Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille
Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?
Kommentit (1286)
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat on siitä kyllä hankalia, kun joutuu valitsemaan lukijan miellyttävyyden, eikä kirjan kiinnostavuuden mukaan. Siksi nukahdan n. vartissa, jos makaan ja kuuntelen. Olenkin siis ottanut tän nukahtamiskeinoksi, kun stressaa ja ajatukset harhailee illalla.
Minäkin kuuntelen äänikirjoja vain nukkumaan mennessä. Miinuksena, että kirja kestää ikuisuuden mutta hyvä puoli, että uni tulee vartissa.
Tällä hetkellä kuuntelussa on Yle Areenan kautta Kadonnutta aikaa etsimässä. Miinuksena kyllä se, että lukijan äänen kovuus vaihtelee. Välillä ei meinaa kuulua mitään ja välillä ääni on liian kova.
Suosikkilukijani on ollut Taneli Mäkelä. Hänellä on makuuni sopiva rauhallinen ja selkeä lukuääni. Hän lukee lähinnä Antti Tuuria, joka ei olisi muuten päätynyt lukulistalleni, joten onpahan tullut laajennettua lukemisia siihenkin suuntaan ja yllätyttyä positiivisesti.
Itselläni lukija on suurin kriteeri äänikirjaa valitessa, joten kuunneltavaksi on päätynyt aika paljon sellaisia kirjoja joihin muuten en olisi tarttunut. Moni kiinnostava kirja taas on jäänyt kuuntelematta, koska lukija on ärsyttänyt.
Olisi mukava, jos kirjoja voisi selata lukijan perusteella. Mitään maksullisia palveluita en käytä, koska äänikirjojen kuunteleminen on niin hidasta, ettei se kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty kuuntelemaan äänikirjoja. En edes nopeutettuna. Ajatukset lähtee harhailemaan. Oletan, että johtuu siitä, että luen itse nopeasti, kuin silmäillen ja ennakoiden. Luen 30 sivua tunnissa ja monesti 7 kirjaa kuukaudessa.
Enkä löytänyt palveluista myöskään yhtään miellyttävää lukijaa...
Tuliko tuossa virhe vai onko 30 sivua tunnissa nopeasti? Omalla kohdallani on lähempänä 60 sivua kuin 30 sivua tuntivauhti, mutta kuunnellessa en halua nopeuttaa ääntä yhtään, niissä haluan että luetaan riittävän rauhallisesti, ilman kiireen tuntua.
Samoin, en pidä itseäni nopeana lukijana vaan sivu per minuutti lienee ihan normaali jotain vähän vaativampaa tekstiä lukiessa. Äänikirjavalinnat ovat kevyempiä ja tietokirjatkin sopivat hyvin kuunneltavaksi. Luen itse silloin kun en tee muuta, mutta kotitöitä tehdessä, kävellessä ja lenkillä kuuntelen äänikirjaa. Palapelin tekeminen ja äänikirja on hyvä yhdistelmä. En kuuntele nopeutettuna.
Lukijat ovat kuin kirjat.. Jotkut pitävät ja jotkut eivät pidä! Kaikille löytyy kyllä omansa.
Toivottavasti ei ole kauhean moni vielä ehtinyt linkata tätä tänne............
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000007771771.html
"Auringon noususta sen laskuun saakka
olkoon Herran nimi ylistetty."
(Ps. 113:3)
"Kun äänikirjojen suosio on kasvanut, hyvien lukijoiden merkitys vain korostuu – 8 nimeä, joita kannattaa etsiä palveluista"
"Auringon noususta sen laskuun saakka
olkoon Herran nimi ylistetty."
(Ps. 113:3)
Soundking kirjoitti:
"Kun äänikirjojen suosio on kasvanut, hyvien lukijoiden merkitys vain korostuu – 8 nimeä, joita kannattaa etsiä palveluista"
Täytyy kommentoida vieraitten kielien ääntämisvirheitä. Eihän kustantaja voi jokaista tavallista englanninkielistä nimeä opettaa lukijalle? Pitää lukijallakin olla sen verran vastuuta työstään ettei suostu lukemaan kirjaa, jos ei osaa siinä käytettävää kieltä. Ehkä joku kiinan kieltä osaava näyttelijä on mahdotonta löytää, mutta ei voi v***u olla noin vaikeaa löytää englantia taikka ruotsia osaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty kuuntelemaan äänikirjoja. En edes nopeutettuna. Ajatukset lähtee harhailemaan. Oletan, että johtuu siitä, että luen itse nopeasti, kuin silmäillen ja ennakoiden. Luen 30 sivua tunnissa ja monesti 7 kirjaa kuukaudessa.
Enkä löytänyt palveluista myöskään yhtään miellyttävää lukijaa...
Tuliko tuossa virhe vai onko 30 sivua tunnissa nopeasti? Omalla kohdallani on lähempänä 60 sivua kuin 30 sivua tuntivauhti, mutta kuunnellessa en halua nopeuttaa ääntä yhtään, niissä haluan että luetaan riittävän rauhallisesti, ilman kiireen tuntua.
Lukutestin mukaan luen 2432 merkkiä minuutissa ja olen 184% nopeampi lukija kuin keskiverto. Joka tapauksessa, äänikirjat joko nukuttaa tai sit ajatus harhautuu, myös lenkillä ja kotitöissä. Olen visuaalinen, valokuvamuisti yms. Voinee vaikuttaa asiaan. En pidä myöskään radiosta.
En ole antanut palautetta. Tähän mennessä kaikki lukijat on olleet hyviä, paras Vesa Vierikko. Storytel käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat on siitä kyllä hankalia, kun joutuu valitsemaan lukijan miellyttävyyden, eikä kirjan kiinnostavuuden mukaan. Siksi nukahdan n. vartissa, jos makaan ja kuuntelen. Olenkin siis ottanut tän nukahtamiskeinoksi, kun stressaa ja ajatukset harhailee illalla.
Minäkin kuuntelen äänikirjoja vain nukkumaan mennessä. Miinuksena, että kirja kestää ikuisuuden mutta hyvä puoli, että uni tulee vartissa.
Tällä hetkellä kuuntelussa on Yle Areenan kautta Kadonnutta aikaa etsimässä. Miinuksena kyllä se, että lukijan äänen kovuus vaihtelee. Välillä ei meinaa kuulua mitään ja välillä ääni on liian kova.
YLE AREENA! Joo,olen kuunnellut kuunnelmia,mutta joo huono puoli kun nukahtaa,heh.
Heinähattu jne olen kuunnellut monen monta kertaa ja aina löytyy uutta. POPäiväunille kuunnelmat ovat hyviä kun tarkoitus on vain torkahtaa,ei nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Facen keskustelujen kautta ei kannata ainakaan antaa palautetta. Jos sitä antaa Bookbeatin ryhmässä, tulee heti joku kustantajan edustaja kommentoimaan, että hän ainakin piti lukijasta tässä kirjassa! Siitä tietää, ettei muutosta tule, vaikka kuluttajat ovat tyytymättömiä.
Ei kai tuosta muutenkaan kannata antaa palautetta Bookbeatin facessa, kun Bookbeatilla ei ole mitään tekemistä lukijavalintojen kanssa. Tuohan on vähän niinkuin valittaisit lähikauppasi facessa, että Fazerilla ei ole sinua miellyttäviä suklaalevyjä.
Olisi ja on paljon hyviä äänikirjan lukijoita, muitakin kuin näyttelijöitä, esim. radion, ja erityisesti Ylen puolelta. Kaupalliset toimijat eivät tunnu ymmärtävän, tokko ovat edes ajatelleet, että kirjojen lukeminen ei ole näyttelemistä, vaan lukemista. Ei tietenkään monotonista lukemista, vaan hyvällä ja eloisalla äänellä lukemista. En halua, että minulle tyrkytetään ylhäältä annetusti ja tulkitaan valmiiksi joku kirja. Myös puhevikoihin, taukoihin, hengityksiin jne. sekä yleissivistykseen ja kielitaitoon tulisi kiinnittää huomiota. Työssään pitäisi olla nöyrä ja ottaa asioista, kuten kielten ääntämyksistä selvää. Ei ole niin, kuten Silencion tj. väitti, että jos lukija ei tiedä jotain, niin sitten hän lukee, miten parhaiten taitaa. Väärin! Silloin lukija ottaa asioista selvää viisaammiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ja on paljon hyviä äänikirjan lukijoita, muitakin kuin näyttelijöitä, esim. radion, ja erityisesti Ylen puolelta. Kaupalliset toimijat eivät tunnu ymmärtävän, tokko ovat edes ajatelleet, että kirjojen lukeminen ei ole näyttelemistä, vaan lukemista. Ei tietenkään monotonista lukemista, vaan hyvällä ja eloisalla äänellä lukemista. En halua, että minulle tyrkytetään ylhäältä annetusti ja tulkitaan valmiiksi joku kirja. Myös puhevikoihin, taukoihin, hengityksiin jne. sekä yleissivistykseen ja kielitaitoon tulisi kiinnittää huomiota. Työssään pitäisi olla nöyrä ja ottaa asioista, kuten kielten ääntämyksistä selvää. Ei ole niin, kuten Silencion tj. väitti, että jos lukija ei tiedä jotain, niin sitten hän lukee, miten parhaiten taitaa. Väärin! Silloin lukija ottaa asioista selvää viisaammiltaan.
Jokaiseen kustantamoon pitäisi lähettää tämä kommentti ja ihmisten siellä pitäisi sisäistää se sanasta sanaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun alusta loppuun. Facessa oli samanlainen ketju ja kaverini vinkkasi tästäkin keskustelusta. Minä olen lähettänyt palautetta monta kertaa ja saanut kohteliaan vastauksen, mutta mitään ei ole luvattu tehdä eikä mitään ole tapahtunut. On vain sanottu, että eri kuuntelijat tykkäävät eri lukijoista mutta se, mistä olen palautetta antanut ei ole makuasia! Eräskin lukija lukee jokaisen lauseen lopun nousevalla intonaatiolla ja painottaa sanojen keskitavuja, hirveää! Jokainen lause nousee lopussa! Eikä nimien ääntäminen koko ajan väärin ole makuasia! Makuasia on lukijan ääni, minä en voi sietää tukkoisuutta, huokoisuutta, maiskuttamista, narisemista jne. mutta joku muu varmaan niistäkin tykkää.
No joo, intonaatio ja painotus sinänsä eivät ole makuasioita. Makuasia on sen sijaan se, haittaavatko nämä kuulijaa. Jotakuta haittaa ja toista ei, siinä kustantaja on aivan oikeassa. Luulen, että monella käy niin, että kun jokin tietty maneeri/ominaisuus/tapa tms. alkaa ärsyttää, sen jälkeen sitä ei voi olla kuulematta, jolloin tietenkään ymmärrettävästi kyseistä lukijaa ei halua kuunnella. Pitäisi kuitenkin ymmärtää, että moni kuuntelija pystyy sivuuttamaan ne, eikä ole ehkä tullut edes huomanneeksi. Edelleenkin kyseessä on yhden kuuntelijan subjektiivinen kokemus.
Näin se taitaa olla. Niin kuin aiemmin jossain viestissäni kirjoitin, olen elämäni aikana kuunnellut niin paljon äänikirjoja, etteivät lukijan pienet virheet kovin herkästi saa minua keskeyttämäään kirjaa. On ollut vain pakko kuunnella, oli lukija minkälainen tahansa. Siitä on seurannut, että kovin vähästä en hermostu, mutta kyllä minäkin tarvittaessa raivostun.
167
Soundking kirjoitti:
Toivottavasti ei ole kauhean moni vielä ehtinyt linkata tätä tänne............
Lukija ei saa näytellä, mutta ehdoton vaatimus lukijalle on näyttelijän koulutus ja CV :D
Kaverini on näyttelijä ja kysäisin häneltä, miten paljon heille opetettiin romaanikirjallisuuden tulkintaa. Ei yhtään :D
Näyttelijän koulutus ei ole ehdoton vaatimus lukijalle! Näyttelijät voivat toki olla hyviä lukijoita, mutta ei äänikirjan lukeminen ole näyttelemistä, kuten itsekin hyvin toteat. Eivät kaikki hyvät radiopuhujatkaan ole näyttelijöitä !
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijän koulutus ei ole ehdoton vaatimus lukijalle! Näyttelijät voivat toki olla hyviä lukijoita, mutta ei äänikirjan lukeminen ole näyttelemistä, kuten itsekin hyvin toteat. Eivät kaikki hyvät radiopuhujatkaan ole näyttelijöitä !
Silenciolla on. Käy vaikka nettisivulla toteamassa.
Olen kuunnellut enimmäkseen kuunnelmia. Äänikirjoja kuuntelin joskus lapsuudessa, kun minulla oli muutama satukasetti. Nyt vastikään olen kuunnellut yhden äänikirjan, Harry Potterin ekan osan. Minusta lukija oli ihan hyvä. Alussa hän oli vähän kankea, mutta loppua kohden hän alkoi saada potkua ja eloa lukemiseen, siis vähän tunnetta kehiin, kun joku sanoo jotain tuohtuneesti tms. Eniten minua ärsytti siinä se, että lukija sanoo koko ajan "Dampledoor", kun itse ääntäisin nimen enemmänkin "Dambldoor". Mutta kyllä siihenkin tottui. Mahdollisesti kuuntelen toisenkin osan vielä, jos sellainen kirjastosta löytyy. Sitä ennen on liuta kuunnelmia jonossa, Areena Audion puolelta.
Elisa Kirjan äänikirjoista voi kuunnella näytteen ennen ostamista.
Kani/norsu/traktori joka tahtoi nukahtaa (3 eri kirjaa)