Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettäminen parisuhteessa on nykyään jo liian yleistä, lähes normi

Vierailija
24.01.2021 |

Maailma on mennyt kummalliseksi parisuhteissa. Tuntuu, että joka toisella on ollut tai on jotain sutinaa parisuhteessa ollessaan. Ihastutaan työkavereihin, käydään poikien ja tyttöjen reissuilla "tuulettumassa", ja näillä reissuilla sitten sattuu ja tapahtuu. Uutena asiana tuli itselle, kuinka eri urheilulajien harrasteturnauksissa monella on jopa vakihoito, joita sitten nähdään muutaman kerran vuodessa.

Itse olen eronnut pari vuotta sitten, ja olen ollut aina uskollinen suhteissani. Tilaisuuksia olisi tietysti ollut useasti, mutta olen kiittänyt kauniisti ja poistunut paikalta. Olen aina ajatellut niin, että parisuhde on kuin sopimus, ja sopimusta pitää kunnioittaa. Eikä tämä ole ollut lainkaan vaikeaa, en ole kokenut menettäneeni jotain, kun olen pysynyt uskollisena.

Pikkuhiljaa mieli alkaa kääntymään jo uuden parisuhteen puoleen, ja se kuuluisin deittiappi on ollut käytössä. Vastaan on tullut mielenkiintoisia ihmisiä omassa ikäluokassani (+40v), mutta yllätyksenä on tullut se asia, kuinka avoimia tavatut ihmiset ovat olleet menneisyydestään. Viisi viimeisintä tapailua, ja kaikki näistä naisista olivat pettäneet suhteissaan. Eräskin heistä oli jopa hieman outo, rehvasteli kuin miehet konsanaan panojutuistaan. Kertoi teini-iästä saakka pitäneensä aina sivusuhteita, vaikka oli ollut kahdesti naimisissakin elämänsä aikana. Kukaan näistä naisista ei ollut mitenkään katuvainen tekemisistään, tai myöntäneet toimineensa väärin, kun asioista keskusteltiin. Mutta eipä näitä naisia tehnyt mieli enää tavata, kun asiat kävi ilmi, ja hyvä niin.

Mikä ihmisiin on mennyt, kun se yksi ei enää riitäkään, vaan pitää hamuta kokemuksia aina vaan lisää? Onko tämä uskottomuus jokin viime vuosien villitys, vai ollut olemassa aina, josta nyt vaan uskalletaan puhua avoimesti?

M__43

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pettää, jos voi olla avoimessa suhteessa? Tällaiset järjestelyt yleistyvät, ja hyvä niin. Ollaan ainakin rehellisiä.

Vierailija
62/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ota tosissaa suhteita. Aina se pieni varalla olo päääällä ettei pety. Kaks kertaa kokenut sen sonnan ja luotto mennyt. Tykkään olla yhdessä ja jakaa elämää toisen kanssa, mutta 100%en luota toiseen ikinä enää. Sit aina sanotaan no mitää vikaa sinussa, kun toinen petti. Ei mitään, koska pettäjä valitsee aina itse tekonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök, mitä tautien vaihtoa ja levittämistä! Ei ihme, että esim. HPV on nykyään niin yleinen. En pettäisi muutenkaan, mutta varsinkaan en siksi, että nuo taudit.

Vierailija
64/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pettää, jos voi olla avoimessa suhteessa? Tällaiset järjestelyt yleistyvät, ja hyvä niin. Ollaan ainakin rehellisiä.

Höh, eihän se ole lainkaan sama asia...

Pettämisessä kiihottaa juuri se ”kielletyn hedelmän puraisu” ;)

Vierailija
65/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
66/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut, ennen ei ole uskallettu puhua.

Vierailija
67/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M25 kirjoitti:

Pettäminen on henkistä väkivaltaa ja siitä pitäisi rangaista sakoilla. Ei tuu ikinä tapahtuu, mut noi mie ajattelen. Tietenki väärin, niin kui aina…

Totta!

Lisäksi avioliitto ja reisteröity parisuhde ovat juridisia sopimuksia, joten niissä pettäminen on myös juridisen sopimuksen rikkomista, vaikka sanktioita ei nykylaki Suomessa valitettavasti määrääkään.

Huoh, taidat olla se sama jankkari toisesta ketjusta. Avioliiton juridinen merkitys on eri kuin kulttuurinen ja uskonnollinen merkitys. Juridisesti kukaan ei sitoudu uskollisuuteen, joten uskottomuus ei myöskään ole juridisen sopimuksen rikkomista.

Vierailija
68/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että ihmisen perusluonne on itsekäs. Halutaan itselle vapautta mutta kumppanille monogamian kahleet.

Vierailija
69/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varattu on paras kumppani irtosuhteeseen. Ei itke perään.

Sama. Panen nykyään myös vain varattuja.

Vierailija
70/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole normi. Paitsi erityisesti wee teiden keskuudessa. Sellaiset supertyhmät ekstrovertit, joiden pitää kohkata jossain Lapissa ryyppäämässä ja olla koko ajan sähläämässä sinne tänne.

Fiksujakin ihmisiä löytyy kyllä. Jokainen voi pitää itsestään huolta, että säilyttää itsekunnioituksensa eikä petä.

Siis nää rikkaat toimarithan pettää vaimojaan koko ajan ja vaimot pettää takaisin. Tämä on niin yleisinhimillinen ilmiö että sitä on turha leimata vain tietyn sosiaaliluokan tekosiksi.

Vierailija
71/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varattu on paras kumppani irtosuhteeseen. Ei itke perään.

Pötyä, varattu mies oli kaikista pahin karistaa kannoilta, hyi helvata että vieläkin ottaa päähän. Mustasukkainen oli kanssa. Never again.

Oliko sulla kenties suhde mun mieheen? Ihastui varattuun ja jäi itkemään tämän perään. Nyt teemme eroa pitkän kaavan mukaan. Ärsyttävää koko homma.

Ei, tämä tapahtui jo vuosia sitten. Mies oli kyllä kova valehtelemaan, ei sellaiseen voi luottaa. Ymmärtääkseni vaimonsa otti takaisin. Sama ukko yritti vielä somen kautta saada minuun yhteyttä vielä muutaman vuoden jälkeen, oli pakko estää.

Vierailija
72/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kunnioittaa myös itseä. Omassa parisuhteessa olen kertonut että olen sitoutunut ja en petä. Ja odotan sitä samaa myös toiselta osapuolelta. En tee väliä siihen jos pettää viestein tai fyysisesti. Jos pettää niin tällaisen naisen kanssa en ole. Parisuhde on silloin siinä. Vaikka rakastaisi niin en näe että pystyn pettäjän kanssa olemaan koska luottamus mennyt.

Vierailija
73/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä petetty aina, seuraamukset vaan on muuttuneet. Ennen uskottomuus oli kuolemalla rangaistava aviorikos, vaikkakin miehet siitä jäivät kiinni harvemmin kuin naiset. Mä luin eilen 1600-luvun Kuopion tuomiokirjoja. Eräs naimisissa ollut mies,  makasi piikansa 1660-luvulla ja keväällä sitten piika ilmoitti olevansa raskaana. Pariskunta pakeni Tuupovaaraan ja kesän lopulla piika synnytti pojan. Isäntä ja piikansa oleilivat  puoli vuotta yhdessä mutta mies tuli toisiin aatoksiin ja lähti, palasi takaisin laillisen vaimonsa luo, joka antoi anteeksi ja aviopari jatkoi saman katon alla, sai vielä 3 yhteistä lasta. Piika taas oli mennyt tahoillaan naimisiin jonkun talonpojan pojan kanssa. Asiasta tuli oikeudenkäynti 22 vuotta myöhemmin, koska silloin 65-v. mies oli tunnustanut asian papille (tämä pisti minut miettimään rippisalaisuutta tuolloin), joka oli juorunnut jollekin, joka oli juorunnut jollekin. Tuomarin kuulustelussa  mies kertoi, että ei tiedä missä piika ja hänen kanssaan saatu poika olivat, oli vuosien varrella kuullut että olivat menettäneet tilan, joutuneet kerjuulle ja kuolleet. 

Mies tuomittiin kuolemaan aviorikoksesta.

Tuntui vähän rajulta nykymaailman menoa vasten.....oletan että vaimolla ei ainakaan 1660 luvun aikaan ollut mitään syytä ilmoittaa viranomaisille asiasta, koska talosta olisi mennyt isäntä ja jos lapsia ei ollut,  perintöasiat saattoivat olla hyvinkin mutkikkaita. Avioliitot myös solmittiin pitkälti naitettavien vanhempien päätöksillä, joten siinä ei osapuolilla välttämättä ollut sananvaltaa. Vaimon ei auttanut antaa kuin anteeksi, mutta yhteiskunta ei antanut anteeksi 22 vuotta myöhemmin. 

Ihmettelen vaan, että kun ihmiset tänä päivänä ihan vapaaehtoisesti valitsevat puolison ja on mahdollisuus erota, niin jos liitossa on kurjaa, miksi helvetissä ei voi erota ensin...?

Vierailija
74/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa vaikka ihmiset nauttivat uusista kokemuksista estoitta? Ihminen ei ole luotu olemaan yhden vaan mahdollisimman monen kanssa ja sen jo onneksi nykynuoret ymmärtävätkin.

Ihan vapaasti, mutta onko pakko ängetä suhteeseen samalla kuin pettää?

Vierailija
75/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko pakko mennä suhteeseen omistushaluisen pettäjänarsistin kanssa?

Vierailija
76/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
77/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua yksiavioista suhdetta, tai pysty siihen, mutta yhteiskunta yrittää pakottaa kaikki samaan muottiin tai olet paha ihminen.

Parempi olisi kulttuuri, jossa voisi rehellisesti sanoa, minkälaisen suhteen haluaa. Homopiireissä se ainakin on huomattavasti tavallisempaa ja vaikka itse olen yksiavioinen hetero, näen tässä selvän ongelman ja hyväksyn tosiasian.

Vierailija
78/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko Suomi nussii! Siinäpä uusi ohjelmaformaatti, jossa kilpailijat pettävät puolisoitaan eri tilanteissa )a mahdollisimman monen eri ihmisen kanssa! Tietysti hyvin valaistussa huoneissa.

Vierailija
79/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko kun tallataan maanrakoon niin moraali rapistuu, niin se vain on.

Suurin osa, ehdoton iso enemmistö uskovaisista ei petä ajatuksia kummemmin.

Vierailija
80/110 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset pettää, joiden äly ei riitä eläimellisten tarpeiden vastustamiseen. Ällöttävää.