Nettotuloni on alle 1 500 €/kk, mutta saan silti helposti 1 000 €/kk säästöön!
Maksan puolet kaksion vuokrasta eli 230 €/kk, sisältäen netin ja veden. Paheeni on puhelinliittymä, josta maksan 20 €/kk. Ruokaan menee tuskin senkään vertaa, koska dyykkaan paljon ja haen välillä täydennystä leipäjonosta. Mulla ei ole autoa eikä bussikorttia. Pidän huolta kunnostani pyöräilemällä, lenkkeilemällä ja kahvakuulailemalla kotona. Ostan kaikki vaatteet käytettyinä tai tosi hyvästä tarjouksesta, esim. sesongin jälkeisestä poistomyynnistä. Olen muutenkin tarkka siitä, että ostan vain tarpeeseen enkä maksa mistään liikaa.
Elämä on halpaa kun tyytyy vähään.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä sitä rahaa säästät?
Eipä tuolla paljon eläkettä tule olemaan, eli vanhana rahaa tarvii. Ei tässä maassa oman maan kansalainen ole etusijalla näiden asioiden suhteen. Ps. Vaalit tulossa...
Ap, mihin säästät? Mitä aiot rahoilla tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haluaako maksimoida säästämisen vai elämisen. Suurin osa meistä sitten sijoittuu janan muihin kohtiin kuin ääripäihin. Joillekin menojen minimoiminen on pakollista, suurin osa meistä voi valita.
Ai eläminen tarkoittaa vain kaikkea maksullista ja mahdollisimman kallista? Melkoisessa pikavippi-kierteessä taidat ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tietää, mihin säästää? Pahan päivän varalle on mielestäni aivan hyvä syy. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tietää, mihin säästää? Pahan päivän varalle on mielestäni aivan hyvä syy. Eri
Sanopa muuta. Jos rahaa ei erityisesti tee mieli käyttää juuri nyt johonkin, onko fiksumpaa ostaa jotain puoliväkisin vai laittaa ylimääräiset rahat säästöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kituuttelee koko elämänsä niin tarpeeksi pahaa päivää ei tule että raaskisi rahaansa johonkin käyttää. Suomi täynnä miljönäärejä, jotka syövät homeista leipää ja paikkailevat itse vuotavaa kattoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se on kun on toinen puolittamassa kuluja. Koitapa sinkkuna samaa.
Onnistuu sinkultakin.
Asun itse 6 hengen solussa, jonka huoneesta maksan vuokraa vajaat 250 €/kk. Vuokraan sisältyy sähköt, vesi ja netti. En dyykkaa, mutta käyn leipäjonossa 2-4 kertaa viikossa ja saan sieltä suurimman osan ruuistani. Ruokaostokseni koostuu lähinnä sipulista, 2 kilon juurespusseista silloin kun niitä saa eurolla ja 2 euron hävikkikasvislaatikoista, joihin menee suunnilleen kymppi kuussa. Lisäksi ostan suolaa ja mausteita tarpeen mukaan. Harrastan lukemista, lenkkeilyä, vapaaehtoistyötä yms. En maksa kuntosalista, vaan hyödynnän kaupungin tarjoamia ilmaisia ulkokuntoilulaitteita. Elän täysipainoista elämää, vaikken todellakaan käytä elämiseeni edes 500 €/kk.
Solu ja yhteinen jääkaappi harvoja kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kituuttelee koko elämänsä niin tarpeeksi pahaa päivää ei tule että raaskisi rahaansa johonkin käyttää. Suomi täynnä miljönäärejä, jotka syövät homeista leipää ja paikkailevat itse vuotavaa kattoa.
Tulitko ajatelleeksi, että jotkut nauttii vähällä pärjäämisestä ja säästämisestä? Sitä paitsi moni jättää kuollessaan omaisuutensa hyvään tarkoitukseen, joten säästäminen ei ole ollut turhaa, vaikkei käyttäisi säästöjään itse.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ketkä ette kuluta mihinkään rahaa oikein vapaa-aikanne vietätte?
Käyttekö koskaan leffassa, teatterissa, ravintolassa, baarissa, missään maksullisessa tapahtumassa, harrastuksessa, matkustele?
Eikö koskaan tee mieli jotain spesiaalimpaa ruokaa, käydä kahvilassa, ostaa uusia vaatteita, harrastusvälineitä, hemmotella itseä?Mistä saatte motivaatiota säästää 1000e/kk luopumatta mistään?
Nuo ei kiinnostaisi rahasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ketkä ette kuluta mihinkään rahaa oikein vapaa-aikanne vietätte?
Käyttekö koskaan leffassa, teatterissa, ravintolassa, baarissa, missään maksullisessa tapahtumassa, harrastuksessa, matkustele?
Eikö koskaan tee mieli jotain spesiaalimpaa ruokaa, käydä kahvilassa, ostaa uusia vaatteita, harrastusvälineitä, hemmotella itseä?Mistä saatte motivaatiota säästää 1000e/kk luopumatta mistään?
Nyt talvella ulkoillaan paljon, käydään pulkkamäessä ja kävelyillä. Sukulainen omistaa ravintolan johon kutsuu välillä syömään ja tarjoaa ruuat :) leffaan pääsen työpaikan smartumeilla, samaten uimahalliin. En juo eli baareissa en käy ikinä.. toki joskus ostan uusia vaatteita ja mieheltä saan usein joululahjaksi jonkun kasvohoidon tai vast. Eipä sitä rahaa noihin mene.
Mulla on tulot 1500 e ja säästän pahan päivän varalle 2500 e. En syö ja myyn joka kuukausi tonnilla tavaroita. Lääkkeet saan, kun ihmiset vie apteekkiin tarpeettomia ja vanhentuneita. Nytkin on hyviä sappilääkkeitä ja epilepsialääkkeitä kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se on kun on toinen puolittamassa kuluja. Koitapa sinkkuna samaa.
Onnistuu sinkultakin.
Asun itse 6 hengen solussa, jonka huoneesta maksan vuokraa vajaat 250 €/kk. Vuokraan sisältyy sähköt, vesi ja netti. En dyykkaa, mutta käyn leipäjonossa 2-4 kertaa viikossa ja saan sieltä suurimman osan ruuistani. Ruokaostokseni koostuu lähinnä sipulista, 2 kilon juurespusseista silloin kun niitä saa eurolla ja 2 euron hävikkikasvislaatikoista, joihin menee suunnilleen kymppi kuussa. Lisäksi ostan suolaa ja mausteita tarpeen mukaan. Harrastan lukemista, lenkkeilyä, vapaaehtoistyötä yms. En maksa kuntosalista, vaan hyödynnän kaupungin tarjoamia ilmaisia ulkokuntoilulaitteita. Elän täysipainoista elämää, vaikken todellakaan käytä elämiseeni edes 500 €/kk.
Solu ja yhteinen jääkaappi harvoja kiinnostaa.
Niinpä, mutta elämä on valintoja. Jos tahtoo maksaa siitä että saa asua yksin, ei pidä valittaa ettei rahat riitä mihinkään. Valitsemalla asumismuotonsa toisin rahat saisi riittämään vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulitko ajatelleeksi, että jotkut nauttii vähällä pärjäämisestä ja säästämisestä? Sitä paitsi moni jättää kuollessaan omaisuutensa hyvään tarkoitukseen, joten säästäminen ei ole ollut turhaa, vaikkei käyttäisi säästöjään itse.
Täytyy sanoa että en. Mikä järki koko elämässä jos ainut tavoite on mennä hautaan mahdollisimman rikkaana?
Vau, tyytyy vähään..dyykkaa ruoat roskiksesta. Kuulostaa vähän mielenvikaiselta, piheydellekkin on rajansa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että en. Mikä järki koko elämässä jos ainut tavoite on mennä hautaan mahdollisimman rikkaana?
Luuletko oikeasti, että asia on noin yksinkertainen kuin annat ymmärtää? Yhtä hyvin joku kitupiikki voisi kysyä muilta, mikä järki koko elämässä on, jos ainut tavoite on kuluttaa kaikki rahansa ja mieluiten mahdollisimman pian?
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen on tosi hieno homma, itsekin ostin asunnon Helsingistä pelkillä säästöilläni.
Mutta tuollaista kituuttamista en vain ymmärrä. Silloin tällöin kiva illallinen viineineen ravintolassa, ulkomaanmatka, hemmottelu hieronnassa, uusi vaate... ei mitään överiä mutta pieniä kivoja juttuja, ne tekevät elämästä ja säästämisestä kivaa.
Jos koko elämänsä dyykkailee ruokaa roskiksista niin eipä sellaista päivää tule että omilla rahoilla raaskisi paahtopaistia ostaa. Ei tule aikaa jolloin rahaa kannattaisi tuhlata Rooman matkaan, koska lähimetsässä voi käyskennellä ilmaiseksi. Ja sitten tulee niukka vanhuus kokematta tai näkemättä oikeastaan yhtään mitään koska säästäminen on ollut elämäntapa. Perikunta tai valtio kiittää, hienosti säästetty!
No säästämisestä tulee tapa mutta en tiedä onko se huono asia.
Taas joku nuori,nuorehko terve hippeilijä paasaamassa köyhyyden iloista, odotas kun ikää vähän tulee ja terveyskin alkaa reistailemaan, katsotaan onko sitten kivaa tönkää roskalavoja:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?? Miten et voi ymmärtää että joku nauttii eri asioista kuin sinä? Oletko ihan täysipäinen aikuinen?
Laadukasta elämää, elää kuin joku kehitysmaalainen. Noh, jokainen tyylillään..muista myös katkaista sähkö niin säästät siinäkin, sulla kun energiaa riittää niin voit vaikka hyppelehtiä lämpimikseks:)
Meillä on asumiskulut 1200 euroa, sis laina ja yhtiövastike.
Olen lomautettu, tulot ovat n 1500 e/kk.
Sähkö 40 e, puhelin & netti 15 e, ruoka 50 e loput ruokajonosta.
Kotoa on kaikki myytäväksi kelpaava jo myyty.
Rahaa säästyy vähäsen, mutta mm vakuutuksiin ei ole varaa.
Kohta on lasten talviloma. Jotain pitäisi keksiä siihen,