Mitä tekisitte tilanteessani? Akuutti tilanne, hämmentynyt olo, mitä kaikkea seurasi suhteellisen pienestä asiasta.
Tänä aamuna tapahtunutta, mokasin.
Menin nukkumaan uudenvuoden yönä ennen miestä ja lapsia. Heräsin kuuden aikaan aamulla huomasin että mies oli jättänyt palamaan olohuoneeseen ja keittiöön kaksi isoa oikeaa kynttilää yöksi. Säikähdin tosi paljon ajatusta mitä olisi voinut sattua.
Herätin miehen toisesta huoneesta ja sanoin hänelle tympääntyneenä miksi oli jättänyt kynttilät palamaan. Joo, tiedän ei ollut järkevää herättää.
Mies suuttui, hermosi, hakkasi ovia, huusi, töni, kuitenkin sitten halasi ja pyysi tönimistä anteeksi. Lapsi heräsi, itki, säikähti. Mies ei välittänyt siitä mitään. Lähdin nukkumaan ja kuulin kun mies liikkui talossa.
Keräsi tavaroitaan, meni ulos ja lähti autolla pois. Kerkesin vain kysyä perään että tällaisen seurauksenko laitat mun tekemiselle?
Laitoin perään viestiä, jossa kerroin että aika kohtuuttomat seuraukset, olisi voitu selvittää juttelemalla.
Pyysin anteeksi, toistuvasti.
Pyysin miettimään lapsia mikä huoli heillä tulee kun heräävät. Pyysin tulemaan kotiin ennen kun lapset tajuaa. Sanoin että haluan sopia ja annan ison halin ja pusun jos tulisi pian kotiin.
Sain vain vastauksen että miksi mistään pitää riidellä jos se onkin noin helppo sopia.
Pyysin uudestaan anteeksi ja pyysin miettimään lapsia.
En saanut vastausta.
Illalla tuli viesti että olen jo kaukana ja että se saattaa ärsyttää.
Kysyin että missä ja sanoin että minulla pitäisi olla oikeus tietää.
Vastasi että huitsin vitussa. Ja sitten sain tietää että 200 km päässä.
Nyt odottelen vastausta kysymykseen kenen luona?
Vastasi että minulle riittää ja suru hymiö.
Vastasin että kiitos tiedosta.
Ja kysyin vielä kenen luona on.
Mies on ollut yli 10 vuotta täysin uskollinen ja arvot on kohdanneet täysin siinä aiheessa, en osaisi epäillä siitä.
Mies hävisi 2 kk sitten myös ryyppäämään yksin autoon lähelle kotia kun oli ensin itse riehunut täällä lasten nähden, kun reagoi meidän erimielisyyteen, jossa kummallakin oli oikeus mielipiteeseen.
Sen jälkeen oli tosi pahoillaan, ymmärsi että oli tehnyt väärin meitä kohtaan. On yrittänyt korjata tilannetta. Ja nyt tämä.
Mitä te tekisitte minun asemassa? Itsellä todella toivoton olo koska tiedän että mies ei ikinä hyväksyisi itselleen tällaisia seurauksia siitä mitä laittaa nyt minulle.
Olen shokissa.
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Tulin just kaupassa ja totesi että mies oli jättänyt hellan levyn ykköselle ja lähtenyt lenkille. Laitoin levyn nollille ja ehkä sanon sitten illalla jossain vaiheessa, mutta en heti ala paasata kun mies tulee hikisenä kotiin. Menköön suihkuun, vaihtakoon vaatteet ja juokoon + syököön jotain ensin.
PS. Sammutan aina itse omat sytyttämäni kynttilät, enkä poistu huoneesta muuta kuin lyhyesti esim vessaan. Se, joka sytyttää kynttilät, on niistä vastuussa.
Juuri näin. Miesten henkäyksenohutta psyykettä pitää käsitellä varoen, ikävät vastuuttamiset iskevät miehiseen egoon ja pian Sulttaanisi saattaa jättää sinut. Koskaan ei saa hermostua eikä edes asiallisesti huomauttaa miehille heidän toiminnastaan mikä riskeeraa oman turvallisuutesi. Tässä kaipaamasi vahvistus siitä miten olet not like other girls ja super cool tyttöystävä.
Olet niitä naisia jotka istuvat kalpeana vieressä kun mies ajaa ylinopeutta. Ettei vaan nalkuta ja puhu miehelle kuin ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vissiin ap käynyt kertomassa kuinkas sitten kävi. Eli mitäs siitä voidaan päätellä...
Tässä aapee...
Mies tuli tänään kotiin. Oli tosi pahoillaan häipymisestä, pyysi halaten anteeksi. Kertoi että hän lähti siksi kun alkoi pelottamaan ettei hallitse itseään enää. Säikähti omia reaktioitaan.
Kun olin lasten kanssa ulkoilemassa, laittoi viestin että rakastaa minua ja olen edelleen tosi pahoillaan ettei osaa näyttää tunteitaan järkevästi. Ei ole muuta minulle naamatusten puhunut, on vain maannut yksin toisessa huoneessa.
Hänellä on aina ollut tapana vetäytyä ja olla hiljaa kun on tehnyt typerästi, ei sitä kuulema pahalla tee vaan ajattelee ettei kehtaa näyttäytyä kun on loukannut. Olen sanonut että minua lähinnä loukkaa jos tuollaisen jälkeen on etäinen ja eikä osoita/puhu mitään.
Siinä tilanne päivitys.
Ja niille ketkä epäilee tilanteen todellisuutta...
On totta, valitettavasti. Anteeksi jos jotain on rasittanut avautumiseni.
Vierailija kirjoitti:
Tulin just kaupassa ja totesi että mies oli jättänyt hellan levyn ykköselle ja lähtenyt lenkille. Laitoin levyn nollille ja ehkä sanon sitten illalla jossain vaiheessa, mutta en heti ala paasata kun mies tulee hikisenä kotiin. Menköön suihkuun, vaihtakoon vaatteet ja juokoon + syököön jotain ensin.
PS. Sammutan aina itse omat sytyttämäni kynttilät, enkä poistu huoneesta muuta kuin lyhyesti esim vessaan. Se, joka sytyttää kynttilät, on niistä vastuussa.
Just näin. Ihme raivottaria täällä alapeukuista päätellen, voiko teidän liittonne oikeasti voida hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Miestä selvästi vaivannut pidempään teidän välinen kommunikointi tms tai on muuten jotenkin väsynyt. Kyse ei ole siis kynttilöistä. Lisäksi herätit kesken unien että varmaan saattoi vähän ylireagoida ja se jäi sitten vähän päälle.
Ehkä häntä itseäänkin vaivaa että unohti sammuttaa kynttilät, jospa oli niin väsynyt vain - ehkä oli laittanut lapsia nukkumaan eikä lapset millään nukahtaneet? Nyt sitten ei yhtään kiinnosta häntä enää lapsiin liittyvät verukkeet koska tarvii hengähdystauon.
Annat sen nyt rauhoittua rauhassa.
Huolestuttavaa tossa on se, että mies ei selvästikään osaa kommunikoida teidän suhteen miinuspuolista sinulle............ se ei varsinaisesti oo sun homma saada sitä avautumaan sydäntään vaivaavista asioista, mutta se vois auttaa että annat tilaa. Jotkut ihmiset (miehet), on sellaisia että ne ei saa omia ajatuksiaan selväksi ennen kuin saavat olla hiljaisuudessa. Jos on naimisissa naisen kanssa joka jatkuvasti kyselee, saattavat mennä ihan lukkoon.
Eli nyt ite rauhoitut ja rentoudut eka. Luota siihen että mies tulee takaisin ja että sillä on omatki aivot.
Miksi alapeukut? Miksi ei kannattaisi rauhoittua? Jos vaikka päätyvätkin eroon, niin kannattaako sitäkään tehdä raivon vallassa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Jo partiossa opetetaan lapsille, että viimeinen sammuttaa aina kynttilät - niitä ei jätetä koskaan palamaan yksin. Miten aloittajan mies ei ymmärrä tällaista asiaa, jonka kahdeksanvuotiaskin älyää?
Alkoholin kanssa se voi olla joskus sellaista, ettei osaa käyttäytyä edes 8v:n tavoin...
No joo. Munkin mies jätti kynttilät palamaan yöksi. Onneksi selvittiin säikähdyksellä. Otti päähän, mutta sen jälkeen olen muistanut aina sammuttaa kynttilät itse, kun menen nukkumaan. Teen näin myös, jos lähden kauppaan tai kävelylle. Miestä tai lapsia ei voi jättää kynttilöiden kanssa, liian iso vastuu.
Kuka ne kynttilät laittoi palamaan? Jos olen itse laittanut, sammutan ne nukkumaan mennessä enkä luottaisi toiseen vaikka unohtaisi koko kynttilät ja nukahtaisi sohvalle.
Sinulla on siis.väkivaltainen mies, joka kertahaitolla vaaransi koko perheen hengen jättämällä kynttilät palamaan.
Mitä sinun kannattaisi tehdä? Tässä neuvo:
-vaihda lukot
-laita erohakemus heti netissä eteenpäin
-vuokraa pikaisesti asunto itsellesi ja lapsille, tai kysy jos voisitte päästä jonkun.sukulaisen luo asumaan, kunnes saat kämpän vuokrattua
-soita Naisten linjalle ja pyydä tukea
-älä tapaa miestä enää yksin, hae tavarasi asunnosta yhdessä jonkun muun aikuisen kanssa
-tee rikosilmoitus pahoinpitelyistä, käy lääkärissä
-jos mies uhkailee, tallenna viestit/nauhoita puhelut todisteeksi
Ehkä miehesi on kyllästynyt jatkuvaan valittamiseesi ja nyt lopulta mitta tuli hänellä täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Kynttilät nyt on juuri naisten hömpötystä, joten sammuttaminen olisi ollut ap kyllä sun vastuulla.
No onhan se kynttilän sammuttaminen kyllä aika vaativaa hommaa, että ihan ymmärrettävää, ettei kaikista miehistä siihen ole. Onneksi omani on niin fiksu, että osaa tehdä jopa senkin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehesi on kyllästynyt jatkuvaan valittamiseesi ja nyt lopulta mitta tuli hänellä täyteen.
Mihin valittamiseen? Siihen, että valitti, kun kynttilät on jätetty itsekseen palamaan?
Älkää ostako, älkääkä sytyttäkö enää kynttilöitä. Ne ovat vaarallisia lapsiperheessä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin valittamiseen? Siihen, että valitti, kun kynttilät on jätetty itsekseen palamaan?
Aloittaja itse kertoo nalkuttaneensa vuosikausia. -eri
Mun mies jätti kerran 2 pitkää kynttilää pitkiin kynttilänjalkoihin palamaan 140 v vanhan hirsiseinän viereen - noin 30 cm hirsiseinästä. Minä ja 2 lasta nukutiin yläkerrassa, siinä aamuluudelta tulkn alakertaan ja huomasin. Samana iltana kun mies itsekseen poltti kynttilöitä oli hänen oma poikansa muuttanut meiltä pois äidilleen. Jos talo olisi palanut, vakuutuskorvaus olisi ollut miljoonan luokkaa.
Sama mies käy myöhään illalla saunassa ja usein jää sauna päälle.
On usein käynyt mielessä, että haaveileeko uudesta rikkaasta elämästä ilman meitä...
Minä kuulemma olen tyhjästä hysteerinen.
Mun mielestä jos aiheesta sanoo, niin se ei ole nalkuttamista. Eri asia, jos ap on itse ensin sytyttänyt kynttilät ja painanut sitten nukkumaan, niin turha valittaa toiselle. Olette silloin molemmat yhtä toheloita, koska molemmat ovat ne silloin palamaan jättäneet. Mutta jos mies on sytyttänyt kynttilät ja jättänyt ne yöksi palamaan sun nukkuessa, niin silloin saa ja kuuluu sanoa. Jos aiheesta sanotaan, niin silloin pitää itse kunkin ottaa hattu pois päästä ja myöntää virheensä. Eikä silloin tarvitse soitella perään ja pyydellä anteeksi.
Oliko miehesi edes ajokunnossa?
Ensimmäisenä tulee mieleen, että et kykene ollenkaan näkemään tilannetta objektiivisesti ja lasten ja itsen parasta ajatellen.
1. Oikeasti, katso mitä konkreettiset teot ja tapahtumat ovat.
- mies jätti kynttilät yöksi palamaan - koko perhe tai ainakin sinä ja lapset olisivat voineet kuolla...
-sitten, kun esitit täysin perustetusti hänelle tämän vastuuttomuuden, mies ottaa ja lähtee kuin murrosikäinen
2. Taitaa olla lastesi etu, että annat miehen mennä. Hyvä että pääsit eroon.
3. Luuletko, että ongelma loppuu siihen, jos palaa? Ei, vaan rikkinäisyys pitkittyy, ja lapset kärsivät.
Anna miehen mennä ja laita ero vireille. 10 vuoden kuluttua tästä, kun luet tämän, on suuri todennäköisyys, että toteat, että juuri noin olisi pitänyt tehdä.
Mene ainakin perhekeskukseen terapeutille hakemaan keskustelutukea.
Olet ollut itsekin vastuuton, koska olet jättänyt kynttilät palamaan mennessäsi nukkumaan. Itse en koskaan voisi tehdä niin, vaikka joku muu jäisikin vielä hereille. Ainakaan ilman keskustelua niiden sammuttamisesta. Miehesi ei hallitse omia impulsejaan yhtään, on vastuuton ja vaarallinen ihminen. Olet säälittävä, kun pyydät anteeksi ja roikut kuin läheisriippuvainen arvaamattomassa, tasapainottamassa miehessä, joka jätti sinut hyvin itsekkäällä tavalla pienestä asiasta. Taidat olla vähän yksinkertainenkin, kun selvästi vain haluat, että miehesi tulee vielä takaisin alistamaan sinua.
Omat aivot? Missä tarkkaan ottaen ne omat aivot tulivat esille? Käsittämätöntä misogyniaa. Kyllä, nimenomaan misogyniaa. Koska et koskaan hyysäisi ja ymmärtäisi vastaavaa raivoavaa, väkivaltaista päihdeongelmaista naista joka sekoaa kun kiistattomasta mokasta laitetaan vastuuseen ja laittaisi roolit toisinpäin miehelle viestiä, että rauhoitu nyt. Vastauksesi oli täysin sukupuolisidonnainen.