Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille
Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?
Kommentit (1286)
Vierailija wrote:
Annoin n. vuosi sitten palautetta toiselle Suomen suurimmista kustantajista. Vastaus kuului "ikävää, ettet pidä" ja korjausliikettä ei luvattu tehdä. Kustantaja käyttää edelleen lukijoita, jotka eivät osaa ääntää edes ruotsia, eivätkä englantia ja lukijat painottavat tekstiä todella kummalla tavalla.
Oi että tuo on raivostuttavaa tuo tuollainen ”käännetty syyllisyystaakka”, jota jotkin firmat harjoittavat (asiakas)viestinnässään! Tyyliin ”mulle tuli nyt TOSI paha mieli, kun SÄ et tykännytkään kun me myytiin sulle paškaa”. (Sori ohis).
Harvemmin tulee kehuttua äänikirjoja mutta tämän kohdalla on pakko jo nostaa hattua.
"Jeesus tykkää laihoista tytöistä - Äänikirja - Niina Repo, Janne Huuskonen, Akseli Kouki - Storytel" https://www.storytel.com/fi/books/jeesus-tykk%C3%A4%C3%A4-laihoista-tyt…
Vierailija kirjoitti:
Nyt löytyi minulle uusi KAMALA lukija, Liisa Pöntinen. Puhuu tasapaksusti, nopeasti, sössöttää ja hönkäilee, pitää outoja taukoja. En oikeasti meinaa saada selvää sen "lukemisesta". Harmi, kun on kivoja kirjoja joita haluasi kuunnella, mutta ei vaan voi. Ja olen oikeasti tosi kiltti ihminen, en hauku turhaan, mutta nyt harmittaa.
Tästä on helppo olla samaa mieltä. Nytkin oli pakko vaihtaa äänikirja lukuversioon, kun tää yksi hönkii, huohottaa, sössöttää ja nielee sanoja niin ettei lauseista saa selvää.
Jukka Pitkäselle olen jättänyt palautetta. Hänen äänensä on kuin kotiin tulisi. 100h äänikirjoja ei kuukaudessa minulle riitä.
Lauri Korte LAINEN oli ajaa minut hulluksi yhdys SANOILLAAN mutta en voinut lopettaa kun kirja oli niin hyvä
Vierailija kirjoitti:
Samuel Bjørkin dekkarit (3). Kaksi ensimmäistä luki Ville Tiihonen ja viimeisen Markus Niemi... Apua miten huono ja ärsyttävä lukija jälkimmäinen on. Kuuntelin loppuun vain kirjan juonen vuoksi, vaikka lukutyyli ärsytti!
Markus Niemellä on kyllä uskomattoman ärsyttävä tapa sekoittaa lausuttu amerikanenglanti ja suomi samaan sanaan. Yhtään englanninkielistä sanaa tai nimeä hän ei lue suomalaisittain. Viimeksi kuuntelin kirjaa, joissa hän taivutti Barbien monikon amerikkalaisittain. Eli ei sanonut esim. "Barbeja", vaan "Baaaarrrrrbieita".
Minusta Sanna Majuri on ylidramaattinen ja kolea. En tykkää yhtään missään kirjassa.
Vierailija kirjoitti:
En kuuntele äänikirjoja, koska en voi sietää naisten ääniä. En mainoksissa enkä varsinkaan kirjoja lukemassa.
Minua taas ärsyttää miesten lukutyyli. Tai varmaan löytyisi joku miellyttäväkin, mutta ei ole toistaiseksi tullut vastaan.
Kuuntelen äänikirjoja paljon, jotkut lukijat ärsyttää niin paljon, jotta jätän kirjan kesken.
Huomioinut, jotta nykykirjat hätäisesti kirjoitettu, juonet melkein kopioita ja jopa lainattu teksti toisesta kirjasta prikulleen, sekä ympäristö
Kyllä tulee annettua palaute kirjasta aina. Kuuntelen sen 20-40 tuntia kuukaudessa ja aina jätän arvostelun myös. On muuten kätevää kun näitä ilmaisia kokeilujaksoja löytyy kaikille isoille äänikirjapalveluille https://vertaamo.fi/vertaa/vertaa-aanikirjat/. Audible pitää ottaa testiin ja saa samalla vähän treeniä englanninkieleen.
Olen antanut palautetta. En voi sietää lukijoita, jotka eivät osaa sanapainoa suomen kielessä vaan painottavat virheellisesti yhdyssanojen osia. Sanapaino on vain koko sanan ensimmäisellä tavulla. Pistän ylös osaamattomien lukijoiden nimet ja vältän heitä jatkossa.
Tekoäly vie äänikirjojen lukijoilta pian työt. Siihen asti suosin niitä, jotka vaivautuvat ottamaan selvää vieraskielisten sanojen ääntämisestä, eivät eläydy ja osaavat painottaa myös yhdyssanat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Hannamaija Nikander tuntuu nykyään lukevan kaikki ne kirjat, jotka haluaisin kuunnella. Mä en vain pidä Nikanderista. :( Hän kuulostaa koko ajan siltä kuin olisi juuri röyhtäisemässä. Tekee pahaa.
Kuuntelin kerran hänen lukemaansa kirjaa, mutta jätin kesken, kun en kestänyt virheellistä tapaa painottaa yhdyssanoja.
Nythän Näyttelijäliitto meni kirjailijoiden jo ennestäänkin laihalle kukkarolle. Liitto lobbasi äänikirjojen lukijoille osuuden (kirjailijoille kuuluvista) lainauskorvauksista, vaikka lukijat saavat jo lukemisestaan tuntipalkkaa toisin kuin kirjailija kirjan kirjoittamisesta. Eipä kannusta näyttelijöiden lukemia kirjoja kuuntelemaan tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole antanut palautetta. Jos pidän lukijasta, olen vain kuunnellut kirjan iloisena ja kehunut häntä, jos aihe on tullut puheeksi. Jos en pidä lukijasta, kirja jää kuuntelematta, palaute on jäänyt antamatta. En ole ajatellut koko asiaa, voisi kyllä tuumia.
Minulla on sellaisia lukijoita, joita en pysty kuuntelemaan yhtään edes nopeutettuna, vaikka joillakin nopeuttaminen kuulemma toimii. Aina kun odotan jotain uutta kirjaa niin eikös sen ole lukenut joku huono ja kirjaa ei ole saatavilla Bookbeatilta edes e-kirjana. Ap
Minä taas pidän lukijoista, jotka lukevat rauhallisesti. Pirjo Heikkilästä tykkään koomikkona, mutta lukijana liian nopea.
BookBeatilla pystyy myös hidastamaan luentaa esim. 0,75 kertaiseksi :)<
Hidastus on hyvä näin liki 60 vuotiaalle. Ymmärrän paremmin. Käytän aina hidastusta bookbeatissa.
Kuuntelen äänikirjoja noin 200 tuntia kuukaudessa. Annan ne tähdet kirjoille 1-5 kpl. Arvosteluja en kirjoita.
Vierailija kirjoitti:
Jukka Pitkäselle olen jättänyt palautetta. Hänen äänensä on kuin kotiin tulisi. 100h äänikirjoja ei kuukaudessa minulle riitä.
Ei minullekkaan 100 h riitä mihinkään. 2 eri sovellusta ja boorbeatista lisätunteja paukkuu joka kuukausi. Halpa harrastus ja elämäntapa silti nämä äänikirjat.
Jatkossa ei sitten enää tarvitsekaan antaa lukijasta palautetta. Kun tekijönoikeussäännösten uusi tulkinta tekee lukijasta korvauksia saavan henkilön ja samaan aikaan tekoälyllä saa tuotettua erittäin kelvollista puheääntä niin lopputulos on selvä: Pian kaikki kaupan olevat äänikirjat ovat tekoälyn ääneen lukemia. Nythän jo mainosradioiden uutisetkin alkavat olla AI:n ääneen lukemia.
... ja kun tekoälyn ääneen lukema on kelvollista niin sitten kaikki kirjatkin ovat kohta tekoälyn avulla muutettavissa sivut valokuvaamalla tai skannaamalla äänikirjoiksi ilman että äänikirjapalvelua tarvitsee erikseen ostaa. Robottiäänellä tuo puheen syntetisointi onnistui jo aiemminkin mutta tässä AI:lle on oikeasti käyttöä.
Ketkä ovat teidän mielestänne hitaita lukijoita? Mm. Pirjo Heikkilä mainittiin jo nopeana lukijana.
Kamula honottaa nenäänsä.