Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
Hieman kyllä jäi kokeen jälkeen korpeamaan useiden väittämien tulkinnanvaraisuus. Mielestäni tällaista ei aiempina vuosina ole ollut. Esimerkiksi jossain väittämässä puhuttiin ”sodan jälkeisestä Suomesta”, mutta ei mainittu tarkemmin minkä sodan jälkeisestä Suomesta puhuttiin. Sillä kuitenkin oli iso merkitys.
Tuntuu et tällä kertaa tarvittiin tuuria kokeessa menestymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin salissa oli lähemmäs 70 paikkaa mutta n. 30 paikalla, ja n. 10 lähti ekan tunnin aikana, mikähän syynä.
Täällä yksi no show -porukkaan lukeutuva, sain näet todistusvalinnassa paikan ykkösvaihtoehdostani joten en sitten osallistunutkaan sos.työn pääsykokeeseen. Se oli tokana hakukohteena.
Viime vuonna pisteraja 1. osioista oli 30/40 ja ihmisillä matskut vieressä, joten ei tämän vuoden 1.osion pisteraja voi sitä korkeampi olla. Prosentuaalisesti max. 23/30, mutta todennäköisesti lähempänä 20/30, uskon niin ainakin.
Kiitos Vipusen tulkitsija jälleen kerran. 🙂
Tänään tätä keskustelua on ollut kivempi lukea, ja nyt huojentuneemmin mielin viikonlopun viettoon :D
Toivon niin paljon,että joku sosiaalityön alemmalle vaihtoehdolle laittanut ja paikan ehdollisesti saanut onnistuisi sosiaalitieteiden pääsykokeessa huomenna ja pääsisi sinne,jolloin vapautuisi paikka varasijalaiselle!!
Kyllä nyt hermostuttaa… en tosin olen ensikertalainen ja en usko oikein mahdollisuuksiini… tänä vuonna oli kyllä lyhyt koe! Eikä yhtään enkun matskua.
Pakko sanoa, että en ymmärrä lyhyen kokeen ihmettelyä. Miten sen kokeen pituus vaikuttaa esimerkiksi siihen, onko koe helppo vai vaikea? Tarkoittaako se lyhyt koe määrällisesti vähän tehtäviä? Musta yleisesti pääsykokeena aika tavallinen. Myös ajallisesti siihen sai musta uppoamaan kyllä ihan mukavasti aikaa kun oikein paneutui esseetehtävään eikä väittämätkään olleet mitenkään selkeitä. Myöskään se, kuinka nopeasti kokeen teki ei kerro onnistumisesta. Ellei nyt lähtenty ensimmäinen puolen tunnin jälkeen, silloin ei kyllä voinut saada laadukasta vastausta aikaan
Se vaikuttaa siten, että jos aikaa olisi ollut vaikka 5 tuntia, niin esseestä olisi tullut parempi, ja olisi ehtinyt vieläkin enemmän rauhassa tsekata oikein/väärin-vastaukset.
Mutta toki tällä rajallisella ajalla mitataan mm. opittua, motivaatiota paineensietokykyä, sekä kykyä jäsentää ajatuksiaan tietyn aikarajan puitteissa.
Kun näen uudemman kerran oikein/väärin-väitteet ja pääsen varmistamaan kirjoitusvirheen ja tulkinnanvaraisuuden, niin sen jälkeen on helpompi vastata siihen kysymykseen, kuinka hyvin valintakoelautakunta on onnistunut. Jos virheitä ja tulkinnallisuutta, niin eiköhän jengi mene ensi vuodeksi vaihtoon. Tässä on kuitenkin aika monen ihmisen tulevaisuudesta kyse.
On hieman tuskaista tämä tulosten odottelu.. Koska valituille tulee yleensä tieto, voiko tulla jo ennen juhannusta..?
Itsekin odottelen kuumeisesti valinnan tuloksia. Olisiko täällä aikaisempina vuosina hakeneita linjoilla? Onko tulosten saapuminen odotettavissa vasta lähempänä sitä 9.7. vai kenties jo aiemmin?
En oo hakenu aiemmin, mut yhdessä ryhmässä sanottiin, että valituille olis ilmoitettu monesti jopa ennen juhannusta!
Onko haastattelua tai soveltuvuuskoetta sosiaalityössä Helsingissä?
Ei ole. Minuakin kiinnostaa milloin valintakoetulokset tulee.
Viime vuonna tulokset tulivat heinäkuussa.
Viime vuotta ei kannata verrata kun sillon systeemi oli ihan sekaisin ja pitkitetty koronan takia. Aiemmat vuodet toivottavasti kuvaa enemmän sitä, milloin tuloksia voisi odotella tulevaksi. Toivottavasti siis ensi viikolla tulisi.
Oispa hienoa, jos ens viikolla jo tulisi!
Todennäköisesti tulokset tulevat vasta heinäkuussa. Se viimeinen viikko on todennäköinen ja silloin ne voivat ilmestyä milloin vain. Olen saanut opiskelupaikan vuonna 2016 ja silloin yliopistosta tuli tulokset juhannusviikolla ja keskellä päivää. Kyseessä oli kyllä aivan eri ala ja pääsykoekin oli ollut aiemmin. Tiedän myös kavereita, jotka ovat saaneet tiedon kesäkuun puolella. Todennäköistä on tulosten tuleminen vasta heinäkuussa. Kannattaa kyllä käydä katsomassa opintopolkua vaikka päivittäin. Sosiaalityön tulosten julkaisupäivästä aikaisempina vuosina ei ole mulla tietoa
Mä olen ainakin asennoitunut, että tulokset tulee 9.7.
Nyt nautitaan kesästä. Työ on tehty ja mihinkään ei voi enää vaikuttaa!
Oma veikkaukseni: 15/30
Terv. sosiaalityo 2. vuoden opiskelija