Minkä ikäisenä ja mihin olisit kuollut ilman nykyaikaista lääketiedettä ja terveydenhoitoa?
Itse olisin kuollut autokolarissa saamiini valoihin 19-votiaana. Leikkaukset ja teho-osasto koituivat pelastukseksi.
Kommentit (182)
20-vuotiaana synnytykseen
29- vuotiaana influenssaan
Varmaan johonkin ripuliin tai kuumetautiin pikkulapsena. Myös se iso tikku syvällä olisi saattanut viedä 5-vuotiaana, jos olisi jäänyt syvälle jalkaan märkimään.
Ihan viimeinen hengenveto olisi kyllä ollut kirjaimellisesti 10-vuotiaana nielupaiseen yhteydessä. Nykypäivän hyvällä hoidollakin kiirehdittiin lääkärin vastaanotolta suoraan leikkaussaliin.
Surullisella tavalla ihana ketju. Tämän luettuaan ei pidä elämää itsestäänselvyyytenä.
Jo synnytykseen, synnyin lopulta hätäsektiolla. Seuraavan kerran 25-vuotiaana umpilisäkkeen tulehdukseen ja 29-vuotiaana synnytykseen.
Aika iso osa olisi kuollut synnytykseen. Niin varmasti minäkin reilu parikymppisenä, tai ehkä jälkeenpäin tulehdukseen. En tiedä olisiko lapsikaan selvinnyt. Mutta jos olisimme, niin olisimme molemmat edelleen elossa ja terveitä. Reilu nelikymppinen ja erittäin terve 18v., vaikka jotain kolhuja on tullutkin. No jäykkäkouristus olisi omalla kohdalla teoriassa mahdollinen pariinkin kertaan, mutta sitähän ei voi tietää.
Todennäköisesti olisin kuollut synnytyksen jälkikomplikaatioihin 36-vuotiaana.
Olisin kuollut ilmeisesti jo ennen syntymääni tai viimeistään synnytyksessä, koska äidilläni oli vakava raskausmyrkytys ja synnyin keisarileikkauksella.
Jos kuitenkin olisin jäänyt henkiin synnytyksessä, niin olisin varmaankin kuollut pikkulapsena. Minulla oli kolme kertaa keuhkokuume, joten ilman antibiootteja olisin ehkä kuollut niihin. Olen myös sairastanut tuhka-, vesi- ja vihurirokon sekä sikotaudin, mutta eivät kai ne olisi henkeä vieneet.
Kolmikymppisenä sain ykköstyypin diabeteksen. Se olisi ollut varma kuolemantuomio ennen insuliinin keksimistä, josta muuten ensi vuoden alussa tulee 100 vuotta.
Meinasin jo sanoa että hengissä olisin, koska mitään akuuttia vakavaa ei ole koskaan ollut. Tiedä sitten, miten vakavaksi esim. flunssiin liittyvät keuhkoputkentulehdukset ym lapsena ja teini-ikäisenä olisivat yltyneet ilman antibioottikuureja... Tuskin kuolemaksi. Mutta kohdunkaulan syöpä olisi voinut tulla ja viedä hengen, ellei esiastetta olisi poistettu 20 vuotta sitten.
60 v syöpään, tätä ennen en ole tarvinnut välttämätöntä lääkärinhoitoa. Syöpääkään en ehkä olisi saanut ilman nykylääketiedettä, sillä hormonihoito oli mahd. ainoa syy syöpääni.
Synnytykset olisi sujuneet kotikonstein.
Nyt olen 71 v.
Syntymääni, synnyin keskosena ja vietin viikkokausia happikaapissa.
Aikuisiällä esikoisen synnytykseen, oli väärässä asennossa eikä laskeutunut, joten sektiolla saatiin ulos.
Varmaan viimeistään munuaistulehdukseen 13-vuotiaana, luultavasti ties mihin pöpöön jo sitä ennen.
Syntyessäni. Meni hätäsektioksi, kun napanuorasta tuli hirttoköysi.
synnyin keskosena joten mistä iän laskeminen aloitettaisiin?
0 vai -60 päivää?
Sata vuotta sitten Suomessa kuoli noin 15% lapsista ennen kahden vuoden ikää. Eli aika moni tähänkin ketjuun kirjoittavista olisi kuollut, vaikka kertovatkin etteivät ole koskaan ollut erityisen sairaana. Rokotukset, antibiootit, parempi ravinto ja hygienia ovat pelastaneet monet meistä.
Lapsena paha astma ja allergia, en tiedä voisinko vielä aikuisena kuolla astmaan ilman lääkitystä?
Ja todennäköisesti olisin kuollut krooniseen sappirakon tulehdukseen ja sappikivitautiin.
En tiedä voiko tuohon kuolla, mutta kivut olivat todella kovat ja kuume, olin sairaalassa letkuissa 4vrk ja parissa viikossa paino tippui 7kiloa, sen jälkeen kävin sappirakon poisto leikkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
synnyin keskosena joten mistä iän laskeminen aloitettaisiin?
0 vai -60 päivää?
Syntymästä tietenkin.
Meilläkin oli ristiäiset ennen kuin lapsen olisi pitänyt edes syntyä.
Synnytykseen 34vuotiaana. Lapsi ei mahtunut ulos, oli kääntynyt väärään asentoon.