Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän kodin sotkuisuus ahdistaa!

Vierailija
08.01.2021 |

Itse asiassa en edes välttämättä kaipaa kommentteja. On vaan pakko saada kirjoittaa asiasta ja lievittää omaa ahdistusta, kun en vaan pysty ymmärtämään ihmistä, joka pystyy elämään elämäänsä sotkun keskellä...

Omassa kodissani tavaroilla on paikkansa, eikä mitään jätetä lojumaan ympäriinsä. Lapset olen opettanut pienestä lähtien siivoamaan omat lelunsa, tiskejä ei jätetä omiin huoneisiin homehtumaan ja vaatteet tuodaan pyykkiin, kun ne likaantuvat.

Siivoan keittiön jokaisen käytön jälkeen ja pyyhin pölyt ja imuroin kerran päivässä. Kun on perussiistiä, niin noihin ei kauaa aikaa mene. Ei minuakaan aina huvittaisi työpäivän jälkeen alkaa pyykkiä pesemään tai viikata puhtaita vaatteita kaappiin, mutta en myöskään siedä niitä silmissäni yhtään sen kauempaa kuin on tarpeen.

Tänään käväisin ystäväni luona pikaisesti ja ahdistuin. Heidän perheessään puhtaita pyykkejä on pinottuna sohvan nurkkiin, ruokapöydälle oli levitetty työkaluja, lehrikori puraisi ja keittiöön oli joku jättänyt likaiset astiat tiskipöydälle. Pölyt pyyhkimättä ja hiekka ratisi varpaissa. En vaan ymmärrä miten siinä sekasotkussa kukaan pystyy asumaan.

Huh, jo helpotti.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä imuroit ja pyyhit pölyt, onko vähän siivousaddiktio?

Pölyt nyt ainakin kannattaa pyyhkiä joka päivä, tai joka toinen. Kestää noin minuutin. Jos sen antaa kertyä niin sitten se vasta on ikävä homma, kun ensin pitää siivota tasot romusta ja sitten sotkea tolurättien kanssa kun pölyhuiskaa ei osaa käyttää. Ilmeisesti jotkut ajattelee että pölyt pyyhitään 1-2 kertaa vuodessa.

Vierailija
42/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on mun koti. Viihdyn. Menen taas jääkaapille: Nirsk, narsk!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lehrikori?

No sen nyt tajuaa lehtikoriksi kuka vaan, mutta ketä se puraisi?

Vierailija
44/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pölyt nyt ainakin kannattaa pyyhkiä joka päivä, tai joka toinen. Kestää noin minuutin. Jos sen antaa kertyä niin sitten se vasta on ikävä homma, kun ensin pitää siivota tasot romusta ja sitten sotkea tolurättien kanssa kun pölyhuiskaa ei osaa käyttää. Ilmeisesti jotkut ajattelee että pölyt pyyhitään 1-2 kertaa vuodessa.

No eipä tulisi mieleenkään isossa kodissa rueta pyyhkimään pölyjä joka päivä tai edes joka toinen. Jossain kerrostaloasunnossa se käy aika helposti, ei tätä 120m2 minuutissa pyyhitä, mutta alle 10min kyllä. Olen kuitenkin asunut talossa jossa oli yli 600m2 ja kyllä rehellisesti voin kertoa että en käynyt joka saamarin huonetta edes katsomassa joka viikko.

Vierailija
45/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei vaan osaa pitää järjestystä yllä, minäkään en. En silti siitä ahdistu mutta ahdistuisin jos tietäisin vieraani ahdistuvan niin paljon että purkaa ahdistustaan ahdistavalla tekstillä julisella foorumilla.

Mutta miehistä sopii kertoa ihan kaikki täällä? Niinhän? 

Vierailija
46/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje elämää varten: kannattaa keskittyä vain omiin asioihin

Vierailija
47/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös taivastelun sijasta tarjota apua.

Heillä on selvästi liikaa tavaraa, jolloin vapaita pintoja ei juurikaan ole, ja siivoaminen on hankalaa. Myös puhtaiden vaatteiden vuoret kertovat samasta. Kun kaapista riittää aina vaan päällepantavaa, voivat pyykit lojua ihan rauhassa.

Tarjoa apua tavaroiden karsimiseen/kirpparimyyntiin ja siivoamiseen. Ei se itsestään tapahdu.

Tai mitä jos antais sen kaverin vaan elää tavallaan? Ei tuo nyt kuitenkaan kuulosta sellaiselta että kukaan olis vaarassa tai heitteillä. Jokaisella meillä on oma tapamme elää ja on ihan turha mennä toisen kotiin määräilemään mitä pitää tehdä ja milloin.

Vierailija
48/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistutko monista muistakin asioista.

Vierailija
49/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sotkea tosi paljon päivän aikana, jos noin usein pitää kuitenkin siivota. 

Kuka siellä oikein sotkee? Kun joka päivä pitää imuroida ja viikonloppuna sitten siivota vielä vähän paremmin. Onko ap:lla edes muuta elämää kuin kodin puunaaminen?

Vierailija
50/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit myös taivastelun sijasta tarjota apua.

Heillä on selvästi liikaa tavaraa, jolloin vapaita pintoja ei juurikaan ole, ja siivoaminen on hankalaa. Myös puhtaiden vaatteiden vuoret kertovat samasta. Kun kaapista riittää aina vaan päällepantavaa, voivat pyykit lojua ihan rauhassa.

Tarjoa apua tavaroiden karsimiseen/kirpparimyyntiin ja siivoamiseen. Ei se itsestään tapahdu.

Ehkäpä osa syy tilanteeseen on se, ettei hän ole koskaan vaatinut lapsia siivoamaan omia sotkujaan. Pointtini oli myös se, että meillä jokainen tekee oman osansa eikä sotkua siksi muodostu niin paljon, etteikö joka päiväinen siivous olisi helppo toteuttaa.

En minäkään kotona päivittäin suursiivoa. Viikonlopulla enemmänkin, jos tarvetta on.

Saatan ystävällä ollessani siivota hänen keittiö sä tai muuten laitella paikkoja kuntoon, jos olen pidemmän aikaa. Siinähän se menee samalla jutellessa mukavia.

Ap

Mua ahdistais jos ystävä tulis laittelemaan pyytämättä paikkoja kuntoon. Ei todellakaan mene siinä samassa jutustellessa. Pidä näppisi erossa ellei niitä erikseen pyydetä.

Hyvin on apu tähän mennessä kelvannut. Ihan hyvin voin auttaa ja suoda hänelle lepohetken. Lähinnä itseäni ehkä tilanteessa ahdistaa se, että hän tekee liikaa yksin ilman perheen apua. Muut eivät osallistu. Itse taas olen omat lapseni opettanut siivoamaan jälkensä.

Kyllä minä ystäväni tunnen niin hyvin, että tiedän mikä on auttamista ja mikä tuppaantumista.

Ja silti joudut imuroimaan joka päivä? Joku tässä yhtälössä ei nyt täsmää.

Vierailija
51/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ahdista puhtaiden pyykkien pinot tai tiskit tiskipöydällä. En todellakaan haluaisi elää elämää, jossa minä tai joku perheejäsen heiluisi koko ajan imurin ja pölyrätin kanssa. Ahdistaa kyllä ajatuskin tuollaisesta neuroottisesta suhtautumisesta siistetyteen. Yleensä nämä siivousneurootikot aina pakottavat perheenjäsensäkin elämään juuri heidän laatimiensa siisteysstandardien mukaisesti. En ymmärrä ihmisiä joiden pää hajoaa pienestä sotkusta. Tekiksi mieli sanoa, että opettelevat elämään rennommin tai antaisivat ainakin perheensä elää rennommin, mutta kai heille on iskostunut siivousneuroosit niin pahasti päähän, että he eivät vain ymmärrä.

Vierailija
52/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain en käsitä, niin noi puhtaan pyykin kasat.

Samalla kun ottaa pyykit kuivumasta, taittelee ne kategoria kerrallaan ja vie kaappiin. Miksi ensin siirtää ne johonkin kasoihin?

Vierailija
53/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ahdista puhtaiden pyykkien pinot tai tiskit tiskipöydällä. En todellakaan haluaisi elää elämää, jossa minä tai joku perheejäsen heiluisi koko ajan imurin ja pölyrätin kanssa. Ahdistaa kyllä ajatuskin tuollaisesta neuroottisesta suhtautumisesta siistetyteen. Yleensä nämä siivousneurootikot aina pakottavat perheenjäsensäkin elämään juuri heidän laatimiensa siisteysstandardien mukaisesti. En ymmärrä ihmisiä joiden pää hajoaa pienestä sotkusta. Tekiksi mieli sanoa, että opettelevat elämään rennommin tai antaisivat ainakin perheensä elää rennommin, mutta kai heille on iskostunut siivousneuroosit niin pahasti päähän, että he eivät vain ymmärrä.

Yrittävät neuroottisella siivoamisella saada omaa päätään kuntoon. 

Vierailija
54/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tämä vaivaa sinua niin paljon, tuo ei edes kuulosta erityisen epäsiistiltä kodilta. Jos ne vaatekasat ovat puhtaita pyykkejä, niin pyykit on kuitenkin pesty ja laitettu kasaan. Jos sohvalla olisi valtava kasa likaista pyykkiä, se olisi epähygieenistä ja vähän huolestuttavaa.

Samoin jos tiskipöydällä on yhden aterian tai yhden päivän pesemättömät tiskit, se on ihan normaalia. Ehkä ystäväsi pesee ne illalla kun lapsi on mennyt nukkumaan. Jos tiskipöytä olisi ääriään myöten täynnä vanhoja tiskejä ja niissä pörräisi isoja kärpäsiä, olisi syytä huoleen. (Olen tämän jälkimmäisen nähnyt erään alkoholistin kämpässä...)

Olet itse niin siisti ihminen, että olet vähän poikkeuksellinen. Kaikki ihmiset eivät arvosta siisteyttä yhtä paljon kuin sinä. Opettele hyväksymään ystäväsi erilaisuus.

Vierailija
55/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aika rento kodinhoitaja, ja pyyhin pölyt vain silloin tällöin kun koen tarpeelliseksi. Robotti imuroi pari kertaa viikossa, ja välillä ihminen. Meillä on ’julkiset tilat’ lähes aina melko siedettävässä kunnossa, mutta lasten huoneet ja oma makkari ei todellakaan aina. Keittiö pitää käytännön syistä raivata säännöllisesti, mutta kunnon puunaus vain joskus.

Ihmiset ovat erilaisia, ja parempi olla miettimättä muita ihmisiä. Jotkut tykkäävät siivoamisesta, toiset eivät. Minä taatusti ymmärrän ydinfysiikkaa enemmän kuin aloittaja, mutta turha siitä on tehdä numeroa. Minusta on aina ollut kiva käydä sotkuisen ihmisen kotona. Tuntuu, ettei itsekään tarvitse niin nipottaa. Ja joskus sotkuisuus on lämpöä. Kirjapinoja joka huoneessa, harrastuksiin liittyviä asioita tai vaikka lemmikkien juttuja. Kertoo elämästä ja sen sisällöstä.

Kunhan nyt ei ihan kärpäset valtaa taloa.

Vierailija
56/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan jaksa tiskata joka päivä! muutenkin tuli kahdelta kuukaudelta tasausvesilasku 100e, vaikka maksan vesiennakkoa 40e/kk. Eli siinäpä ovat, ei uskalla päästää yhtään vettä. Ajattelin siirtyä kertakäyttöruokailuvälineisiin.

57/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on apu tähän mennessä kelvannut. Ihan hyvin voin auttaa ja suoda hänelle lepohetken. Lähinnä itseäni ehkä tilanteessa ahdistaa se, että hän tekee liikaa yksin ilman perheen apua. Muut eivät osallistu. Itse taas olen omat lapseni opettanut siivoamaan jälkensä.

Kivasti syytät ystävääsi perheen sotkuista tai siitä, ettei ole kasvattanut lapsiaan riittävän siisteiksi. Mikähän mahtaa perheen toisen aikuisen osuus tässä asiassa olla? No, ihan sama, syytithän ystävää jo siitäkin, että hän tekee liikaa yksin :D

Juuri näin!!

Vierailija
58/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihmisillä on erilaiset käsitykset siisteydestä. Saattaapa olla, että ystäväsi mielestä heillä oli juuri sinä päivänä siistiä.

Toiset saattavat ahdistua liiasta siisteydestä. Jokainen eläköön omanlaisensa näköistä elämää.

Minulla on myös ystävä jonka talo on aina ihan sekaisin. Heillä on kyllä puhdasta mutta muuta kuin pommin jäljiltä.

59/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en joka vuosi pyyhi pölyjä. Ihan hyvin elellään eikä kukaan sairasta.

Veikkaan että AP on aamuvirkkua tyyppiä, joka paheksuu ja pitää laiskana niitä, jotka eivät ole seitsemältä sorvinsa ääressä 😂

Vierailija
60/104 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhtaat vaatteet kasana jossain, ei ole kamalaa, olet varmaan itse perfektionisti eli sinulla kaikki siististi laskostettuna kaapis,ja varmaan minimalismi tyyli.

itse en huolestuisi normaalista rennosta elämästä.

ihmiset on erilaisia,itse tykkään runsaasta sisustuksesta ja kirjoja on kaikkialla.

minua ahdistaa valkoiset kämpät joissa emäntä tai isäntä imuroi rikkaimuril heti kun ollaan kyläs kahvi juotu,tunnen siis myös siivousfriikkejä.

hienostunut tapa on ettei arvostella toisten elämäntapaa ja annetaan toisen pitää kotinsa sellaisena kuin viihtyy,aina voit paeta omaan kotiisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme