa vuoden päivät, kun jäin sairastumisen takia työttömäksi äkillisesti ja sain toimeentulotukea vuoden ajan ihan tavallisen työttömän asemassa.

Vierailija
59/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrien suuruus määräytyy pitkälti pääoman tuottavaatimuksten pohjalta. Jos peruskaksio Helsingissä maksaa 300 tonnia, niin ei tuollaista rahaa voi pitää kiinni asunnossa jos siitä saa vuokratuloa muutaman satasen. Jo 5 prosentin tuottovaatimuksella, pitäisi saada noin 1500 euroa vuokraa kuussa, että hommassa on mitään järkeä..

Vierailija
60/89 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen maksimivuokrahan on 675e, isomman vuokran maksavan pitää ensin muuttaa halvemaan että tukia saa... miten tämä koko väite nyt käy järkeen asuntotuista?