Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutama kysymys

Vierailija
23.12.2023 |

Voivatko aivojen unireseptorit uusiutua? Voiko uni-valve-järjestelmä korjaantua?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan? ):

Vierailija
2/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppää kaivoon. Heippa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
4/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi. Aivoissa on silti välittäjäaineita. Ja jos joku on syönyt tiettyä lääkettä (olikohan diap.am tai ben.zo), on ehkä vajaus tai joku muu mekanismi. Lääkärit tietäisivät paremmin, sellainen joka tietää, ei huono. Osa lääkkeistä sisältää muita haittavaikutuksia ja alkoholi. Elimistön tasaaminen kestää muutaman viikon tai kuukausia.

Vierailija
5/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä uusia kasva. Mutta ne voi kyllä opettaa uudelleen toimimaan oikein. Vaatii pari vuotta äärimmäisen säännöllistä lääkkeetöntä elämää, jossa ruoka,  työ, liikunta ja lepo on optimaaliseeti sijoitettu jokaiseen päivään samalla lailla. Ei mitään päihteitä, edes kahvia tai tupakkaa.

Vierailija
6/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä uusia kasva. Mutta ne voi kyllä opettaa uudelleen toimimaan oikein. Vaatii pari vuotta äärimmäisen säännöllistä lääkkeetöntä elämää, jossa ruoka,  työ, liikunta ja lepo on optimaaliseeti sijoitettu jokaiseen päivään samalla lailla. Ei mitään päihteitä, edes kahvia tai tupakkaa.

Eli voin taas vähitellen oppia kokemaan luontaista väsymystä, kun mm. uni-valve-järjestelmä (päivällä pirteä, yöllä väsynyt), unireseptorit sekä melatoniinijärjestelmä palautuvat? 

Ennen lääkityksiä olin väsynyt ja nukuin aamulla, sillä vatsaoireet siirsivät unirytmin aamuun. Lääkkeet otin illalla yhdeksän aikaan suunnilleen. Jo tämä varmaan sotki unijärjestelmää, sillä ohitin kemiallisesti luontaisen järjestelmän. 

Vierailija
7/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
8/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot korjaa itseään siihen hetkeen asti kunnes kuolet, joten kyllä se on mahdollista kuntouttamalla. Joudut vain rakentamaan uusiksi aivosi.

Vierailija
9/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi. Aivoissa on silti välittäjäaineita. Ja jos joku on syönyt tiettyä lääkettä (olikohan diap.am tai ben.zo), on ehkä vajaus tai joku muu mekanismi. Lääkärit tietäisivät paremmin, sellainen joka tietää, ei huono. Osa lääkkeistä sisältää muita haittavaikutuksia ja alkoholi. Elimistön tasaaminen kestää muutaman viikon tai kuukausia.

Tuota minä juuri pelkään, että aivojen metabolia on muuttunut merkittävästi, eli välittäjäaineiden tuotanto ja niiden väliset suhteet ovat muuttuneet, tai aivojen reagointi välittäjäaineisiin reseptoritasolla on muuttunut jne. 

Vierailija
10/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot korjaa itseään siihen hetkeen asti kunnes kuolet, joten kyllä se on mahdollista kuntouttamalla. Joudut vain rakentamaan uusiksi aivosi.

Olen edistynyt jo hieman, mutta en nuku kunnolla, nukun todella vähän ja nukkuminen on pinnallista. Luin jostain, että jollakulla 10kk ajan oli totaalista unettomuutta ja vasta parin vuoden kuluttua nukkuminen oli "normaalia". Toisaalta mun kohdalla kun lähtötilanne oli se, että nukuin 2-4 tuntia aamuisin, niin olisi hyvä, jos pääsisin edes takaisin siihen lähtötilanteeseen. 

Vierailija
11/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen edistynyt jo hieman, mutta en nuku kunnolla, nukun todella vähän ja nukkuminen on pinnallista. Luin jostain, että jollakulla 10kk ajan oli totaalista unettomuutta ja vasta parin vuoden kuluttua nukkuminen oli "normaalia". Toisaalta mun kohdalla kun lähtötilanne oli se, että nukuin 2-4 tuntia aamuisin, niin olisi hyvä, jos pääsisin edes takaisin siihen lähtötilanteeseen. 

Mä haksahdin siihen, että kuvittelin lääkitysten parantavan unettomuuteni. Tärkeintä olisi kuitenkin ollut oppia hyväksymään oma vähäunisuutensa (vatsasairauden jälkeen). Nukkumista olisin voinut sitten vaalia luontaisin keinoin. En tiennyt unettomuudesta mitään, söin vain kuuliaisesti "ihmepillerini". Nyt tiedän unettomuudesta enemmän, mutta vasta nytkin vain pintaraapaisun. Sotkin hölmöyttäni aivojen herkän ja monimutkaisen säätelyjärjestelmän. 

Vierailija
12/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis tuomitse heitä, joille lääkkeet sopivat, mutta mun tapauksessa haitat voittavat hyödyt ja toleranssi kasvaa liiallisesti. 

Vierailija
13/91 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
14/91 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
15/91 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranenkohan enää edes jossain määrin, kun jo lähtötilanteessa kärsin keskivaikeasta unettomuudesta. 

Vierailija
16/91 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paranenkohan enää edes jossain määrin, kun jo lähtötilanteessa kärsin keskivaikeasta unettomuudesta. 

Nukuin 2-4 tuntia per yö keskimäärin. Nyt nukun alle 10 tuntia viikossa. 

Vierailija
17/91 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin Ketipinoria 100 mg asti (1,5 v) ja Olanzapiinia 10 mg (1 v) asti noin kahden vuoden ajan. Ohessa käytin Ataraxia/Opamoxia. Ennen edeltäviä käytin noin kuukauden Mirtazapiinia. 

Vierailija
18/91 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
19/91 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukuin aina aamuisin, sillä valvoin vatsaoireissa öisin. Eli mun unirytmi oli vaan siirtynyt, jolloin luulin, että olin mennyt jotenkin rikki, ja kuvittelin, että lääkkeillä parannan itseni. Ja nyt olen menettänyt vähänkin kyvyn nukkua. Eli olin jo lähtötilanteessa turtunut väsymykseen ja lääkkeet veivät lopunkin luontaisen väsymyksen ja kyvyn nukkua. ):

Vierailija
20/91 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi