Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityön pääsykoe 2021

Vierailija
10.01.2021 |

Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?

Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.

Kommentit (992)

Vierailija
541/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna ennakko aineiston essee 17p ja aineistoon liittyvä osuus 8p. Voisi siis ajatella että ennakkoaineisto ns ”tärkeämpi” itse tein n. .70 % ennakkoa ja aineistoa 30%. Okei halusin pelata ennakkoaineisto esseen varman päälle, koska en oikein osannut soveltaa kokeessa tullutta aineistoa, joten siitä tulee varmaan vaan pari pistettä.

Voi tämä olisi kyllä omalla kohdalla pelastus jos arvostelu olisi taas näin! Uskon että tuo ennakko-osio nimenomaan meni itsellä nappiin, soveltava jäi tosi niukaksi kun yksinkertaisesti tila loppui kesken..  Tein itse tämän siis juuri kuten tehtävänannossa, eli eka osio pelkän aineiston mukaan ja tuossa tynkä-soveltavassa osiossa yhdistelin ennakko-aineiston ja kokeessa jaetun aineiston välille yhteyksiä.

Vierailija
542/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna ennakko aineiston essee 17p ja aineistoon liittyvä osuus 8p. Voisi siis ajatella että ennakkoaineisto ns ”tärkeämpi” itse tein n. .70 % ennakkoa ja aineistoa 30%. Okei halusin pelata ennakkoaineisto esseen varman päälle, koska en oikein osannut soveltaa kokeessa tullutta aineistoa, joten siitä tulee varmaan vaan pari pistettä.

Voi tämä olisi kyllä omalla kohdalla pelastus jos arvostelu olisi taas näin! Uskon että tuo ennakko-osio nimenomaan meni itsellä nappiin, soveltava jäi tosi niukaksi kun yksinkertaisesti tila loppui kesken..  Tein itse tämän siis juuri kuten tehtävänannossa, eli eka osio pelkän aineiston mukaan ja tuossa tynkä-soveltavassa osiossa yhdistelin ennakko-aineiston ja kokeessa jaetun aineiston välille yhteyksiä.

Esseen ekan osion tein siis ENNAKKO-aineiston mukaan. Mutta saman otsikon alla siis molemmat osiot, ilman mitään väliotsikointeja :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko avautua. Luin ihan hitokseen koko kuukauden, ja omasta mielestä osasin artikkelit hyvin. Kokeessa sitten iski pieni paniikinpoikanen, koska mitä helkkaria ne väittämät oli? Niin monitulkintaisia ja osa niin oudosti muotoiltu, että kyllä meni sormi suuhun monen kohdalla. Vastasin 27/30, mutta mitä nyt tätä keskustelua lukenut niin miinuspisteitä ropisee joka suunnasta. On kyllä pieni vitutus päällä koko kokeesta. Essee meni hyvin, mutta tuskinpa sitä kukaan lukee. Jipii.

Mistä muuten näkee tuon tiedon, että moniko pääsee 1. osiosta jatkoon? Oon kaivellu opintopolut ja yliopistojen sivut läpi, mutta en löydä.

Siis täällä sama fiilis .. opiskelin kaiken ihan niinku vuosilukuja myöden , mutta sitten kysymykset oli ympäripyöreitä ja just sellaisia, et niihin olis passannut kumpi vain vastaus ... :O kokeessa tuli sellainen olo, ku ei ois lukenut edes koko materiaalia .. ja miinuksia tänne tulee myös .. vastasin 29 kysymykseen ja osan vedin iha lonkalta ... uskon, että ehkä kokeen vaikean tulkittavuuden vuoksi .. pienemmilläkin pisteillä ehkä

pääsee kakkos osioon .. tai näin ainakin yritän rauhoitella itseäni...

JA olisihan toi pitänyt tajuta, et nyt oli tavallista enemmän hakijoita kouluihin nii koe oli sen takia tollainen , ku helpompi tarkistaa ... jos 1 osiossa olis ollut joku kysymys mihin olis pitänyt vastata nii sit olis kokeen tarkastajilla ollut iso työ niitä tarkistella .. Ensikerralla luen materiaalin tohon tyyliin, että teen itelle ympäripyöreitä kysymyksiä... ja totuus ainakin omalla kohdalla on se , vaikka mulla olis ollu se materiaali kokeessa mukana .. en siltikään olis osannut vastata oikein muutamiin kysymyksiin :(

Vierailija
544/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esseen ekan osion tein siis ENNAKKO-aineiston mukaan. Mutta saman otsikon alla siis molemmat osiot, ilman mitään väliotsikointeja :)

Sama! Siis juuri itsekin ns. 2 osiota yhden otsikon alle ja yhistin ne smoothisti toisiinsa mutta just samalla lailla tein!

Vierailija
545/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mietin, niin itse kirjoitin esteeseen uudenlaisista hallinnan keinoista (Von Koskull, Sipilä) ehkä liikaakin. Kiire tuli.

Mutta onneksi se on takana. Oli raskasta.

Vierailija
546/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esseeseen

Vierailija
547/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin luin kokeeseen todella paljon koko kuukauden. Siinä mielessä hyvä fiilis, että osa kysymyksistä oli niin sekavia, että vaikka olisin lukenut vielä enemmän niin en silti olisi osannut vastata. Ei ainakaan oo mitään katumusta, että olisi pitänyt opiskella enemmän, koska en usko, että olisi juuri auttanut vaikka olisi ollut paperit mukana ja olisin koko päivän saanut miettiä kysymyksiä.

Vierailija
548/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella lohduttavaa lukea teidän muiden kommentteja. Itse olin ensimmäistä kertaa pääsykokeissa. Työskentelen hammashoidossa ihan täysipäiväisesti ja pyöritän perhearkea toki myös samalla. Luin kaiken mahdollisen vapaa-ajan sekä öisin, opettelin ulkoa, äänitin omia referaatteja joita kuuntelin kun kuskasin lapsia harjoituksiin tai tein ruokaa ja kun koe oli edessä en tiennyt itkeä vai nauraa.. Niihin kompa/kirjoitusvirhe väittämiin arvasin tuurilla jonkun oikein ja osa meni varmasti väärin. Essee ehkä meni ihan ok mutten usko kenenkään sitä kyllä lukevan. Kokemusta rikkaampana silti kuitenkin.

Vierailija
549/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, rakkaat Vipusen tulkitsijat. Pystyykö joku katsomaan montako paikkaa on nyt vastaanotettu Helsingin sosiaalityöhön 2021 vastaan?

Vierailija
550/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku nyt selittää miten tää menee tää eka osio juttj, eli oonko nyt ymmärtänyt oikein että eka osio tarkistetaan ensin ja siitä pitää saada tietty pistemäärä ja sitten vasta tarkistetaan toinen osio? Ja saako ne ekan osion pisteet selville ennen sitä heinäkuuta kun lopulliset tulokset tulee, vai tuleeko ne sillon sitten samalla? Oon vähän pihalla :)

Vierailija
551/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauria kirjoitti:

Hei, rakkaat Vipusen tulkitsijat. Pystyykö joku katsomaan montako paikkaa on nyt vastaanotettu Helsingin sosiaalityöhön 2021 vastaan?

Alle 5.

Ensisijaisessa toiveessaa on n. 6 kpl, eli muutama paikka voi vielä mennä.

Vierailija
552/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku nyt selittää miten tää menee tää eka osio juttj, eli oonko nyt ymmärtänyt oikein että eka osio tarkistetaan ensin ja siitä pitää saada tietty pistemäärä ja sitten vasta tarkistetaan toinen osio? Ja saako ne ekan osion pisteet selville ennen sitä heinäkuuta kun lopulliset tulokset tulee, vai tuleeko ne sillon sitten samalla? Oon vähän pihalla :)

Joo, vain osalta tarkistetaan toinen osio.

Et saa tietää pisteitä ennen kuin lopulliset tulokset tulevat. Siellä sitten lukee, jos et saanut ekasta osiosta riittävästi ja toinen osa jätettiin tarkistamatta.

Vierailija
553/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa tietää pisteitä ennen kuin lopulliset tulokset tulevat. Siellä sitten lukee, jos et saanut ekasta osiosta riittävästi ja toinen osa jätettiin tarkistamatta.

Eli opintopolussa lukee, jos koko esseetä ei edes tarkastettu ja vain 1. osion pisteet?

Vierailija
554/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opintopolussa lukee, jos koko esseetä ei edes tarkastettu ja vain 1. osion pisteet?

Joo. Se on suunnilleen näin: valinnan tulos: Hylätty. Et saanut yli 15 pistettä 1. osiosta

Vierailija
555/992 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut tosi helpottavaa lukea, että muillakin oli ihmetystä väittämissä. Itse myös luin todella paljon ja muistin mielestäni lähes kaiken artikkeleissa olevan tiedon vuosilukuja myöten. Kokeessa meinas suorastaan alkaa itkettää kun en osannutkaan vastata väittämiin vaan ajattelin, että tämän tiedän mutta onko nyt sitten O vai V. Paljon tsemppiä kaikille tulosten odotteluun. Mulla on yksi yliopistotutkinto ja useammat pääsykokeet takana vuosien takaa. Silloin kun pääsin sisään, oli mulla ollut kokeen jälkeen tosi kummallinen ja epäonnistunut olo. Joskus aiemmin luulin taas pärjänneeni hyvin ja sainkin surkeat pisteet. Sitä ei voi tietää, miten käy ennen kuin tulokset on tulleet. Koska koe on ollut monelle haastavaa, on monelle hyvät mahdollisuudet päästä vaikka nyt tuntuu, että paljon meni väärin. Ja jos ei pääse, ei kannata siitäkään liikaa lannistua. Se on vain yksi koe. On muitakin mahdollisuuksia ja seuraavana vuonna voi kokeilla uudestaan.

Vierailija
556/992 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aika samaa mieltä siitä,että o/v kysymykset oli tosi ympäripyöreitä ja osa vaati tekstin sisäistämistä ja ymmärtämistä, että pystyi vastaamaan oikein (eli ei pelkkää ulkoa opettelua). Tuntuu myös kurjalta, että ensimmäinen osio rajaa

mahdollisuudet, jos vaikka toinen osio olisi mennyt paremmin. Ja varsinkin, kun jotkut ehkä on vaan arvaillut niitä vaihtoehtoja ja pääsevät tuurilla sellaisten sijaan, jotka on lukeneet paljon ja on vastanneet hyvin 2. osaan. Toisaalta ymmärrän, ettei näin suurten hakijamäärien vuoksi ole resursseja lukea kaikkien esseitä. Oon aika varma, että ekassa osiossa pitää olla vähintään 26/30 oikein, että pääsee "jatkoon".m, koska tosiaan hakijoita niin paljon

Vierailija
557/992 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä usko, että noin korkeat on pisterajat. Koska kuitenkin 378 pääsee kakkososioon ja niin moni on kokenut tuon todella vaikeaksi ja vaikeammaksi kuin viime vuonna. Toki jotkut pääsevät siihen kakkosarviointiin tuurilla, mutta että niin moni, niin alkaa olla todennäköisyyksien vastaista.

26 oikein tarkoittaa kuitenkin max vain neljää virhettä.

Vierailija
558/992 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella monitulkintaisia kysymyksiä oli! Olin lukenut todella paljon ja jäi silti oli vaikeaa. Nyt tuntuu, että virheitä tuli paljon ja kaksi jätin tyhjäksi. En usko, että pääsen jatkoon.

Enpa usko etta se monivalinnan lapaisy on niin kiven alla kuin monet teista luulette. Veikkaisin etta kaikkien taalla asiasta huolehtivien esseet luetaan. Tuon monivalinta"karsinnan" tarkoitus on se, etta kokeen tarkistajien ei tarvitse tarkistaa niiden esseita, jotka eivat selkeasti ole edes silmailleet paasykoematskuja. Huom. se 380 ja risat ei ollut kiven hakattu. Esseen painoarvo on kuitenkin loppupeleissa isompi osaamisen mittarina vaikka tietysti sost.t:n taitorepertuaariin kuuluu myos paatoksenteko vaikeiden vaihtoehtojen valilla.

Vierailija
559/992 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

26/30 olisi vain kaksi virhettä, vai olenko ymmärtänyt väärin? Väärästä vastauksesta sai -1p ja myös kyseisen tehtävän piste jäi nollille, joten tavallaan ”menettää” kaksi pistettä?

Ainakin viime vuonna itselläni oli yksi väittämä väärin ja pisteitä 38/40.

Uskon rajan olevan lähempänä 20/30.

Vierailija
560/992 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää toivoa, että se pisteraja olis matalampi :) kävin tekemässä sos.työn pääsykokeen muutama vuosi sitten ja silloin 1. osioon kuului muistaakseni myös käsitteiden määrittelyä, mitä tänä vuonna ei ollutkaan ollenkaan.

Ketju on lukittu.