Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettäminen parisuhteessa on nykyään jo liian yleistä, lähes normi

Vierailija
24.01.2021 |

Maailma on mennyt kummalliseksi parisuhteissa. Tuntuu, että joka toisella on ollut tai on jotain sutinaa parisuhteessa ollessaan. Ihastutaan työkavereihin, käydään poikien ja tyttöjen reissuilla "tuulettumassa", ja näillä reissuilla sitten sattuu ja tapahtuu. Uutena asiana tuli itselle, kuinka eri urheilulajien harrasteturnauksissa monella on jopa vakihoito, joita sitten nähdään muutaman kerran vuodessa.

Itse olen eronnut pari vuotta sitten, ja olen ollut aina uskollinen suhteissani. Tilaisuuksia olisi tietysti ollut useasti, mutta olen kiittänyt kauniisti ja poistunut paikalta. Olen aina ajatellut niin, että parisuhde on kuin sopimus, ja sopimusta pitää kunnioittaa. Eikä tämä ole ollut lainkaan vaikeaa, en ole kokenut menettäneeni jotain, kun olen pysynyt uskollisena.

Pikkuhiljaa mieli alkaa kääntymään jo uuden parisuhteen puoleen, ja se kuuluisin deittiappi on ollut käytössä. Vastaan on tullut mielenkiintoisia ihmisiä omassa ikäluokassani (+40v), mutta yllätyksenä on tullut se asia, kuinka avoimia tavatut ihmiset ovat olleet menneisyydestään. Viisi viimeisintä tapailua, ja kaikki näistä naisista olivat pettäneet suhteissaan. Eräskin heistä oli jopa hieman outo, rehvasteli kuin miehet konsanaan panojutuistaan. Kertoi teini-iästä saakka pitäneensä aina sivusuhteita, vaikka oli ollut kahdesti naimisissakin elämänsä aikana. Kukaan näistä naisista ei ollut mitenkään katuvainen tekemisistään, tai myöntäneet toimineensa väärin, kun asioista keskusteltiin. Mutta eipä näitä naisia tehnyt mieli enää tavata, kun asiat kävi ilmi, ja hyvä niin.

Mikä ihmisiin on mennyt, kun se yksi ei enää riitäkään, vaan pitää hamuta kokemuksia aina vaan lisää? Onko tämä uskottomuus jokin viime vuosien villitys, vai ollut olemassa aina, josta nyt vaan uskalletaan puhua avoimesti?

M__43

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "nykyään"? Eiköhän se ole ollut ennen vielä yleisempää ainakin miehillä. Naiselle avioliiton ulkopuolinen seksi oli sosiaalinen itsemurha ainakin ylemmissä sosiaaliluokissa mutta miehet ovat huvitelleet esimerkiksi prostituoitujen kanssa ihan yleisesti. Ja maaseudulla piikatyttöjen lapset olivat useimmiten isännän. Se piti emännän vain hyväksyä.

Vierailija
22/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettämistä on ollut kautta aikojen ja sen yleisyys kertoo vain siitä, että suurin osaa kansakunnasta ei ole luotu näihin kahden välisiin ihmisuhteisiin vaan ne on itse keskimäämme ideologiaa, esim uskonto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Minua petettiin edellisessä suhteessa törkeästi ja luottamukseni miehiin katosi täysin. Arvostan uskollisuutta ja aitoa halua sitoutua toiseen ja suhteeseen. Pettäminen on alhaista ja kertoo siitä ettei ihminen kunnioita itseäänkään muista puhumattakaan.

Ihailen niitä pareja joista huokuu ja näkyy aito rakkaus ja toisen kunnioitus. Vielä toivoisin saavani sellaisen suhteen jonain päivänä.

Vierailija
24/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Olen ollut viisi vuotta sinkku. Parisuhdetta on vaikea löytää. Kavereilla on todella hyviä miehiä ja parisuhteita, mutta tyttöjen reissuilla salaa pussaillaan toisten miesten kanssa. En vaan ymmärrä miksi? Vähän säälittää ne ystävieni miehet, kun ei ole mitään kunnioitusta heitä kohtaan. Ja vieläpä tosi komeat ja kunnolliset omat miehet jotka kohtelevat kuin kuningatarta.

Käynnissä on joku ihmeellinen naisten voimaantuminen. Täälläkin on vaimolla ollut parikin sivusuhdetta, mutta minun ei antaisi mennä. Huvittavaa.

Jätä se narsisti. 

Vierailija
25/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä pettänyt, tilaisuuksia olisi ollut. Olemme olleet yhdessä yli 20v, en pettäisi mistään hinnasta. Niin kiihkeää tai muuta ei kenenkään kanssa voi tulla vastaan että alkaisin pettämään.

Tietääkseni myöskään mieheni ei ole minua pettänyt tai sitten on hyvä valehtelemaan.. mitä kyllä epäilen kun on muutenkin asioissaan rehti ja suoraselkäinen. Mustasukkaisuutta on ollut puolin ja toisin mutta ne ovat olleet aiheettomia tilanteita, lähinnä kun on enemmän kuppia otettu.

Vierailija
26/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37v nainen ja olen yrittänyt muutaman vuoden aikana löytää parisuhde. Olen luovuttamassa. Aina pitäisi olla valmis avoimeen suhteeseen, kolmen kimppaan ym. Siis, heti kun tapailua on takana parisen kuukautta. Ymmärrän jos vuosien jälkeen pariskunta etsii jännitystä näiden kautta, mutta en ymmärrä sitä, että ei enää olla edes harkitsemassa uskollista kahden ihmisen kumppanuutta.

Pidän monipuolisesta seksistä ja kaipaan sitä. En kuitenkaan harrasta koskaan yhdenillanjuttuja enkä fwb juttuja. En sovellu nykymaailman seurustelumuottiin enää. Taitaa mennä loppuelämä yksin.

Vierailija
27/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Olen ollut viisi vuotta sinkku. Parisuhdetta on vaikea löytää. Kavereilla on todella hyviä miehiä ja parisuhteita, mutta tyttöjen reissuilla salaa pussaillaan toisten miesten kanssa. En vaan ymmärrä miksi? Vähän säälittää ne ystävieni miehet, kun ei ole mitään kunnioitusta heitä kohtaan. Ja vieläpä tosi komeat ja kunnolliset omat miehet jotka kohtelevat kuin kuningatarta.

Mistä tiedät millainen sopimus heillä on miestensä kanssa? Jos on sovittu, että pussailu on ok? Toki voi olla, että ei ole sovittu... Mutta toisaalta koskaan ei voi toisten parisuhteista tietää, joten ei kannata mennä olettamaan.

Kyllä se puheissa tulee esiin että ei todellakaan saa oma mies tietää kun sehän suuttuisi :D

Ja oma pussailu kyllä sallitaan mutta auta armias jos mies menisi tekemään samaa.

Ilmianna nuo ns.  kaverit.

Vierailija
28/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät millainen sopimus heillä on miestensä kanssa? Jos on sovittu, että pussailu on ok? Toki voi olla, että ei ole sovittu... Mutta toisaalta koskaan ei voi toisten parisuhteista tietää, joten ei kannata mennä olettamaan.

Kyllä se puheissa tulee esiin että ei todellakaan saa oma mies tietää kun sehän suuttuisi :D

Ja oma pussailu kyllä sallitaan mutta auta armias jos mies menisi tekemään samaa.

Ilmianna nuo ns.  kaverit.

Sieltäpä varsinainen kyylä ryömi kolostaan 😂

Vierailija
29/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan saada kaikki. Puoliso, perhe, yhteiselämä, siinä sivussa seksiä aina kun on tarjolla. Ehkä ajatellaan että miksen minä kun muutkin.

Minusta pettäjä tekee väärin myös itselleen. Vaikka ei koskaan jäisi kiinni, tietää pettäneensä. Likaa oman parisuhteensa. Onko se sen arvoista, tietää pettäjä itse.

En ymmärrä miksi pitää mennä naimisiin jos ei kykene uskollisuuteen ja rehellisyyteen. Tosin molemmat arvot, kuten arvot yleensäkin, on nykyään halveksittuja. Poikkeuksia löytyy joskus.

Vierailija
30/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatulla pyyhittiin perseet, niin kai sitä saa sitten tehdä mitä vaan?

Vierailija
31/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh, ei kaikki ihmiset petä. Hyvät tyypit pysyy uskollisena ja suhteissaan. Huonot pettää ja eroaa ja on tinderissä. Tai on suhteessa ja silti tinderissä. Hyviä ja uskollisia ihmisiä siellä ei ole. 914

Vierailija
32/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pettänyt ja kadun sitä!

Vierailija
33/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei nämä ihmiset, jotka eivät usko monogamiaan voi lähtökohtaisesti etsiytyä suhteeseen sellaisen kanssa joka ei myöskään usko ja sitten laittaa tulille avoimen suhteen. On väärin olla suhteessa jos tietää että ei tule pystymään olemaan pettämättä ja toinen pystyy. Näistä asioista on hyvä puhua jo ennen suhteen perustamista. Kaikki voittaa.

Vierailija
34/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa vaikka ihmiset nauttivat uusista kokemuksista estoitta? Ihminen ei ole luotu olemaan yhden vaan mahdollisimman monen kanssa ja sen jo onneksi nykynuoret ymmärtävätkin.

Miksi tästä ei voi heti tutustuessa avoimesti ilmoittaa, vaan pitää valehdella ja salailla pettämistään? Kumppani siis on kuitenkin uskollinen, kun hänelle pitää valehdella? Eikö tuo pettäminen ja kaikkea liikkuvaa paneminen kuitenkaan loppupeleissä olekaan niin yleistä?

Oisko syytä etsiä kaveriksi toinen samanlainen, eikä haavoittaa sitä kumppaniaan, jota on mitä ilmeisimmin vieläpä kertonut kovasti rakastavansa. Itsekästä touhua; mä vaan vapaasti nautin, ei se toinen saa tietää, kunhan olen varovainen ja valpas. Meillä on niiiin hyvä suhde, eiku...

Vierailija
35/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko feministi ja oliko pettäminenkin mieheb syytä? Sääliksi käy miestäsi.

Vierailija
36/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi on tehnyt naisista julmia. Pettäminen on voimaannuttavaa. Montako selkärankaista feministiä tunnette jotka ei petä?

Sovinismi on tehnyt miehistä julmia. Pettäminen on voimaannuttavaa. Montako selkärankaista sovinistia tunnette, joka ei petä?

Vierailija
37/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä uskollisia on edelleenkin varmasti suurin osa. Petetyksi tuleminen ei ole ehkä nykyään enää niin häpeällistä ja siitä uskalletaan puhua avoimemmin. Aiemmin ainakin pettämisestä ei puhuttu kovin yleisesti ja ajateltiin, että petetyksi tuleminen johtuu omista toimista. Toisaalta sitten taas nykyisellä nettideittailukulttuurilla on varmasti osansa. Ihmiset tapaavat mielenkiintoisia henkilöitä enemmän ja on helpompi löytää salasuhteita, joista tietää, ettei kumppani voi saada selville. 

Vierailija
38/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko feministi ja oliko pettäminenkin mieheb syytä? Sääliksi käy miestäsi.

Oletko sovinisti ja oliko pettäminenkin naiden syytä? Sääliksi käy vaimoasi.

Vierailija
39/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feminismi on tehnyt naisista julmia. Pettäminen on voimaannuttavaa. Montako selkärankaista feministiä tunnette jotka ei petä?

Sovinismi on tehnyt miehistä julmia. Pettäminen on voimaannuttavaa. Montako selkärankaista sovinistia tunnette, joka ei petä?

Miehet pettävät nykyään vähemmän mitä naiset joten vitsisi oli huono :D

Vierailija
40/110 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä enemmän ihmettelen sitä, miten aviopuolisot pystyvät jatkamaan liittoaan muina miehinä ja naisina ilmitulleen pettämisen jälkeen? Kynnys pettämiseen madaltuu ja todennäköisesti toistuu joka tapauksessa.