Vihdoinkin opettajien toimia tutkitaan .... HELSINGIN poliisi selvittää, olivatko lastensuojelun ja koulun toimet riittäviä niin sanotussa Koskelan teinisurman tapauksessa.n
Opettajat ovat olleet vähän ylimielisiä yleisesti kiusaamistapausten hoidossa. Vanhemmat kumminkin lähettävät lapsensa kouluun ja uskovat, että siellä on turvallisia aikuisia.
Yleensähän se kiusattu ja hänen perhe syyllistetään opettajien toimesta ensimmäisenä. Ja seuraavaksi sitten tulee kommentti ”kiusaaminen on monitahoinen ongelma jossa ei ole yhtä syyllistä ja siksi niitä on niin vaikea hoitaa”.
Esim meidän koulussa pientä ja hiljaista kiusattiin. Kiusaajina isot korstot. Opettajat eivät mitenkään voineet tajuta että kumpi oli se kiusaaja...
”Henkirikoksen uhrin tuntenut koulutoveri kertoi aiemmin IS:lle, että 16-vuotiasta poikaa kiusattiin koko peruskoulun ajan”
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tietoa uhrin kotioloista, ilmeisen huonot ne olivat, koska huostaanottoon päädyttiin. Lapsi eli lastenkodissa, josta kävi normaalisti koulua. Lasta ilmeisesti kiusattiin päiväkodista lähtien näiden samojen tyyppien toimesta. Lapsi kuitenkin oli omasta mielestään kuitenkin heidän kaverinsa. Ei kertonut kiusaamisesta ja kuoliniltanaan lähti omasta halustaan juhlimaan toisen synttäreitä. Nyt se kysymys mitä koulun pitäisi tehdä kiusaamiselle, jonka uhri kieltää olevan olemassa? Entä lastensuojelu, olisiko pitänyt kieltää osallistumasta kaverin synttäreille? Laillista perustetta kiellolle ei ole. Eikö loppu viimeksi vastuu tapahtumista ole niiden tekijöiden vanhemmissa ja tekijöissä itsessään?
Kyllä JOLLAKIN aikuisella TÄYTYY hälytyskellojen soida - ja on soinut! Hyvä, että tutkitaan tarkasti, eikä vieritetä murhaa uhrin syyksi.
Eiköhän se murha ole murhaajien syy. Ei uhrin, ei opettajien, ei rehtorin eikä lastensuojelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelulakia muutettiin ihan vasta niin, ettei näiden kylillä luuhaavien teinien vapautta saa rajoittaa ennaltaehkäisevästi. Muhoksen koulukodin työntekijät joutuivat oikeuteen, kun eivät päästäneet teinejä ulos. Oikeudenkäynti on tulossa.
Näin just, lastensuojelulla ei ole enää mitään mahdollisuuksia auttaa ja puuttua. Typerät todellisuudesta mitään tajuamattomat lainsäätäjät ovat tehneet lastensuojelulaista pelkän vitsin.
T. Sosiaalityöntekijä
Tasan tarkkaan on lastensuojelulaissa määritelty tehtävät ja tukitoimet, joita sossujen + muiden virkamiesten tulee noudattaa, kun epäkohtia huomataan. Se, ettei lakia ole noudatettu, johtuu ihan vain osaamattomista ja välinpitämättömistä opettajista sekä sossuista. Käsienpesulla voi toki yrittää vierittää sen oman vastuunsa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tällei yläkoulun naapurissa asuvana pakko vähän kommentoida, et on varmaan opettajana todella vaikea tietää milloin on kyse leikkimielisestä fyysisestä pelleilystä ja milloin ihan oikeasti kiusaamisesta. Varsinkin kun uhri on hakeutunut tähän samaan seuraan ja pitänyt näitä tekijöitä ystävinään. Yhtään uhria syyllistämättä. Puhun nyt ainoastaan siitä näkökulmasta miten vaikea kiusaamista on havaita. Jos ette usko, alkakaa systemaattisesti seuramaan millaista koulujen pihalla on.
Yläkoululaiset näyttävät olevan vielä aika lapsellisia ja kun esim lumi tuli, niin nuo on ku pienet karhunpennut telmimässä lumessa ja antamassa toisilleen lumipesuja. Pojilla varsinkin aika fyysistä tuo meininki näyttää olevan. Välillä on todella hankala tietää mistä on kyse.
Toki jos laiminlyöntejä on ollut, siitä on aiheellista antaa vakavat seuraamukset. Tuon pojan kohtalo on niin sydäntäsärkevän kamala , että en muista sitten pikku Vilja-Erikan järkyttyneeni näin pahasti. Ja kuinka pitkään tuota kesti. Hyi olkoon mikä on saanut nuoki nuoret kasvamaan noin pahasti kieroon!
Jos Jani-Petteri on aina se joka lumipestään eikä Jani-Petteri koskaan itse lumipese ketään tai tunnu iloitsevan tapahtuneesta niin on aika huolestua. Ei se sen kummempaa ole.
Siitä niille maikoille maksetaan että ovat silmät auki välitunneillakin.
Jos näet itse 1/20 tapahtumasta, niin mistäpä tiedät montako kertaa janipetteri on itse piessyt?
Kuinka monta välituntia vuodessa on? Jos opettaja ei saa välitunteja valvoessaan yleiskuvaa mitä pihalla tapahtuu, kuka lumipesee ketäkin, niin mitä helvettiä se siellä tekee?
Siellä välitunnilla saattaa olla 1000 lasta. Välitunnin aikana saattaa joutua puuttumaan aika moneen tilanteeseen ja usein vastaus on joko "No tää oli leikkiä vaan" tai sitten molemmat osapuolet syyttävät toisiaan. Melkoinen guru saa olla, jos täysin on ajantasalla siitä kuka kenenkin kanssa paini ja kenen aloitteesta ja ketkä olivat tosissaan. Yläkoululaisilla on usein tilanteenlukutaitoakin, kun huomataan valvova aikuinen joko vaihdetaan paikkaa tai lopetetaan kielletty toiminta. Uhri ei ole syyllinen, mutta auttaisi, jos hän tai joku muu voisi hakea aikuisen paikalle. Tässä tapauksessa kun uhri on halunnut olla kiusaajien kaveri, voi olla, että hänkin on vähätellyt tilanteita aikuisille, mikä on tehnyt asioista vielä haastavampia selvittää.
Ei todellakaan saata.
Vaikka koulussa olisi 1000 oppilasta, ei he todellakaan yhtä aikaa ole välitunneilla.
Ahaa. Meillä näin on, oppilaita on tosin vain reilut 800. Mutta uskon toki asiantuntijaa.
Ja niitä 800 valvoo yksi opettaja?
Ei suinkaan, ei kai kukaan niin ole väittänyt? Mutta en voi luvata, että joka viikko samojen oppilaiden riidat osuvat saman opettajan selvitettäviksi.
Eli opettajat eivät keskenään keskustele, pidä mitään kirjaa siitä ketä välitunneilla on kulloinkin kiusattu?
No eipä ihme ettei kiusaamiseen kyetä puuttumaan.
Minua kiusattiin koko yläaste. Lopulta yksi opettaja tuli kesken oppitunnin huolissaan kysymään kiusataanko minua mihin häpeissäni sanoin ettei kun kiusaajat tarkkailivat tilannetta vieressä. Silti muistelen lämmöllä yhä että edes yksi ihminen olisi ollut valmis reagoimaan tilanteeseeni
Katsokaa ihmiset mitä laki sanoo lapsien elämään ja vapauksiin puuttumisesta.
Käytännön tasolla koulu ja lastensuojelu ovat täysin kädettömiä ehkäisemään ennalta vakavia väkivallan tekoja.
Lainsäädäntö, koulujen ja lasten suojelun resurssit ovat kaikki huonolla tolalla.
Varsinkin jos lapsi on alle 15-vuotias, on lähes mahdotonta saada vastuuseen mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tietoa uhrin kotioloista, ilmeisen huonot ne olivat, koska huostaanottoon päädyttiin. Lapsi eli lastenkodissa, josta kävi normaalisti koulua. Lasta ilmeisesti kiusattiin päiväkodista lähtien näiden samojen tyyppien toimesta. Lapsi kuitenkin oli omasta mielestään kuitenkin heidän kaverinsa. Ei kertonut kiusaamisesta ja kuoliniltanaan lähti omasta halustaan juhlimaan toisen synttäreitä. Nyt se kysymys mitä koulun pitäisi tehdä kiusaamiselle, jonka uhri kieltää olevan olemassa? Entä lastensuojelu, olisiko pitänyt kieltää osallistumasta kaverin synttäreille? Laillista perustetta kiellolle ei ole. Eikö loppu viimeksi vastuu tapahtumista ole niiden tekijöiden vanhemmissa ja tekijöissä itsessään?
Kyllä JOLLAKIN aikuisella TÄYTYY hälytyskellojen soida - ja on soinut! Hyvä, että tutkitaan tarkasti, eikä vieritetä murhaa uhrin syyksi.
Eiköhän se murha ole murhaajien syy. Ei uhrin, ei opettajien, ei rehtorin eikä lastensuojelun.
Alaikäisten kohdalla asia ei ole näin yksinkertainen. Toki juridisesti itse murhasta voi tuomita ainoastaan mu rhaajat. Rehtoria, opettajia voidaan tutkia vaikkapa virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tällei yläkoulun naapurissa asuvana pakko vähän kommentoida, et on varmaan opettajana todella vaikea tietää milloin on kyse leikkimielisestä fyysisestä pelleilystä ja milloin ihan oikeasti kiusaamisesta. Varsinkin kun uhri on hakeutunut tähän samaan seuraan ja pitänyt näitä tekijöitä ystävinään. Yhtään uhria syyllistämättä. Puhun nyt ainoastaan siitä näkökulmasta miten vaikea kiusaamista on havaita. Jos ette usko, alkakaa systemaattisesti seuramaan millaista koulujen pihalla on.
Yläkoululaiset näyttävät olevan vielä aika lapsellisia ja kun esim lumi tuli, niin nuo on ku pienet karhunpennut telmimässä lumessa ja antamassa toisilleen lumipesuja. Pojilla varsinkin aika fyysistä tuo meininki näyttää olevan. Välillä on todella hankala tietää mistä on kyse.
Toki jos laiminlyöntejä on ollut, siitä on aiheellista antaa vakavat seuraamukset. Tuon pojan kohtalo on niin sydäntäsärkevän kamala , että en muista sitten pikku Vilja-Erikan järkyttyneeni näin pahasti. Ja kuinka pitkään tuota kesti. Hyi olkoon mikä on saanut nuoki nuoret kasvamaan noin pahasti kieroon!
Mulla sattui olemaan työhuone koulun vieressä. Seurasin 8 vuotta sitä pihaa ja koulumatkoja.
Ei se todellakaan mitään ydinfysiikkaa ole.
Älä viitsi nyt. On selvää, että joko et tehnyt töitäsi, tai et seurannut pihan tapahtumia. Vai väitätkö tosissaan, että jos luoksesi tulisi näitä oppilaita, sinä voisit kertoa kunkin kohdalla, mitä tämä joutui kokemaan ja missä asemassa oli? Oliko pelkkää leikkiä vai muuta...
Olen yrittäjä joten aika lailla oma asiani työntekoni.
Aika lailla näin. Omat lapseni kun olivat myös ko koulussa ja itse olin vanhempainyhdistyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanoi aluepäällikkö että ”rasismia nyt on kaikkialla”...
ai sä vedit rasismikortin pöytään? Kannattaisko keksiä jotain parempaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jani-Petteri on aina se joka lumipestään eikä Jani-Petteri koskaan itse lumipese ketään tai tunnu iloitsevan tapahtuneesta niin on aika huolestua. Ei se sen kummempaa ole.
Jos näet itse 1/20 tapahtumasta, niin mistäpä tiedät montako kertaa janipetteri on itse piessyt?
Kuinka monta välituntia vuodessa on? Jos opettaja ei saa välitunteja valvoessaan yleiskuvaa mitä pihalla tapahtuu, kuka lumipesee ketäkin, niin mitä helvettiä se siellä tekee?
Oletko tosiaan noin yksinkertainen?? Tajuatko miten monta opea siellä vuorottelee valvojina? Tajuatko et siellä on ehkä muutama muukin valvottava?? Siellä on aika monta janipetteriä kukakin säätämässä omiaan. Yritäpä itse. Selvästi et ole tehnyt.
Eli lasten on saatava kiusata toisiaan kuoliaaksi asti koska opettajat eivät nyt vain kykene valvomaan välitunteja?
Ja paskat.
Kuten edellä toinen kirjoitti sitä "valvontaa" tehdään jopa poissa pihalta. Eihän niitä lumipesuja huomaa jos katselee lokkeja sisätiloista ikkunantakaa.
Itse muistan nuoruudestani että opettajat kiersivät pihalla ja kyllä aikuisella on silmää hakeutua sinne missä on enemmän hälinää.
No tietenkään lasten ei pidä saada kiusata toisiaan ollenkaan. On kuitenkin tosiasia, että opettajat eivät ole yli-ihmisiä ja asioita jää huomaamatta ihan oikeastikin. Varmasti joillain myös tarkoituksella, se on väärin. Kuten on myös valvonnan suorittaminen olematta paikalla. Se on virkavirhe, jonka soisi johtavan seuraamuksiin.
Yhä edelleen hakeudutaan etsimään hälinät, mutta aukotonta välituntivalvonta tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelulakia muutettiin ihan vasta niin, ettei näiden kylillä luuhaavien teinien vapautta saa rajoittaa ennaltaehkäisevästi. Muhoksen koulukodin työntekijät joutuivat oikeuteen, kun eivät päästäneet teinejä ulos. Oikeudenkäynti on tulossa.
Näin just, lastensuojelulla ei ole enää mitään mahdollisuuksia auttaa ja puuttua. Typerät todellisuudesta mitään tajuamattomat lainsäätäjät ovat tehneet lastensuojelulaista pelkän vitsin.
T. SosiaalityöntekijäTasan tarkkaan on lastensuojelulaissa määritelty tehtävät ja tukitoimet, joita sossujen + muiden virkamiesten tulee noudattaa, kun epäkohtia huomataan. Se, ettei lakia ole noudatettu, johtuu ihan vain osaamattomista ja välinpitämättömistä opettajista sekä sossuista. Käsienpesulla voi toki yrittää vierittää sen oman vastuunsa muille.
Kai ymmärrät, etteivät nämä "tukitoimet" voi olla mitään pakkokeinoja, joilla kajotaan lasten oikeuksiin?
Lain mukaan on lähes mahdotonta puuttua ennen kuin jotain oikeasti tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle selvisi välitunteja seuratessani mm se että opettajat ei itse asiassa menneet ollenkaan pihalle. Monet hoitivat sen valvonnan seisoskelemalla sisällä lasioven takana ja vain välillä sieltä jotain huutelemalla.
Tai sitten ei ollut valvojaa ollenkaan.
t. se jolla tomiisto koulun vieressä
Jännä et sulla on ollut aikaa tiirailla. Kerro ihmeessä koulun nimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sattui olemaan työhuone koulun vieressä. Seurasin 8 vuotta sitä pihaa ja koulumatkoja.
Ei se todellakaan mitään ydinfysiikkaa ole.
Älä viitsi nyt. On selvää, että joko et tehnyt töitäsi, tai et seurannut pihan tapahtumia. Vai väitätkö tosissaan, että jos luoksesi tulisi näitä oppilaita, sinä voisit kertoa kunkin kohdalla, mitä tämä joutui kokemaan ja missä asemassa oli? Oliko pelkkää leikkiä vai muuta...
Olen yrittäjä joten aika lailla oma asiani työntekoni.
Aika lailla näin. Omat lapseni kun olivat myös ko koulussa ja itse olin vanhempainyhdistyksessä.
Kai nostit asian puheeksi ja vaadit rehtoria puuttumaan virkavirheisiin? Itse en sietäisi moista lastenki koulussa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lastenkodilla oli yritetty erottaa nuo (myrkylliset) nuoret toisistaan. Mitä muuta voit tehdä, jos asut samalla alueella yms? Ja kyllä kiusaaminen tässäkin on ollut laajasti tiedossa, tai sitten on kyse pelkästä jälkiviisaudesta. Kukaan ei vain puutu, jos kukaan ei kunnolla valita. Jos ajattelen oman lapseni luokkaa. Siellä oli yksi perhe, vanhemmilla oli itsellään kiusattu tausta. He painostivat valtavasti opettajaa, ihan pienistä asioistakin. Opettaja myös puuttui heidän lapseen kohdostuneisiin ihan leikissä tapahtuneisiin asioihin. Esim pojat leikkivät kukkulankuningasta ja kun poika tönäistään alas se on kiusaamista. Ja kun tuon takia kukaan ei halua leikkiä kukkulankuningasta hänen kanssaan, niin se on kiusaamista. Ja luokan muihin oikeisiin kiusaamisiin ei puututa, vaikka ne on tiedossa, koska vanhemmat eivät tule vahvasti asiassa esiin. Kouluissa tehdään nimettömiä kyselyitä kiusaamista. Niissä tulee esiin oppilaiden omat näkemykset. Vaikka kiusattu itse ei kerro, niin toiset luokalla olevat kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan viha inhokkiaan kohtaan jättää lapseen pysyvät jäljet!
Mun lapseni oli 2-4. lk:n tällaisen opettajan kanssa (vastavalmistunut!). Lapsi oli hyvin surullinen ja hämillään opettajan ilkeästä/välinpitämättömästä käyttäytymisestä. Onneksi vain kaksi vuotta!!!
Jotkut lapset vaan ovat äärimmäisen ärsyttäviä. Itse opettajana en ole kuulevinani heidän kitinää ja jätän sen huomioimatta, koska innostuisivat siitä vain lisää. Hakevat hirveästi huomiota ja haukkuvat muita selän takana. Sitten ovat aivan h-moilasena että "en ole sanonut/tehnyt niin"
Lastensuojelun on vaikea puuttua esim. lasten keskinäiseen yhteydenpitoon ja "kaverisuhteisiin". Tarvitaan todella todella painavat, dokumentoidut perusteet että esim. lastensuojelulaitos voi estää lasta kaveeraamasta itselleen vahingollisten ikäistensä kanssa.
Kaikenlainen rajoittaminen on tapahduttava lain kirjaimen mukaan, muutoin tekee virkavirheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan noin yksinkertainen?? Tajuatko miten monta opea siellä vuorottelee valvojina? Tajuatko et siellä on ehkä muutama muukin valvottava?? Siellä on aika monta janipetteriä kukakin säätämässä omiaan. Yritäpä itse. Selvästi et ole tehnyt.
Eli lasten on saatava kiusata toisiaan kuoliaaksi asti koska opettajat eivät nyt vain kykene valvomaan välitunteja?
Ja paskat.
Kuten edellä toinen kirjoitti sitä "valvontaa" tehdään jopa poissa pihalta. Eihän niitä lumipesuja huomaa jos katselee lokkeja sisätiloista ikkunantakaa.
Itse muistan nuoruudestani että opettajat kiersivät pihalla ja kyllä aikuisella on silmää hakeutua sinne missä on enemmän hälinää.
Voi hyvänen aika! Kun aihe on näin tunteita herättävä kuin koulukiusaaminen, niin kaikki järki ja lähdekritiikki häviää saman tien tällä palstalla ja kaikki mitä joku anonyymi sanoo on silkkaa faktaa. Jestas sentään nyt tän järjettömyyden kanssa taas....
Kuka edes uskaltaa enää mennä vaikka lastensuojelun sosiaalityöntekijäksi tai opettajaksi? Ensin viedään kaikki resurssit ja puuttumiskeinot säästöyrityksillä ja lakimuutoksilla, ja sitten parhaimmillaan joudut vielä oikeuden eteen, kun et saanutkaan tehtyä työtäsi tarpeeksi hyvin.
Opettajilla todellakin on lemmikkejä.
Olen itse aina ollut opettajien mieleen. Nopea reagoimaan, helppo oppimaan ja sosiaalinen.
Siskoni taas aina ollut jonkun opettajan hampaissa. En edes tiedä mikä hänessä aina nosti jonkun niskakarvat pystyyn.
Tyypillisintä oli, että minulle joku aina kommentoi että "ai olet äksän pikkusisko, ei uskoisi".
Iso osa ongelmaa on juuri tuo, että uhri piti itse näitä tekijöitä kaverinaan! Älkää unohtako sitä. Kyllä yläkoululaiset osaa jo hämätä ja peitellä asioita hyvin.
Ja paskat.