Autistinen lapsi kieltäytyy toppatakista ja talvikengistä, koulu teki lasun
Meillä on autistinen 15 v poika, joka pitää samoja vaatteita kesät-talvet, ei luistele, ei hiihdä ja opettaja teki lastensuojeluilmoituksen. Luuleeko se einstein tosiaan että emme anna lapselle muita vaatteita?! Kuinka hiton ohut on opettajien tietämys autismin kirjosta, kun näitä omituisuuksia on paukutettu vuosi toisensa jälkeen koululle tietoon? Turhaanko vien epikriisit opettajan luettavaksi?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittujen kevät. Olen itse erityisherkkä ja elimistöni toimii aivan oman logiikkansa mukaan.
Haistan ja maistan itselleni ominaisesti.
Lapsena en syönyt ns epämiellyttäviä ruokia ja luen ihmisiä jotka muutenkin vie energiaa...
Mitähän jos maailmaa muutettaisiinkin siten että ns tavisten pitäiski alkaa elää meidän tallottujen tavalla???
🤔
Erityisherkkä minäkin enkä pidä ajatuksesta, että "tavikset" pakotettaisiin elämään "tallottujen" tavalla. Luultavasti se provosoisi epätasapainoisempia erityisherkkiä käyttämään asemaansa väärin. Tämä taas ei ole kestävä ratkaisu sortamiseen ja ymmärtämättömyyteen.
Aikuinen erityisherkkä on sitä paitsi vastuussa omista tunteistaan, tuntemuksistaan ja siitä, että hän löytää keinot huolehtia tasapainostaan ja hyvinvoinnistaan. Sitä(kään) ei enemmistön sorsimisella ratkaista.
Anteeksi off-topic.
Se ei ole aina mahdollista. Kun kuormitusta tulee liikaa, voi käydä miten vain.
Hieman piikitellen kirjoitin... Kunnihmiset ainajoskusmahdollisesti TIETÄÄ... 😇
Ne mittää tiijä. En minäkään tiedä millaista on olla neliraajahalvaantunut. Mut hei, kylhän sen nyt vaa pitää nousta siit laiskottelemast ja ottaa osaa yhteiskunnan rientoihin.
😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittujen kevät. Olen itse erityisherkkä ja elimistöni toimii aivan oman logiikkansa mukaan.
Haistan ja maistan itselleni ominaisesti.
Lapsena en syönyt ns epämiellyttäviä ruokia ja luen ihmisiä jotka muutenkin vie energiaa...
Mitähän jos maailmaa muutettaisiinkin siten että ns tavisten pitäiski alkaa elää meidän tallottujen tavalla???
🤔
Ei mikään toimi niin että mennään vähemmistöjen ehdoilla. Poislukien niiden omat laitokset/hoitopaikat.
Niin sinä luulet, ystävä kallis😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas saa olla iloinen, ettei ole lapsia.
Kyllä minä olen iloinen autistisesta lapsestani ja rakastan häntä suuresti vaikka hänellä onkin paljon tuen tarpeita.
Itse tulkitsin viestin niin, että kirjoittaja on onnellinen lapsettomuudestansa siitä syystä, että jos on vähänkään mitään ongelmaa tai heikkoutta, niin heti heitetään lastensuojelun riepoteltavaksi. Eli perhe-elämässä ei suurin ongelma ole itse se autismi, vaan nämä haaskalinnut. Vaikka luulisi, että hyvinvointikunnassa saisi apua ja tukea, mutta ei, päinvastoin. Kuormitetaan entistä enemmän ja potkitaan jo maassa makaavaa, kunnes henki on mennyt.
Autisminkirjoon kuuluva sisarukseni ei suostunut käyttämään lapsena yhtään minkäänlaisia sormikkaita, hanskoja tai rukkasia. Vaikka olisi ollut 20 astetta pakkasta. Myös talvitakkia ei yleensä halunnut pitää kiinni, oli millainen talvitakki tahansa. Hän ei aisti kylmää normaalisti. Nyt on ihan työssäkäyvä ihminen ja makselee veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelitte, että hänen koulunkäyntinsä onnistuu 20:n asteen pakkasessa, jos ette saa häntä puettua kunnolla? Kysehän ei ole siitä annatteko vai ette vaan onko teillä kykyjä saada hänet puettua niin, että pysyy hengissä. Ilmeisesti ei.
Ei ole. Olemme töissä kun autisti lähtee kouluun. Jos lähtee. Usein ei.
Eli ihan peruskoulunkäyntikään ei onnistu, edes lämpimällä kelillä. Huoltajina teillä on velvollisuus huolehtia siitä.
Mitä minä sille voin, jos lapsi ei lähde kouluun?
Toivottavasti tämä on provo. Jos et saa lasta kouluun ja olet sitä mieltä, että teillä alaikäisen lapsen vanhempina ei ole velvollisuutta yrittääkkään löytää tähän jotain ratkaisua, niin kyllä se lasu sitten on ihan paikallaan.
No, jospa sinä vaikka näppäränä tyttönä aloitat antamalla pari ehdotusta, että miten sen lapsen käytännössä saisi sinne kouluun, jos itse on töissä?
Sellainen vanhempi, jolla on niin vaikea lapsi ettei se lähde itse kouluun ei vaan voi käydä töissä. Tai sitten palkkaa sinne kotiin apua laittamaan se lapsi kouluun.
Eli yksinhuoltaja, jolla on autistinen lapsi kotona jonka toiminnan ohjauksessa toivomisen varaa, ei mielestäsi voo käydä töissä?
Millä ajattelet että leipä tulee pöytään?
Eikö se sinun lapsesi ole? Sinä hänen hoidostaan vastuussa olet, myös siitä, että oppivelvollisuus tulee täytettyä. Ei kait se meidän muiden vastuulla ole kun ei olla häntä tehtykään.
Vierailija kirjoitti:
Autisminkirjoon kuuluva sisarukseni ei suostunut käyttämään lapsena yhtään minkäänlaisia sormikkaita, hanskoja tai rukkasia. Vaikka olisi ollut 20 astetta pakkasta. Myös talvitakkia ei yleensä halunnut pitää kiinni, oli millainen talvitakki tahansa. Hän ei aisti kylmää normaalisti. Nyt on ihan työssäkäyvä ihminen ja makselee veroja.
Se, ettei aisti kylmää, ei estä paleltumia. Itse asiassa se nopeuttaa paleltumien syntymistä, kun ihminen ei huomaa raajojen kylmenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelitte, että hänen koulunkäyntinsä onnistuu 20:n asteen pakkasessa, jos ette saa häntä puettua kunnolla? Kysehän ei ole siitä annatteko vai ette vaan onko teillä kykyjä saada hänet puettua niin, että pysyy hengissä. Ilmeisesti ei.
Eli ihan peruskoulunkäyntikään ei onnistu, edes lämpimällä kelillä. Huoltajina teillä on velvollisuus huolehtia siitä.
Toivottavasti tämä on provo. Jos et saa lasta kouluun ja olet sitä mieltä, että teillä alaikäisen lapsen vanhempina ei ole velvollisuutta yrittääkkään löytää tähän jotain ratkaisua, niin kyllä se lasu sitten on ihan paikallaan.
No, jospa sinä vaikka näppäränä tyttönä aloitat antamalla pari ehdotusta, että miten sen lapsen käytännössä saisi sinne kouluun, jos itse on töissä?
Sellainen vanhempi, jolla on niin vaikea lapsi ettei se lähde itse kouluun ei vaan voi käydä töissä. Tai sitten palkkaa sinne kotiin apua laittamaan se lapsi kouluun.
Eli yksinhuoltaja, jolla on autistinen lapsi kotona jonka toiminnan ohjauksessa toivomisen varaa, ei mielestäsi voo käydä töissä?
Millä ajattelet että leipä tulee pöytään?Eikö se sinun lapsesi ole? Sinä hänen hoidostaan vastuussa olet, myös siitä, että oppivelvollisuus tulee täytettyä. Ei kait se meidän muiden vastuulla ole kun ei olla häntä tehtykään.
No, siis itse asiassa koulun velvollisuus on varmistaa, että erityislapsi saa tarvitsemansa tukitoimet kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne ulkovaatteet ottaa kouluun mukaan, niin opettaja valvoo, että ne tulee päälle.
Minulla ei ole minkäänlaista tietämystä autismista, mutta miksi tämä saa vain alapeukkuja?
Jos tarve on ratkaista se, miten lapsi voi käydä koulua, niin eikös se ole yksi ratkaisu, että perhe sitten järjestää lämpimät kyydit ja koulun kasvattajat huolehtivat asiasta päivän aikana. Lapsi voi olla vaikka sisällä jos ulkovaatteet eivät hänelle sovi.
Valitettavasti kaikkia ei taida nyt vaan saada samaan muottiin. Eikö jonkinlainen ongelman ratkaisu olisi tämäkin? Ehkä ensi talvena jo toppavaatteet kelpaavatkin?
Koulussa ei ole ylimääräisiä kasvattajia valvomaan. Kunnat säästävät :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ajattelet että leipä tulee pöytään?Eikö se sinun lapsesi ole? Sinä hänen hoidostaan vastuussa olet, myös siitä, että oppivelvollisuus tulee täytettyä. Ei kait se meidän muiden vastuulla ole kun ei olla häntä tehtykään.
No, siis itse asiassa koulun velvollisuus on varmistaa, että erityislapsi saa tarvitsemansa tukitoimet kouluun.
Koulun vastuulla ei ole, että teini ilmaantuu kouluun ja on säänmukaisesti puettuna. Se vastuu on ainoastaan huoltajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne ulkovaatteet ottaa kouluun mukaan, niin opettaja valvoo, että ne tulee päälle.
Minulla ei ole minkäänlaista tietämystä autismista, mutta miksi tämä saa vain alapeukkuja?
Jos tarve on ratkaista se, miten lapsi voi käydä koulua, niin eikös se ole yksi ratkaisu, että perhe sitten järjestää lämpimät kyydit ja koulun kasvattajat huolehtivat asiasta päivän aikana. Lapsi voi olla vaikka sisällä jos ulkovaatteet eivät hänelle sovi.
Valitettavasti kaikkia ei taida nyt vaan saada samaan muottiin. Eikö jonkinlainen ongelman ratkaisu olisi tämäkin? Ehkä ensi talvena jo toppavaatteet kelpaavatkin?
Välituntivalvojat ovat siellä pihalla. Kuka tätä siellä sisällä vahtii ettei vaikka satuta itseään? Opettajilla on oikeus taukoihinsa välitunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te tuskin laitatte häntä ulos pakkaseen näin ollen? Jos koulusta hänet ulos laitetaan palelemaan, niin ilmoituksen voi tehdä opettajista.
Mitä tapahtuu jos ilmoituksen tekee opettajasta? Opettajan omat lapset otetaan huostaan? Vai asettaako sossu opettajalle uhkasakon tms?
Ei opettajasta ainakaan lasua voi tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkien pitää pystyä noudattamaan yhteisiä sääntöjä, oli autisti tai ei. Ihan oikein, että ope on huolissaan ap:n kasvatusotteesta. Miten meinaat, että lapsi pärjää työelämässä?
Miten autistit nyt yleensä pärjäävät työelämässä.
Näin juuri, kyllä nauratti tuo kommentti :) Asia itsessään ei naurata kyllä, minullakin on Asperger-poika, autismin kirjolla siis. Kohta on jo täysi-ikäinen ja nykyisin menee hyvin. Mutta on jotenkin niin tuttua, että vaikka olisi vamma X, niin kai nyt täytyy tehdä Y, kun kaikki tekee Y. Kas kun siksi se vamma on tutkittu ja todettu, että tämä ihminen ei ole eikä toimi kuten "kaikki". Ihmisillä tuntuu olevan joku kumma käsitys, että kun lapsi saa jonkin neuropsykiatrisen diagnoosin niin sen diagnoosin myötä hän onkin yhtäkkiä -simsalabim- sellaisen tuen ja kuntoutuksen piirissä, että hän seuraavana aamuna herää taviksena. Se lapsi ei ikinä tule heräämään taviksena. Tietysti on vaikea tietää millainen kukin autisminkirjolainen on, heitä on todella laidasta laitaan, mutta ei jalatontakaan vaan laiteta kävelemään, koska taivaan tähden, kaikkihan kävelevät! Sitten taas on asioita, joita autisminkirjolaiseltakin voi vaatia, koska hän kykenee siihen, mutta sitä ei ulkopuolinen tiedä, mitkä ovat näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun vastuulla ei ole, että teini ilmaantuu kouluun ja on säänmukaisesti puettuna. Se vastuu on ainoastaan huoltajalla.
Autistinen teinihän kyllä ilmaantuu kouluun, mikäli tukitoimet ovat kunnossa, ja koulu on lapselle turvallinen ja mieluinen paikka. Jos taas lasta kiusataan muiden oppilaiden ja opettajan (kuten tässä tapauksessa taitaa olla asian laita) toimesta, niin kouluun meneminen on huomattavasti vaikeampaa.
vammaiset ovat riippakiviä,kuluerä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen, että miksi ne on pakko aamulla pukea päälle, kun on kiire ja ei ole aikaa vääntää. Koulussa opettaja (jolle asia on selvästi tärkeä) huolehtii, ettei autistinen lapsi mene ulos ilman ulkovaatteita. Siksi ne pitää olla mukana.
Lasten on oltava siellä missä valvojat ovat.
kun sen opettajan on pakko tehdä se lasu, koska laki velvoittaa. sossu sitten kuulee teitä, te sanotte, että kun meidän pentu on autisti eikä ne vaan tajua eikä niitä saa pakottaa eikä me osata opettaa lapselle pukeutumista. sitten sossu kuuntelee lasta, lapsi sanoo, että olen viistoista vee autisti enkä suostu. sitten sossu sanoo, että ok ja ilmoitaa opettajalle, että ei tarvetta toimenpiteisiin.
Mutta töitä nimenomaan on. Tässä sinä yrität väittää että autistisen nuoren kuntoutus on huoltajan velvollisuus, että yhteiskunta ei ole vastuussa nuoren autistin kuntouttamisesta vasn hänen äitinsä/isändä jonka on jäätävä kotiin syrjäytymään autistin kanssa.