Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille
Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?
Kommentit (1286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut palautetta suoraan kustantamoon ja sain kyllä vastauksenkin. Lukija on sittemmin ehkä hieman parantanut suoritustaan ja nopeuttaminen tosiaan auttoi myös kuuntelua. Kysymyksessä oli Usva Kärnä ja Seitsemän sisarta -sarja. Hirveän kauhea intonaatio JOKAISESSA lauseessa.
Usva Kärnä on pahin, huonoin, taidottomin mihin olen törmännyt. Siis eikö hän kuuntele ollenkaan tuotoksiaa?? Ääni on kuin pienellä lapsella (tälle ei tietenkään itse mitään voi, mutta vaikuttaa minun kokemukseeni ja valintaani olla kuuntelematta häntä enää ikinä, mutta enemmän tämä: ) ja todellakin joka.ikinen.lause päättyy tasan samaan intonaatioon. Mulla on yksi kirja valitettavasti kesken häneltä, joka pitäisi saattaa loppuun, sitten en enää ainuttakaan kirjaa valitse hänen lukemanaan. Ja aion antaa koko kirjalle yhden tähden kun saan sen loppuun, koska lukija vaikuttaa kokemukseeni niin negatiivisesti, lisäksi antaa koko kirjasta huonon kuvan. Yäk, oikein nytkin alkaa ottaa päähän kun mietin. :D
Ai jaa. Usva Kärnä on mun suosikki. Pitää varmaan alkaa lähettää hänestä positiivista palautetta, jos te kaikki laitatte vaan huonoa. :D
Minäkin haluaisin pitää hänestä, mutta valitettavasti olen myös kiinnittänyt huomiota kuinka lauseet päättyvät samaan painotukseen. Ikään kuin jatkumo puuttuu. Oletko vaan päässyt sen yli, vai et ole kiinnittänyt huomiota? :) Laita ihmeessä positiivista palautetta, kaikki palaute on varmasti hyväksi!
Siis en mä ole edes huomannut tuollaista painotusta. Kuuntelen yleensä nopeutettuna, en tiedä, onko sillä sitten vaikutusta.
Sattuipa sopivasti tämä ketju, juuri etsin uutta kuunneltavaa ja jouduin jättämään väliin kaksi kirjaa, kun en vaan sietänyt kuunnella lukijoita. Kyseessä oli Maruska Veronan ja Outi Vuorirannan lukemat kirjat. Toisen ääni ei miellyttänyt, ja toinen painotti sanoja oudosti, en muista kumpi, mutta painoin nimet mieleen jotta tiedän vältellä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun alusta loppuun. Facessa oli samanlainen ketju ja kaverini vinkkasi tästäkin keskustelusta. Minä olen lähettänyt palautetta monta kertaa ja saanut kohteliaan vastauksen, mutta mitään ei ole luvattu tehdä eikä mitään ole tapahtunut. On vain sanottu, että eri kuuntelijat tykkäävät eri lukijoista mutta se, mistä olen palautetta antanut ei ole makuasia! Eräskin lukija lukee jokaisen lauseen lopun nousevalla intonaatiolla ja painottaa sanojen keskitavuja, hirveää! Jokainen lause nousee lopussa! Eikä nimien ääntäminen koko ajan väärin ole makuasia! Makuasia on lukijan ääni, minä en voi sietää tukkoisuutta, huokoisuutta, maiskuttamista, narisemista jne. mutta joku muu varmaan niistäkin tykkää.
No joo, intonaatio ja painotus sinänsä eivät ole makuasioita. Makuasia on sen sijaan se, haittaavatko nämä kuulijaa. Jotakuta haittaa ja toista ei, siinä kustantaja on aivan oikeassa. Luulen, että monella käy niin, että kun jokin tietty maneeri/ominaisuus/tapa tms. alkaa ärsyttää, sen jälkeen sitä ei voi olla kuulematta, jolloin tietenkään ymmärrettävästi kyseistä lukijaa ei halua kuunnella. Pitäisi kuitenkin ymmärtää, että moni kuuntelija pystyy sivuuttamaan ne, eikä ole ehkä tullut edes huomanneeksi. Edelleenkin kyseessä on yhden kuuntelijan subjektiivinen kokemus.
Joo, onhan osa kuuntelijoista samanlaisia moukkia kuin lukijatkin. Pitäisi suomea silti lukea kuten suomea luetaan (paino ja intonaatio), taikka sitten pitää suosiolla vaihtaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Sattuipa sopivasti tämä ketju, juuri etsin uutta kuunneltavaa ja jouduin jättämään väliin kaksi kirjaa, kun en vaan sietänyt kuunnella lukijoita. Kyseessä oli Maruska Veronan ja Outi Vuorirannan lukemat kirjat. Toisen ääni ei miellyttänyt, ja toinen painotti sanoja oudosti, en muista kumpi, mutta painoin nimet mieleen jotta tiedän vältellä jatkossa.
Outi Vuoriranta lukee ikävystyneellä nuotilla ja huokailee välillä veemäisesti kuin viestittäisi "en jaksa enää lukea tätä paskaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole antanut palautetta. Jos pidän lukijasta, olen vain kuunnellut kirjan iloisena ja kehunut häntä, jos aihe on tullut puheeksi. Jos en pidä lukijasta, kirja jää kuuntelematta, palaute on jäänyt antamatta. En ole ajatellut koko asiaa, voisi kyllä tuumia.
Minulla on sellaisia lukijoita, joita en pysty kuuntelemaan yhtään edes nopeutettuna, vaikka joillakin nopeuttaminen kuulemma toimii. Aina kun odotan jotain uutta kirjaa niin eikös sen ole lukenut joku huono ja kirjaa ei ole saatavilla Bookbeatilta edes e-kirjana. Ap
lainaa kirjastosta tavallisena kirjana. ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole antanut palautetta. Jos pidän lukijasta, olen vain kuunnellut kirjan iloisena ja kehunut häntä, jos aihe on tullut puheeksi. Jos en pidä lukijasta, kirja jää kuuntelematta, palaute on jäänyt antamatta. En ole ajatellut koko asiaa, voisi kyllä tuumia.
Minulla on sellaisia lukijoita, joita en pysty kuuntelemaan yhtään edes nopeutettuna, vaikka joillakin nopeuttaminen kuulemma toimii. Aina kun odotan jotain uutta kirjaa niin eikös sen ole lukenut joku huono ja kirjaa ei ole saatavilla Bookbeatilta edes e-kirjana. Ap
lainaa kirjastosta tavallisena kirjana. ilmaiseksi.
Ap puhuu uusista kirjoista. Uutuuksiin on kirjastossa pitkä jono, mutta Bookbeatista kirjan voi kuunnella heti. Tai lukea tietysti, jos e-kirja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun alusta loppuun. Facessa oli samanlainen ketju ja kaverini vinkkasi tästäkin keskustelusta. Minä olen lähettänyt palautetta monta kertaa ja saanut kohteliaan vastauksen, mutta mitään ei ole luvattu tehdä eikä mitään ole tapahtunut. On vain sanottu, että eri kuuntelijat tykkäävät eri lukijoista mutta se, mistä olen palautetta antanut ei ole makuasia! Eräskin lukija lukee jokaisen lauseen lopun nousevalla intonaatiolla ja painottaa sanojen keskitavuja, hirveää! Jokainen lause nousee lopussa! Eikä nimien ääntäminen koko ajan väärin ole makuasia! Makuasia on lukijan ääni, minä en voi sietää tukkoisuutta, huokoisuutta, maiskuttamista, narisemista jne. mutta joku muu varmaan niistäkin tykkää.
No joo, intonaatio ja painotus sinänsä eivät ole makuasioita. Makuasia on sen sijaan se, haittaavatko nämä kuulijaa. Jotakuta haittaa ja toista ei, siinä kustantaja on aivan oikeassa. Luulen, että monella käy niin, että kun jokin tietty maneeri/ominaisuus/tapa tms. alkaa ärsyttää, sen jälkeen sitä ei voi olla kuulematta, jolloin tietenkään ymmärrettävästi kyseistä lukijaa ei halua kuunnella. Pitäisi kuitenkin ymmärtää, että moni kuuntelija pystyy sivuuttamaan ne, eikä ole ehkä tullut edes huomanneeksi. Edelleenkin kyseessä on yhden kuuntelijan subjektiivinen kokemus.
Joo, onhan osa kuuntelijoista samanlaisia moukkia kuin lukijatkin. Pitäisi suomea silti lukea kuten suomea luetaan (paino ja intonaatio), taikka sitten pitää suosiolla vaihtaa kieltä.
OK, Karen!
Vierailija kirjoitti:
Erja Manto ja Elena Ferranten kirjat. Siinä on kerrassaan loistava lukija.
Kuuntelin ensimmäisen Napoli-sarjan kirjan pitkin hampain. Lukija pilasi sen minusta täysin. En voi palata edes e-kirjana sarjan pariin, kun jäi niin vastenmieliset fiilikset. Skippaan jatkossa kaikki. En voi vain sietää sitä hidasta lässytystä.
Kiitos sille, joka ketjussa mainitsi Bookbeatin tulevan hinnankorotuksen. Palvelu menee vaihtoon. Onko kenelläkään tiedossa, aikooko Storytel nostaa hintoja myös? 16,99 e/kk on nykyinen hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, ettei lukijoita ole muutenkaan tarpeeksi äänikirjojen suosion vain kasvaessa.
Tämähän ei ole mikään oikea ongelma vaan äänikirjatuottajien luoma ongelma. Kun lukijan on pakosti oltava koulutukseltaan/ammatiltaan näyttelijä, niin se karsii pois paljon taitavia ja lahjakkaita.
Tämä on just näin - näyttelijän koulutus ei millään tavalla näytä takaavan hyvän lukijan taitoa. Harvassa on äänikirjat joita pystyy kuuntelemaan. Lukijat pitäisi valita ääninäytteiden perusteella. Tiedän muutamia henkilöitä joilla on aivan ihana ääni ja olisi ihan mahtava kuunnella heidän lukemia kirjoja. Lisäksi jotkut "ammattilaiset" lukee niin väkinäisellä ja pakotetulla äänellä että on ihan mahdotonta kuunnella. Äänikirjoihin olisi muuten todella paljon kiinnostusta.
T Ä M Ä ! ! !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen palautteen antamisen vaikeaksi, koska kyse on niin suoraan henkilöön kohdistuvasta palautteesta. Tiedän ihan tarkkaan sen huonoimman lukijan nimen jota en missään tapauksessa halua kuulla koskaan, mutta en voi kirjoittaa nimeä millekään palstalle. En edes voi kirjoittaa hänet palkanneelle taholle että en tykkää, antakaa potkut...
Facebookissa lukijat saavat välillä todella kovaakin palautetta, mutta näyttää siltä, että se vain lisää heidän töitään :)
Jaahah, ehkä pitää joskus käydä Facessa katsomassa..
Mikä mahtaa olla esimerkiksi Storytelin joka ei ole suomalainen firma ja äänikirjoja tuottavan suomalaisen firman suhde. Saako Storytel suomenkielisiin lukijoihin kohdistuvan palautteen? Saako äänikirjojen tuottaja enemmän tuloa, jos kirjaa kuunnellaan enemmän? Ehkä palaute pitää kohdistaa niihin firmoihin jotka ottavat kirjat listoilleen kuten Storytel ja Bookbeat mielummin kuin tuottajafirmoihin.
Tuottajafirma saa saman palkkion vaikka kirjaa ei kuunneltaisi kertaakaan ja sama koskee lukijaa. Kustantaja ja kirjailija ovat niitä, joille kuuntelukerrat merkkaavat rahallisesti jotain. Kirjailija on aika ikävässä tilanteessa jos kustantaja valitsee kirjalle huonon lukijan, jonka takia kuuntelu jää monilta kesken. Se on kirjailijan muutenkin laihasta lompakosta pois. :(
Eli kirjan kustantaja valitsee tuottajafirman ja menettää rahaa, jos firma on huono. Sieltähän se sitten lähtee, ja sinne pitäisi antaa palautetta. Toinen taho on "kirjakerho" kuten Bookbeat, joka voi menettää lukijoita ja tilaajia jos joku kokee että koko lempigenre tai suosikkikirjat on menetetty huonoille lukijoille.
Vaikea valita tuottajafirmaa jos yksi firma tekee kaikki äänikirjat Suomessa :D Monopoli tietty mahdollistaa myös huonojen lukijoiden käyttämisen.
Olisiko tässä mahdollisuus kilpailulle? Kirjojen äänitysstudion rakentaminen on tuskin kovinkaan massiivinen investointi. Ehkä sellaista voisi jopa vuokrata tai tehdä yhteiskäyttöisen studion muiden kanssa?
Maailmalla on yleistä, että lukijoilla on kotistudiot.
Miksi Suomessa ei ole lukijoita, jotka tekisivät työtä yksinyrittäjänä? Onkohan kukaan edes yrittänyt sitä?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sille, joka ketjussa mainitsi Bookbeatin tulevan hinnankorotuksen. Palvelu menee vaihtoon. Onko kenelläkään tiedossa, aikooko Storytel nostaa hintoja myös? 16,99 e/kk on nykyinen hinta.
Storyteliin saa aina kirjamessujen aikaan eli lokakuussa ostaa tarjouslahjakortin vuodeksi hintaan 89,99 ja tällä lahjakortilla saa kuunnella rajattomasti.
Mä en pysty kuuntelemaan äänikirjoja. En edes nopeutettuna. Ajatukset lähtee harhailemaan. Oletan, että johtuu siitä, että luen itse nopeasti, kuin silmäillen ja ennakoiden. Luen 30 sivua tunnissa ja monesti 7 kirjaa kuukaudessa.
Enkä löytänyt palveluista myöskään yhtään miellyttävää lukijaa...
Koen hirveitä tuskia sillä kuuntelen englanninkielistä American Gods -kirjaa (Neil Gaiman) ja sen sijaan, että lukija lukisi sitä, siinä on useita eri ääniä. Ja se on hirveää. Päähenkilön ääni on möräkkä, vanhat raakkuvat vanhusten äänillä, naikkoset kimittävät naikkosäänillä, itä-eurooppalaisesti ääntävät murtavat niin tarmokkaasti että korvistani valuu borssia 🤬
En tiedä kestänkö tätä loppuun!
En halua mitään kuunnelmaa, tai näytelmää eri äänillä, haluan yhden - hyvän - lukijan ja sillä siisti. Esim. näyttelijä Will Patton lukee Stephen Kingin mersumies-sarjan hyvin ja mukaanlukien myös naisroolit. Äh kun harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty kuuntelemaan äänikirjoja. En edes nopeutettuna. Ajatukset lähtee harhailemaan. Oletan, että johtuu siitä, että luen itse nopeasti, kuin silmäillen ja ennakoiden. Luen 30 sivua tunnissa ja monesti 7 kirjaa kuukaudessa.
Minä olen myös erittäin nopea lukija ja esim. tietokirjat ovat parempia itse luettuina. Suomenkielistä kirjallisuutta on vaikeampi kuunnella, koska se tuntuu jotenkin superhitaalta. Kokeile englanniksi, jos se taipuu. Lisäksi äänikirjaa on helpompi kuunnella jos tekee samalla jotain, esim. kävelee ulkona. Jos menen makaamaan sänkyyn kuulokkeet päässä, nukahdan samantien. Kun taas kirjan kanssa nuokun vaikka tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia kommenttiani ei hyväksytä tähän ketjuun? Se ei poikkea täällä jo julkaistuista yhtään.
Siinä on joku kiellettyjen sanojen listalla oleva. Esimerkiksi imbesilliä vastaava, yleisempi ja samalla kirjaimella alkava ;)
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tuossa virhe vai onko 30 sivua tunnissa nopeasti? Omalla kohdallani on lähempänä 60 sivua kuin 30 sivua tuntivauhti, mutta kuunnellessa en halua nopeuttaa ääntä yhtään, niissä haluan että luetaan riittävän rauhallisesti, ilman kiireen tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosituin äänikirja lasten uuneentuuditus kitja. Eikö vanhemmat lue lapselle itse.
Fiksut vanhemmat lukevat itse, mutta äänikirjat ovat hyvä lisä.
Joiltakin lapsilta jäisi iltasadut kuulematta ilman äänikirjoja, kun vanhempia ei kiinnosta tai "ei ole aikaa".
Meillä ainakin luetaan joka ilta iltasatu ihan perinteisesti ja sen lisäksi vielä laitan BookBeatista äänikirjan lapsille uniajastimella niin, että sitä tulee vaikka seuraava kappale ja sitten se loppuu. Siinä on hyvää aikaa rauhoittua ja saada unenpäästä kiinni.
En ymmärrä ihan tätä kritiikkiä, eiköhän ne jotka ole kirjoista kiinnostuneita ole niitä jotka myös äänikirjoja kuuntelee. Itse myös luen ja kuuntelen, mutta tällä hetkellä enemmän tulee kuunneltua kun opinnoissa on niin paljon lukemista, että äänikirjan kanssa voin käydä urheilemassa tai siivota samaan aikaan ja saan myös sen olon siitä että on ”lukenut” ja sitä kautta sen rentoutumisen hetken kirjan parissa. Lapsille kyllä luetaan kirjoja arkena ja viikonloppuisin enemmän vaikka onkin tuo BookBeat.T. Se joka kommentoi sitä P-P Peteliuksen iltasatua
Meninkin kirjoittamaan tuon yhden kommentin i-kirjaimella alkavista kielletyistä sanoista. Nyt viestini eivät mene enää läpi, vaan suoraan "tarkastukseen" eli kaikkihan tiedämme, minne.. no, jos olen saanut anteeksi niin tämä ilmestynee näkyviin.
Lasten unisaduista oli jossain juttua. Joku mies oli tehnyt sellaisen audiosadun, jonka tarkoitus oli nimenomaan nukuttaa lapset (ja ehkä vahingossa muutkin). Siinä oli siis hi-das vauhti ja monotonisen nukuttava tyyli. Nyt en saa päähäni kuka kirjailija ja mikä kirja, tai kirjoja. Jos joku muistaa niin vinkatkaa tähän. Unettomuudesta kärsivät aikuisetkin. Itse tosin kuuntelen asmr-videoita tubesta samaan tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosituin äänikirja lasten uuneentuuditus kitja. Eikö vanhemmat lue lapselle itse.
Fiksut vanhemmat lukevat itse, mutta äänikirjat ovat hyvä lisä.
Joiltakin lapsilta jäisi iltasadut kuulematta ilman äänikirjoja, kun vanhempia ei kiinnosta tai "ei ole aikaa".
Meillä ainakin luetaan joka ilta iltasatu ihan perinteisesti ja sen lisäksi vielä laitan BookBeatista äänikirjan lapsille uniajastimella niin, että sitä tulee vaikka seuraava kappale ja sitten se loppuu. Siinä on hyvää aikaa rauhoittua ja saada unenpäästä kiinni.
En ymmärrä ihan tätä kritiikkiä, eiköhän ne jotka ole kirjoista kiinnostuneita ole niitä jotka myös äänikirjoja kuuntelee. Itse myös luen ja kuuntelen, mutta tällä hetkellä enemmän tulee kuunneltua kun opinnoissa on niin paljon lukemista, että äänikirjan kanssa voin käydä urheilemassa tai siivota samaan aikaan ja saan myös sen olon siitä että on ”lukenut” ja sitä kautta sen rentoutumisen hetken kirjan parissa. Lapsille kyllä luetaan kirjoja arkena ja viikonloppuisin enemmän vaikka onkin tuo BookBeat.T. Se joka kommentoi sitä P-P Peteliuksen iltasatua
Meninkin kirjoittamaan tuon yhden kommentin i-kirjaimella alkavista kielletyistä sanoista. Nyt viestini eivät mene enää läpi, vaan suoraan "tarkastukseen" eli kaikkihan tiedämme, minne.. no, jos olen saanut anteeksi niin tämä ilmestynee näkyviin.
Lasten unisaduista oli jossain juttua. Joku mies oli tehnyt sellaisen audiosadun, jonka tarkoitus oli nimenomaan nukuttaa lapset (ja ehkä vahingossa muutkin). Siinä oli siis hi-das vauhti ja monotonisen nukuttava tyyli. Nyt en saa päähäni kuka kirjailija ja mikä kirja, tai kirjoja. Jos joku muistaa niin vinkatkaa tähän. Unettomuudesta kärsivät aikuisetkin. Itse tosin kuuntelen asmr-videoita tubesta samaan tarkoitukseen.
Se on Kani, joka tahtoi nukahtaa. Kuuntelen sitä joskus, se on ladattuna älylaitteelleni off-lineen.