Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autistinen lapsi kieltäytyy toppatakista ja talvikengistä, koulu teki lasun

Vierailija
13.01.2021 |

Meillä on autistinen 15 v poika, joka pitää samoja vaatteita kesät-talvet, ei luistele, ei hiihdä ja opettaja teki lastensuojeluilmoituksen. Luuleeko se einstein tosiaan että emme anna lapselle muita vaatteita?! Kuinka hiton ohut on opettajien tietämys autismin kirjosta, kun näitä omituisuuksia on paukutettu vuosi toisensa jälkeen koululle tietoon? Turhaanko vien epikriisit opettajan luettavaksi?

Kommentit (253)

Vierailija
161/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun sen opettajan on pakko tehdä se lasu, koska laki velvoittaa.  sossu sitten kuulee teitä, te sanotte, että kun meidän pentu on autisti eikä ne vaan tajua eikä niitä saa pakottaa eikä me osata opettaa lapselle pukeutumista. sitten sossu kuuntelee lasta, lapsi sanoo, että olen viistoista vee autisti enkä suostu. sitten sossu sanoo, että ok ja ilmoitaa opettajalle, että ei tarvetta toimenpiteisiin.

Laki velvoittaa? Hei voitko näyttää mulle sen lain, jossa lukee, että opettajan on tehtävä lasu vanhempien tahtoa vastaan syystä että lapsi ei halua laittaa takkia päälle? Jään odottelemaan.

Vierailija
162/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

äyttää mulle sen lain, jossa lukee, että opettajan on tehtävä lasu vanhempien tahtoa vastaan syystä että lapsi ei halua laittaa takkia päälle? Jään odottelemaan.

Kommenttisi osoittaa sen ettet tajuaisi vaikka hän sen näyttäisikin. Lastensuojelulaki velvoittaa tekemään lasun, jos esim.lapsen terveys vaarantuu. Jos ulkona on -30 pakkasta eikä lapsi pidä takkia, eikä sitä ole ollut kotoakaan lähtiessä (siis vanhempi ei ole huolehtinut lapsestaan), pitää tehdä lasu, koska on syytä epäillä. Minä vaatisin tuollaisilta vanhemmilta lastenvälitöntä huostaanottoa olipa lapsella autismi tai assburger tai mikä tahansa muu.

lastensuojeluviranomaiset ovat se taho, jotka päättävät sitten, että onko asia ok vai ei, ei opettaja. Ennen opettaja sai käyttää omaa harkintaa, nykyisen lain mukaan ei.

opettele pitämään huolta lapsestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä autistin kanssa joutuu välillä tappelemaan ja kestämään raivareita. Syksyllä kun pitää siirtyä talvivaatteisiin, edessä on taistelu, mutta periksi en anna ja raivarit pitää vanhemman vaan kestää. Sitten keväällä on taas ongelma siirtyä kesävaatteisiin, ei suostuisi millään. Eli tuo muutostilanne on meidän nuorelle se pahin. Vaatteita ei myöskään pestäisi ja vaihdettaisi puhtaisiin koskaan, jos hän saisi päättää. Kannattaa kuitenkin rajata nuo taistelut vain tärkeimpiin, ettei elämä mene pelkäksi taisteluksi; pitää kiinni terveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä asioista, muissa voi sitten antaa olla.

164/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6160 kirjoitti:

Kyllä autistin kanssa joutuu välillä tappelemaan ja kestämään raivareita. Syksyllä kun pitää siirtyä talvivaatteisiin, edessä on taistelu, mutta periksi en anna ja raivarit pitää vanhemman vaan kestää. Sitten keväällä on taas ongelma siirtyä kesävaatteisiin, ei suostuisi millään. Eli tuo muutostilanne on meidän nuorelle se pahin. Vaatteita ei myöskään pestäisi ja vaihdettaisi puhtaisiin koskaan, jos hän saisi päättää. Kannattaa kuitenkin rajata nuo taistelut vain tärkeimpiin, ettei elämä mene pelkäksi taisteluksi; pitää kiinni terveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä asioista, muissa voi sitten antaa olla.

Niin ja kävelee tikkujäykkänä ensimmäisen päivän uusissa/puhtaissa vaatteissa, ettei vaatteet koskettaisi ihoa, mutta minusta pieni siedättämäinen on tarpeellista ja hyväksi hänelle. Mutta siis mukana sopassa on aistiyliherkkyyttä muiden jumittamisten lisäksi.

Vierailija
165/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että lapsella on autismi tai mitä vaan, ei oikeuta päätöntä käytöstä kaikessa. Näen tätä työssä tosi paljon, että kaikki menee vamman piikkiin, eikä lapsille opeteta edes perusasioita. Elämästä tulee todella hankalaa, eikä lapsi/nuori sopeudu mihinkään.

Suomessa talvella pidetään toppatakkia, koska täällä on perk#leen kylmä. Siihen ei autismit vaikuta. Takki päälle tai koneet menee kiinni! Vanhemmat osaltaan vammauttavat näitä lapsiaan lisää. Oikeasti, nyt järki käteen ja vanhemman vastuu.

Vierailija
166/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelitte, että hänen koulunkäyntinsä onnistuu 20:n asteen pakkasessa, jos ette saa häntä puettua kunnolla? Kysehän ei ole siitä annatteko vai ette vaan onko teillä kykyjä saada hänet puettua niin, että pysyy hengissä. Ilmeisesti ei. 

En ole ap mutta eikös luokkahuonessa olla plussan puolella? Ymmärrättekö millaisia raivareita autisti voi saada jos hänen kanssaan alkaa vääntämään jostain.

Onko sinne kouluun kaivettu kotoa lämmitetty tunneli.

Vierailija
167/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapsella on autismi tai mitä vaan, ei oikeuta päätöntä käytöstä kaikessa. Näen tätä työssä tosi paljon, että kaikki menee vamman piikkiin, eikä lapsille opeteta edes perusasioita. Elämästä tulee todella hankalaa, eikä lapsi/nuori sopeudu mihinkään.

Suomessa talvella pidetään toppatakkia, koska täällä on perk#leen kylmä. Siihen ei autismit vaikuta. Takki päälle tai koneet menee kiinni! Vanhemmat osaltaan vammauttavat näitä lapsiaan lisää. Oikeasti, nyt järki käteen ja vanhemman vastuu.

Silloin autisti saattaa kiljua kuin pistettävä sika ja naapurit ihmettelevät.

Vierailija
168/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nehän tekivät sen lasin, koska ette kykene saamaan sitä pukeutumaan sään mukaan. Ei yrityksen puutteen vuoksi, vaan selkeästi koska tulosta ei oo ollut.

Vierailija
169/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, koulu ei tee autistisesta lasia tuollaisesta.

Keksi jotain muuta, et tiedä autistilapsiperheen elämästä mitään.

Vierailija
170/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ammattilaisia löytyy kyllä."??? Mitähän kuntaa, tai mitä maata, tämä mielipide koskee?

Vierailija
171/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sekä sua että opettajaa. Kyllä opettajan täytyi tehdä se ilmoitus. Ja ihan takuulla sä oot tänäkin vuonna valinnut taistelusi lapsen parhaaksi, eikä siitä riittänyt enää tähän toppatakki-asiaan. Murrosikäinen ja kookas autisti on uhan tolkuton työmaa ja se konstivalikoima mitä on kerrytetty hiljalleen vuosien ajan on yhtäkkiä ihan hyödytön eikä mikään enää toimi.

Ota sossun puhelu mahdollisuutena tilata nepsyvalmennysta tai toimintaterapiaa tai vaikka kkt-psykoterapiaa (tosi hyvin sopii nepsyille). Sun pitää muutenkin antaa auttamisvastuuta kodin ulkopuolelle, kun nepsynkin on joskus itsenäistyttävä.

T. Sossu ja autistin äiti

Vierailija
172/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äyttää mulle sen lain, jossa lukee, että opettajan on tehtävä lasu vanhempien tahtoa vastaan syystä että lapsi ei halua laittaa takkia päälle? Jään odottelemaan.

Kommenttisi osoittaa sen ettet tajuaisi vaikka hän sen näyttäisikin. Lastensuojelulaki velvoittaa tekemään lasun, jos esim.lapsen terveys vaarantuu. Jos ulkona on -30 pakkasta eikä lapsi pidä takkia, eikä sitä ole ollut kotoakaan lähtiessä (siis vanhempi ei ole huolehtinut lapsestaan), pitää tehdä lasu, koska on syytä epäillä. Minä vaatisin tuollaisilta vanhemmilta lastenvälitöntä huostaanottoa olipa lapsella autismi tai assburger tai mikä tahansa muu.

lastensuojeluviranomaiset ovat se taho, jotka päättävät sitten, että onko asia ok vai ei, ei opettaja. Ennen opettaja sai käyttää omaa harkintaa, nykyisen lain mukaan ei.

Entäpä kun oman lapsesi opettajalla nousee huoli sinun lapsesi henkisestä terveydestä sekä oppimisesta, koska äiti on nähtävästi joko täysin kouluttamaton tai matalasti koulutettu, ja hänellä on ilmeisen vakavia ongelmia oikeinkirjoituksen kanssa? Kyllä minulla ainakin huoli nousee siitä, että millaisen kotikasvatuksen lapsesi saa, ja ennen kaikkea, että millainen tulevaisuus lapsella on koulutuksen kannalta. On nimittäin tutkittu tosiasia, että alhainen koulutus periytyy.

Vierailija
173/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sain kokea pienen mustan hetken tuota kommenttia lukiessani ja aloin miettimään, että ehkä olisikin parempi, että autistien vaatteista kieltäytyjien annettaisiin ihan sielunsa kyllyydestä kulkea kovilla pakkasilla ulkona, niin luointo hoitaisi homman. joko autisti oppisi käyttämään vaatteita ja näin pysymään hengissä tai sitten ei.

Vierailija
174/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun sen opettajan on pakko tehdä se lasu, koska laki velvoittaa.  sossu sitten kuulee teitä, te sanotte, että kun meidän pentu on autisti eikä ne vaan tajua eikä niitä saa pakottaa eikä me osata opettaa lapselle pukeutumista. sitten sossu kuuntelee lasta, lapsi sanoo, että olen viistoista vee autisti enkä suostu. sitten sossu sanoo, että ok ja ilmoitaa opettajalle, että ei tarvetta toimenpiteisiin.

Laki velvoittaa? Hei voitko näyttää mulle sen lain, jossa lukee, että opettajan on tehtävä lasu vanhempien tahtoa vastaan syystä että lapsi ei halua laittaa takkia päälle? Jään odottelemaan.

Mistä lähtien lasun tekemiseen on tarvittu lapsen vanhemmilta lupa?

Ihan noin tarkasti ei laissa ole määritelty, mutta onhan se lapsen hyvinvoinnin laiminlyöntiä, kun lapsella ei ole riittävästi vaatetta pakkaskelillä.

Vierailija
175/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu tekee sen mitä pitää tehdä.

Teidän lapsenne tarvitsee paremman hoitosuunnitelman 🙏

Vierailija
176/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aina omille lapsille, että jos eivät laita talvivaatteita, meistä tehdään lastensuojeluilmoitus ja vanhemmat joutuu sitten vaikeuksiin, ei lapset.

Kiva kuulla että se oikeasti on niin!

Pelottelen tällä siis vain lapsia, kun 10v esim kiukuttelee eikä suostu laittamaan toppahousuja.

Vierailija
177/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin autisti saattaa kiljua kuin pistettävä sika ja naapurit ihmettelevät.

Vanhemman vastuu on hoitaa lasta niin hyvin kuin kykenee ja jos ei riittävään kykene, löytyy toivottavasti joku muu, joka kykenee. Mutta kun ei se autisti toimi sillä tavalla, että äitee laittaa kännykän säilöön ja sitten lapsi napisee pari minuuttia ja johan alkaa pukeutua. Jos arkielämä olisi noin näppärää, miksi ihmeessä lapsella mitään diagnoosia olisikaan? Olen sen jo lähes täysi-ikäisen Aspergerin äiti ja vaikka meillä menee nykyisin suorastaan tosi hyvin, muistan nuo ajat, kun piti vaikka väkisin tehdä jotain. Autisti menee täysin jumiin, saa kohtauksen, voi huutaa vaikka niin, että menettää tajuntansa. Tähän vakiovastaus on, että sillä oppii, mutta kun ei opi. Jälkeenpäin vain ynisee mekaanisesti itkun ja kuolan seasta eikä muista varmaan nimeäänkään. Siksi näillä lapsilla on diagnoosi, että he KÄYTÄNNÖN ARKITILANTEISSA toimivat ihan kuten muut. Juu, ja toisaalta ei voi palelluttaa itseään, ei voi pelata läpi yön, mutta MITEN se homma hoidetaan, siinä on se vaikeus. Siinä on ihan turha alkaa paasata kuin papukaija vanhemman vastuusta, rakkaudesta ja rajoista. Ennen kuin sain tämän esikoiseni, olisin itsekin sortunut tällaisiin "maalaisjärkivastauksiin". Nykyisin en paljon "itsestäänselvyyksiä" muille jakele. Meillä on myös toinen lapsi, tavis, ja vaikka toki hänkin osaa olla itsepäinen, se on ihan eri planeetalta se. Jälkeenpäin ajatellen en edes käsitä miten pojastani on kasvanut niin ihana ja fiksu nuorimies :)

Vierailija
178/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kun oman lapsesi opettajalla nousee huoli sinun lapsesi henkisestä terveydestä sekä oppimisesta, koska äiti on nähtävästi joko täysin kouluttamaton tai matalasti koulutettu, ja hänellä on ilmeisen vakavia ongelmia oikeinkirjoituksen kanssa? Kyllä minulla ainakin huoli nousee siitä, että millaisen kotikasvatuksen lapsesi saa, ja ennen kaikkea, että millainen tulevaisuus lapsella on koulutuksen kannalta. On nimittäin tutkittu tosiasia, että alhainen koulutus periytyy.

kaksoistohtoritutkinto täällä, toki voisi enemmänkin kouluttautua vaikka nasan rakettiinsinööriksi, mutta ei nyt viitsi enää tällä iällä. lapsista toinen opiskelee erityislahjakkaiden koulussa ja toinen on opiskelemassa meribiologiksi. ihan hyvältä tulevaisuutensa näyttää. osaan jopa oikeinkirjoituksen, mutta olen ajatellut, että kun kirjoittelen vauva-palstalla, niin pitää sopeutua joukkoon ja vaikuttaa tavallista tyhemmältä enklä näin ollen korjaa virheitäni  :)

ja ihan hyvin muuten aikoinaan otin, kun opettaja teki lasun lapsestani. lapseni nimittäin ilmoitti koulussa että hänen on turha istua näillä tunneilla kun osasi asiat jo 4 vuotta sitten eikä hän voinut ymmärtää miksei opettaja anna hänen opiskella omaa tahtiaan   ja alkoi sitten sen vuoksi ongelmakäyttäytymään, esim kävi tekemään omia tehtäviään sillä aikaa kun toiset opiskelivat perusyhteenlaskua. ymmärsin lastani täysin, koska koin itse koulun samoin ja siksi olin kiitollinen, kun sossu tuli mukaan peliin. saimme vihdoin jotain muutosta asioihin, koska sossun avulla lapseni pääsi testeihin ja sitä kautta sitten pääsi ohituskaistalle koulussa. olisinpa minäkin saanut saman, mutta omassa lapsuudessani sossut kiinnostuivat lapsista vian, jos he olivat poikia ja heillä oli adhd tai jos heidän vanhempansa olivat alkoholisteja.

lapseni todettiin huippuälykkäiksi ja tänä päivänä he opiskelevat ulkomailla erityislahjakkaiden koulussa. siellä heille järjestetään kursseja, joiden opettajina ovat alansa huiput. ovat tykänneet mutoksesta ja toinen lapsistani itki onnesta ensimäisne kouluviikon jälkeen ja sanoi, että kerrankin häneltäkin voidaanvaatia jotain jota hän ei jo osaa ja pitää oikeasti opiskella. Olen iloinen heidän puolestaan.

kaikki tämä siis sossun ansiosta. en tajua miksi lasusta pitää järkyttyä tai närkästyä, ei se aina mitään pahaa merkitse. ehkä sittenne närkästyvät, jotka tietävät syvällä sisimmässään, että joku on pielessä ja on vaarana paljastua.

Vierailija
179/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sain kokea pienen mustan hetken tuota kommenttia lukiessani ja aloin miettimään, että ehkä olisikin parempi, että autistien vaatteista kieltäytyjien annettaisiin ihan sielunsa kyllyydestä kulkea kovilla pakkasilla ulkona, niin luointo hoitaisi homman. joko autisti oppisi käyttämään vaatteita ja näin pysymään hengissä tai sitten ei.

Mulle tuli täsmälleen sama ajatus. Kaikki voittaisi tuolla ratkaisulla.

Vierailija
180/253 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaksoistohtoritutkinto täällä, toki voisi enemmänkin kouluttautua vaikka nasan rakettiinsinööriksi, mutta ei nyt viitsi enää tällä iällä. lapsista toinen opiskelee erityislahjakkaiden koulussa ja toinen on opiskelemassa meribiologiksi. ihan hyvältä tulevaisuutensa näyttää. osaan jopa oikeinkirjoituksen, mutta olen ajatellut, että kun kirjoittelen vauva-palstalla, niin pitää sopeutua joukkoon ja vaikuttaa tavallista tyhemmältä enklä näin ollen korjaa virheitäni  :)

ja ihan hyvin muuten aikoinaan otin, kun opettaja teki lasun lapsestani. lapseni nimittäin ilmoitti koulussa että hänen on turha istua näillä tunneilla kun osasi asiat jo 4 vuotta sitten eikä hän voinut ymmärtää miksei opettaja anna hänen opiskella omaa tahtiaan   ja alkoi sitten sen vuoksi ongelmakäyttäytymään, esim kävi tekemään omia tehtäviään sillä aikaa kun toiset opiskelivat perusyhteenlaskua. ymmärsin lastani täysin, koska koin itse koulun samoin ja siksi olin kiitollinen, kun sossu tuli mukaan peliin. saimme vihdoin jotain muutosta asioihin, koska sossun avulla lapseni pääsi testeihin ja sitä kautta sitten pääsi ohituskaistalle koulussa. olisinpa minäkin saanut saman, mutta omassa lapsuudessani sossut kiinnostuivat lapsista vian, jos he olivat poikia ja heillä oli adhd tai jos heidän vanhempansa olivat alkoholisteja.

lapseni todettiin huippuälykkäiksi ja tänä päivänä he opiskelevat ulkomailla erityislahjakkaiden koulussa. siellä heille järjestetään kursseja, joiden opettajina ovat alansa huiput. ovat tykänneet mutoksesta ja toinen lapsistani itki onnesta ensimäisne kouluviikon jälkeen ja sanoi, että kerrankin häneltäkin voidaanvaatia jotain jota hän ei jo osaa ja pitää oikeasti opiskella. Olen iloinen heidän puolestaan.

kaikki tämä siis sossun ansiosta. en tajua miksi lasusta pitää järkyttyä tai närkästyä, ei se aina mitään pahaa merkitse. ehkä sittenne närkästyvät, jotka tietävät syvällä sisimmässään, että joku on pielessä ja on vaarana paljastua.

Ei tuota voi lukea. Että kehtaatkin kirjoittaa tuolla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän