Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän kodin sotkuisuus ahdistaa!

Vierailija
08.01.2021 |

Itse asiassa en edes välttämättä kaipaa kommentteja. On vaan pakko saada kirjoittaa asiasta ja lievittää omaa ahdistusta, kun en vaan pysty ymmärtämään ihmistä, joka pystyy elämään elämäänsä sotkun keskellä...

Omassa kodissani tavaroilla on paikkansa, eikä mitään jätetä lojumaan ympäriinsä. Lapset olen opettanut pienestä lähtien siivoamaan omat lelunsa, tiskejä ei jätetä omiin huoneisiin homehtumaan ja vaatteet tuodaan pyykkiin, kun ne likaantuvat.

Siivoan keittiön jokaisen käytön jälkeen ja pyyhin pölyt ja imuroin kerran päivässä. Kun on perussiistiä, niin noihin ei kauaa aikaa mene. Ei minuakaan aina huvittaisi työpäivän jälkeen alkaa pyykkiä pesemään tai viikata puhtaita vaatteita kaappiin, mutta en myöskään siedä niitä silmissäni yhtään sen kauempaa kuin on tarpeen.

Tänään käväisin ystäväni luona pikaisesti ja ahdistuin. Heidän perheessään puhtaita pyykkejä on pinottuna sohvan nurkkiin, ruokapöydälle oli levitetty työkaluja, lehrikori puraisi ja keittiöön oli joku jättänyt likaiset astiat tiskipöydälle. Pölyt pyyhkimättä ja hiekka ratisi varpaissa. En vaan ymmärrä miten siinä sekasotkussa kukaan pystyy asumaan.

Huh, jo helpotti.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhit pölyt ja imuroi joka päivä? Saako teillä elämä tai lapset näkyä ollenkaan? Tuollaisessa kodissa kasvaa usein ahdistuneita lapsia.

Vierailija
102/104 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ap. ahdistaa, kun muut eivät elä ja käytä annettua elämää samalla tavalla kuin hän. Niinkö?

Nämä ovat arvokysymyksiä, miten haluaa käyttää annettu elämä, joku voi sen käyttää kodin siivoukseen ja kotitöihin ja nauttia siististä kodista.

Joku toinen voi saada elämään iloa ja mielihyvää kulttuurista, taiteesta, liikunnasta, käsitöistä, löhöilystä, lasten kanssa yhdessä puuhailusta, rakkaiden seurasta, ihmissuhteista jne.

Ja kumpi on elämässä oikein tai perempi, jokainen joutuu sen ratkaisemaan itse, ettei vanhana tarvitse sitten katua, kun elämä jäi elämättä - koti siivoamatta, lasten kanssa ei tullut vietettyä yhdessäoloa tai joku kirja jäi lukematta, kun eletään vain kerran täällä.

Elämä on valintoja.

Nyt en ymmärrä mistä vetäisit sen käsityksen, ettenkö myös minä lukisi kirjoja, viettäisi lapsieni kanssa aikaa, löhöilisi, harrastaisi tai viettäisi ystävieni kanssa aikaa? Kyllä, teen kaikkia näitä.

Olen valinnut elämässäni sen, että pidän kotini siistinä ja olen opettanut myös lapseni siihen. Sen takia minulla meneekin kodin siivoamiseen se puoli tuntia päivässä. Muu vapaa- aika onkin muita juttuja varten. Minusta on mukavaa palata siistiin kotiin, jolloin en joka kerta ahdistu oven avattuani.

Miksi se sitten sinua ahdistaa ja syyllistät ystävääsi ja muita, jotka eivät elä samalla tavalla kuin sinä. Ja haluat vielä siitä keskustalla julkisesti.

Yhtälailla joku voi ihmetellä, kun hän päivittäin rentoutuu tekemällä viiden lajin päivällisen tai ompelemalla perheen vaatteet, tekee villasukat ja neuleet, opettaa lapsilleen musiikin salat, hoitaa ison puutarhan ja kodin viherkasvit. Ja sinä et toimi näin, vaan mieluimmin käytät vapaa-ajan kodin siivoukseen ja sitä samaa vaadit lapsilta.

Esim. meillä kodin järjestys ja siivous ei ole ykkösasia, vaan siivouksen sijaan lapsia kannustetaan leikkiin, musiikkiin, piirtämiseen, kädentaitoihin. Nytkin on eilisen illan palapeli pöydällä, kun se jäi kesken ja toisen lapsen vesivärimaalaus, kun niitä jatketaan tänään jossakin vaiheessa.

Joskus siivousintoilijoista tulee mieleen kiihtouskovaiset, kiihkopolitiikot jne. jotka näkevät elämän hyvin rajoitteisena ja painostavat muita samoihin arvoihin, eikä suvaita tai hyväksytä muita vaihtoehtoja. Tästä lienee hyvä esimerkki Yhdysvaltojen presidenttivaalit ja Trump.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä v ii ttua se sulle kuuluu? Lähde vapaaehtoistyöntekijäksi Afrikkaan tai Aasiaan niin näät miten ihmiset joutuvat elämään. Heitän tähän nyt sen jo on vähäiset ongelmat- kortin kun tuommoinen ahdistaa. Ei ole sun koti, ei kuulu sulle, joten turha ahdistua.

Vierailija
104/104 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka oli ennen niinkuin ap. Imuroi joka päivä ja aika oli tosi siistiä, vaikka on kaksi pientä lasta ja aviomieheen ei voinut luottaa. Sitten tuli ero ja ystävälläni todettiin keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Nyt kun on saanut hoitoa ja on henkisesti paremmassa kunnossa, hän kestää sotkua ja epäjärjestystä jo paljon paremmassa kunnossa. Hän on itse kertonut, että se maaninen siivoaminen oli hänelle tapa pitää ahdistus kurissa ja kokea että tilanne on hallinnassa. Samantyyppisiä tarinoita olen kuullut paljon muitakin, nykyään aina viimeisen päälle siisti lapsiperhekoti herättää epäilykset perheenäidin mielenterveyden tilasta. Vaikka toki ihmiset on erilaisia, toiset on luonnostaankin siistimpiä ja toiset boheemimpia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi