Pyöreät naiset jotka syövät normaaleja annoksia
Eli eivät syö paljon tavallistakaan ruokaa, karkkeja hyvin harvoin ja pullaakin hillitysti. Liikkuvat hyötyliikuntaa ja käyvät kävelyllä. Silti vähintään 15 kg ylipainoa, koko aikuiselämän ajan ja diabetes sekä rasvamaksa iskevät. Missä oikein on vika, miksi eivät ole normaalipainoisia?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä usein hitaalla käyvä kilpirauhanen ainakin. Ovat sellaisia palelevia ja kuivaihoisia, ohuthiuksisia jne.
Erittäin harvoin kyse kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kyllä se vika on siellå lautasella, eli liikasyönti.
Ei se mitenkään harvinasta ole. Suomalaisista 30-44-vuotiaista naisista 6 % ja 45-59-vuotiaista naisista 10 % käyttää tyroksiinilääkitystä, sitä vanhemmista vielä useampi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt syömishäiriöstä 10 vuotta elämästäni ja se on tehnyt tehtävänsä aineenvaihdunnalleni. Viimeiset 5 vuotta olen syönyt "oikein", mutta paino pysyy samana, ylipainoa on 10kg. En tosin tiedä paljonko on ylipainoa, vaakaa en ole omistanut 7 vuoteen kun olin vihdoin alkanut toipumaan ja korjaamaan suhdettani ruokaan. T: Anoreksiasta bulimiaan ja ahmimishäiriöstä ortoreksiaan ennen avun saantia.
Samaistun, minulla myös vakava lähes vuosikymmenen kestänyt anoreksia ja bulimia on tuhonnut normaalin aineenvaihduntani. Kroppa pitää kynsin ja hampain kiinni joka kalorista mitä saa. Harmittaa, olin aikanaan ihan normaali ennen kuin sairastuin. Nykyään ylipainoa se 15 kiloa, yritän olla miettimättä asiaa...
Lappavat kitusiinsa enemmän energiaa kuin vuorokaudessa kuluttavat. Jos kulutus on energiansaantia suurempi, laihtuu väistämättä!
Mitä vit## "tavallista ruokaa" ?
Ei siihen ylipainoon ole muuta syytä, kun syö enemmäön kun kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Syövät salaa kuitenkin
Salaa keneltä? Ap:ltä? Kenelle heidän pitää tehdä tiliä syömisistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandee ehkä hankkia jotain muuta mielenkiintoista mietittävää kuin toisten ihmisten kehot.
Miksi ei saa miettiä? On tullut hyviäkin vastauksia, toisin kuin sinun vastauksesi. Ap
Koska tuo on ilkeää, pikkumaista, pinnalista, satuttavaa ja lisäksi täysin yhdentekevää ajanhukkaa. Toisten painoasiat eivät kuulu sinulle.
Terveydellistä näkökulmaa tässä ajattelin ja omaakin tulevaisuutta, ei kiinnosta toisten ulkonäkö mutta tuolla tavalla saa diabeteksen. Ap
Ehkäpä sinun kannattaisi jättää yhteiskunnallinen terveyspohtiminen tutkijoille ja päättäjille. Kun yksittäinen ihminen ilman tieteellistä peruskoulutusta lähtee vetämään "empiirisiä" havaintojaan pohjaten ne omiin käsityksiin, kokemuksiin ja arvomaailmaansa, saadaan lopputulokseksi haiseva klimppi stereotypioita ja ongelmia.
Kyllä tutkiva ajattelutapa ja ylipäätään ajattelu on sallittu ihan kaikille, ei pelkästään (terveysalan) tutkijoille tai päättäjille. Mistäs tiedät, ettei ap:lla ole tieteellistä peruskoulutusta? Huomaatko, että osoitat itse omia olettamuksiasi ja valmiita ennakkoluulojasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syövät salaa kuitenkin
Salaa keneltä? Ap:ltä? Kenelle heidän pitää tehdä tiliä syömisistään?
Syövät itseltään salaa. Eli eivät "muista" kaikia vuorokauden mittaan syömiään suupaloja.
Kilpirauhasen vajaatoiminta, krooninen stressi, jatkuva VÄHÄINEN ylensyönti (päivässä tulee popsittua 100 kaloria yli oman tarpeen), lihasmassan vähäisyys.
Karu fakta on, että naisen energiantarve on hyvin matala. 1200 - 1400 kaloria vuorokaudessa. Ei tuollaisella kaloritarpeella voi syödä "normaaleja aterioita" lihomatta. Monien ihmisten (varsinkin miesten) käsitys "normaalista ateriasta" on niin vääristynyt, että he eivät kykene ruokaa KATSOMALLA arvioimaan, onko ruuassa 300 kaloria vai 600 kaloria.
Lihoohan siinä jos/kun syö joka päivä vaikka 10 kappaletta normaaleja annoksia.
Meillä on siskon kanssa hyvin erilainen aineenvaihdunta ilmeisesti..
Sisko on aina ollut hiukan pyöreämpi, lihoo herkästi ja jos haluaa pudottaa painoa, joutuu olemaan todella tiukalla dieetillä.
Itse saan syödä melko vapaasti myös herkkuja, ilman, että vaikuttaa painoon mitenkään. Paino tippuu helposti, jos syön hiukan tarkemmin. Nuorempana olin todella alipainoinen eikä paino noussut millään vaikka tosissani yritin, haaveillesaani naisellisemmista muodoista.
Samaa työtä tehdään ja sisko harrastaa mua enemmän liikuntaa. Ruokailutottumukset melko samanlaiset. Mä käytän jonkin verran alkoholia, sisko ei lainkaan.
Mulla 165cm ja 1600kcal