Minkä ikäisenä ja mihin olisit kuollut ilman nykyaikaista lääketiedettä ja terveydenhoitoa?
Itse olisin kuollut autokolarissa saamiini valoihin 19-votiaana. Leikkaukset ja teho-osasto koituivat pelastukseksi.
Kommentit (182)
Vähän vajaa 4-kymppisenä laskimotukoksen, eli veritulppaan. Olisi lopulta kulkeutunut keuhkoihin ja se olisi ollut sitten morjens.
14-vuotiaana astmakohtaukseen. Ja jos olisin siitä selvinnyt, niin viimeistään 31-vuotiaana lapsivuodekuumeeseen, eli kohtutulehdukseen.
Ehkä syntyessä. Minua oli vaikea saada ulos, niin äiti on kertonut. Synnytys piti käynnistää keinotekoisesti ja auttaa ulos tuloa jollain imukupilla tai pihdeillä.
Elämän aikana on ollut myös joitakin tulehduksia, joista en ehkä olisi selvinnyt ilman antibioottia. Omaa lasta synnyttäessä olisin voinut kuolla verenvuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo vauvana lapamatoon. Helppo häätää lääkkeillä, mutta jos niitä ei olisi, vauva voi kuolla lapamatoon.
Jos siitä olisin tuurilla selvinnyt, niin viimeistään 14-vuotiaana olisin kuollut umpilisäkkeen puhkeamiseen.
Mutta tässä sitä vieläkin porskutetaan suht terveenä, tieteen kiitos!
Mistä vauva saa lapamadon? Oon aina luullut, että sen saa huonosti kypsennetystä hauesta tai ahvenesta, mutta onko muitakin tapoja?
En mihinkään. Nykylääketieteen perusteella meinasin kyllä kuolla rutiinitoimenpiteeseen (arvelin ettei se sovi minulle, mutta haluttiin tehdä koska "rutiini").
Vierailija kirjoitti:
Ehkä syntyessä. Minua oli vaikea saada ulos, niin äiti on kertonut. Synnytys piti käynnistää keinotekoisesti ja auttaa ulos tuloa jollain imukupilla tai pihdeillä.
Elämän aikana on ollut myös joitakin tulehduksia, joista en ehkä olisi selvinnyt ilman antibioottia. Omaa lasta synnyttäessä olisin voinut kuolla verenvuotoon.
Kohtu työntää vauvan ulos, mutta jos vauva on kummallisessa asennossa pitää kääntää - se on tosin osattu ennenkin, ja aina ollut haasteellista.
"Keinotekoinen" synnytys on aina vaikeampi ja suurempi riski sekä äidille, että vauvalle.
Verenvuotoon voi edelleenkin kuolla.
7 kk ikäisenä kun olin kuulemma todella rajussa influenssassa.
4-vuotiaana angiinaan ja tulirokkoon, jos ei penisilliiniä olisi keksitty. 9-vuotiaana umpisuolentulehdukseen. Sen jälkeen olisin sokeutunut 18-vuotiaana, kun molemmat verkkokalvot irtosivat. 26-vuotiaana raskausmyrkytykseen jne. Viimeisimpänä clostridium difficile- mahatauti vei kuoleman partaalle. Olen ilmeisesti kissa, sillä olen käyttänyt jo yhdeksän henkeäni.
Haluan kiittää kaikkia minua hoitaneita lääkäreitä ja hoitajia. Kiitos, olen elämäni teille velkaa!
Synnytykseen 32 v. Verenvuotoon ja jälkikomplikaatioihin. Ja jos esikoinen olisi synnytyksestä selvinnyt, hän olisi varmasti kuollut pienenä pahojen allergioiden ja astman vuoksi.
En olisi edes ikinä syntynyt, koska äitini olisi todennäköisesti kuollut isoveljeni synnytyksessä.
alle vuoden ikäisenä virtsatie/munuaistulehdukseen.
Pikkulapsena synnynnäiseen sydänvikaan, joka leikattiin ollessani 4-v.
Viimeistään 20-vuotiaana kilpirauhasen vajaatoiminnan puhjetessa olisin hiipunut pois.
Olisin varmaan syntynyt kuolleena. Äidin synnytys käynnistyi itsestään reilut 2 kk ennen laskettua ja synnyin keskosena. Olin elämäni ensimmäiset vajaat 3 kk sairaalassa.
Olisin kuollut noin viikon ikäisenä. Ja myöhemmin vielä uudestaan nuorena. Aikuiseksi en olisi selviytynyt 100% varmuudella.
Olisin kuollut vajaa kolmekymppisenä jalan haavasta alkaneeseen verenmyrkytykseen.
Lapsena krooniseen virtsatieinfektioon. 12 vuotiaana keuhkokuumeeseen, 18 vuotiaana keuhkokuumeeseen, 35 vuotiaana synnytykseen jossa lapsi virhetarjonnassa. 40v sikainfluenssa a-influenssan yhdistelmään.
Olisin nykyään elossa, mutta tulin siirtyneeksi verkkoon.