Pettäminen parisuhteessa on nykyään jo liian yleistä, lähes normi
Maailma on mennyt kummalliseksi parisuhteissa. Tuntuu, että joka toisella on ollut tai on jotain sutinaa parisuhteessa ollessaan. Ihastutaan työkavereihin, käydään poikien ja tyttöjen reissuilla "tuulettumassa", ja näillä reissuilla sitten sattuu ja tapahtuu. Uutena asiana tuli itselle, kuinka eri urheilulajien harrasteturnauksissa monella on jopa vakihoito, joita sitten nähdään muutaman kerran vuodessa.
Itse olen eronnut pari vuotta sitten, ja olen ollut aina uskollinen suhteissani. Tilaisuuksia olisi tietysti ollut useasti, mutta olen kiittänyt kauniisti ja poistunut paikalta. Olen aina ajatellut niin, että parisuhde on kuin sopimus, ja sopimusta pitää kunnioittaa. Eikä tämä ole ollut lainkaan vaikeaa, en ole kokenut menettäneeni jotain, kun olen pysynyt uskollisena.
Pikkuhiljaa mieli alkaa kääntymään jo uuden parisuhteen puoleen, ja se kuuluisin deittiappi on ollut käytössä. Vastaan on tullut mielenkiintoisia ihmisiä omassa ikäluokassani (+40v), mutta yllätyksenä on tullut se asia, kuinka avoimia tavatut ihmiset ovat olleet menneisyydestään. Viisi viimeisintä tapailua, ja kaikki näistä naisista olivat pettäneet suhteissaan. Eräskin heistä oli jopa hieman outo, rehvasteli kuin miehet konsanaan panojutuistaan. Kertoi teini-iästä saakka pitäneensä aina sivusuhteita, vaikka oli ollut kahdesti naimisissakin elämänsä aikana. Kukaan näistä naisista ei ollut mitenkään katuvainen tekemisistään, tai myöntäneet toimineensa väärin, kun asioista keskusteltiin. Mutta eipä näitä naisia tehnyt mieli enää tavata, kun asiat kävi ilmi, ja hyvä niin.
Mikä ihmisiin on mennyt, kun se yksi ei enää riitäkään, vaan pitää hamuta kokemuksia aina vaan lisää? Onko tämä uskottomuus jokin viime vuosien villitys, vai ollut olemassa aina, josta nyt vaan uskalletaan puhua avoimesti?
M__43
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin olla mies, koska miehet elää kuin pellossa. Miehet vaan paneskelee kaikkea vähänkin naisen näköistä. Nainen taas kysyy saanko hengittää tai käydä edes ruokakaupassa.
Kyllä naisena on helpompaa.
Olen ihastunut pari kertaa avioliiton aikana, mutta en laske sitä pettämiseksi. Flirttailtu hetken katsein ja osti kosketusta käsivarteen, siitä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihastunut pari kertaa avioliiton aikana, mutta en laske sitä pettämiseksi. Flirttailtu hetken katsein ja osti kosketusta käsivarteen, siitä kaikki.
Pari kosketusta siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varattu on paras kumppani irtosuhteeseen. Ei itke perään.
Pötyä, varattu mies oli kaikista pahin karistaa kannoilta, hyi helvata että vieläkin ottaa päähän. Mustasukkainen oli kanssa. Never again.
Oliko sulla kenties suhde mun mieheen? Ihastui varattuun ja jäi itkemään tämän perään. Nyt teemme eroa pitkän kaavan mukaan. Ärsyttävää koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin olla mies, koska miehet elää kuin pellossa. Miehet vaan paneskelee kaikkea vähänkin naisen näköistä. Nainen taas kysyy saanko hengittää tai käydä edes ruokakaupassa.
Kyllä naisena on helpompaa.
Mikä on helpompaa? Teet paljon enemmän kuin mies ja elämä on yhtä työtä aamusta iltaan. Mies ei joudu pitämään huolta kuin itsestään ja vastuu loppuu siihen, sitäkään se ei osaa yksin vaan tarvitsee apua.
No ei ole normi. Paitsi erityisesti wee teiden keskuudessa. Sellaiset supertyhmät ekstrovertit, joiden pitää kohkata jossain Lapissa ryyppäämässä ja olla koko ajan sähläämässä sinne tänne.
Fiksujakin ihmisiä löytyy kyllä. Jokainen voi pitää itsestään huolta, että säilyttää itsekunnioituksensa eikä petä.
Omassa nelikymppisessä tuttavapiirissäni ei ole yhtään pariskuntaa jossa jompikumpi olisi pettänyt. Yhden työkaverin mies ilmeisesti oli. Että ei nyt niin kauhean yleistä.
Pettäminen on henkistä väkivaltaa ja siitä pitäisi rangaista sakoilla. Ei tuu ikinä tapahtuu, mut noi mie ajattelen. Tietenki väärin, niin kui aina…
Pettäjät ovat todella itsekkäitä. Heidän kyllä pitää saada pettää mutta sitten kun saa samalla mitalla takaisin niin on helvetti irti.
Uskon että aina on petetty ja juostu vieraissa. nykyään siitä vaan puhutaan enemmän kun on anonyymit kanavat sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Miksei nämä ihmiset, jotka eivät usko monogamiaan voi lähtökohtaisesti etsiytyä suhteeseen sellaisen kanssa joka ei myöskään usko ja sitten laittaa tulille avoimen suhteen. On väärin olla suhteessa jos tietää että ei tule pystymään olemaan pettämättä ja toinen pystyy. Näistä asioista on hyvä puhua jo ennen suhteen perustamista. Kaikki voittaa.
Tuskin pettäjille on ok että suhteen toisellakin osapuolella saattaisi olla jotain muuta seksielämää. Siksi ei ruveta avoimen polygamisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Omassa nelikymppisessä tuttavapiirissäni ei ole yhtään pariskuntaa jossa jompikumpi olisi pettänyt. Yhden työkaverin mies ilmeisesti oli. Että ei nyt niin kauhean yleistä.
Jos pettäminen ei johda eroon, tuskin sitä kahvipöydässä käsitellään. Ja aina tietysti ei edes jäädä kiinni.
Sekä sinun otantasi, että ap:n on liian suppea, että siitä voisi tehdä johtopäätöksiä. Itse tiedän myös tällaisen rouvan, jonka mielestä pettäminen on ihan eri ”piirien” hommaa, mutta satunpa tietämään sataprosenttisen varmasti, että miehellä on suhde työkaverinsa kanssa.
Olisi vain helpompaa jos oltaisiin avoimia siitä että haluttaisiin seksiä myös muiden kanssa, mutta niissä määrissä pitäisi olla joku kohtuus.
Avoimissa suhteissa on mielestäni se ongelma, että vaikka molemmilla olisis samat oikeudet, niin naisten taitaa olla helpompaa hankkia niitä sivusuhteita kuin miesten ihan jo pelkästään laajempien sosiaalisten verkostojensa avulla ja toki deittisovelluksissa on helpompaa hakea pelkkää seksiä. Mies joutuisi löytämään sellaiset naiset, jotka ovat vastaavassa tilanteessa eli avoimessa suhteessa, koska ei muita naisia kiinnosta tuollaisen miehen tapailu. Tai sitten pitää valehdella. Mies on tämmöisessä suhteessa altavastaajana mielestäni.
Olen itse hieman alistumiseen taipuvainen mies ja olenkin miettinyt miten itse suhtautuisin siihen jos nainen haluaisi muita miehiä. Se on se lähtökohta että näistä asioista oltaisiin avoimia. Ainakin se vaatisi jo hieman pidemmän suhteen, rakkautta ja luottamusta sekä tiukat rajat ja säännöt. Ensinnäkin sivusuhteiden pitäisi keskittyä vain seksiin, niitä ei saisi olla liikaa ja niistä pitäisi aina kertoa rehellisesti ja avoimesti jos mahdollista ennen ja jälkeen, vähintään jälkeen ainakin. Lisäksi seksin pitäisi olla tyydyttävää kotonakin.
Nämä sivuhoidot saattaisivat rakastua naiseen ja olisikin naisen tehtävä pitää huoli että niistä ei kehittyisi mitään isompaa. Toimiessaan "diili" on sen verran hyvä naiselle, että en usko että hän hyppäisi toisen miehen kelkkaan kovin vähällä. Enkä usko että sellainen toimii pitkällä tähtäimellä että ollaan varsinaisesti parisuhteessa useiden ihmisten kanssa ja tasavertaisesti rakastettaisiin kaikkia ja tehtäisiin kaikkea yhdessä. Se on utopiaa ja pelkkä haave, joka hajoaa ajan myötä. Jo pelkästään rajallinen aika ja arki aiheuttaa tämän. Jonkun on näissä suhteissa tyydyttävä vain siihen seksiin.
M25 kirjoitti:
Pettäminen on henkistä väkivaltaa ja siitä pitäisi rangaista sakoilla. Ei tuu ikinä tapahtuu, mut noi mie ajattelen. Tietenki väärin, niin kui aina…
Totta!
Lisäksi avioliitto ja reisteröity parisuhde ovat juridisia sopimuksia, joten niissä pettäminen on myös juridisen sopimuksen rikkomista, vaikka sanktioita ei nykylaki Suomessa valitettavasti määrääkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 37v nainen ja olen yrittänyt muutaman vuoden aikana löytää parisuhde. Olen luovuttamassa. Aina pitäisi olla valmis avoimeen suhteeseen, kolmen kimppaan ym. Siis, heti kun tapailua on takana parisen kuukautta. Ymmärrän jos vuosien jälkeen pariskunta etsii jännitystä näiden kautta, mutta en ymmärrä sitä, että ei enää olla edes harkitsemassa uskollista kahden ihmisen kumppanuutta.
Pidän monipuolisesta seksistä ja kaipaan sitä. En kuitenkaan harrasta koskaan yhdenillanjuttuja enkä fwb juttuja. En sovellu nykymaailman seurustelumuottiin enää. Taitaa mennä loppuelämä yksin.
Samat kokemukset, että mitään pysyvää suhdetta on vaikea löytää ja samat fiilikset luovuttamisen suhteen.
M38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Olen ollut viisi vuotta sinkku. Parisuhdetta on vaikea löytää. Kavereilla on todella hyviä miehiä ja parisuhteita, mutta tyttöjen reissuilla salaa pussaillaan toisten miesten kanssa. En vaan ymmärrä miksi? Vähän säälittää ne ystävieni miehet, kun ei ole mitään kunnioitusta heitä kohtaan. Ja vieläpä tosi komeat ja kunnolliset omat miehet jotka kohtelevat kuin kuningatarta.
Feminismi on tehnyt naisista julmia. Pettäminen on voimaannuttavaa. Montako selkärankaista feministiä tunnette jotka ei petä?
Sovinismi on tehnyt miehistä julmia. Pettäminen on voimaannuttavaa. Montako selkärankaista sovinistia tunnette, joka ei petä?
Miehet pettävät nykyään vähemmän mitä naiset joten vitsisi oli huono :D
Naisista n. 30 % pettää, miehistä lähes 40 %. (Olen nähnyt monta tilastoa Suomesta 2000-luvulta, myös viimevuosilta.) Miehet pettävät siis selkeästi enemmän.
Onneksi valtaosa ihmisistä on kuitenkin uskollisia. Toivoa siis vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sinä tiedät onko pettäneet? Eivät välttämättä ole paljastuneet ja sinullekko se tieto ekana tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että tavallisille miehille niitä edes noin vain löytyy vaikka haluaisikin? Vähän eri kuin naisilla, että seksiseuraa saisi aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 37v nainen ja olen yrittänyt muutaman vuoden aikana löytää parisuhde. Olen luovuttamassa. Aina pitäisi olla valmis avoimeen suhteeseen, kolmen kimppaan ym. Siis, heti kun tapailua on takana parisen kuukautta. Ymmärrän jos vuosien jälkeen pariskunta etsii jännitystä näiden kautta, mutta en ymmärrä sitä, että ei enää olla edes harkitsemassa uskollista kahden ihmisen kumppanuutta.
Pidän monipuolisesta seksistä ja kaipaan sitä. En kuitenkaan harrasta koskaan yhdenillanjuttuja enkä fwb juttuja. En sovellu nykymaailman seurustelumuottiin enää. Taitaa mennä loppuelämä yksin.Samat kokemukset, että mitään pysyvää suhdetta on vaikea löytää ja samat fiilikset luovuttamisen suhteen.
M38
Moni uskollinen on ja pysyy parisuhteessaan, ja pettureista erotaan. Lisäksi netti on epärehellisille ja petollisille helppo paikka temmeltää, niin siksi heidän osuus nettideittisaiteilla on ylikorostunut. Parasta on, jos voi tutustua ihmiseen IRL, todeta rehdiksi, ja sitten vasta ehdottaa tapailua/seurustelua. Vaikeaa nyt korona-aikana, mutta henkisesti kannattaa valmistautua jo ”kirmaamaan kesälaitumille” heti kun korona hellittää. Eli oikeasti tutustumaan ihmisiin!