Nettotuloni on alle 1 500 €/kk, mutta saan silti helposti 1 000 €/kk säästöön!
Maksan puolet kaksion vuokrasta eli 230 €/kk, sisältäen netin ja veden. Paheeni on puhelinliittymä, josta maksan 20 €/kk. Ruokaan menee tuskin senkään vertaa, koska dyykkaan paljon ja haen välillä täydennystä leipäjonosta. Mulla ei ole autoa eikä bussikorttia. Pidän huolta kunnostani pyöräilemällä, lenkkeilemällä ja kahvakuulailemalla kotona. Ostan kaikki vaatteet käytettyinä tai tosi hyvästä tarjouksesta, esim. sesongin jälkeisestä poistomyynnistä. Olen muutenkin tarkka siitä, että ostan vain tarpeeseen enkä maksa mistään liikaa.
Elämä on halpaa kun tyytyy vähään.
Kommentit (168)
Saisin minäkin noista tuloista jos olisi noin pienet asumiskulut eikä teini-ikäisiä lapsia! Ei tuossa nyt ole mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset maksa sähkölaskua ja kotivakuutusta?
Miksi kuvittelet, että ap olisi kertonut kaikki menonsa? Ap eritteli vain vuokran, puhelinliittymän ja ruuan, joista tulee yhteensä n. 270 €/kk. Jos käteen tulee vähän alle 1500 €/kk ja siitä 1000 €/kk menee säästöön, se tarkoittaa sitä että ap käyttää vielä n. 200 €/kk sellaisiin asioihin, joista aiheutuvia kuluja se ei eritellyt. Oletan, että sähkölasku kuuluu niiden joukkoon. Kotivakuutuksesta en tiedä, koska jotkut voi jättää sen hankkimatta jos tahtoo säästää kaikessa ja luottaa tuuriinsa.
Ihan trollaustaham tuo on, ja joku jonnevielä, joka ei itse edes oikeasti maksa mitään, kun ei selvästikään tiedä, mistä kaikesta pitää maksaa!. Laskuihin menee 150-200 €/kk, eli ihan normit, kuten sähkö,vesi ja puhelin jne. Yhtiövastike tuohon, niin tekee jo 450. En usko, että dyykkaamalla ja leipäjonosta saa niin paljon, että ruokaan ei mene rahaa ollenkaan, enkä usko, että puoliso maksaa kaiken, joten vähimmilläänkin ruokaan menee 100-200€/kk. Pesuaineet, wc- paperit ym. 50-100€/kk, vaatteet, lääkkeet ,terveys ym 10€-x €/kk. Enkä usko että on parisuhteessa ja ei muka mitään huvituksia ole, mihin ei mene koskaan mitään rahaa? Eli 20€-x € noihin. Yhteensä Eli yhteensä minimi 630€, realistisesti pyöristettynä 900€. Eli säästöön jää 600€/kk
Mitä te ketkä ette kuluta mihinkään rahaa oikein vapaa-aikanne vietätte?
Käyttekö koskaan leffassa, teatterissa, ravintolassa, baarissa, missään maksullisessa tapahtumassa, harrastuksessa, matkustele?
Eikö koskaan tee mieli jotain spesiaalimpaa ruokaa, käydä kahvilassa, ostaa uusia vaatteita, harrastusvälineitä, hemmotella itseä?
Mistä saatte motivaatiota säästää 1000e/kk luopumatta mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että ap olisi kertonut kaikki menonsa? Ap eritteli vain vuokran, puhelinliittymän ja ruuan, joista tulee yhteensä n. 270 €/kk. Jos käteen tulee vähän alle 1500 €/kk ja siitä 1000 €/kk menee säästöön, se tarkoittaa sitä että ap käyttää vielä n. 200 €/kk sellaisiin asioihin, joista aiheutuvia kuluja se ei eritellyt. Oletan, että sähkölasku kuuluu niiden joukkoon. Kotivakuutuksesta en tiedä, koska jotkut voi jättää sen hankkimatta jos tahtoo säästää kaikessa ja luottaa tuuriinsa.
Ihan trollaustaham tuo on, ja joku jonnevielä, joka ei itse edes oikeasti maksa mitään, kun ei selvästikään tiedä, mistä kaikesta pitää maksaa!. Laskuihin menee 150-200 €/kk, eli ihan normit, kuten sähkö,vesi ja puhelin jne. Yhtiövastike tuohon, niin tekee jo 450. En usko, että dyykkaamalla ja leipäjonosta saa niin paljon, että ruokaan ei mene rahaa ollenkaan, enkä usko, että puoliso maksaa kaiken, joten vähimmilläänkin ruokaan menee 100-200€/kk. Pesuaineet, wc- paperit ym. 50-100€/kk, vaatteet, lääkkeet ,terveys ym 10€-x €/kk. Enkä usko että on parisuhteessa ja ei muka mitään huvituksia ole, mihin ei mene koskaan mitään rahaa? Eli 20€-x € noihin. Yhteensä Eli yhteensä minimi 630€, realistisesti pyöristettynä 900€. Eli säästöön jää 600€/kk
Ei pesuainetta tai vessapaperia tartte ostaa joka kk, vakuutuslaskua ei tule joka kk, eikä myöskään vesi-tai sähkölaskua.Puhelinliittymä maksaa halvimmillaan 9e tai ei välttämättä mitään jos on prepaid eikä soittele ja kotona käyttää wifiä selailuun.. Jos on terve ei tarvitse lääkkeitä. Ap ilmoitti maksavansa vuokraa, ei siis yhtiövastiketta. Esim. oma osuuteni yhtiövastikkeesta vesimaksuineen ja autopaikkoineen on alle 160 euroa kuukaudessa. Vaatteita ei tarvitse ostaa joka kk. Ja ei, huvitukset eivät ole pakollisia -on ihmisiä jotka eivät niitä kaipaa. Viihdyn kotona ja kesäkaudella kasvatan itse suurimman osan syömistäni vihanneksista.
ohis joka tietää viime vuoden menonsa sentilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään vähänkään kauemmaksi et voi matkustaa eli et tapaa sukulaisia ja tuttuja? Alusvaatteet ja kengätkinkö kaivat roskalaatikosta? Et tarvi mitään lääkkeitä koskaan, vaikka syöt huonosti? Puhelinkin vain ilmestyi kouraasi? Shampoot, pesuaineet, vesi jne.
Ei kaikkien sukulaiset asu kaukana. Puhelimen saa parillakympillä jos ei älyluuria tarvitse. Peruspesuaineet ei monta kymppiä vuodessa maksa. Huomaa että sä olet aika vieraantunut asioista jos et osaa tuollaista laskea.
Aloittajan tapauksessa taitaa olla niin että puolisolla on auto. Puoliso myös maksaa vakuutukset ja liittymät.
Mitä liittymiä tarkoitat? Ap sanoi, että netti sisältyy vuokraan ja se maksaa puhelinliittymästään 20 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö koskaan leffassa, teatterissa, ravintolassa, baarissa, missään maksullisessa tapahtumassa, harrastuksessa, matkustele?
Eikö koskaan tee mieli jotain spesiaalimpaa ruokaa, käydä kahvilassa, ostaa uusia vaatteita, harrastusvälineitä, hemmotella itseä?Mistä saatte motivaatiota säästää 1000e/kk luopumatta mistään?
En käy leffassa yms koska ei kiinnosta. En käy raflassa koska ei kiinnosta. Saan töissä tarpeeksi ihmisistä joten vapaa-ajalla en halua hakeutua paikkaan jossa on paljon ihmisiä. Spesiaaliruoat olen opetellut valmistamaan itse. Kahvilat on ihan nounou näin korona-aikana ja vanhat harrastusvälineet eli ulkoiluvaatteet ovat ihan käyttökelpoiset joten miksi ostaa uusia? Uusia vaatteita hankin tarpeeseen, en mielitekoon koska en saa ostamisesta mielihyvää. Miksi sä ajattelet että hemmottelun pitäis aina olla maksullista? Musta toi on vaan osoitus mielikuvituksen puutteesta.
Mun harrastus on sijoittaminen. Tietoni siitä lisääntyy salkkuni koon kanssa koko ajan.
Miksi kämppiksen kanssa tarvitsisi kolmion? [/quote]
- jos on kaksi huonetta ja keittiö ja sellainen pohjaratkaisu että tarvitse kulkea toisen huoneen läpi, ei tarvitse kolmiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavoimani kohdat osoittaa, ettet ymmärrä säästäväisestä rahankäytöstä mitään.
Esittämäsi arvio ruokakuluista olisi muuten ok, ellei ap dyykkaisi ja kävisi leipäjonossa. Monessa kaupassa menee niin paljon syömäkelpoista ruokaa roskiin, että jos sattuu asumaan sellaisen lähellä, dyykkaamalla voi helposti ruokkia vaikka kokonaisen suurperheen.
Sitä en kyllä ymmärrä, miten kukaan normaaleissa kaupoissa asioiva ihminen saa yhden hengen pesuaineisiin, vessapapereihin sun muihin kulutettua niinkin paljon kuin 50-100 €/kk. Voisitko kertoa siitä tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö koskaan tee mieli jotain spesiaalimpaa ruokaa, käydä kahvilassa, ostaa uusia vaatteita, harrastusvälineitä, hemmotella itseä?Mistä saatte motivaatiota säästää 1000e/kk luopumatta mistään?
En käy koskaan leffassa, teatterissa, ravintolassa, baarissa, maksullisissa tapahtumissa enkä etenkään matkustele. Mulla on 2 maksullista harrastusta: melonta ja kylmäuinti, jotka maksaa yhteensä n. 110 € vuodessa. Teen niitä spesiaalimpia ruokia itse tai kavereiden kanssa silloin harvoin kun niitä tekee mieli - se tulee halvaksi ja mukavaa ajanvietettä, toisin kuin kalliin ravintolaruuan ostaminen. Poikkean toisinaan kahvilla Sittarissa, jossa kuppi kuumaa maksaa 50 senttiä. Ostan vaatteita ja harrastusvälineitä vain tarpeeseen, ja hyvää hemmottelua on esim. kiireetön päiväretki läheisessä metsässä, jossa voi grillata makkaraa ja paistaa tikkupullia samalla kun nauttii ympäröivän luonnon rauhasta.
Säästäminen on palkisevaa, koska säästöt tuo turvaa elämään ja mahdollistaa monia asioita. Mulla ei ole lapsia, mutta olen testamentannut omaisuuteni hyvään tarkoitukseen. En jää harmittelemaan, jos kuolen ennen kuin ehdin käyttää säästöistäni senttiäkään. :)
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se on kun on toinen puolittamassa kuluja. Koitapa sinkkuna samaa.
Onnistuu sinkultakin.
Asun itse 6 hengen solussa, jonka huoneesta maksan vuokraa vajaat 250 €/kk. Vuokraan sisältyy sähköt, vesi ja netti. En dyykkaa, mutta käyn leipäjonossa 2-4 kertaa viikossa ja saan sieltä suurimman osan ruuistani. Ruokaostokseni koostuu lähinnä sipulista, 2 kilon juurespusseista silloin kun niitä saa eurolla ja 2 euron hävikkikasvislaatikoista, joihin menee suunnilleen kymppi kuussa. Lisäksi ostan suolaa ja mausteita tarpeen mukaan. Harrastan lukemista, lenkkeilyä, vapaaehtoistyötä yms. En maksa kuntosalista, vaan hyödynnän kaupungin tarjoamia ilmaisia ulkokuntoilulaitteita. Elän täysipainoista elämää, vaikken todellakaan käytä elämiseeni edes 500 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se on kun on toinen puolittamassa kuluja. Koitapa sinkkuna samaa.
Liioittelet parisuhteen tuomia hyötyjä tosi paljon. Edes asumiskulut ei puolitu parisuhteessa, koska sinkku voisi hyvin asua yksiössä, jonka vuokra on halvempi kuin kaksion.
Sinkkuuden taakse on muutenkin turha piiloutua. Oletko edes koittanut etsiä itsellesi kämppistä, jonka kanssa voisit jakaa asunnon? Oletko etsinyt sellaisia ihmisiä, joiden kanssa voisit hankkia yhdessä tavaroita joita sitten lainaatte tarpeen mukaan toisillenne? Jos et, turha marmattaa siitä kuinka kallista kaikki on kun ei ole ketään jonka kanssa jakaisi kuluja.
Yksiöt ei ole merkittävästi kaksioita halvempia. Jos kaksio on 700e/kk niin yksiö ehkä 550e/kk. Aika iso ero 550e ja 350e. Kämppiksen kanssa muuten tarvii kolmion, eli myös paljon kalliimpaa kuin parisuhteessa kaksiossa. Eikä sellainen ole oikein aikuisen elämää muutenkaan.
Miksi kämppiksen kanssa tarvitsisi kolmion?
Ei ole välttämätöntä, mutta jos kumpikaan ei halua asua olkkarissa, niin kolmiohan se sitten pitää olla.
ohis
En nyt ymmärrä, mitä pahaa siinä olkkarissa on. Joissain asunnoissa yhteen huoneeseen täytyy kulkea olkkarin läpi, ja niihin liittyy tietysti omat ongelmansa. Joissain kaksioissa olkkarin voi kuitenkin eristää omaksi huoneekseen ilman että kämppistä täytyy päästää sinne koskaan. Esim. omassa kaksiossani olkkariin mennään keittiön kautta, joten jos ottaisin kämppiksen, kumpikin saisi itselleen ikioman huoneen johon toisella ei ole mitään asiaa.
Et ymmärrä, mutta sitten heti perään kerrot, mikä ongelma siinä voi olla. :D
Aika moni olkkari on sellainen tila, jossa ei ole ovea. Itse olen asunut kämppiksen kanssa olkkarissa, jossa ei ollut ovea ja jonka kautta oli kulku parvekkeelle. Siihen ratustettiin joku verhoviritelmä, mutta kyllä se olisi ollut kiusallinen ratkaisu, jos kämppiksenäni ei olisi ollut paras kaverini. Esimerkiksi äänieristys on ihan olematon. Itse asiassa tälläkin hetkellä asun olkkarissa, kun lapsilla on omat makkarit. Tämäkin on joskus vähän hankala, kun miesystävä tulee yökylään eikä ole yhtään yksityisyyttä ja teinit ramppaavat keittiössä ja vessassa yölläkin.
Minulla siis nimenomaan on kokemusta tästä olkkarissa asumisesta, joten ymmärrän varsin hyvin, miksi se ei aikuisilla varsinkaan vieraamman ihmisen kanssa ole lainkaan kiva järjestely. Nuorempanahan sitä asuu jos millaisissa kommuuneissa, kun tietää, että se on väliaikaista.
Tekosyitä riittää. Mutta leikitään hetki että olet vakavissasi ja todella tarkoitat sitä mitä sanot. Jos nuoret voi velvoittaa yhteisasumiseen sillä perusteella, että se on vain väliaikaista, miksei aikuisten kohdalla voisi toimia samoin? Miksei tukijärjestelmää voisi muuttaa vaikka sellaiseksi, että 10 vuoden yksin asumisen jälkeen vuorossa on 5 vuotta jonkunlaisessa kimppakämpässä, ellei löydä superhalpaa yksiötä tai maksa asumistaan kokonaan omasta pussistaan? Kyllähän sen kestäisi kun tietäisi, että se on vain tilapäistä!
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen säästät niin vimmalla, että joudut dyykkaamaan ja käymään leipäjonossa? No ainakin pärjäät niin vähällä että selviäisit lähes tulottomanakin. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä tuollaista jotain dyykkaamista ja leipäjonossa käymistä ellei se ole henkiinjäämisen vuoksi pakollista. Jättäisin leipäjonon ja dyykkaamisen niitä oikeasti tarvitseville.
Kauppojen roskit on lukossa, missähän tuo onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen säästät niin vimmalla, että joudut dyykkaamaan ja käymään leipäjonossa? No ainakin pärjäät niin vähällä että selviäisit lähes tulottomanakin. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä tuollaista jotain dyykkaamista ja leipäjonossa käymistä ellei se ole henkiinjäämisen vuoksi pakollista. Jättäisin leipäjonon ja dyykkaamisen niitä oikeasti tarvitseville.
Kauppojen roskit on lukossa, missähän tuo onnistuu?
Osa kaupoista on lukinnut roskiksensa, muttei kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonossa on harva oikeasta syystä, joko pihiys tai rahat alkoon.
Käyttäjä37964 kirjoitti:
Jos asuu velattomassa asunnossa onnistuu hyvin.
Tulot 1500
Yhtiövastike vesi sähkö 230
Ruoka 300Tonnin verran jää jos ei tuhlaa muuhun
Tai velattomassa mökissä.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään vähänkään kauemmaksi et voi matkustaa eli et tapaa sukulaisia ja tuttuja? Alusvaatteet ja kengätkinkö kaivat roskalaatikosta? Et tarvi mitään lääkkeitä koskaan, vaikka syöt huonosti? Puhelinkin vain ilmestyi kouraasi? Shampoot, pesuaineet, vesi jne.
Uusi puhelin maksaa 29€-79€,20€ liittymällä saa rajattoman netin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun elämässä meni huonosti, niin puhelinliittymä oli minuuttihintainen (itse en soittanut mihinkään), netti Fifi:n kautta viereisestä kirjastosta. Sähkölasku muutaman euron kuussa ja ruoka jostain. Viitisenkymppiä meni juokseviin kuluihin ja jokainen kadulta löydetty kantti tai pullo oli kuin joulu konsanaan.
Nykyisin ei muutaman euron sähkölaskuun pääse vaikka kuinka sammuttelisi valoja eikä käyttäisi uunia jne, koska siirtomaksut ovat joka tapauksessa törkeät.
Ap, olisi mielenkiintoista tietää, mihin säästät, koska aika kapealta elämäsi kuulostaa ja elät kuitenkin parasta nuoruuttasi.
Sähköä ei mene kaukolämmössä juuri mitään, lähinnä jääkaappi.
Säästäminen on tosi hieno homma, itsekin ostin asunnon Helsingistä pelkillä säästöilläni.
Mutta tuollaista kituuttamista en vain ymmärrä. Silloin tällöin kiva illallinen viineineen ravintolassa, ulkomaanmatka, hemmottelu hieronnassa, uusi vaate... ei mitään överiä mutta pieniä kivoja juttuja, ne tekevät elämästä ja säästämisestä kivaa.
Jos koko elämänsä dyykkailee ruokaa roskiksista niin eipä sellaista päivää tule että omilla rahoilla raaskisi paahtopaistia ostaa. Ei tule aikaa jolloin rahaa kannattaisi tuhlata Rooman matkaan, koska lähimetsässä voi käyskennellä ilmaiseksi. Ja sitten tulee niukka vanhuus kokematta tai näkemättä oikeastaan yhtään mitään koska säästäminen on ollut elämäntapa. Perikunta tai valtio kiittää, hienosti säästetty!
Jos puolikkaan kaksion vuokra on 230 euroa, niin ap asuu jossakin perähikiällä jossa ei edes ole mitään, mihin rahaa kuluttaisi. Ja se roskis josta ap dyykkaa on varmaan naapurin roskis.
Tunnistan ihmistyypin. Sellainen on usein melkoinen loinen, joka elää niin paljon muiden siivellä kuin vain ikinä pystyy ja leveilee sitten säästöillään.