Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille
Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?
Kommentit (1286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, ettei lukijoita ole muutenkaan tarpeeksi äänikirjojen suosion vain kasvaessa.
Tämähän ei ole mikään oikea ongelma vaan äänikirjatuottajien luoma ongelma. Kun lukijan on pakosti oltava koulutukseltaan/ammatiltaan näyttelijä, niin se karsii pois paljon taitavia ja lahjakkaita.
Tämä on just näin - näyttelijän koulutus ei millään tavalla näytä takaavan hyvän lukijan taitoa. Harvassa on äänikirjat joita pystyy kuuntelemaan. Lukijat pitäisi valita ääninäytteiden perusteella. Tiedän muutamia henkilöitä joilla on aivan ihana ääni ja olisi ihan mahtava kuunnella heidän lukemia kirjoja. Lisäksi jotkut "ammattilaiset" lukee niin väkinäisellä ja pakotetulla äänellä että on ihan mahdotonta kuunnella. Äänikirjoihin olisi muuten todella paljon kiinnostusta.
Tämä.
90-luvulla kuuntelin Täällä Pohjantähden alla -trilogian. Lukijana oli Veikko Sinisalo. Hän eläytyi, joskus jopa liikaa, mutta kokonaisuus oli äärimmäisen vaikuttava. Se oli sellainen äänikirja, että sen kuunteluun piti syventyä. Aikaa kului varmaan yli viikko, eikä tullut mieleenkään tehdä kuuntelemisen aikana jotain muuta. Se kirja vei niin mukanaan, että silloin elin toisissa maailmoissa. Suomalaisen yhteiskunnan kehitys 1800-luvun lopulta jonnekin 1950-luvulle, kuvattuna elävin ihmishahmoin, se oli sellainen kokemus, ettei mitään vastaavaa ole tullut esiin sen jälkeen, vaikka kirjoja olen noiden aikojen jälkeen lukenut paljon.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuunnellut ainuttakaan äänikirjaa mutta se kiinnostaisi kyllä.
Onkin tullut mieleeni, onko äänikirjoista saatavilla näytettä. En voisi kuunnella epämiellyttävää ääntä, ja lukijan äänihän näissä on olennainen tekijä!
Ainakin storytelissä on jokaisessa äänikirjassa tuo näyte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut palautetta suoraan kustantamoon ja sain kyllä vastauksenkin. Lukija on sittemmin ehkä hieman parantanut suoritustaan ja nopeuttaminen tosiaan auttoi myös kuuntelua. Kysymyksessä oli Usva Kärnä ja Seitsemän sisarta -sarja. Hirveän kauhea intonaatio JOKAISESSA lauseessa.
Usva Kärnä on pahin, huonoin, taidottomin mihin olen törmännyt. Siis eikö hän kuuntele ollenkaan tuotoksiaa?? Ääni on kuin pienellä lapsella (tälle ei tietenkään itse mitään voi, mutta vaikuttaa minun kokemukseeni ja valintaani olla kuuntelematta häntä enää ikinä, mutta enemmän tämä: ) ja todellakin joka.ikinen.lause päättyy tasan samaan intonaatioon. Mulla on yksi kirja valitettavasti kesken häneltä, joka pitäisi saattaa loppuun, sitten en enää ainuttakaan kirjaa valitse hänen lukemanaan. Ja aion antaa koko kirjalle yhden tähden kun saan sen loppuun, koska lukija vaikuttaa kokemukseeni niin negatiivisesti, lisäksi antaa koko kirjasta huonon kuvan. Yäk, oikein nytkin alkaa ottaa päähän kun mietin. :D
Ai jaa. Usva Kärnä on mun suosikki. Pitää varmaan alkaa lähettää hänestä positiivista palautetta, jos te kaikki laitatte vaan huonoa. :D
Voi hyvä luoja...olen löytänyt huonoimman lukijan äänikirjassa, mitä kuvitella saattaa! Olen siis innokas kuuntelija ja tänään aloitin holokaustista selviytyneen Eddie Jakun Maailman onnellisin mies - teoksen kuuntelun. Lukija on aivan karmea.
Outoja painotuksia ekalla tavulla "..menimme YHTäkkiä pellolle ja SSitten...", saksankielisten nimien täydellinen ylidramatisointi tyyliin "wwwalterrr scshceillssssh" syljen roiskuessa pitkin äänityskopin seiniä ja loput päin honkia (mm. Buchenwald on Buchenwalt ja Achen on Aahen) jne.
Kokeilkaapa miten pitkään kestätte tätä kaveria 😄
En kestä Paavo Kerosuota. Yritin kuunnella jotain dekkaria, ja se kuulosti kovasti amatööriradioteatterilta. Eläytyi liikaa ja liian huonosti.
Toinen sietämätön juttu on, jos lukija lukee lapsen repliikit lässyttävällä ja/tai korkealla vauvaäänellä.
Tässä ketjussa oli puhetta Krista Kososesta. Itselläni meni vähän aikaa tottua häneen. Aluksi kuulosti siltä, kuin hän olisi ollut koko ajan kuiskaamassa jotain jännittävää ja tärkeää, erittäin pitkää salaisuutta. Joko totuin itse tai sitten hän muutti tyyliään kesken kirjan, koska loppuvaiheessa en enää huomannut sitä.
Joku myös mainitsi mieslukijat, jotka kimittävät naisten repliikit. Ole siinä sitten arvostettu rikostutkijatar, kun kaikki mitä sanot kimitetään "naisellisesti", täysin poikkeavasti muusta kerronnasta. Olisi parasta jos kuuntelija itse saisi luoda mielikuvansa hahmoista ja lukija lukisi neutraalisti. On ikävää, kun huomio siirtyy itse tarinasta lukijan kommervenkkeihin. No, ehkä joku äänilukija joskus lukee tätä ketjua ja ottaa työhönsä vinkkejä palvelun loppukäyttäjiltä.
Minä aloin kuunnella äänikirjoja, kun ajoin pitkää työmatkaa kun radiokanavien toimittajien tyhjänpäiväinen länkytys alkoi tympiä eikä musiikkiakaan jaksanut alituiseen luukuttaa. Nykyään kuuntelen lenkkeillessä ja tylsiä kotitöitä tehdessä. Lenkkeillessä siinä on se hyvä puoli, että kuulee myös ympäristön äänet, toisin kuin musiikkia kuunnellessa.
Omia suosikkilukijoitani ovat Krista Putkonen-Örn, Karoliina Kudjoi, Mirjami Heikkinen, Jukka Pitkänen ja Ville Tiihonen. Myös joku mieslukija, joka on lukenut mm. Kytömäen Kultarintaa, oli miellyttävä, en muista nimeä. Krista Kosonen luki Kinnusen Ei kertonut katuvansa, oli ihan hyvä kunhan pystyi unohtamaan että lukija on Kosonen :).
Jotkut eivät näistä samoista tykkää, mutta tämä lienee tosiaan mielipideasia. Tässäkin ketjussa on kehuttu joitain lukijoita, joita en voi sietää. Itse pidän rauhallisesta lukutavasta ja inhoan sitä jos joku papattaa monotonisella äänellä niin nopeasti että ei perässä pysy. Myös kirja vaikuttaa - en lukisi muutenkaan pintajulkkisten "elämäkertoja", joten en jaksa niitä kuunnellakaan. Pahinta mitä voin kuvitella sisällön ja lukemisen kannalta olisi joku Räikkösen elämäkertakirja hänen itsensä lukemana :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut palautetta suoraan kustantamoon ja sain kyllä vastauksenkin. Lukija on sittemmin ehkä hieman parantanut suoritustaan ja nopeuttaminen tosiaan auttoi myös kuuntelua. Kysymyksessä oli Usva Kärnä ja Seitsemän sisarta -sarja. Hirveän kauhea intonaatio JOKAISESSA lauseessa.
Usva Kärnä on pahin, huonoin, taidottomin mihin olen törmännyt. Siis eikö hän kuuntele ollenkaan tuotoksiaa?? Ääni on kuin pienellä lapsella (tälle ei tietenkään itse mitään voi, mutta vaikuttaa minun kokemukseeni ja valintaani olla kuuntelematta häntä enää ikinä, mutta enemmän tämä: ) ja todellakin joka.ikinen.lause päättyy tasan samaan intonaatioon. Mulla on yksi kirja valitettavasti kesken häneltä, joka pitäisi saattaa loppuun, sitten en enää ainuttakaan kirjaa valitse hänen lukemanaan. Ja aion antaa koko kirjalle yhden tähden kun saan sen loppuun, koska lukija vaikuttaa kokemukseeni niin negatiivisesti, lisäksi antaa koko kirjasta huonon kuvan. Yäk, oikein nytkin alkaa ottaa päähän kun mietin. :D
Ai jaa. Usva Kärnä on mun suosikki. Pitää varmaan alkaa lähettää hänestä positiivista palautetta, jos te kaikki laitatte vaan huonoa. :D
Minäkin haluaisin pitää hänestä, mutta valitettavasti olen myös kiinnittänyt huomiota kuinka lauseet päättyvät samaan painotukseen. Ikään kuin jatkumo puuttuu. Oletko vaan päässyt sen yli, vai et ole kiinnittänyt huomiota? :) Laita ihmeessä positiivista palautetta, kaikki palaute on varmasti hyväksi!
Minä taas tykkäisin enemmän monotonisesta. Luian eläytyväusen lukijan äänikirjoita särkyy kuulokkeilla ja auton radiossa korvat kun ensimmäisiä kirjaimia painotetaan liikaa ja sanan keskiosa kuuluu vaan muminana.
Minä rakastan Samu Haberin ääntä ja kuuntelen hänen elämänkertaansa ihan vaan sen äänen takia 😁 muutoin en ole hänen faninsa, mutta se puheääni!
Karoliina Kudjoita moni on täällä kehunut, mä en pidä. Hän lausuu sananalkuiset ässät kolminkertaisena: ”ja sssitten he menivät...” lisäksi hän on kylmän ja jopa pelottavan kuuloinen. Hän on myös yhdessä pilku kakkosen lastenohjelmassa ja on siinäkin tosi pelottava 😬 hiukset pystyssä aina katson sotä ohjelmaa laaten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin Miika Nousiaisen Pintaremontti-kirjan, mutta se pitänee jättää kesken, koska Oskari Katajisto lukijana. Monotoninen nopea ääni - eläytyminen pyöreä nolla :-(
Minäkin aloitin sen pariin kertaan, mutta viime viikolla todella kuuntelin sen. Ehkä se lopulta sopii päähenkilön Samin luonteeseen tuo äänen monotonisuus.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan Samu Haberin ääntä ja kuuntelen hänen elämänkertaansa ihan vaan sen äänen takia 😁 muutoin en ole hänen faninsa, mutta se puheääni!
Karoliina Kudjoita moni on täällä kehunut, mä en pidä. Hän lausuu sananalkuiset ässät kolminkertaisena: ”ja sssitten he menivät...” lisäksi hän on kylmän ja jopa pelottavan kuuloinen. Hän on myös yhdessä pilku kakkosen lastenohjelmassa ja on siinäkin tosi pelottava 😬 hiukset pystyssä aina katson sotä ohjelmaa laaten kanssa.
Samu Haberin ääni on kyllä vahva ja matalahko, mutta kovin monotoninen ja sävytön. Ei mikään varsinainen Lasse Pöysti.
Kesken jäi äänikirja.
Luin koko ketjun alusta loppuun. Facessa oli samanlainen ketju ja kaverini vinkkasi tästäkin keskustelusta. Minä olen lähettänyt palautetta monta kertaa ja saanut kohteliaan vastauksen, mutta mitään ei ole luvattu tehdä eikä mitään ole tapahtunut. On vain sanottu, että eri kuuntelijat tykkäävät eri lukijoista mutta se, mistä olen palautetta antanut ei ole makuasia! Eräskin lukija lukee jokaisen lauseen lopun nousevalla intonaatiolla ja painottaa sanojen keskitavuja, hirveää! Jokainen lause nousee lopussa! Eikä nimien ääntäminen koko ajan väärin ole makuasia! Makuasia on lukijan ääni, minä en voi sietää tukkoisuutta, huokoisuutta, maiskuttamista, narisemista jne. mutta joku muu varmaan niistäkin tykkää.
Facen keskustelujen kautta ei kannata ainakaan antaa palautetta. Jos sitä antaa Bookbeatin ryhmässä, tulee heti joku kustantajan edustaja kommentoimaan, että hän ainakin piti lukijasta tässä kirjassa! Siitä tietää, ettei muutosta tule, vaikka kuluttajat ovat tyytymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin pitää hänestä, mutta valitettavasti olen myös kiinnittänyt huomiota kuinka lauseet päättyvät samaan painotukseen. Ikään kuin jatkumo puuttuu. Oletko vaan päässyt sen yli, vai et ole kiinnittänyt huomiota? :) Laita ihmeessä positiivista palautetta, kaikki palaute on varmasti hyväksi!
Usva Kärnä ei ole ainoa lukija, jolla on tämä ongelma. Minun mielestäni hän ei ole edes heistä pahin. Olen yrittänyt antaa siitä palautetta, mutta ehkä Suomessa ei ole tarpeeksi näyttelijöitä, jotka osaisivat lukea suomea edes alkeellisesti. Ne muutamat, jotka osaavat eivät voi tietenkään lukea kaikkia kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvelen, ettei lukijoita ole muutenkaan tarpeeksi äänikirjojen suosion vain kasvaessa.
Tämähän ei ole mikään oikea ongelma vaan äänikirjatuottajien luoma ongelma. Kun lukijan on pakosti oltava koulutukseltaan/ammatiltaan näyttelijä, niin se karsii pois paljon taitavia ja lahjakkaita.
Tämä on just näin - näyttelijän koulutus ei millään tavalla näytä takaavan hyvän lukijan taitoa. Harvassa on äänikirjat joita pystyy kuuntelemaan. Lukijat pitäisi valita ääninäytteiden perusteella. Tiedän muutamia henkilöitä joilla on aivan ihana ääni ja olisi ihan mahtava kuunnella heidän lukemia kirjoja. Lisäksi jotkut "ammattilaiset" lukee niin väkinäisellä ja pakotetulla äänellä että on ihan mahdotonta kuunnella. Äänikirjoihin olisi muuten todella paljon kiinnostusta.
Olet tässä aivan oikeassa! Kummallinen ala, jos kuluttajien tyytymättömyydestä ei tarvitse välittää lainkaan. Tyytymättömiä on hirveän paljon!
Vierailija kirjoitti:
Facen keskustelujen kautta ei kannata ainakaan antaa palautetta. Jos sitä antaa Bookbeatin ryhmässä, tulee heti joku kustantajan edustaja kommentoimaan, että hän ainakin piti lukijasta tässä kirjassa! Siitä tietää, ettei muutosta tule, vaikka kuluttajat ovat tyytymättömiä.
Voi luoja. Eli jos sä et tykkää, ei kukaan muukaan voi tykätä. Jos joku sanoo tykkäävänsä, hän on varmasti kustantajan edustaja. Kuulostaa ihan vaan himpun verran harhaiselta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Eli jos sä et tykkää, ei kukaan muukaan voi tykätä. Jos joku sanoo tykkäävänsä, hän on varmasti kustantajan edustaja. Kuulostaa ihan vaan himpun verran harhaiselta...
Onko harhaista luulla jotakuta kustantajan edustajaksi, jos henkilön profiilissa lukee "kustannuspäällikkö yrityksessä x"?