Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa säästää rahaa. Miten te muut teette sen?

Vierailija
01.01.2021 |

Mulla on oma asunto ja uudehko auto. Olen kokopäivätyössä käyvä, kahden lapsen tolaali yksinhuoltaja ja saan minimi elatustuen kelasta. Mielestäni näillä tuloilla ja menoilla pitäisi jotain jäädä säästöön, mutta ei.

Luottokorttikin (2000€) on tapissa. Hoidan aina kaikki laskut ja lainanlyhennykset ajallaan ja loput tuhlaan milloin mihinkin. Pesukone jos hajoaa, ostan uuden heti. Eli rahaa kyllä on kuukausittain ylimääräistä, mutta käytän sen esim vaatteisiin ja kalliisiin hajuvesiin tai lasten juttuihin.

Miten sitä voisi oppia säästäväiseksi? Haluaisin alkaa säästää ja esimerkiksi matkustella joskus tulevaisuudessa.

Miten kauppalaskuja saisi pienennettyä?

Kaikkien pakollisten laskujen jälkeen minulle jää 1500€ ruokaan ja törsäämiseen.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee heti tilipäivän jälkeen automaattisiirrolla summa pariin rahastoon ja itse siirrän vaihtelevan summan säästötilille. Säästötililtä voi lainata, mutta sinne pitää maksaa seuraavassa kuussa summa takaisin +10%.  Minulla on myös köytössä budjetti ja kuluseuranta, noiden ansiosta olen saanut hävitettyä turhia kuluja, joita ei edes huomaa. Joillain pankeilla on systeemi, että aina pankkikorttia käyttäessä menee muutama euro toiselle tilille säästöön. Olen myös laittanut veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Joskus olen summalla voinut varata matkan heti.

Itse pyrin laittamaan veroprossan niin kohdilleen että lisää maksettavaa tulee vain parikymppiä kaikkien vähennysten jälkeen. Miksi ihmeessa lainaisin valtiolle rahaa kun voin itse sijoittaa sen tuottamaan jo ansaintavuoden aikana?

Juuri näin. Kannattaa pitää veroprosentti "oikealla" tasolla ja sijoittaa se raha. Aivan typerää lainata valtiolle, tällöin menettää sen tuoton.

Vierailija
22/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ostolakko vuodeksi. Lasten huoltajana ei tietty oikeasti voi olla täysin ostamatta mitään, mutta päätä, ettet osta mitään mitä ilman et selviäisi vuoden loppuun. Sitten voit vuoden lopussa miettiä mitä oikeasti tarvitset tai edes haluat.

Mä joskus kokeilin ja nykyään tuntuu jopa vaivalloiselta shoppailla jotain "turhaa" tai edes tarpeellista, joten rahaa säästyy eikä tämä tunnu enää siltä, että edes tulee pihisteltyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee heti tilipäivän jälkeen automaattisiirrolla summa pariin rahastoon ja itse siirrän vaihtelevan summan säästötilille. Säästötililtä voi lainata, mutta sinne pitää maksaa seuraavassa kuussa summa takaisin +10%.  Minulla on myös köytössä budjetti ja kuluseuranta, noiden ansiosta olen saanut hävitettyä turhia kuluja, joita ei edes huomaa. Joillain pankeilla on systeemi, että aina pankkikorttia käyttäessä menee muutama euro toiselle tilille säästöön. Olen myös laittanut veroprosentin sen verran korkeaksi, että saan veronpalautuksia. Joskus olen summalla voinut varata matkan heti.

Itse pyrin laittamaan veroprossan niin kohdilleen että lisää maksettavaa tulee vain parikymppiä kaikkien vähennysten jälkeen. Miksi ihmeessa lainaisin valtiolle rahaa kun voin itse sijoittaa sen tuottamaan jo ansaintavuoden aikana?

Juuri näin. Kannattaa pitää veroprosentti "oikealla" tasolla ja sijoittaa se raha. Aivan typerää lainata valtiolle, tällöin menettää sen tuoton.

Ihan samoin voi verrata sitä, tekeekö kotona ruuan vai käykö joskus ulkona syömässä. Miksi maksaa vieraalle, kun itse tekee ruuan paljon halvemmalla? Ehkäpä ulkona syöminen tuottaa mielihyvää vaikka maksaakin samoin kuin veronpalautuksen saaminen korkoineen?

Vierailija
24/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Sain paljon uutta mietittävää ja tein teidän säästövinkeistä listan ja alan kartoittamaan itselleni parhaita vaihtoehtoja.

Tähän vuoteen tulee jossain vaiheessa yli 5000€ veronpalautusta, kun unohdin viime vuonna ilmoittaa työmatkakulut pienempää veroprosenttia vastaan.

Tänä vuonna työmatka on onneksi lyhyt ja kesällä voisin kulkea sen fillarilla. Auton voisin vaihtaa myös halvempaan. Enää en tarvitse niin kipeästi uudehkoa autoa kun työmatka alle 5km ja sen menee tarvittaessa vaikka kävellen.

Mutta miten tuo ruokakauppaan menevä raha? Kuinka sitäkin saisi pudotettua? Syömme aika paljon ulkonakin, mutta tästä lähin max 1 krt/ viikko.

Ap

Ap

Vierailija
25/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tekemällä budjetin ja karsimalla kaiken turhan kuten hajuvedet. Kumma ettei työssäkäyvät osaa ja pysty säästämään kun tukien varassakin pystyvät. Tosin niinhän se on mitä enempi rahaa tulee sitä enempi menee useimmilla. Rahat polttelee ja pitää keksiä käyttökohteita säästämisen sijaan.

Vierailija
26/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutta käytän sen esim vaatteisiin ja kalliisiin hajuvesiin tai lasten juttuihin". No älä käytä. Tee budjetti ja pysy siinä.

Vierailija
27/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap teki uuden ketjun? Mikä vika vanhassa oli?

Vierailija
28/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni tässä jo sanoikin, parasta säästämistä on laittaa rahat heti palkkapäivänä pois käsistä. Tarvitset jonkin verran vararahastoa, josta maksat ne pesukoneet yms. Mutta kun sijoitat indeksirahastoon, saat rahoille paitsi parempaa korkoa niin ne on säästötiliä vaikeampi saada käyttöön, jos saat jonkun mielijohteen hajuvedestä tms. Voisit siis käyttää sekä tiliä että rahastoja säästämiseen, ja siirtää kaiken rahastoon sitten kun tarvittava puskuri on tilillä koossa. Sen budjetoinnin avulla saat sitten selville minkäkokoisen summan voit oikeasti kuussa laittaa sivuun, ilman että joudut vaikeuksiin normaalien kulujen (ei niiden hajuvesien) kanssa. 

Joku mainitsi pankin toiminnosta, jossa laitetaan rahaa automaattisesti säästöön kun käytät pankkikorttia. Tuota kannattaa käyttää sinne säästötilille.

Vierailija
29/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Sain paljon uutta mietittävää ja tein teidän säästövinkeistä listan ja alan kartoittamaan itselleni parhaita vaihtoehtoja.

Tähän vuoteen tulee jossain vaiheessa yli 5000€ veronpalautusta, kun unohdin viime vuonna ilmoittaa työmatkakulut pienempää veroprosenttia vastaan.

Tänä vuonna työmatka on onneksi lyhyt ja kesällä voisin kulkea sen fillarilla. Auton voisin vaihtaa myös halvempaan. Enää en tarvitse niin kipeästi uudehkoa autoa kun työmatka alle 5km ja sen menee tarvittaessa vaikka kävellen.

Mutta miten tuo ruokakauppaan menevä raha? Kuinka sitäkin saisi pudotettua? Syömme aika paljon ulkonakin, mutta tästä lähin max 1 krt/ viikko.

Ap

Ap

Me syötiin aina työlounaat "ulkona" ja välillä käytiin muutenkin ulkona syömässä, kunnes tuli korona. Nyt ei olla kohta vuoteen käyty kertaakaan syömässä ulkona, kahvilassa tai jäätelöllä jokusen kerran ja haettu ruokaa mukaan ehkä kerran pari kuussa. Enkä ole ollut elämässäni yhtään onnettomampi kuin ennenkään, eli ulkona syöminen ei tehnyt mua onnellisemmaksi. (Toki ennen olin konttorilla ja nyt pääosin etänä, joten omien eväiden syöminen olisi ollut ennen vaikeampaa.)

Kannattaa siis kokeilla välillä poistaa kokonaan joku rahareikä ja katsoa jäikö sitä oikeasti kaipaamaan.

Vierailija
30/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppalaskujen pienentämiseksi sinun pitää ensin tietää paljon kauppaan menee rahaa, onko siinä liikaa ja jos on, mihin se ylimääräinen raha kuluu. Pitää siis säästää kassakuitteja ja analysoida niitä. Jos nyt ottaa övereitä esimerkkejä, saattaisit esim huomata että ostat kuukaudessa naistenlehtiä satasella tai leikkokukkia viidellekympillä. Tai että ostat kalliita paketteja valmiiksi viipaloituja juustoja monta kertaa kuukaudessa. 

No luultavasti sinulla on ilman kassakuittejakin käsitys mihin törsäät ruokakaupassa, ja mistä niistä asioista voisit luopua tai mitä vähentää? 

Vierailija
31/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kuukausi jää kivasumma säästöön... säästäminen tapahtuu ihan itsestään, kun en osta mitään turhaa.

Vierailija
32/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ruokakauppalaskut saa pienemmäksi etukäteissuunnittelulla. Eli päätät että ruokaan (pl. kaikki ei-syötävä) voit käyttää x euroa kuukaudessa ja jaat sen viikkokohtaiseksi summaksi jota et ylitä, sen sijaan että ostelisit mitä sattuu ja sitten vaan kauhistuisit että liikaa meni. Ulkona syömiselle myös euromäärä jonka saa mieluusti alittaa mutta ei missään tapauksessa ylittää. Ei-syötävälle tavaralle eli hygieniaan/kodintarvikkeisiin sama homma ja senkin pyrit alittamaan seuraamalla tarjouksia. En nyt ymmärrä mikä tuossa on niin vaikeaa.

Aivojumppaa saa miettimällä miten saa edullista ja terveellistä ruokaa tuolla summalla. Kekseliäisyys lisääntyy. Tarjoukset kannattaa (varsinkin joissa on kpl-rajoitus) hyödyntää, samoin punalapputuotteet. Mieluummin jättää myös einekset kauppaan ja jos ruoanlaitto ketuttaa niin kokkaa vaikka su kaiken mahdollisen valmiiksi ja pakastaa loppuviikoksi tarkoitetut safkat.

Meidän kk-kohtainen ruokabudjetti on max 320 euroa. Siihen ei kuulu wc-paperit yms. muu ruokakaupassa myytävä tavara, oille on varattu oma keskimääräinen summa.

Mä kyllä mietin oletko sä trolli, koska olet noin pihalla.

Vierailija
33/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti jokaisen ostoksen kohdalla, voisitko lykätä hankintaa päivällä, viikolla tai kuukaudella.

Onko oma asunto sellaisella alueella, että luultavasti säilyttää arvonsa tulevaisuudessa? Sitten on jo hyvin säästössä! 

Vierailija
34/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät jo mistä säästää ja mitä teet väärin, kerroit ne heti aloituksessa. Haluat siis neuvoja mistä saada itsekuria. Ei sitä mistään ulkopuolelta saa, itse sen voit vain tehdä eli päätös että siirrät törsäysrahat erilliselle tilille, jolle ei ole korttia jolla maksaa kaupoissa eikä mitään mobilepaytäkään. Teet päätöksen ja pysyt siinä. Itsestäsi kaikki kiinni ja tahdon lujuudesta.

Vierailija
35/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoin voi verrata sitä, tekeekö kotona ruuan vai käykö joskus ulkona syömässä. Miksi maksaa vieraalle, kun itse tekee ruuan paljon halvemmalla? Ehkäpä ulkona syöminen tuottaa mielihyvää vaikka maksaakin samoin kuin veronpalautuksen saaminen korkoineen?

No ei nyt ole ihan vertailukelpoinen mutta käyn todella harvoin ulkona syömässä tai kampaajalla tms. Mutta tottakai kannattaa se ylimääräinen mikä palkasta jää oikealla veroprosentilla sijoittaa jolloin se tuottaa koko ajan rahaa eikä antaa valtion pitää jemmassa. Vaikeaahan tämä on, yleensä tulee silti hieman niitä palautuksia vaikka yrittäisi säätää sen prosentin oikealle tasolle.

Vierailija
36/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä isommat tulot, sitä isommat menot. Minulle toimii niinkin yksinkertainen juttu kuin erillinen säästötili. Palkkapäivänä lähtee maksu lainanhoitotilille ja samalla siirrän säästötilille tietyn euromäärän. Kun ne poistuvat käyttötililtä säästöön, niitä ei ikään kuin enää ole ja sitten tulee selviydyttyä sillä summalla, joka tilille jää.

Rahalle löytää aina kohteen, mutta jos sitä "ei ole" sitä ei käytä.

Vierailija
37/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain todelliseen tarpeeseen vaatteen, käytän kaiken loppuun ja panostan lastuun. Säästän vuodessa n. 35-40% tuloista. Tajusin jokunen vuosi sitten että jokaine vaate on lopulta uffin kassissa menossa pois ja aloin laskemaan rahamäärää jonka olin käyttänyt...jätkyttävää! Suosittelen!

Vierailija
38/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat säästää ruokalaskussa muttet aloituksen jälkeen ole maininnut kertaakaan noita vaate- ja hajuvesiostoksia.

Mitäpä jos lakkaisit "shoppaamasta", käytät rahaa vain ruokaan ja laskuihin, ja lasten välttämättömyyksiin.

Itse et tarvitse pakosta mitään, aikuinen pärjää samoilla vaatteilla vähintään vuoden, ja uskon että sulla sitä varastoa on pidemmäksikin aikaa.

Jos siis ihan oikeasti haluat säästää, lakkaa laittamasta rahaa turhuuksiin, ruoasta ei sun tuloilla tarvi säästää. Toki määrästä ehkä, jos sitä menee roskiin, mutta laadusta ei.

Vierailija
39/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on tulot.Asun yksin.Rahaa ei mene niin paljon.Noin 1000€/vuosi säästöön.

Nyt tilillä rahaa noin 9000€.

Vierailija
40/78 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keino on jokaisen oston yhteydessä kysyä itseltään ainakin pari kertaa: Tarvitsenko tätä oikeasti, enkö pärjää ilman tätä?

Mä näytän varmaan hörhöltä, kun saatan joskus kauankin tuijotella hyllyä ja seilata kaupassa eestaas viemässä tavaroita takaisin, kun käyn tätä keskustelua itseni kanssa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi