Mitä haittaa koet älykkydestäsi olevan?
Nyt pelkät haitat kehiin.
Kommentit (112)
Ei voi kaikesta keskustella, kun muut ei ymmärrä tai ole kiinnostuneita. Mulle älykkyydestä ei ole mitään hyötyä, koska olen laiska ja täysin kunnianhimoiton.
Ärsyttää kuunnella kun samaa asiaa jauhetaan. Itse ymmärrän tosi nopeasti ongelmakohdat, muut jauhaa niitä viikkoja. Vaikeeta olla kärsivällinen.
Se, etten usko itseeni ja jätän asioita kesken "koska olen taula". Olen siis tutkitusti älykäs, mutta niin monta vuotta (koko elämäni tähän asti) alisuorittaneena itsetuntoni pysyy pohjamudissa.
Hirveintä on yksinäisyys, vieraantumisen tunteet ja ulkopuolisuus. Myös rakkauselämä ja oman matchin löytäminen on haasteellista, ellei jopa mahdotonta. Olen naisena ollut melkein aina suhteen "aivot", joskus olisi kiva tavata kunnon älykkömies ja olla yhdessä ne aivot.
13, komppaan täysillä. Sosiaalinen haitta. Mistä löytäisi edes miehen, josta olisi vastusta luotaaviin keskusteluihin?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:14"]
Sosiaalinen haitta. Keskustelussa jää sivusta seuraajaksi, kun muilla on ehdottomat ja jyrkät mutu-mielipiteet asioista ja ihmisistä, ja minä taas näen aina asiat monelta kantilta ja yritän ymmärtää, miksi tuo tai tämä ihminen käyttäytyy noin ikävästi. Vaikutan varmaan tosi pliisulta ja muiden mielestä.
[/quote]
Niin. Ihmiset pitävät varmoista ihmisistä ja tyhmimmät ovat aina ne varmimmat.
Opin lukemaan viisivuotiaana ja siitä huolimatta minut pakotettiin tavaamaan ekaluokalla A A AAAAA koska niin kuului tehdä ja muutkin teki. Koko peruskoulu oli oikeastaan todella tylsää aikaa, lukuaineiden keskiarvo oli melkein kymppi mutta käytös kutonen kun en jaksanu aina sinne kouluun vääntyä. Aikuisiällä olen huomannut että monia miehiä viehättää semmonen vähän hölmö nainen jolla ei ole mielipiteitä oikein mistään paitsi Seiskan juorupalstasta. Helposti käsiteltävä ja määräiltävä jolle saa päteä.
Todella ärsyttävää on kun kaverit ei ymmärrä vitsejä tai halua keskustella mistään järkevistä aiheista.
Jostain syystä vitsin ja hyvän maun sarkasmi ymmärretään aina tosikoksi tai loukkaantumiseksi.
noh olen sen ikäinen, ettei ystäviltä voi vaatia
Kummastuttaa miten älykkäät voivat pitkästyä. Eikö maailmassa ole tsiljoona aihetta josta ei tiedä hevon paskaa. Ainakin minulle on. Looginen päättelykykyni on ihan ok samoin avaruudellinen hahmottaminen joilla saan ainakin keskitason ylimenevän älykkystestituloksen. Silti en varsinaisesti tiedä tai muista mistään mitään. Siis lapseni voivat kertoa minulle hyttysistä, kasveista, eläimistä ym. Historiantutkija historiasta... onko oikeasti muka niin että te huippuälykkäät tiedätte kaikesta kaiken?
Se, ettei sitä älyä ole. Kuitenkin olen riittävän älykäs ymmärtääkseni, etteivät tässäkään ketjussa itseään älykkäänä pitävät oikeasti kovin älykkäitä ole, aika keskinkertaisuuksia vain.
PS. Opin lukemaan nelivuotiaana ja olin aina luokkani paras matikassa, mutta silti en ole älykäs. En kuvittele näiden pienten lahjakkuuspiikkien tekevän minusta älykköä, kuten jotkut muut tuntuvat ajattelevan. Älykäs ratkaisee ongelmia; valmiiksi ratkaistujen ongelmien osaamisessa ei ole mitää ihmeellistä. Vaikka olen matikassa hyvä, osaan vain laskea muiden tekemiä tehtäviä, en osaa kehitellä uusia kaavoja itse.
Minusta ainoa haitta voisi olla sosiaalinen. Älykkäät harvemmin juoruilevat, jauhavat paskaa tai ovat kiinnostuneita tukiaisen viime tempauksista tai naapurin erosta tai salasuhteesta. Ja nämä ovat niitä asioita jotka perusjamppaa ja tavismammaa kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:06"]
Harmittaa kun muut eivät heti ymmärrä asioita ja niitä sitten pitää selittää ja selittää..
[/quote]
Aito älykäs osaa selittää niin että tyhmäkin ymmärtää. Selität vain tahallasi monimutkaisesti voidaksesi päteä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:14"]
Se, ettei sitä älyä ole. Kuitenkin olen riittävän älykäs ymmärtääkseni, etteivät tässäkään ketjussa itseään älykkäänä pitävät oikeasti kovin älykkäitä ole, aika keskinkertaisuuksia vain.
PS. Opin lukemaan nelivuotiaana ja olin aina luokkani paras matikassa, mutta silti en ole älykäs. En kuvittele näiden pienten lahjakkuuspiikkien tekevän minusta älykköä, kuten jotkut muut tuntuvat ajattelevan. Älykäs ratkaisee ongelmia; valmiiksi ratkaistujen ongelmien osaamisessa ei ole mitää ihmeellistä. Vaikka olen matikassa hyvä, osaan vain laskea muiden tekemiä tehtäviä, en osaa kehitellä uusia kaavoja itse.
[/quote]
Hetkinen, älykäs ihminen ei dumaa ketään keskinkertaiseksi jonkin yhden viestin perusteella.
28, älykäs ja nero ovat eri asioita. Jos on kansan keskiarvoa älykkäämpi, silloin voi sanoa olevansa älykäs. Ei tarvitse osata kehitellä mitään uusia matemaattisia kaavoja. Minä olen mielestäni älykäs, sain Mensan testissä tulokseksi 136 ja olen älyä vaativassa työssä, jossa pärjään hyvin, mutta en ole mikään Einstein.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 19:06"]
Harmittaa kun muut eivät heti ymmärrä asioita ja niitä sitten pitää selittää ja selittää..
[/quote]'
Tässä taas tapaus, joka vaikuttaa aidosti älykkäältä, myös sosiaalisesti älykkäältä. Kaikkea hyvää sulle.
Mä rakastan selittämistä. Mulle on kiva haaste koittaa muuttaa asia sellaiseksi, että kuka tahansa voi sen pureskella. Tykkään tosi paljon siitä, jos saan selitettyä jonkin ns. vaikean asian toiselle alusta alkaen.
[/quote]
Aikuisiällä olen huomannut että monia miehiä viehättää semmonen vähän hölmö nainen jolla ei ole mielipiteitä oikein mistään paitsi Seiskan juorupalstasta. Helposti käsiteltävä ja määräiltävä jolle saa päteä.
[/quote]
Ehkäpä se on sitä sosiaalista älykkyyttä että esittää tyhmempää kuin on.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:14"]
[/quote]
Hetkinen, älykäs ihminen ei dumaa ketään keskinkertaiseksi jonkin yhden viestin perusteella.
[/quote]
Älykäs ihminen osaa lukea. Jos sanon, ettei älyä ole, niin silloin en väitä olevani älykäs. En oikeastaan kuuluisi kommentoimaan tähän ketjuun, mutta olen niin korivani muoten täynnä itseään älykkääksi luulevia, että luen aina näitä ketjuja tajutakseni, etten olekaan niin tyhmä kuin olen, kun moni sangen samantasoinen luulee olevansa älykäs. Mutta kukaan, kuka ei omaa ymmärtävää lukutaitoa, ei ole älykäs. Se on yksi peruskriteerejä.
Olen kyllä Di ja minua luullaan siksi älykkääksi, mutta tutkinnon sain helkkarinmoisella lukemisella, en älyllä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:15"]
Muita ihmisiä ärsyttää se, että olen (lähes) aina oikeassa.
[/quote]
Sama juttu ja sitten kun tosiaan tuo tietopohja on vielä laaja. Joskus tukin suuni ihan vain sen takia etten halua muiden tietävän, että tiedän jonkin asian, koska jollain tapaa pelkään tulevani leimatuksi tietojeni/osaamiseni takia.