Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä ja mihin olisit kuollut ilman nykyaikaista lääketiedettä ja terveydenhoitoa?

Vierailija
01.02.2021 |

Itse olisin kuollut autokolarissa saamiini valoihin 19-votiaana. Leikkaukset ja teho-osasto koituivat pelastukseksi.

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi koskaan edes syntynytkään. Ainakaan elävänä. Synnyin keisarileikkauksella alle kilon painoisena pikkukeskosena. Äidin istukka oli viallinen enkä saanut happea tai ravinteita kunnolla. Mitään edellytyksiä selvitä ei olisi ollut ilman nykylääketiedettä ja olen todella onnekas, kun fyysisiä tai älyllisiä vammoja ei jäänyt ja olen nyt aikuisena terve yliopisto-opiskelija. Syytä istukkavikaan ei koskaan saatu tietää. Äitini ei juo alkoholia (eikä juonut silloinkaan) eikä tupakoi.

Äitinikin olisi mahdollisesti kuollut, jolloin pikkusiskoanikaan ei olisi olemassa. Siskon synnytys oli täysin normaali (istukka myös).

Paljon olen tieteelle velkaa. Tämä vaikutti jopa uravalintaani.

Vierailija
142/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuollut hodgkinin tautiin (imusolmukesyöpä) 34-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

umpisuoleen? 26 vuotiaana

Vierailija
144/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulehdukseen teini-iässä.  

Vierailija
145/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umpisuolen puhkeamiseen 19-vuotiaana, tai aiemmin keuhkoputkentulehdukseen.

Vierailija
146/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiönä kohtuun tai viimeistään heti synnyttyäni. Synnyin sektiolla keskosena ja kyseessä kaksosraskaus.

Vierailija
147/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolta tippuminen teininä.

Vierailija
148/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunulkoiseen raskauteen

Vierailija
149/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala edes ajatella, mitä kaikkea ilman rokotuksia voisi kohdata. Kurkkumätää, poliota, rokkoja...

Vierailija
150/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

29v kohtutulehdukseen, ja jos siitä olisin jäänyt eloon, 30-vuotiaana umpilisäkkeen puhkeamiseen. Samalla olisi kuollut vatsassa ollut 24 viikkoinen tytär.

Vierailija
151/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsakalvontulehdukseen 10-vuotiaana.

Vierailija
152/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana umpilisäkkeen tulehdukseen.

Vierailija
153/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun masennukselle ei edes nykylääketiede mahda mitään, mutta todennäköisemmin olisin kuollut nälkiintymiseen jos ruoan eteen joutuisi näkemään yhtään enempää vaivaa.

Vierailija
154/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytykseen 27-vuotiaana. Lapsi olisi kuollut myös.

Vierailija
155/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenon aiheuttamaan verenvuotoon.

Vierailija
156/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Jos en jo vauvana synnyttyäni todella pienikokoisena, niin joko teininä sydänongelmiin, kaksikymppisenä tulehdukseen (ruusu), reilu kaksikymppisenä kohdunulkoisen raskauden aiheuttamaan sisäiseen verenvuotoon ja vatsakalvontulehdukseen tai viimeistään esikoisen syntymään (Sektio perätilan vuoksi.) Todennäköisesti kuitenkin myös aikuisiällä puhjennut atopia (yli 70% kehosta allergeenin vuoksi tulehdustilassa)olisi ollut oiva syy menehtyä, sillä hoidoksi vaadittiin vahva antibiootti+lääkitys joka vaikuttaa solutasolla. En olisi "ennenvanhaan" elänyt kuitenkaan yli kaksikymppiseksi.

Vierailija
157/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkyy, kuinka vaarallista ennen on ollut olla nainen, esim. synnyttää. Olen kyllä niin kiitollinen, että olen nainen nykyaikana enkä menneisyydessä. Toivottavasti tulevaisuus on vieläkin parempi kaikille.

Vierailija
158/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että olisin kuollut keskivaikeaan masennukseeni menneisyydessä edes ilman nykylääketiedettä. Se ei ehkä olisi edes puhjennut. Toki olot olivat ankarat, mutta ne olivat sitä kaikille taviksille. Tavallaan tasapuolisemmat. Ihmiset olivat lämpimämpiä ja yhteisöllisempiä (eivät ehkä poikkeaville yksilöille, mutta tuskin olisin tätä tajunnut, ellen olisi itse sellainen ollut).

Lisäksi elämä oli yksinkertaisempaa eikä monia eksistentiaalisia asioita "kuka minä olen", "mitä haluan ainoalta elämältäni" olisi osannut edes murehtia. "Minä" olisi ollut vähemmän merkityksellinen käsite kaiken kaikkiaan.

Masennus esimerkiksi isoäitini ikäpolvessa oli harvinaisempaa. Asioista mentiin eteen päin, koska oli pakko. Ei vatvottu asioita, joihin ei ole ratkaisua. Ei ehditty, kun koko ajan keskityttiin selviämiseen. Ihminen on oikeastaan kehittynyt pikemminkin selviämään akuuteista uhkista eikä käsittelemään nykyaikaista pitkäaikaista piilevää stressiä, joka on keholle ja mielelle hyvin kuluttavaa.

Vierailija
159/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuollut syntymäni yhteydessä. Äidin istukka repesi ja synnyin kiireellisellä sektiolla. Olin kuulemma silloinkin ollut "hukkua vereen".

Vierailija
160/182 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vuotiaana verenhukkaan.

Mulla oli menkat kestäneet jo kuukauden. Terkkari ei enää saanut edes otettua minusta hemoglobiinia. Jouduin sairaalaan ja sain 3 pussia verta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi