Miltä tuntuisi jos vanhemmiltasi ei jäisi perintöä?
Olen mieheni kanssa myyneet asuntomme ja vuokranneet pienen yksiön pienestä pitäjästä.
Ostimme asuntoauton jolla olemme ahkerasti kiertäneet Suomea (varoen ihmismassoja=turistikohteita) olemme nauttineet tästä valtavasti ja toki rahaakin on kulunut mutta huomattavat säästöt meillä on vielä vanhuuden varalle.
Haluammekin nauttia elämästä nyt. Minulla ei ole lapsia joten se vähä mikä minulta jää, on määrätty testamentilla hyväntekeväisyyteen. Miehen kaksi lasta ovat ovat hiukan katkeria että heidän isänsä myi arvoasuntonsa ja tuhlaa kaikki rahansa. Olemme samanikäisiä ja olleet yhdessä jo 14 vuotta.
Minulla tosiaan on myös itsellä rahaa, ei toki niin pljon kun miehelläni ja tämän takia huomaankin että lapset ovat alkaneet syyttää minua isänsä rahan tuhlaamisesta.
Onko tosiaan noin että lapsilla on oikeus suuttua jos perintöä ei jää?
Vastaava kokemus meidänkin perheessä. Isoisä löysi uuden rakkauden ja ilmoitti lapsilleen ja lapsenlapsilleen, että nyt hän nauttii elämästä eikä saa häiritä enää, matkusteli sitten ym. mukavaa varmasti. Teki hyvin selvästi etteivät lapset ja lapsenlapset ole enää tärkeitä, oli hyvin törkeäkin sanoissaan. Yli kymmeneen vuoteen ei edes kiinnostanut nähdä lapsenlapsia eikä enää tunnistanutkaan.
Sitten tuli sairauksia ja alkoi vanhuus muutenkin vähitellen painamaan ja nyt ruikuttaa kun lapset ja lapsenlapset eivät käy eikä isoisä kiinnosta.