Pyöreät naiset jotka syövät normaaleja annoksia
Eli eivät syö paljon tavallistakaan ruokaa, karkkeja hyvin harvoin ja pullaakin hillitysti. Liikkuvat hyötyliikuntaa ja käyvät kävelyllä. Silti vähintään 15 kg ylipainoa, koko aikuiselämän ajan ja diabetes sekä rasvamaksa iskevät. Missä oikein on vika, miksi eivät ole normaalipainoisia?
Kommentit (132)
Miksi joillekin on niin vaikea käsittää, että ihmiset ovat erilaisia? Ylipainolle on satoja eri syitä, joista vain yksi liittyy siihen, että syö enemmän kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron. Saatanallinen stressi, unettomuus ja ahdistus ja suorituspakko.
Syön terveellisesti, ei herkkuja, lasken kalorit. Treenaan urheilua 5-6 krt viikossa. Siis kovaa urheilua, juoksua, pumppia, steppiä, attackia. Silti olen ylipainoinen, uneton, stressaantunut.
Painoa 81kg eli 20kg liikaa.Tällä samalla urheilun määrällä ja samalla syömisellä olin helpossa ja kivassa elämäntilanteessa 59kg painava. Nyt todella hankalassa/kuormittavassa/stressaavassa tilanteessa sitä painoa on 20kg liikaa.
Joten ap ällistelijä voisi oppia että vaikka tekee kaiken oppikirjan mukaan, KEHO EI TOTTELE jos on hirveä stressi, huoli, hätä tms päällä.
Enenmpää en voi liikuntaa lisätä enkä syömistä vähentää tai romahdan. Joten miten ajattelit ehdottaa että tiputtaisin ne 20 stressikiloa? Stressistä en voi hankkiutua nyt eroon kun se ei moneltakaan osin ole minusta johtuva asia.
Pitkän työputken jälkeen YT:t olivat paras dieetti mitä olen kokenut. Se kun työstressi, vuosikausia kestänyt viikonloppujen ahdistus ja tekemättömät tehtävälistat ja monimutkaiset tulehtuneet ihmisten väliset kuviot hellittivät. Se, että oli aikaa vain olla. Pystyi nukkumaan, harrastamaan ja kuuntelemaan tuulen suhinaa keskellä päivää ulkona. Tarkkailemaan luontoa.
Sanot, ettet voi stressille mitään. Minä sanon, että ihminen voi aina valita asioita vaikka kuinka näyttäisi umpikujalta. Me emme vain uskalla. Pelkäämme jotain muuta enemmän kuin harmaata elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ovat joskus mässänneet ja lihonneet. Painossa pysyminen on toinen juttu.
Tämä! Monta 3-4 kertaa viikossa 12 olutta, krapula syöminen ja paino nousi varmaa 35kg muutamassa vuodessa.
Nyt on alkoholi jäänyt ja käyn terapiassa.
Hirveä homma saada näitä läskejä pois! 2000 kcal tulee hetkessä kasaan, olen vielä lyhyt 162cm, eli tosi pienet kalorit pitäis olla että laihtuu.
Ei pysty.
Olen entinen kilpaurheilija ja treenannut kovaa koko elämäni, ollut siis samalla hoikka.
KUNNES. Sairastuin todella pahaan kroonistuneeseen toiminnalliseen unettomuuteen. Siis nyt puhutaan vuosista, ei parista yöstä. Lääkkeillä nukun vähän, ilman lääkkeitä en lainkaan. Kivasti tuli 17kg. Meni aivan sekaisin kaikki, aivot, ajattelu, kroppa, aineenvaihdunta, kaikki. Sydän hakkaa ja huimaa ja pyörryttää.
Kiva kuulla että apn mielestä olen vaan laiska ja ahmatti.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron. Saatanallinen stressi, unettomuus ja ahdistus ja suorituspakko.
Syön terveellisesti, ei herkkuja, lasken kalorit. Treenaan urheilua 5-6 krt viikossa. Siis kovaa urheilua, juoksua, pumppia, steppiä, attackia. Silti olen ylipainoinen, uneton, stressaantunut.
Painoa 81kg eli 20kg liikaa.Tällä samalla urheilun määrällä ja samalla syömisellä olin helpossa ja kivassa elämäntilanteessa 59kg painava. Nyt todella hankalassa/kuormittavassa/stressaavassa tilanteessa sitä painoa on 20kg liikaa.
Joten ap ällistelijä voisi oppia että vaikka tekee kaiken oppikirjan mukaan, KEHO EI TOTTELE jos on hirveä stressi, huoli, hätä tms päällä.
Enenmpää en voi liikuntaa lisätä enkä syömistä vähentää tai romahdan. Joten miten ajattelit ehdottaa että tiputtaisin ne 20 stressikiloa? Stressistä en voi hankkiutua nyt eroon kun se ei moneltakaan osin ole minusta johtuva asia.
Ei tuokaan tekosyy estä laihtumasta jos sen tekee oikein.
Mulle ruoka ei ole ongelma vaan kaikki makea.
Syön hyvin 2 lämmintä ateriaa päivässä mutta rakastan leipomista. Meillä on aina iltakahvilla joku pieni pulla. Tai pähkinöitä tai mies tuo kaupasta suklaata ja syön siitä rivin.
Viikonloppuna syödään joko meillä tai ystävien luona pitkän kaavan mukaan ja tulee maisteltua viinejäkin.
Äkkiä noista tulee 1500 /2500kcal ja paino pysyy ennallaan, 5 kiloa yli ihannepainon.
Vitsi mitä kaikkea huikeaa, hauskaa ja hyödyllistä voisikaan tehdä sillä ajalla, jonka käyttää toisten ihmisten kehoja murehtien.
En tiedä. Olin lapsena jo pyöreämpi kuin sisarukset. Meillä ei syöty karkkeja tai muita herkkuja säännöllisesti. Joskus sai, jos joku toi kyläillessään, mutta kotiin ei ostettu juuri koskaan - edes juhlapäiviksi kuten vappu tai uusi vuosi.
Ruokavalio juureksia, kaalia, jauhelihaa, kalaa, perunaa, pasta ja riisi aina tummaa, ruisleipää jne. Sellasta tosiperusruokaa. Ei kermaa tai voita käytetty ruoanlaitossa. Todella vähän sokeria sisältäviä jogurtteja tms. Muroja ei koskaan. En mielestäni syönyt mitenkään isoja annoksiakaan.
En ollut siis lapsena tai nuorena ylipainoinen koskaan, mutta en mikään hoikkakaan. Selvästi oli enemmän massaa kuin muilla.
Aikuisena lähinnä raskaudet ovat vaikuttaneet painooni rajusti. Muuten pysyn yleensä aika jämäkästi niissä lukemissa missä olen.
Ilmottaudun vapaaehtoiseksi lääketieteellisen tutkimuksen koekaniiniksi, jos joku kaipaa! :D
Vierailija kirjoitti:
Lievä ylipaino yhdistyy länsimaissa korkeimpaan terveen elinajan odotteeseen.
Asian voi sanoa toisinkin: normaalipaino on lievä riski.
Naiset, joista puhut, voivat hyvin. Diagnoosit keksit päästäsi.
Tämä koskee vain ikääntyneitä (>65-v) ihmisiä. Edelleen nuorilla ja keski-ikäisillä lieväkin ylipaino on terveysriski. Jos on nuorena lievästi ylipainoinen, vanhana on todennäköisesti lihava tai sairaalloisen lihava, koska suurin osa ihmisistä lihoo iän karttuminen myötä. Painon pitäminen nuoruusiän lukemissa on todella vaikeaa, suurin osa ei siihen pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä usein hitaalla käyvä kilpirauhanen ainakin. Ovat sellaisia palelevia ja kuivaihoisia, ohuthiuksisia jne.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja mun hiukset ovat paksut ja terveet (käsittelemättömät). Iho on ollut aina rasvainen, jopa liiankin rasvainen, vaikka ikää on jo 45 vuotta. En pahemmin palele, riippuu vähän mikä on kuukautiskierron ajankohta ja muutenkin yleinen fiilis (väsyttää, nälkä jne). Oletan että lääkitys on kunnossa, koska ei oikein oireita ole. E-pillerit lopetettu 7 vuotta sitten, ei muuta ehkäisyä kun en tarvitse. Edelliset aknen takia.
Mutta juu, onhan mulla just tuo n. 15-20kg ylimääräistä, jotta olisin normaalipainon ylärajoilla. Toki tilanne on ollut joskus pahempikin, kun painoin 9 vuotta sitten 137kg. Loppui tuolloin masennuslääkitys ja paino alkoi hiljalleen putoamaan ja edelleen putoaa turhan hitaasti. Yritän pysyä positiivisena ja toteuttaa elämäntapamuutosta, ruoan ja liikkumisen avulla. En ole mikään himoliikkuja, mutta yritän käydä 4krt/viikko tunnin-puolentoista kävelyillä - ei jaksa muuta kun työkin on hyvin fyysistä. Onhan kroppa muuttunut, mutta kun on edelleen tuota vatsaa liikaa, niin vaikeaa pitää muutosta hyvänä.
Joskus lääkäri on sanonut, että kilpparin vajis ja 15 vuoden masennus ym. muiden lääkkeiden käyttö on vaikuttanut aineenvaihduntaan - eli hidastanut sitä epäsuotuisasti ja siksi laihtuminen ei ole niin helppoa. Voin uskoa tämän, koska oikeasti näillä ruokamäärillä mitä syön, niin pitäisi laihtua enemmän. En kituuta, ja pidin joskus kirjaa kaloreista, niin päivässä tuli max. 1700kcl ja kyllä tällaisen 90kg painavan ja suht aktiivisesti liikkuvan pitäisi noilla saada painoa pois.
❤️
Ihmiset luulevat että lyhyt keski-ikäinen nainen kuluttaa 2000 kaloria päivässä. Ei kuluta.
Itselläni kalorin kulutus on 1400 kaloria päivässä, jos syön enemmän, lihon. Tämän asian on kohdallani tutkinut HUS:n johtava lihavuuden yksikkö, jossa kävin lihavuuteni takia. Laihdutin liikakilot heidän avullaan pois. Joudun todella tarkkailemaan ruokia jotta kalorit ei ylity. Olen 149 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olin lapsena jo pyöreämpi kuin sisarukset. Meillä ei syöty karkkeja tai muita herkkuja säännöllisesti. Joskus sai, jos joku toi kyläillessään, mutta kotiin ei ostettu juuri koskaan - edes juhlapäiviksi kuten vappu tai uusi vuosi.
Ruokavalio juureksia, kaalia, jauhelihaa, kalaa, perunaa, pasta ja riisi aina tummaa, ruisleipää jne. Sellasta tosiperusruokaa. Ei kermaa tai voita käytetty ruoanlaitossa. Todella vähän sokeria sisältäviä jogurtteja tms. Muroja ei koskaan. En mielestäni syönyt mitenkään isoja annoksiakaan.
En ollut siis lapsena tai nuorena ylipainoinen koskaan, mutta en mikään hoikkakaan. Selvästi oli enemmän massaa kuin muilla.
Aikuisena lähinnä raskaudet ovat vaikuttaneet painooni rajusti. Muuten pysyn yleensä aika jämäkästi niissä lukemissa missä olen.
Ilmottaudun vapaaehtoiseksi lääketieteellisen tutkimuksen koekaniiniksi, jos joku kaipaa! :D
Sama juttu mulla, samaa ruokaa samat määrät olen syönyt lapsena kuin sisarukseni, sillä erolla että minä olin meistä neljästä se ainoa joka olin pyöreä. Sisarukseni ovat kopioita äidistäni muutenkin, pitkät raajat ja muutenkin pitkiä ja hoikkia. Minä olen tullut isääni, semmonen perus persjalkainen suomalainen. Oli pikkusen katkeraa lapsena kun vaikka joku tuli kylään niin aina ihmeteltiin mun ulkomuotoa verrattuna sisaruksiini. Ja muille saatettiin tuoda vaikka suklaalevyt lahjaksi ja mulle hiuspinnejä tms. Ja tilanne on edelleen sama, sisarukset on suht hoikkia ja minä se pullukka. Ja tiedän että minä olen meistä neljästä se joka on koko aikuisen ikänsä syönyt vähiten ja terveellisimmin.
Mulla lähti paino nousuun, kun viini alkoi maistua. Nyt ajattelin olla 3-4 kk juomatta ja katson miten vaikuttaa painoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä vika mutten jaksa muiden kiloista stressata, huolehdin omasta kropastani ja sitä suosittelen myös ap:lle.
On ihan mielenkiintoista tehdä havaintoja ja miettiä, mistä jokin säännönmukainen ilmiö johtuu. Se ei tarkoita toisten kiloista stressaamista. Itsekin näitä miettinyt. Kyllä asioilla on syynsä.
Nämä, jotka ei mieti, eivät myöskään usein ymmärrä ihmisten aineenvaihdunnan erilaisuutta ja syitä siihen, vaan tässäkin tapauksessa vain olettavat, että nuo syövät väkisin salaa öisin tms.
Semmoinen havainto että valtaosalla suomalaisistaa on endomorfi-vartalotyyppi, se kerää herkästi rasvaa. Nykyisellä elämäntyylillä tämä korostuu kun kropalla ei enää tehdä fyysisesti raskaita töitä.
Alapeukuttajille tiedoksi että googlaamalla saa tämän tiedon. Suomen ilmastoon kyllä hyvä vartalotyyppi, sietää kylmää ja varastoi energiaa kun riittävästi ruokaa ei aina ollut mutta nykypäivän elämäntapoihin huono koska ylimääräinen energia varastoituu liian hyvin.
Ei ole olemassa mitään "suomalaista kehotyyppiä". Geenit määrittelevät ihmisen, eikä roduissa ole juurikaan eroja. Mieti nyt vaikka sitä, että meidät homo sapiensit erottaa simpanssista n. 2% geeneistä.
Jokaisen ihmisen keho on varsin "kivikautinen". Se on kehittynyt selviämään. Ylimääräinen energia kerätään talteen huonojen aikojen varalle. Tämä tapahtuu myös Välimeren alueella ja Aasiassa jne. Muistaakseni ainoastaan erittäin pohjoisessa asuvilla, esim. inuiiteilla, on enemmän ns. ruskeaa rasvaa. Sitä on kaikilla. SIINÄ on kiinnostava googlauksen aihe.
Jos olisi olemassa erityinen suomalainen ihmistyyppi niin sen olisi hyvä olla mahdollisimman karvainen. Silloin pysyisi lämpimänä.
Pienistä geenieroista syntyy isoja merkityksiä.
Suomalainen stereotyyppi on 'tanakka persjalkainen' - sellainen joka on pärjännyt Suomen karuissa oloissa. Se on myöskin ollut biologisesti 'suomalaisen miehen mieleen' koska se on hyvä synnyttäjä ja vankkarakenteinen työntekijä pellolla jne.
Jo venäläiset ovat erityyppisiä (stereotyyppisesti siis) puhumattakaan sitten esim afrikkalaisista, joilla jopa ihonväri on sopeutunut siihen että heillä aurinko paahtaa pikkasen eri teholla kuin täällä pohjoisessa.
Luulen että tuo keskiverto tanakoituminen 'vaikka syö ihan sopivasti' johtuu siitä, että käydään ehkä pari kertaa viikossa "urheilemassa" ja muuten vaan jönötetään paikoillaan. Ihmisen keho on biologisesti suunniteltu lähes jatkuvaan liikkumiseen.
Minulla hidas kilpirauhanen, mutta ei tarpeeksi että saisin lääkkeet. Syön terveellisesti, herkkuja harvoin eikä mässäily lähde ikinä ns lapasesta. Liikuntaa voisin harrastaa monipuolisemmin, mutta joka päivä tulee kuitenkin lenkkeiltyä koiran kanssa.
Liikunnan puute :( mä laihdun vasta silloin kun rankasti liikun. Ruokavaliolla ei mulla mitään merkitystä.
Mikä on AP:n mukaan 15kg ylipainoinen, sanotaan vaikka 170cm pituisen naisen tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
15kg ylipainoiset naiset jotka syövät normaalusti (2500kcal/päivä) ovat VALEHTELIJOITA! Ei ole mahdollista lihoa tuolla kalorimäärällä. Ihan samoin kuin et voi ajaa 5L bensaa 1000km.
2500kcal päivässä ei ole normaali useimmille kevyesti liikkuville naisille. Pienikin liikaenergia säännöllisesti saatuna saa ajan myötä kilot kerääntymään ja tuolla määrällä moni ylläpitää helposti pientä ylipainoa.
Normaalikokoisen näköinen ruoka-annos voi myös olla yllättävän kaloripitoinen jos esim. ruokaan tai salaattiin on lorautettu reippaasti öljyä. Näiden normaalin näköisten ruoka-annosten lisäksi vielä se tavallinen pulla niin helpostikin voi mennä vähän yli kulutuksen.
No ei todellakaan pohdi asiaa yleisellä tasolla vaan on ottanut muutaman naisen silmätikukseen.