Mitä haittaa koet älykkydestäsi olevan?
Nyt pelkät haitat kehiin.
Kommentit (112)
Miesten kanssa jouduin usein esittämään tyhmempää kuin olen. Mulla on ihan hirveän hyvä muisti, ja usein jätin vastaamatta jos joku kysyi jotain asiaa, jonka tiesin. En halunnut olla mikään "tietoviisas". Monille miehille on kestämätön paikka, jos nainen muistaa/tietää enemmän, etenkin ns. "miehisiltä" alueilta.
Onneksi nykyinen mieheni tykkää minussa siitä, että tiedän ja muistan paljon kaikkea. Hän jopa soittaa mulle työreissultaan kysyäkseen jotain knoppitietoa, kun kavereiden kanssa on tullut väittelyä jostain asiasta.
Miehet rupeaa aina pissikisaamaan. Minä haluaisin vain olla ja keskustella, mutta miespuolisille tulee hirveä tarve päteä ja kilpailla kanssani. En jaksa sellaista joten olen vapaaehtoisesti sinkku.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:21"]
Aikuisiällä olen huomannut että monia miehiä viehättää semmonen vähän hölmö nainen jolla ei ole mielipiteitä oikein mistään paitsi Seiskan juorupalstasta. Helposti käsiteltävä ja määräiltävä jolle saa päteä.
[/quote]
Ehkäpä se on sitä sosiaalista älykkyyttä että esittää tyhmempää kuin on.
[/quote]
Voi nyt Jessen vittu.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:11"]
Kummastuttaa miten älykkäät voivat pitkästyä. Eikö maailmassa ole tsiljoona aihetta josta ei tiedä hevon paskaa. Ainakin minulle on. Looginen päättelykykyni on ihan ok samoin avaruudellinen hahmottaminen joilla saan ainakin keskitason ylimenevän älykkystestituloksen. Silti en varsinaisesti tiedä tai muista mistään mitään. Siis lapseni voivat kertoa minulle hyttysistä, kasveista, eläimistä ym. Historiantutkija historiasta... onko oikeasti muka niin että te huippuälykkäät tiedätte kaikesta kaiken?
[/quote]
Ei tietomäärä vastaa älykkyyttä. Älykkyys on kykyä yhdistellä faktoja, nähdä suurempia kokonaisuuksia. Älykkyys on myös rohkeutta kyseenalaistaa. Se on tieteessä hyvää, kaikki on muutettavissa mikäli uutta todistusaineistoa asiasta tulee.
Suurin haitta omalla kohdallani on pessimistisyys, kyynisyys ja raivorealismi - en kykene ikinä uskomaan, että "asioilla on tapana järjestyä" tai muita kauniita kliseitä. En usko oikein mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:06"]
Harmittaa kun muut eivät heti ymmärrä asioita ja niitä sitten pitää selittää ja selittää..
[/quote]
Aito älykäs osaa selittää niin että tyhmäkin ymmärtää. Selität vain tahallasi monimutkaisesti voidaksesi päteä.
[/quote]
Työskentelet ilmeisesti jossakin tasokkaammassa työyhteisössä, kun on varaa laukoa tuollaista kommenttia. Tämä vastaa samaa kuin sanoisin, että kissa on eläin. Sitä sitten pohditaan muutama kk, onko kissa eläin vai ihminen. Ja ei, kyse ei kehitysvammaisista vaan normaaleista, aikuisista ihmisistä. Todellakin selitän asiat mahdollisimman simppelisti, eikä ole pätemisen tarvetta. Pääasia on päästä ulos talosta mahdollisimman nopeasti, joka päivä.
Ei ole älykästä juttuseuraa. Ihmiset puhuvat arkipäiväisiä mitättömyyksiään. Ei kiinnosta.
-kyllästyn ja pitkästyn helposti
-turhaudun kun jotkut eivät tajua asioita vaan ne joutuu selittämään sata kertaa yliyksinkertaistaen, huomattava osa ihmisistä tuntuu äärettömän tylsiltä
-koulu oli liian helppoa, lusmuilin läpi lukematta (keskiarvo silti 9,6) ja se jäi päälle liian pitkäksi aikaa
Pitkästyminen on minusta erittäin mahdollista. Suurin osa perusammateista ei esimerkiksi vaadi älyllisesti kovinkaan suurta ponnistusta. Älykäs pitkästyy rutiinitehtävissä erittäin nopeasti. Samaten vapaa-aikana voi pitkästyä ja turhautua ihan siihen, ettei tasavertaisia kumppaneita parisuhteeseen tai ihan vain perusystävyyteen löydy noin vain. Ei älykäs välttämättä halua elää kuin erakko.
Todellista älykkyyttä on ettei yritä korjailla toisten tietämättömyyttä tylysti, vaan yrittää hieno tuntuisesti lisätä toisten tietomäärää. Ylimielisyys ei ole älykkyyttä, besser wisseryys ei ole älykkyyttä.
Itse en kärsi älykkyydestä. Se tekee monet asiat helpommaksi. Se on lahja. Olen kärsivällinen, ihmiset ovat mitä ovat, täydellisiä omalla tavallaan. En koskaan aliarvioi elämän kokemusta. Minulta puuttuu monia kokemuksia, eikä yksi ihmiselämä voi kaikkea kokeakaan, siis arvostan varsinkin ihmisiä joilla on ollut ns. tavallisuudesta poikkeava elämä.
"Älykkään" ja älykkään erottaa helposti. "Älykäs" miettii paljon, miten tyhmiä nuo muut ovat eivätkä voi puhua arkipäiväisistä asioista. Älykäs taas puhuu vaikka aidaanseipäästä kiinnostavasti. Älykäs voi hullutella ja älykäillä on aina huumorintajua, sen sijaan "älykkäistä" 90 % on melko huumorintajuttomia. Älykäs haluaakin välillä pistää aivonsa narikkaan ja antaa niiden levätä, kun taas "älykäs" haluaa senkin ajan miettiä, miten tyhmiä muut ovat. "Älykäs" myös luettelee yleensä kiinnostaviksi jutunaiheiksi aina jotain akateemisia tai jotain vaikeaselkoisia aiheita, jotka on selvästi miettimällä mietitty. Sen sijaan älykkään kanssa voi saada mielenkiintoisenkin keskustelun aikaan ihan yksikertaisesta aiheesta ja älykäs on vastaanottavainen uudelta tiedolta myös itseään tyhmemmältä. Koska älykäs tietää, että tyhmäkin voi olla jossain asioissa sangen osaava, "älykäs" taas ei yhtään kestä, jos häntä tyhmempi osaa jonkin asia paremmin tai määrittelee asian turhaksi.
Ajatellaan vaikka hevosia, koiria, käsitöitä tai autoja. Niistä älykäs ja tyhmä löytää helposti yhteistä juttua, jos molemmat ovat alan harrastajia ja näissä piireissä harrastajia on laidasta laidaan. "Älykäs" taas sanoo näitä harrastuksia tyhmiksi tai ei suostu löytämään edes näistä tyhmemmän kanssa juttua, koska on jo etukäteen päättänyt, ettei itseään tyhmemmän kanssa voi keskustella yhtään mistään.
Sosiaalinen umpikuja. Olen huomannut, että itseäni tyhmemmät ihmiset eivät pidä siitä jos pidän heitä itseäni älykkäämpänä tai jos vaadin heitä perustelemaan mielipiteensä. Heidän mielestään se on ylimielisyyttä. He ilmoittavat haluavansa, että heitä kohdellaan "kunnioittavasti". Valitettavasti he eivät ymmärrä, että välttämätön edellytys sille, että kohtelen heitä "kunnioittavasti" on se, että pidän heitä lapsina, lemminkkineläiminä tai kehareina joilta ei voi vaatia mitään vaan joita pitää hellästi manipuloida oikeaan suuntaan. Itse haluaisin kohdella kaikkia ihmisiä tasavertaisina kanssani mutta kun se nyt vaan aiheuttaa tyhmissä raivoa joten oman etuni mukaisesti jätän paljon sanomatta ja estän ihmisille jotain muuta kuin olen mistä sitten taas tunnen syyllisyyttä. Tätä peliä ei voi voittaa.