Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas kerran sama homma! Tänäkin vuonna liian moni poika kieltäytyy tanssimasta vanhojentansseja!

Vierailija
12.01.2021 |

Jos nyt tansseja tänä vuonna ylipäänsä järjestetään lainkaan tai jos ne siirretään toiseen ajankohtaan. Mutta, jos tanssit järjestetään, niin jälleen kerran on monen nuoren miehenalun itsekkyys huipussaan, kun ovat ilmoittaneet, että eivät tanssi vanhoja! Heidän päätökseensä ei vaikuta mitenkään se, onko koronaa vai ei. Kun ei vaan kuulemma kiinnosta! Taas kerran on siis vaarassa monen tytönkin tanssit tuon asian vuoksi, kun tanssiparia ei välttämättä löydy.

Kyllä on kauhean itsekästä ja omaan napaan tuijottavaa toimintaa monilla pojilla. Oikein kunnon minä minä minä ajattelutapaa!

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanssimisesta palkkioksi pinppiä ja persettä niin tulee halukkaita. Eihän siitä muuta iloa ja hyötyä ole. 

M35

mikä on pinppi?

Vierailija
62/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi kun tulee vieläkin kylmät väreet sanasta vanhojentanssi. Mulle rumana tyttönä se oli nöyryytys. Meitä oli tyttöjä ja poikia yhtä paljon jotka tanssi, joten kaikille löytyi pari, mutta: kukaan ei olisi halunnut minua, eikä yhtä yli 180 cm pitkää lihavaa tyttöä. Siinä oli kiva kuunnella kun jämäpojat vertailivat, kumpi noista nyt on vähemmän yököttävä jak kumpi ottaa kumman. Päätyivät siihen että olemme molemmat yhtä vastenmielisiä ja arvotaan. Oli aika vaivautunut tunnelma tanssissa.

Mikäs niistä jämäpojista teki jämäpoikia? Et saanutkaan pariksesi sitä lukion avaruusleukaista mallipoikaa? 

Se kai teki jämiä etteivät olleet sosiaalisesti suosittuja, kuten ei me jämätytötkään. Toinen pojista oli lähes sairaalloisen ujo ja kosketuskammoinen. Se minulle päätynyt oli muiden poikien kiusaama ollut ala-asteelta asti ja myös jotenkin sosiaalisten tilanteiden kammoinen. 

Itse en todella haaveillut mallipojista, olin ollut ruma ja  kiusattu aina ja tiesin paikkani. Lähinnä toivoin että kun äidin haaveiden takia piti tanssia, niin ei olisi kovin paha nöyryytys. Mutta olihan se. Mm. partnerini teki pilaa koskeemalla minua kuin jotain saastaista, ja pyyhkimällä käsiään sen jälkeen teatraalisesti. 

Oikeesti? Ei mitään vanhojen tansseja tarvis kyllä olla, kun pojankoltiaiset on tuossa iässä vielä niin kehittymättömiä, että ei näytä alkeellisimpia tapojakaan vielä olla opittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiopojat taitaa olla vielä aika keskenkasvuisia. Eivät hiffaa, että mikään ei sytytä tyttöjä niin kuin tanssiminen. Ainakin itse aloin seurustella tanssiparini kanssa, johon tutustuin juuri tanssikurssilla. Niin teki moni muukin! Terävimmät pojat kävivät tanssimassa jopa kolmena vuonna, jos sattui välirikko tyttiksen kanssa. Viimeistään tanssien jatkoilta lähdettiin kämpille pareittain.

Vielä näin vanhanakin muistelen, miten tanssiparini kanssa pantiin seuraava vuosi kuin puput.

N32

Helvetti että olet säälittävä 

Olipa ilkeesti sanottu! Miksi? Tuohan on juuri sitä ikää ja nuoruutta!

-ohis

Vierailija
64/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin lukioaikana vanhojen tansseihin, muutaman luokkakaverin kanssa juotiin keskikaljaa lukion poikien vessassa koska juomia ei saanut nauttia juhlasalissa. Otettiin vähän vauhtia ennenkuin lähdimme koodaamaan introa Commodore amigalla.

Koodattiin la aamuyöhön saakka

Vierailija
65/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M25 kirjoitti:

Vanhojentanssit on kurssi, joten sinne ei voi pakottaa niitä, jotka eivät sitä kurssii oo ottanu. :) Jos tytöille tulee noi mitättömästä asiasta paha olo, nii sit on kasvatukses joki menny pahasti pieleen ja tulee olemaan hankala elämä edes.

Tämä ! Meillä luettiin mieluummin pitkää fysiikkaa kuin sätkittiin kehruu valssia

Ja se oli kyllä parempi sijoitus kuin kotiljongin askeleet.

Vierailija
66/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin lukioaikana vanhojen tansseihin, muutaman luokkakaverin kanssa juotiin keskikaljaa lukion poikien vessassa koska juomia ei saanut nauttia juhlasalissa. Otettiin vähän vauhtia ennenkuin lähdimme koodaamaan introa Commodore amigalla.

Varmasti oli kivempaa kuin jotkut barokki tanssit lukion salissa!

Vierailija
67/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommonen amerikkalaistunut juttu pitäs vaan kieltää kokonaan, ihan paska traditio.

Vierailija
68/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanssimisesta palkkioksi pinppiä ja persettä niin tulee halukkaita. Eihän siitä muuta iloa ja hyötyä ole. 

M35

mikä on pinppi?

Se on se mikä tytöillä on jalkojen välissä.

Vierailija
69/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa ja Tampereella on siirretty toukokuulle.

Lapseni koulussa 2 vuotta sitten osa pojista tanssi molemmissa näytöksissä ja jotkut pojat tanssivat jo lukion ekalla luokalla ja toisen kerran tokalla.

Osa tytöistä tanssi kahdestaan.

Siskoni tansseissa oli tyttö-pareja, omissani pari vuotta myöhemmin tuli intistä entisiä lukiolaisia kavaljeereiksi ja myöhempinä vuosina abi-pojat tanssivat toistamiseen. Siis ne miehet, joita huvitti tanssia uudestaan.

Suurin osa tyttöjen puvuista oli omana aikanani joko itse tehty tai paikallisella ompelijalla teetetty. Voisikin olla hyvä käytäntö, että tekisivät itse pukunsa. Silloin kilpavarustelu olisi kiinni omista taidoista eikä niin paljon (vanhempien) rahasta.

Vierailija
70/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vain pojat ovat itsekkäitä. Tyttöjen prinsessatanssiunelmat eivät ole ollenkaan itsekkäitä, vaan perinteinen asia, ja perinteitä pitäisi kunnioittaa, koska... no perinne on itseisarvo!

Kyllä taas tyttöjen ihmisoikeuksia poljetaan.

Vierailija
71/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M35

mikä on pinppi?

Koodisana, tarkoittaa kikulia.

Vierailija
72/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunkiolle tuollaiset traditiot.

Koko vanhojen tanssi-traditio on jäänne lukion luonteesta etuoikeutetun eliitin koulutuspaikkana. Hetero cis-sukupuolisuus olettamalla.

Onko? Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1980, mitään vanhojen tansseja ei ollut edes keksitty. Joku saattoi pistää pappa vainaan ulsterin penkkareiden jälkeisenä päivänä kouluun. Amerikasta tullutta hapatusta on touhu.

Perinne itsessään on vanha, ja jos sitä sinun koulussasi ei tunnettu, niin ei se tarkoita että se olisi ollut muuallakin tuntematon. Juhlan luonne tosin on karannut kauas alkuperäisestä ja muistuttaa nykyään jenkkien promia. Onko se sitten paha, vaikea sanoa, perinteet elävät muutenkin. Alkuperäinen vanhojen päivä tuntuisi nykylukiolaisista varmaan lähinnä naamiaisilta.

Vanhojentanssit ovat hieman kaksipippuinen tapahtuma. Tapakasvatuksen näkökulmasta hieno tilaisuus tutustua suuren juhlan etikettiin, ja jopa pelleilijät saattavat saada arvokkuutta käyttäytymiseen pukeutuessaan tyylikkäästi. Toisaalta taas nämä lieveilmiöt kilpavarustelusta ei ole mieltä ylentävää katsottavaa.

Vierailija
73/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhat pukivat ylleen mummon ja papan vaatteet vintiltä. Ei tullut kalliiksi.

Vierailija
74/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille löytyy parit, vaikka kaikki ei halua tanssiakaan. Ekoilta ja naapurikouluista (jep, ammattikoulusta!!!) aina löytyy halukkaita.

Tänä vuonna taitaa tanssit siirtyä vappuun.

Onhan noita etätanssitreenejä ollut hauska seurata..

Vierailija
75/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhat pukivat ylleen mummon ja papan vaatteet vintiltä. Ei tullut kalliiksi.

Eikö tuo ollut 50-luvulla tms?

Mä tanssin kasarilla (järvenpää) ja meillä hommattiin puvut teattereista yms. Enemmän semmosta länkkärimenoa.

Serkuilla taas Helsingissä iltapuvut.

Luulen, että on enemmän paikkakunta kohtasta ollut nää ideat.

Vierailija
76/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kiukuttelen kun amiksessa opiskeleva poikani lupautui kavaljeeriksi tutulle lukiolaistytölle. Poika tykkää tanssia ja nauttii kun saa laittautua ja olla esillä...mutta tulee äidille kallis päivä pukuvuokrineen kaikkineen.

Vierailija
77/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Valssin hallitsee kaikki mutta copperlistit vain harvat ja valitut.

Vierailija
78/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M25 kirjoitti:

Vanhojentanssit on kurssi, joten sinne ei voi pakottaa niitä, jotka eivät sitä kurssii oo ottanu. :) Jos tytöille tulee noi mitättömästä asiasta paha olo, nii sit on kasvatukses joki menny pahasti pieleen ja tulee olemaan hankala elämä edes.

Tämä ! Meillä luettiin mieluummin pitkää fysiikkaa kuin sätkittiin kehruu valssia

Ja se oli kyllä parempi sijoitus kuin kotiljongin askeleet.

Miksi joko-tai?

Olen harrastanut tanssimista 40 vuotta sekä valmistunut yliopistosta matematiikan laitokselta (ja olihan se fysiikkakin siinä sivuaineena). Sitä paitsi tanssi tekee erityisen hyvää aivoille, sanovat tutkimukset. Monipuolisuus, ystävät hyvät!

Vierailija
79/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites me naiset jotka emme aikanaan tanssineet?

Meillä lukiossa tytöt tanssi paljon keskenään. Tai pyysi koulun ulkopuolelta parin. Lukiossani olikin vain 1/5 vuosikurssista poikia.

Vierailija
80/86 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli ihan ok tapahtuma ainakin 90-luvulla. Muistaakseni kaikki tanssi eikä sitä taidettu edes pojilta paljon kysellä. Pojilla puvut ja tytöillä mekot. Ei mitenkään yli. Tyylikäs tapahtuma ja vähän jännä kaikille. Sitten oltiinkin koulun vanhimmat ja viisaimmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi