Mitä tekisitte tilanteessani? Akuutti tilanne, hämmentynyt olo, mitä kaikkea seurasi suhteellisen pienestä asiasta.
Tänä aamuna tapahtunutta, mokasin.
Menin nukkumaan uudenvuoden yönä ennen miestä ja lapsia. Heräsin kuuden aikaan aamulla huomasin että mies oli jättänyt palamaan olohuoneeseen ja keittiöön kaksi isoa oikeaa kynttilää yöksi. Säikähdin tosi paljon ajatusta mitä olisi voinut sattua.
Herätin miehen toisesta huoneesta ja sanoin hänelle tympääntyneenä miksi oli jättänyt kynttilät palamaan. Joo, tiedän ei ollut järkevää herättää.
Mies suuttui, hermosi, hakkasi ovia, huusi, töni, kuitenkin sitten halasi ja pyysi tönimistä anteeksi. Lapsi heräsi, itki, säikähti. Mies ei välittänyt siitä mitään. Lähdin nukkumaan ja kuulin kun mies liikkui talossa.
Keräsi tavaroitaan, meni ulos ja lähti autolla pois. Kerkesin vain kysyä perään että tällaisen seurauksenko laitat mun tekemiselle?
Laitoin perään viestiä, jossa kerroin että aika kohtuuttomat seuraukset, olisi voitu selvittää juttelemalla.
Pyysin anteeksi, toistuvasti.
Pyysin miettimään lapsia mikä huoli heillä tulee kun heräävät. Pyysin tulemaan kotiin ennen kun lapset tajuaa. Sanoin että haluan sopia ja annan ison halin ja pusun jos tulisi pian kotiin.
Sain vain vastauksen että miksi mistään pitää riidellä jos se onkin noin helppo sopia.
Pyysin uudestaan anteeksi ja pyysin miettimään lapsia.
En saanut vastausta.
Illalla tuli viesti että olen jo kaukana ja että se saattaa ärsyttää.
Kysyin että missä ja sanoin että minulla pitäisi olla oikeus tietää.
Vastasi että huitsin vitussa. Ja sitten sain tietää että 200 km päässä.
Nyt odottelen vastausta kysymykseen kenen luona?
Vastasi että minulle riittää ja suru hymiö.
Vastasin että kiitos tiedosta.
Ja kysyin vielä kenen luona on.
Mies on ollut yli 10 vuotta täysin uskollinen ja arvot on kohdanneet täysin siinä aiheessa, en osaisi epäillä siitä.
Mies hävisi 2 kk sitten myös ryyppäämään yksin autoon lähelle kotia kun oli ensin itse riehunut täällä lasten nähden, kun reagoi meidän erimielisyyteen, jossa kummallakin oli oikeus mielipiteeseen.
Sen jälkeen oli tosi pahoillaan, ymmärsi että oli tehnyt väärin meitä kohtaan. On yrittänyt korjata tilannetta. Ja nyt tämä.
Mitä te tekisitte minun asemassa? Itsellä todella toivoton olo koska tiedän että mies ei ikinä hyväksyisi itselleen tällaisia seurauksia siitä mitä laittaa nyt minulle.
Olen shokissa.
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
No, itselle tuli mieleen, että kannattaisi laskea sataan tai vaikka tuhanteen ennen kuin alkaa räksyttään mistään krapulaiselle. Olkoot hän mies tai nainen.
Koska mitään pahaa ei onneksi tapahtunut ja toinen eli ap olisi ollut fiksumpi ja älynnyt sammuttaa kynttilät. Miehen kontolle ei voinut jättää mitään koska oli päihtynyt.
Asia olis pitänyt ottaa esiin vasta sitten, kun molemmat olivat kunnossa kaikin puolin. Ja huomauttamalla nätisti, vaikka edelleen olen sitä mieltä että päihteettömämmän tulee älytä enemmän, eikä jättää toisen syyksi. Opittavaa monella tapaa ja virheistään yleensä oppii. Älytöntä alkaa erota.
Tämä. Molemmissa on vikaa.
Mitäkö tekisin?
No, en olisi lähettänyt lähettämiäsi viestejä. En olisi pyydellyt anteeksi. Mitä olisin tehnyt sinuna:
Olisin jo tehnyt rikosilmoituksen tönimisestä. Mahdollisesti olisin käynyt lääkärissä, jos nähtäisiin, onko tullut vammoja tönimisestä.
Olisin jo sinuna lähettänyt eropaperit vetämään. Lähettänyt sähköpostia oikeusaputoimistolle, että tarvitsen asianajan, jotta saan lainopillisia apuja eroon.
Olisin lähettänyt yhteyttä lastenvalvojalle, että olisi aika sitten 1-2 kuukauden päästä sopiakseni ex-miehen kanssa lasten elatuksesta ja asuinpaikasta.
Olisin ottanut yhteyttä ystäviini ja sukulaisiini, jotta saisi henkistä tuke eron tullen. Heidän kanssaan olisin myös keskustellut, että onko aihetta siirtyä turvakotiin. Siltä tuo nimittäin näyttää.
Vierailija kirjoitti:
No, itselle tuli mieleen, että kannattaisi laskea sataan tai vaikka tuhanteen ennen kuin alkaa räksyttään mistään krapulaiselle. Olkoot hän mies tai nainen.
Koska mitään pahaa ei onneksi tapahtunut ja toinen eli ap olisi ollut fiksumpi ja älynnyt sammuttaa kynttilät. Miehen kontolle ei voinut jättää mitään koska oli päihtynyt.
Asia olis pitänyt ottaa esiin vasta sitten, kun molemmat olivat kunnossa kaikin puolin. Ja huomauttamalla nätisti, vaikka edelleen olen sitä mieltä että päihteettömämmän tulee älytä enemmän, eikä jättää toisen syyksi. Opittavaa monella tapaa ja virheistään yleensä oppii. Älytöntä alkaa erota.
Just näin, aikuisen toimintatapa olis tässä. Keskenkasvuiselta kuulostaa molempien käytös :/
7 sivua kommentteja ja varmaan jokainen uskoo että kyseessä tosi tilanne? Menee kyllä luotto siihen että ihmisillä olis aivot. Tämähän on törkeän huonosti kehitelty keksitty tarina johon ap tulee nyt kommentoimaan "voi kun oliskin provo mutta ihan totta tää on" :D
Meillä myös tuli iso riita, kun iso ulkotuli oli jätetty ilman valvontaa terassille. Miehet ei ilmeisesti kykene käsittelemään tekemiään virheitä ja alkavat raivota. Sekin käännettiin jotenkin minun viaksi. Täst lähtien ajattelin, että jos ei tajua, antaa palaa koko paska. Kai mies sitten rakentaa uudelleen ....
Anteeksi mutta mitä anteeksipyydettävää sinulla on? Mies ensin aiheutti välinpitämättömyydellään ison riskin, sen jälkeen töni sinua (!) ja raivosi aivan kohtuuttomasti, pelästytti lapset ja häipyi. Kyllä sinun on parempi olla ilman tuommoista miestä. Jos tämmöinen käytös on alkanut aivan hiljattain niin olisin huolissani hänen terveydestään, jos hän on aina ollut äkkipikainen kiivailija niin sitten vaan eropaperit vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se todella niin tärkeää sinulle, että sulla on joku mies? Että ihan sama millainen, kunhan on joku äijä? En käsitä, miten olet edes tässä tilanteessa. Tuollaisen mielisairaan kanssa ei tapailla, ei muuteta yhteen eikä perusteta perhettä. Tietenkään.
Äläkä sano, että oli joskus erilainen. Varmaan olikin mutta persoonallisuushäiriö on pysyvä ja parantumaton. Ihmistä ei voi laittaa uusilla geeneillä kohtuun takaisin, että otetaanpas uusiksi, myös kaikki lapsuuden kokemukset joiden summana persoona muotoutuu.
Nyt ihan ensimmäisenä jätät miehen. Sitten menet tosi syvälle itseesi, että miten näin edes pääsi käymään. Mies ei tullut yhtäkkiä hulluksi vaan sinä valitsit ihan itse hullun miehen.
Kynttilät tietenkin pitää sammuttaa. Ehdottomasti. Mutta asuat mittasuhteisiin. Ei-lemmikkitaloudessa ne vain sitten ovat ja palavat sen yön. Jos asiallinen paikka, se ei tee mitään pahaa. Säikähdit varmasti mutta kuten näet, eivät ne itsestään lautaselta lähde liikkeelle ja polta taloa.
Hullu puoliso voi senkin tehdä. Hullun kanssa eläminen särkee varmasti lapset ja särkee se sinutkin. Sinä kouhkaat kynttilöistä ja pyytelet anteeksi ja sun koti on kuvainnollisesti tulessa ihan koko ajan.
Tänään on hyvä päivä erota, eilinen vielä parempi. Tämä on sitten vain minun mielipide. Älä tee elämäsi suuria päätöksiä jonkun nettikeskustelun perusteella. Sekin on hullua.
Sen verran haluan sanoa, että ihan oikeasti ei voi olla varma siitä, että kynttilät vaan palaa rauhallisesti loppuun asti.
Mulla on kolme kertaa elämässäni ihan rauhassa itsekseen palamassa ollut kynttilä tehnyt temput.
Ensimmäisen kerran kynttilä paloi olkkarissa, itse olin kylvyssä ovi auki, ja rupesin ihmettelemään, että miten se kynttilä saa niin ison valonkajastuksen olkkariin aikaiseksi. Nousin katsomaan, niin kyseinen kynttilä paloi kuin soihtu. Siis koko se kynttilän pää paloi, ja liekki oli n. 20cm korkea. En tiedä millaiseksi olisi äitynyt, olisiko siitä putoillut palavia steariiniklönttejä pöydälle tms. mutta aivan varmasti olisi voinut sytyttää kunnon tulipalon.
Toisen kerran mulla oli takkahuoneessa tuikkukipoissa tuikkuja takan reunalla. Olin keittiössä, ja kuulin ihan vaan pienen rasahduksen, ja hetken päästä kolahduksen. Menin katsomaan, niin yksi tuikkukippo oli haljennyt keskeltä kahtia, pudonnut takan reunalta, ja jälleen siellä ollut tuikku paloi ihan soihtuna. Onneksi takan edessä on laattalattia, eli taaskaan ei palo levinnyt.
Ja sitten naapurin mökillä oli ei-tuulisena päivänä kipossa tuikku kiviportaalla, n. mertrin päässä seinästä. Eikä ole mitään selitystä miten, mutta siitä kohtaa lähti mökin tulipalo.
Eli siihen on todellakin syynsä, että niitä kynttilöitä ei koskaan saa jättää palamaan!! Ei ole mitään takuuta, että ne vaan nätisti palaisivat loppuun.
PS. Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että se joka kynttilät sytyttää, niistä myös vastuun kantaa. ELi aloittajan olisi pitänyt sammuttaa itse kynttilänsä, tai ainakin illalla sitten kysyä että haluaako mies että ne jätetään palamaan.
Kyllä. Todellakin. Siksihän kirjoitin "Kynttilät tietenkin pitää sammuttaa. Ehdottomasti."
En ole ikinä jättänyt kynttilöitä vahtimatta, en edes ulos lyhtyjä kauaksi talosta niin etten jatkuvasti katso. Ei minua tarvitse opettaa.
Mutta halusin sanoa ap:lle, että laittaa asiansa nyt mittasuhteisiin. Ongelmansa kun eivät tosiaan ole ne kynttilät. Eivät edes palamaan jääneet.
Ukkonsa pahoinpitelee, pelottelee ja räyhää. Onko helpompi ahdistua kynttilöistä kuin siitä, että koko elämänsä on tulessa? Miten ei sitä huomaa ja sitä paloa sammuta?
Ihan joka kerta ei pahankaan yksittäisen virheen seurauksena ole katastrofi. Turhaa siitä on jauhaa, kun hänen parisuhteensa on jo full blown katastrofi ja on ollut pitkään, on nyt ihan koko ajan ja tulee olemaankin.
Persoonallisuushäiriöt pahenevat ikääntymisen myötä koska kaikki persoonan erityispiirteet kärjistyvät. Henkisestä pahoinpitelystä tulee ajan myötä fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei näe kynttilöitä, ne ovat naisille. Tästä syystä sinun olisi pitänyt sammuttaa kynttilät ennen kuin menit nukkumaan. Hän suuttui, koska ei edes tiennyt mistä puhuit.
Tirsk, oma mies osti ennen joulua meille kynttilöitä tuomaan joulutunnelmaa :D
Mutta. Ap ei ole tehnyt mitään väärin. Itse tuossa tilanteessa sammuttaisin omat kynttilät ennen nukkumaanmenoa tai muistuttaisin miestä asiasta. En edes olisi sellaisen ihmisen kanssa johon ei voisi luottaa tuollaisessa asiassa. Ap:n miehen reaktio on ylimitoitettu ja outo, ap:n ei pitäisi joutua pyytelemään anteeksi siitä että tämä huomautti miehelleen miehen omasta pahasta unohduksesta tai huomaamattomuudesta.
Kun nainen ei hoida metatyötä niin talo voi palaa.
Mutta oikeasti mies selvästi kaipaa vapaata aikaa erossa perheestään ja haluaa samalla antaa ymmärtää että se on vaimon vika.
Mitä hittoa? Jo partiossa opetetaan lapsille, että viimeinen sammuttaa aina kynttilät - niitä ei jätetä koskaan palamaan yksin. Miten aloittajan mies ei ymmärrä tällaista asiaa, jonka kahdeksanvuotiaskin älyää?
Palstaihme vol 2873. Kun menee naimisiin kännääjän kanssa, joutuukin vaikeuksiin hakkaavan kännääjän kanssa.
Aloitat kertomalla, että sinä mokasit. Ap, nyt on aika todella kriittisesti tarkastella suhdettanne ja sen dynamiikkaa, sekä omaa itsetuntoasi ja -luottamustasi. Teitä ja taustojanne tarkemmin tuntematta ja tämän nyt kertomasi tarinan perusteella puolisoon kohdistunut aiheellinen kritiikki on kääntynyt siihen, että hän on kadonnut teille tietämättömille ja sinä olet hädissäsi ja pyytelet anteeksi, senkin jälkeen kun toinen on käynyt käsiksi. Kaikissa suhteissa on kriisinsä, mutta kyllä hälytyskellojen pitäisi ihan oikeasti soida. Jos ei mistään muusta syystä, niin tönimisen vuoksi. Kynttilät ovat tässä sivuseikka, sen varmasti tiedät itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sillä vain tuli mitta täyteen. Jos Ap onkin ollut manipuloiva nalkuttaja jo 10 vuotta. Sitten näin "pienikin" asia voi olla se joka saa lasin läikkymään yli. Töniminen ei missään nimessä ole hyväksyttävää, mutta Ap voi myös kertoa tarinan itsensä kannalta suotuisalla tavalla. Ei näistä koskaan voi tietää. Epävakaalta tuo Ap:nkin käytös vaikuttaa.
Tämä, väkivalta on aina väärin, mutta mullekin tuli mieleen ensimmäisenä tämä. Tunnen naisen jolla on selkeä persoonallisuushäiriö, hän on nalkuttanut varmaan 30 vuoden ajan miehelleen. Ei mieskään mikään hyvä puoliso ole, mutta nainen on täysi hirviö, joka käyttää kaikenlaista väkivaltaa. Nainen uhriutuu joka kerta, vaikka suurin osa konflikteista on hänen aiheuttamiaan. Tietenkin nainen on ihan sokea itselleen ja kritisoi jatkuvasti muita ihmisiä ja jos häntä joku asiallisesti kritisoi, alkaa kauhea huuto ja perustelut huonolle käytökselleen. Ihan vain tällainen toinen näkökulma, joka on yleisempää kuin luullaan, vaikka tämä ei ap:n tapauksessa olisikaan totta.
Vierailija kirjoitti:
Sun miehelläsi ei ole nyt kaikki kohdillaan. Soita hänen vanhemmilleen ja kerro asia. Pyydä apua tilanteeseen, joka on kohtuuton. Miehelläsi on selvästi jokin kriisi. Huom! Hän töni sinua. Se ei jää siihen. Toinen vaihtoehto: routa porsaan kotiin ajaa.
En ole koskaan ymmärtänyt aikuisia ihmisiä, jotka sotkevat perheriitoihin koko suvun. Eksä oli just tuollainen, sitten sieltä soitteli anoppi ja sisko, että mikä teillä on siellä hätänä. Sen sijaan, että oltais eksän kanssa keskusteltu asioista päädyttiinkin tilittämään äidille/anopille, joka sotki omat mielipiteensä sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei näe kynttilöitä, ne ovat naisille. Tästä syystä sinun olisi pitänyt sammuttaa kynttilät ennen kuin menit nukkumaan. Hän suuttui, koska ei edes tiennyt mistä puhuit.
Tirsk, oma mies osti ennen joulua meille kynttilöitä tuomaan joulutunnelmaa :D
Mutta. Ap ei ole tehnyt mitään väärin. Itse tuossa tilanteessa sammuttaisin omat kynttilät ennen nukkumaanmenoa tai muistuttaisin miestä asiasta. En edes olisi sellaisen ihmisen kanssa johon ei voisi luottaa tuollaisessa asiassa. Ap:n miehen reaktio on ylimitoitettu ja outo, ap:n ei pitäisi joutua pyytelemään anteeksi siitä että tämä huomautti miehelleen miehen omasta pahasta unohduksesta tai huomaamattomuudesta.
Meilläkin mies haluaa välttämättä kantaa kynttilöitä ja laittaa palamaan, minä en niistä niin välitä 😅
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä nyt taas näitä perinteisiä interaktiivisia novelleja? Mies pimahtaa jostain älyttömästä tai jää kiinni jostain, häipyy, riidellään viestitse, joku herkullinen juonenkäänne, odotetaan tuleeko mies enää kotiin vai pakkaako nainen kamansa ennen sitä, anoppikin sekaantuu asiaan... Tutulta kuulostaa. Seuraajat lyö löylyä. Harmi että SinäMinä -lehti on jo lopetettu. Haukotus.
Mammoille uppoaa mikä vaan.
Pakkohan sen on olla totta, kun AV-palstalta luin.
hups hups. taasen joku porvoosta. mammat uskoo mitä vaan. hups hups.
Ala keräämään kamppeita ja suunnittele pois muuttoa. Näin miehenä en ikinä ymmärrä, miksi naiset jatkavat suhdetta k**ipäiden kanssa. Vuosien mittaan tuo ei ainakaan parane! Tee siirto nyt, kun on vielä voimia.
Onko nämä nyt taas näitä perinteisiä interaktiivisia novelleja? Mies pimahtaa jostain älyttömästä tai jää kiinni jostain, häipyy, riidellään viestitse, joku herkullinen juonenkäänne, odotetaan tuleeko mies enää kotiin vai pakkaako nainen kamansa ennen sitä, anoppikin sekaantuu asiaan... Tutulta kuulostaa. Seuraajat lyö löylyä. Harmi että SinäMinä -lehti on jo lopetettu. Haukotus.