E-rengas petti ja olen raskaana, miten kerron miehelle?
Ahdistaa ihan älyttömästi. Tulin toissa kesänä vahingossa raskaaksi ensimmäistä kertaa, kun olimme tehneet miehen kanssa idioottimaisen kännipäätöksen harrastaa seksiä ilman kumia. Mies reagoi tähän todella rajusti, sanoi suoraan lähtevänsä jos pidän lapsen, vannoi että häneltähän mä en mitään elareita sitten tule hakemaan ja kun ylipäänsä olisin halunnut keskustella raskaudesta miehen kanssa (en siis suostutella häntä pitämään lasta, vaan keskustella tunteistamme asian suhteen), mies raivosi mulle että yritän pakottaa hänet isäksi. Miestä kai ahdisti jonkin verran, ja ahdistus purettiin sitten huutamalla minuun. Mies on myöhemmin myöntänyt olleensa turhan aggressiivinen asian suhteen.
Ensimmäinen abortti meni pieleen ja jouduin kaavintaan, koko kokemus tuntui jotenkin traumaattiselta ja ahdistavalta. Otin heti tämän jälkeen käyttöön ehkäisyrenkaan, koska en halunnut kokea vastaavaa uudestaan.
Nyt plussasin taas. Mies on sama, elämäntilanne käytännössä sama, eli mies ei halua vielä lapsia. Täytän itse pian 29, uusi abortti ahdistaa ajatuksena niin paljon. Samoin tämä raskaus. Kaikki ahdistaa. En tiedä, miten edes kertoisin miehelle asiasta, kun viime kerta meni niin huonosti. Olen melko varma siitä, että mies syyttäisi mua tästä jotenkin tai keksisi päässään, että mä olen jotenkin hankkiutunut tahallani raskaaksi hänen kiusakseen, vaikka olen käyttänyt rengasta asianmukaisesti viime vuodet.
En vaan tiedä, mitä teen.
Kommentit (8)
Mieti vaikka ensin hetki, että haluatko SINÄ pitää lapsen? Eikö silloin olisi helpompi kertoa miehellekin, kun sinulla on jo vankka päätös tehtynä? Silloin koko keskustelulla olisi jotain suuntaa ja reunaehtoja eikä riitely auta. Voisin kuvitella olevan helpompaa näin.
Jos päättäminen on liian vaikeaa sinulle itsellesi, niin pahoin pelkään, ettei raivoava mies sitä ainakaan helpota. :/
E-renkaan valmistaja on velvollinen korvaamaan kaikki lapsesta aiheutuvat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkö kerrot?
Sano että olet paksuna.
Ei siinä sen kummempaa vatuloimaan.
Ei siihen ole muita tapoja kuin vain kertoa. Jos mies taas räjähtää niin pistät miehen tauolle siihen asti että itse saat selvyyden omista ajatuksista. Estoon yms niin saat rauhassa miettiä.
Mies voi estää lasta saamasta häneltä elatusmaksut vain ryssimällä oman elämänsä ja se on sitten hänen ongelma kun maksaa niitä takaisin kelalle.
Ihana mies sulla muuten. Jos nyt tulee ero, niin voisin ottaa hänen yhteystiedot.
Onpa ikävä tilanne. Ensinnäkin muista, että olet toiminut vastuullisesti: olet käyttänyt ehkäisyä ja raskaus on alkanut siitä huolimatta. Et ole siis tehnyt mitään väärin.
Mielestäni miehesi reaktio edelliseen raskauteen on kohtuuton ja suoraan sanottuna karmea. Ymmärrän että tuollaisessa tilanteessa tunteet voivat olla voimakkaita, mutta ensimmäinen raskaus sai alkunsa yhteisestä toiminnasta (ja yhteisestä riskin otosta) joten kohtuullista olisi keskustella mahdollisista ratkaisuista toinen toistaan tukien, ei syyttäen ja raivoten.
Kuulostaa erittäin ymmärrettävältä että olet miehesi edellisen reaktion ja traumaattisen aborttikokemuksen jälkeen peloissasi ja ahdistunut. Ideaalitilanteessa olisi tietysti hyvä avoimesti ja rauhallisesti yhdessä jutella tilanteesta ja vaihtoehdoista, kuulla ja kunnioittaa molempien tunteita ja toiveita. Jos kuitenkin luulet että se ei ole mahdollista, vaan miehesi raivostuu / syyllistää tai uhkailee sinua / omalla käytöksellään lisää ahdistustasi, suosittelisin että ensin yrität omassa mielessäsi miettiä mitä sinä haluat tapahtuvan - haluatko jatkaa raskautta vai tehdä abortin. Toivon että sinulla on joku läheinen, jonka kanssa voit jutella ja pohtia tilannetta, että saat selkeyttä omille ajatuksillesi. Kun sinulla on itselläsi selkeämpänä mitä haluat, voi olla helpompi kertoa asiasta myös miehelle. Toki riskinä on se, että jos olette kovin eri mieltä raskauden jatkamisesta tai keskeyttämisestä, saatat joutua valitsemaan suhteen ja raskauden välillä. Mutta minun henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin se, että naisen päätös on lopulta se joka ratkaisee, onhan kyseessä naisen keho.
Ehkä ensimmäisenä askeleena kehottaisin tosiaan juttelemaan tilanteesta ystävän tai muun läheisen kanssa, jos miehelle kertominen tuntuu vaikealta. Silloin sinulla olisi myös tukija jos miehen reaktio on ikävä. Kun kerrot miehelle, voit jakaa sen miltä sinusta tuntuu: sanoa suoraan että olet ahdistunut että näin tapahtui ehkäisystä huolimatta ja pelkäät miehen reaktiota. Jos mies siitä huolimatta käyttäytyy aggressiivisesti ja syyllistäen, eikä jälkeenpäin näe tässä mitään väärää, näkisin tämän kyllä ongelmalliseksi koko suhteen kannalta.
Toivon sinulle voimia löytää sellainen ratkaisu, joka tuntuu sinulle hyvältä. Päädyit mihin tahansa, uskon että selviät kyllä. Tsemppiä!
Miten voi tulla vahingossa raskaaksi kun päätetty harrastaa seksiä ilman ehkäisyä?
Mitenkö kerrot?
Sano että olet paksuna.
Ei siinä sen kummempaa vatuloimaan.