Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luomuliha vs maailman ääristä rahdatut avocadot jne

Vierailija
06.05.2023 |

Mikä on oikeasti ympäristöystävällisempää? Tuli vaan mieleen kun tilasin juuri grillikaudeksi 25kg paketin pihvipainotteista naudanlihaa pikalliselta luomutuottajalta. Nämä Highland naudat asuvat melkein naapurissa, ajan usein heidän ohi viereisessä kunnassa. Tila on myös moderni, uudet maatlouskoneet pienillä päästöillä.

Onko tämä oikeasti pahempaa ympäristölle kuin vaikka Intiasta rahdatut avocadot jotka viljelty jollain 50-luvun saastuttavalla traktorilla, käytetty sähköenergia 800g CO2/kWh (verrattuna Suomen 100g/kWh) jne. Päälle vielä kuljetus maailman toiselta puolelta.

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tätä on tutkittu ja kasvisvaihtoehto on ympäristöystävällisempi. Mutta kannattaa verrata proteiinia proteiiniin eikä lautasen reunalla olevaan guacamoleen.

Lähiliha on toki parempi kuin esim. brasilialainen.

Vierailija
2/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta olisi kiva nähdä laskelma. Toki naudan ruokiin ja juotaamiseeen kuluu energiaa mutta onko paikllinen luomuliha loppupelissä kuitenkaan saastuttavampaa kun kaiken maaiman trendivihannekset kehitysmaista rahdattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni grillaa lihan sijaan avokadoja? Vai mikä oli vertailusi pointti? Itse korvaan lihan enimmäkseen kotimaisella härkäpavulla.

Vierailija
4/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites me vegaanit ketkä ei syödä avokadoja tai muutakaan euroopan ulkopuolelta rahdattua? Meitäkin on. Vaikka kuljetuspäästöt ovat todella pieni osa ruoan päästöistä, valtaosa syntyy tuotannossa. Etenkin lihantuotannossa.

Jos vertaat eettisintä lihaa ja epäeettisintä vihannesta, saat tuloksen jonka haluat kuulla. Totuus se ei silti ole.

Vierailija
5/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa (sama juttu Pohjoismaissa ja muissakin Europpan maissa) luomutilat pitävät toiminnallaan yllä perinnebiotooppeja ja luonnon monimuotoisuutta. Perinteiset kedot ovat pysyneet ketoina juuri laiduntavien kotieläinten vuoksi ja jos kedot ja ahot kasvavat umpeen, katoaa paljon kasvi- ja hyönteislajeja. Samoin räystäspääskyt, kottaraiset ja varpuset viihtyvät maalaistalojen pihapiireissä. 

Vierailija
6/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tätä on tutkittu ja kasvisvaihtoehto on ympäristöystävällisempi. Mutta kannattaa verrata proteiinia proteiiniin eikä lautasen reunalla olevaan guacamoleen.

Lähiliha on toki parempi kuin esim. brasilialainen.

Onkohn tutkimuksessa oikeasti huomioitu erot maatalouskoneissa, sähköenergian CO2/kWh jne. vai käytetty samaa arvoa joka maassa kun verrattu lihaa ja kasviksia?

Vierailija
7/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa Suomessa ei syö päivittäin avokadoja sen kummemmin kuin naapuritilan Highland-naudanlihaa.

Vierailija
8/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää verrata samankaltaisia asioita. Eihän kenenkään vaihtoehdot ole elää joko luomulihalla tai avocadoilla. Tämä on sitä samaa laiskaa argumentointia kuin verrataan ravintoarvoiltaan sitä lähitilalta haettua ulkofileeta soijanakkiin. 

Vierailija
9/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni grillaa lihan sijaan avokadoja? Vai mikä oli vertailusi pointti? Itse korvaan lihan enimmäkseen kotimaisella härkäpavulla.

Ei tässä nyt ole oleellista miten ruoka valmistetaan.

ap

Vierailija
10/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta olisi kiva nähdä laskelma. Toki naudan ruokiin ja juotaamiseeen kuluu energiaa mutta onko paikllinen luomuliha loppupelissä kuitenkaan saastuttavampaa kun kaiken maaiman trendivihannekset kehitysmaista rahdattuna.

Sama kysymys sinulle: kuinka moni korvaa lihan "trendivihanneksilla"? Ja lihansyöjätkö eivät syö avokadoa tai muita "trendivihanneksia"? Veikkaan, että moni lihansyöjä syö niitä monin kertaisen määrän esimerkiksi itseeni verrattuna, enkä edes ole vegaani ilmastosyistä vaan koska en pystyisi olemaan osallisena siihen kärsimykseen, mitä tehotuotanto eläimille aiheuttaa.

Vierailija
11/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whataboutismia parhaimmillaan, vertaillaan omaa kulutusta asiaan jota joku ihan muu kuluttaa ja saadaan tulos joka on itselle mieleinen. Minun porkkanapihvi on tuhat kertaa pienempi hiilijalanjäljeltään kuin irlantilainen viskipullo, enkä muuten juo viskiä lainkaan!!!

Vierailija
12/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi sitten vertaat lihaa ja avokadoja?

Vierailija
13/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites me vegaanit ketkä ei syödä avokadoja tai muutakaan euroopan ulkopuolelta rahdattua? Meitäkin on. Vaikka kuljetuspäästöt ovat todella pieni osa ruoan päästöistä, valtaosa syntyy tuotannossa. Etenkin lihantuotannossa.

Jos vertaat eettisintä lihaa ja epäeettisintä vihannesta, saat tuloksen jonka haluat kuulla. Totuus se ei silti ole.

Entä ne sekasyöjät jotka syövät sekä sitä luomulihaa että niitä avokadoja? Laita googleen hakusanaksi avokadoresepti, niin suurin osa resepteistä on sekasyöjille suunnattuja. Jopa siis minunkin hakiessa, vaikka olen kasvissyöjä ja googlen optimointi hakujeni mukainen.

Vierailija
14/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi sitten vertaat lihaa ja avokadoja?

No Molempia syödään ravinnoksi 🙄

Vierailija
15/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lihaa syövät aina haluavat verrata lihaa juuri avokadoon? Avokadot ovat sen verran tyyriitä, että tavan vegaani niitä aika harvoin syö ja jos syö niin ihan eri tarkoitukseen kuin lihan korvikkeeksi. Lihaa tulisi verrata mieluummin papuihin, linsseihin, tofuun ja soijaan.

Vierailija
16/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itsekin tietää, ettei lihansyönti ole se paras ympäristöteko. Joten pitää keksimällä keksiä vikaa muistakin ihmisistä, jottei itse vaikuta omalle yliminälleen huonolta ihmiseltä. "Kyllä se vegaanikin ajelee bussilla, siinä kuluu tiet ja palaa bensaa, ei ole sen parempi ihminen kuin minäkään".

Hyvin tavallinen (mutta älyllisesti laiska) tapa perustella omia valintoja itselleen.

Vierailija
17/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeilla jäljillä. Mutta ei se lähi tai luomu kuitenkaan sitä tee, että voisi syödä jotain tiettyä lajiketta rajattomasti. Yleensä vielä puhutaan lihantuotannossa siitä, että aina vain parasta pihvilihaa. Entäs muut ruhonosat?

Tietysti avocadojen rahtaaminen on ihan hullua, mutta eihän se nyt tarkoita sitä, että jos joku toinenkin asia on väärin, niin tämä sinulle tärkeämpi asia tulisi enemmän oikeaksi.

Kyllä se kohtuus ja järki sieltä välimaastosta löytyy. En minäkään aio koskaan vapaaehtoisesti luopua eläinproteiinista, punaisestakaan, kokonaan. Mutta kyllä mua samalla kiinnostaa tehdä maataloudesta hiilineutraalia (ja varmaan tukemaasi luomutilaa kiinnostaa sama tavoite, eli hieno homma!).

Mut aina kun mä puhun omista ruokavalinnoistani (huom. omistani), jostain löytyy joku vihervasemmisto-hähhähhää-jankuttaja, jonka mielestä se on puoli kiloa lihaa päivässä, tai ole hiljaa.

Se oli helvetti vie SUOSITUS joka perustuu tutkimustietoon.

Mutta kyllä, olen sitä mieltä, että kotimainen maatalous, ml. lihantuotanto tulee turvata. Ja samalla meidän pitää syödä monipuolista ruokaa, myös muuta kuin eläinproteiinia. Vähennetään tuontilihaa? Se ois eka hyvä idea. Korvataan laadulla määrää?

Vierailija
18/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lihatuotanto meinataan Suomessa ajaa alas niin kannattaa miettiä myös, mitä se tekee ympäristölle. Nauta ja muu karja on kuitenkin todella ratkaisevassa asemassa esimerkiksi lannoituksen suhteen, aluskasvillisuuden suhteen ja muiden pienten eliöiden suhteen. Itse en syö pahemmin lihaa, hyvä jos kerta vuoteen. En myöskään syö Keski-Eurooppaa alempaa tuotettua ruokaa. Eli esimerkiksi Italiassa tuotetut makaronit ja Espanjalaiset tomaatit saa jäädä mun puolesta hyllyyn. Ympäristön ja kaikesta muusta huolimatta kannatan lihatuotantoa ja se pitää toimia ehdottomasti Suomessa. Omavaraisuus on taattava ja täten myös luonnon monimuotoisuus. Olen todennut, että muut hoitavat luultavasti minunkin osuuden lihatuotannossa ja täten se pysyy toiminnassa.

Vierailija
19/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nauta tuota paljon metaanipäästöjä, lisäksi kuluttavat paljon vettä ja rehua. Harvoin niiden nautojen elämäkään kovin kaksista on ja mikä olennaisinta, eiväthän ne vanhuuteen kuole, vaan teurastetaan ennen aikojaan parhaassa iässä ihmisten ruoaksi. Lähiliha toki sinällään parempi kuin ulkomailta tuotettu.

Vierailija
20/173 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lihatuotanto meinataan Suomessa ajaa alas niin kannattaa miettiä myös, mitä se tekee ympäristölle. Nauta ja muu karja on kuitenkin todella ratkaisevassa asemassa esimerkiksi lannoituksen suhteen, aluskasvillisuuden suhteen ja muiden pienten eliöiden suhteen. Itse en syö pahemmin lihaa, hyvä jos kerta vuoteen. En myöskään syö Keski-Eurooppaa alempaa tuotettua ruokaa. Eli esimerkiksi Italiassa tuotetut makaronit ja Espanjalaiset tomaatit saa jäädä mun puolesta hyllyyn. Ympäristön ja kaikesta muusta huolimatta kannatan lihatuotantoa ja se pitää toimia ehdottomasti Suomessa. Omavaraisuus on taattava ja täten myös luonnon monimuotoisuus. Olen todennut, että muut hoitavat luultavasti minunkin osuuden lihatuotannossa ja täten se pysyy toiminnassa.

Kuka lihatuotantoa on nyt siis ajamassa alas?